چگونه به کامل‌ترین شکل ممکن زندگی کنیم؟(بخش سوم)

چگونه به کامل‌ترین شکل ممکن زندگی کنیم؟(بخش سوم)

چگونه به کامل‌ترین شکل ممکن زندگی کنیم؟(بخش سوم)

بخش ۳

رابطه با دیگران

چگونه به کامل‌ترین شکل ممکن زندگی کنیم؟(بخش سوم)

۱- به کسانی فکر کنید که اطراف‌تان هستند.

چه باور کنید و چه نه، احساسات ممکن است به‌سادگی سرما خوردن بر انسان‌ها غلبه کنند.

اگر زمان زیادی را با افرادی سپری می‌کنید که خوشحال و مثبت‌اندیش هستند، احتمالاً خود شما نیز همین احساسات را خواهید داشت

و اگر زمان زیادی را با افرادی سپری می‌کنید که منفی‌باف هستند، شما نیز دچار احساسات منفی خواهید شد.

در کنار افرادی حضور داشته باشید که برای‌تان مهم هستند، به شما و دیگران احترام می‌گذارند و زندگی شما را غنی می‌سازند.

با چه کسی زمان خود را سپری می‌کنید؟

آن‌ها چه احساسی درباره‌ی شما دارند؟ آیا شما توسط افرادی در زندگی خود احساس احترام و ارزشمند بودن می‌کنید؟

این به معنی آن نیست که دوستان و عزیزان شما نباید انتقادات سازنده ارائه دهند.

بعضی‌وقت‌ها، ما به دوستی نیاز داریم که وقتی کارهای بدون‌فکر و اشتباه انجام می‌دهیم، به ما تذکر دهد.

با این حال، شما باید همیشه حس کنید عزیزان شما با مهربانی و احترام با شما رفتار می‌کنند و شما نیز باید همین کار را با آن‌ها انجام دهید.

چگونه به کامل‌ترین شکل ممکن زندگی کنیم؟(بخش سوم)

۲- درباره‌ی نیازهای خود با دیگران بحث کنید.

برقراری ارتباط از روی اعتماد به نفس (و نه از روی پرخاشگری) می‌تواند به شما کمک کند

احساس قدرت، اعتمادبه‌نفس و رضایت بیشتری داشته باشید. ارتباط از روی اعتماد به نفس اذعان می‌کند

که هم شما و هم دیگران دارای نیازهایی هستید و به همه فرصت شنیده شدن می‌دهد.

l موضعی باز داشته و صادق باشید اما از زبان انتقادی یا سرزنشی استفاده نکنید. اگر کسی به شما آسیب رسانده است،

بهتر است احساسات خود را با او در میان بگذارید. با این حال، از زبانی استفاده نکنید که تقصیر را به گردن دیگران بیندازد،

همچون “تو نسبت به من نامهربان بوده‌ای” یا “تو حتی به نیازهای من توجه هم نمی‌کنی.”

l انتقادات سازنده کنید و از دیگران انتقادات را پذیرا باشید.

به دیگران نگویید کاری را انجام دهند یا ندهند.

l دیگران را دعوت کنید تا نیازها و ایده‌های خود را با شما در میان بگذارند.

از زبان همکاری‌کننده‌ای همچون این استفاده کنید: “چه کاری دوست داری انجام بدهی؟” یا “چه فکر می‌کنی؟”

به جای احساس نیاز برای بیان دیدگاه‌های خود، وقتی چیزی را می‌شنوید که از همان ابتدا با آن مخالفت دارید، سعی کنید چیزی همچون این بگویید:

“به من بیشتر بگو.” سعی کنید ماجرا را از دیدگاه او ببینید.

چگونه به کامل‌ترین شکل ممکن زندگی کنیم؟(بخش سوم)

۳- همه را دوست داشته باشید.

در نگاه خود نسبت به دیگران از خود گذشته باشید.

یکی از بزرگ‌ترین چیزهایی که ما را در زندگی عقب نگه می‌دارد،

تمرکز بر روی این ایده است که ما همیشه “سزاوار” رسیدن به چیزهای خاصی هستیم.

این احساس می‌تواند منجر به بروز احساس نارضایتی و خشم شود. بدون انتظار بازگشت عشق، عشق بورزید.

دیگران را در زمان‌های سختی دوست داشته باشید.

این به معنی آن نیست که شما باید در مقابل افرادی که با شما درست رفتار نمی‌کنند، آدم بی‌عرضه‌ای باشید.

شما می‌توانید با علم به اینکه کسی نسبت به شما خوب عمل نمی‌کند، او را دوست داشته باشید.

چه باور کنید و چه نه، عشق حتی در محیط‌های کاری نیز مفید است.

محیط‌های کاری که فرهنگ دلسوزی، توجه و بیان عشق در آن غالب است، کارایی بیشتر و کارمندان راضی‌تری دارد.

چگونه به کامل‌ترین شکل ممکن زندگی کنیم؟(بخش سوم)

۴- خود و دیگران را ببخشید.

بخشش هم برای بدن و هم برای روح و روان شما خوب است.

بخشیدن کاری سخت است اما استرس را کاهش و فشار خون را افزایش می‌دهد و ضربان قلب را پایین می‌آورد.

بخشش می‌تواند به شما کمک کند در زندگی احساس رضایت و خوشحالی داشته باشید حتی اگر فرد هیچ‌گاه به اشتباه خود اعتراف نکند.

به یاد داشته باشید که شما فقط می‌توانید اعمال خود را کنترل کنید، نه اعمال دیگران را. یکی از دلایلی که بخشش خیلی سخت است

این است که کاملاً وابسته به شماست.

شخص ممکن است هیچ‌گاه به اشتباه خود اعتراف نکند یا ممکن است هیچ‌گاه با عواقب کار خود مواجه نشود یا از آن عبرت نیاموزد.

با این حال، اتکا به خشم خود در آن موقعیت در نهایت فقط به شما آزار می‌رساند.

بخشیدن خود به اندازه‌ی بخشیدن دیگران مهم است. وقتی بر اتفاقات منفی زندگی یا رفتارهای گذشته‌ی خود تمرکز می‌کنیم،

در نهایت به چرخه‌ی غیرسازنده‌ای از سرزنش خود و نه استفاده از آن تجارب منفی به عنوان ابزارهایی برای تبدیل کردن ما به انسان‌های بهتر می‌افتیم.

از تکنیک‌های ارائه شده در این مقاله همچون نداشتن نگاه منفی به خود و تمرکز حواس برای کمک به بخشش خود استفاده کنید.

به هنگام بخشش به یاد داشته باشید که ما باید موقعیت‌های خاصی را در زندگی‌های خود فراموش کنیم

که احساسات منفی برای ما به ارمغان می‌آورد.

چگونه به کامل‌ترین شکل ممکن زندگی کنیم؟(بخش سوم)

۵- به دیگران کمک کنید.

در خدمت به دیگران از خود گذشته باشید. با همسایه‌ی خود شروع کنید. کارهای خیریه را خارج از محل زندگی خود نیز انجام دهید.

بخشش کردن نه فقط شما را به انسان بهتری تبدیل می‌سازد، بلکه به دیگران نیز کمک خواهد کرد.

کمک به دیگران نه فقط به آن‌ها سود می‌رساند، بلکه دارای امتیازاتی نیز برای سلامت جسمی شماست.

دست دیگران را گرفتن ممکن است باعث افزایش اِندورفین در بدن شود که ما زمانی تجربه می‌کنیم که کار خوبی برای دیگران انجام دهیم.

چگونه به کامل‌ترین شکل ممکن زندگی کنیم؟(بخش سوم)

۶- همه را بپذیرید.

مهربان و خوش‌رفتار باشید. از همراهی و مصاحبت دیگران لذت ببرید.

با دیگران همانطور که دوست دارید با شما برخورد شود، برخورد کنید.

صحبت با کسی که شما او را متفاوت از خود می‌بینید، ممکن است در ابتدا ناراحت‌کننده به نظر برسد.

به یاد داشته باشید که شما می‌توانید از هر فردی که ملاقات می‌کنید، چیزی یاد بگیرید.

هر چقدر تنوع بیشتری را در زندگی روزانه‌ی خود بپذیریم، بیشتر می‌فهمیم همه‌ی ما انسان هستیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *