چگونه زندگی سالم‌تری داشته باشیم(بخش دوم)

چگونه زندگی سالم‌تری داشته باشیم(بخش دوم)

چگونه زندگی سالم‌تری داشته باشیم(بخش دوم)

بخش ۲

انتخاب‌های غذایی سالمی داشته باشید

چگونه زندگی سالم‌تری داشته باشیم(بخش دوم)

۱- یک برنامه‌ی غذایی بنویسید.

وقتی تلاش می‌کنید زندگی سالم‌تری داشته باشید، رژیم غذایی شما فاکتوری است که باید تغییر دهید.

نوشتن یک برنامه‌ی غذایی جدید برای خود می‌تواند

به شما راهنمایی‌های مورد نیاز برای خوردن غذاهای سالم در طول یک هفته را بدهد.

l برنامه‌ی غذایی نقشه‌ی راه شما برای هر وعده‌ی غذایی، میان‌وعده و نوشیدنی در طول یک هفته است.

l این برنامه اجازه می‌دهد هر یک از انتخاب‌های غذایی خود را ببینید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

در عین حال، این اعتماد به نفس در شما بوجود می‌آید که آنچه روزانه مصرف می‌کنید، نیازهای زندگی سالم شما را برآورده می‌کند.

l برای شروع برنامه‌ی غذایی خود، خودکار و کاغذی بردارید و تمام غذاها، میان‌وعده‌ها و نوشیدنی‌های هفت روز هفته‌ی خود را بنویسید.

چگونه زندگی سالم‌تری داشته باشیم(بخش دوم)

۲- با تمرکز غذا بخورید.

با تمرکز غذا خوردن روشی است که کمک می‌کند تمرکز بیشتری بر چگونگی خوردن غذای خود داشته باشید.

با تمرکز غذا خوردن برای داشتن یک زندگی سالم از اهمیت زیادی برخوردار است

چون به شما کمک می‌کند از خوردن غذای خود لذت ببرید.

l افرادی که با تمرکز غذا می‌خورند، نوعاً کمتر می‌خورند،

برای کاهش وزن با مشکل کمتری مواجه می‌شوند و به رضایت بیشتری از خوردن غذا می‌رسند.

l خوردن با تمرکز شامل خیلی چیزهاست.

برای شروع، تمام وسایل الکترونیکی (همچون تلفن یا تلویزیون) را خاموش کنید

و تمامی عواملی که حواس شما را از خوردن غذا پرت می‌کند، از میان ببرید.

شما باید بتوانید کاملاً فقط بر غذای خود تمرکز کنید.

l وقتی غذایی را می‌خورید، به ظاهر، مزه و بافت غذای خود توجه کنید.

بر روی هر گازی که به غذا می‌زنید، تمرکز داشته باشید.

چگونه زندگی سالم‌تری داشته باشیم(بخش دوم)

۳- یک رژیم غذایی متعادل را حفظ کنید.

یک رژیم غذایی متعادل سنگ‌بنای یک رژیم غذایی سالم است.

خوب خوردن در داشتن یک زندگی سالم از اهمیت برخوردار است.

وقتی غذای متعادل و مناسبی می‌خورید، تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را جذب می‌کنید.

شما همچنین کمتر دچار کمبود مواد مغذی و سایر اثرات جانبی یک رژیم غذایی ضعیف می‌شوید.

یک رژیم غذایی متعادل رژیم غذایی است که شامل تمام ۵ گروه غذایی است.

علاوه بر این، این رژیم غذایی است که با غذاهای بسیاری همراه است. هر روز چند غذای یکسان نخورید.

این توانایی شما را برای خوردن چندین مواد مغذی محدود می‌کند.

چگونه زندگی سالم‌تری داشته باشیم(بخش دوم)

۴- به اطلاعات تغذیه‌ای غذاها توجه کنید.

به اطلاعات تغذیه‌ای و میزان کالری موجود در غذاها که روی بسته‌بندی غذاها حک شده است، توجه کنید.

مطمئن شوید که بیش از آنچه بدن به آن نیاز دارد، مصرف نمی‌کنید.

l اگر به رستورانی رفته‌اید و احساس می‌کنید مواد مغذی موجود در غذاهای آن رستوران بیش از حد بالاست

(همچون غالب رستوران‌ها)، ببینید آیا می‌توانید نیمی از غذای خود را به خانه ببرید.

به این صورت، وسوسه نخواهید شد تا تمام غذای موجود در بشقاب خود را بخورید، حتی اگر سیر هستید.

چگونه زندگی سالم‌تری داشته باشیم(بخش دوم)

۵- آب زیاد بنوشید.

همیشه آگاهانه تلاش کنید آب بیشتری بنوشید.

داشتن آب کافی در بدن برای داشتن یک زندگی سالم ضروری است.

وقتی بدن آب از دست می‌دهد، ممکن است عوارض جانبی بسیاری را تجربه کنید

که نه فقط بر سلامتی شما اثر می‌گذارد بلکه بر سلامت روانی‌تان نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

وقتی بدن آب از دست می‌دهد، ممکن است دچار سردردهای مزمن، خستگی و آشفتگی عصرگاهی شوید.

هر روز حدود ۸ تا ۱۳ لیوان مایعات شفاف مصرف کنید.

این مقدار بسته به سن، جنسیت و سطح فعالیت شما ممکن است تغییر کند.

در ذهن بسپارید نوشیدنی‌های ورزشی غالباً دارای قند زیادی هستند

و باید در نسبت ۱ به ۱ با آب رقیق شوند.

چگونه زندگی سالم‌تری داشته باشیم(بخش دوم)
۶- مصرف نوشیدنی‌های الکلی را کاهش دهید.

مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند

منجر به افزایش وزن شود و همچنین دارای اثرات منفی بر سلامت عمومی بدن است.

پزشکان نوعاً توصیه می‌کنند که زنان بیش از یک بار در روز و مردان بیش از ۲ بار در روز نوشیدنی الکلی مصرف نکنند.

برای کمک به کاهش وزن خود و لاغر ماندن، حتی این میزان مصرف را نیز محدود کنید.

الکل فقط کالری در بدن ایجاد می‌کند، نه مواد مغذی.

چگونه زندگی سالم‌تری داشته باشیم(بخش دوم)

۷- از مکمل‌ها استفاده کنید.

وقتی رژیم غذایی شما محدود می‌شود- بدلیل آلرژی یا محدودیت‌های تغذیه‌ای و غیره-

شما ممکن است به مصرف یک مکمل برای بدست آوردن مواد مغذی ضروری برای بدن خود نیاز داشته باشید.

با پزشک خود درباره‌ی مصرف مکمل‌ها و اینکه کدام مکمل ممکن است برای شما مناسب باشد، صحبت کنید.

مکمل‌ها ممکن است با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، برهم‌کنش منفی نشان دهد.

پس حتماً باید با پزشک خود درباره‌ی اثرات جانبی آن‌ها و برهم‌کنش‌های احتمالی‌شان مشورت کنید.

ویتامین‌های A، D، E و K قابل حل در چربی هستند، یعنی اگر شما از آن‌ها به مقدار زیاد مصرف کنید،

بدن مازاد نیاز خود از آن ویتامین را از طریق ادرار یا مدفوع دفع نمی‌کند بلکه در بدن نگه می‌دارد

و این می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین، مهم است که شما با پزشک خود درباره‌‌ی میزان مصرف مکمل‌ها مشورت کنید.

هیچگاه از میزان تجویزشده فراتر نروید.

مصرف کلسیوم (به‌ویژه برای زنان)، آهن (برای زنانی که دارای پریودهای سنگین بوده‌اند)

یا B12 (برای گیاه‌خواران) توصیه می‌شود.

به یاد داشته باشید ویتامین‌ها نیروهای پشتیبان هستند.

از آن‌ها نباید به جای غذاها استفاده کرد. شما باید همیشه مقدار مورد نیاز مواد مغذی خود را از مصرف غذاها بدست آورید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *