دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

انواع افسردگی

انواع افسردگی
افسردگی به شکل ها و اقسام مختلف بروز می کند. هر کدام از انواع مختلف افسردگی نشانه ها، دلایل و عوارض مربوط به خود را دارند. اگر بدانید دچار چه نوعی از افسردگی هستید می توانید علائم خود را کنترل کنید همچنبن بهترین و موثرترین درمان را انتخاب کنید
افسردگی ماژور
افسردگی ماژور که گاه از آن با عنوان افسردگی عمده هم یاد شده است با ناتوانی از لذت بردن از زندگی شناخته می شود. نشانه های آن ثابت هستند و از متوسط تا شدید رده بندی می شوند. اگر این نوع افسردگی درمان نشود معمولاً شش ماه به درازا می کشد. بعضی از افراد در کل عمر خود فقط یک بار افسردگی ماژور را تجربه می کنند اما در بعضی دیگر ممکن است چندین بار افسردگی شان اوت کند و اختلالات دوره ای را تجربه کنند. هر چند می توان با انجام کار هایی می توان خطر اوت دوباره آنرا کاهش داد.
افسردگی نا بهنجار
این نوع افسردگی یکی از انواع افسردگی ماژور است. این نوع از افسردگی علائم خاص خود را دارد که مثلاً این افراد در برابر رویداد های مثبت موقتاً احساس خوبی خواهند داشت. مثلاً هنگامی که اخبار خوبی دریافت می کنند یا وقتی که با دوستان خود بیرون می روند چنین احساسی دارند. البته این تغییرات خوب گذرا هستند. از نشانه های دیگر افسردگی نابهنجار می توان به افزایش وزن، افزایش امیال شهوانی، خواب بیش از حد، احساس سنگینی در بازو ها و پاها و حساسیت زیاد به مخالفت و عدم پذیرش را می توان ذکر کرد. افسردگی نابهنجار معمولاً بهتر از انواع دیگر درمان می شوند. بنابراین اگر درست تشخیص داده شوند مشکل براحتی حل خواهد شد.
دیستمیا یا افسرده خویی
دیستمیا نوعی افسردگی ضعیف است. بیشتر روز ها بیمار احساس متوسطی از افسردگی دارد اما دوره های زمانی کوتاه هم در حالت عادی به سر می برد. علائم و نشانه های افسرده خویی مانند افسردگی ماژور خیلی مشخص و برجسته نیستند، اما برای مدت طولانی ماندگار هستند (دست کم دو سال). این احساسات مزمن کاری می کند که بیمار نمی تواند از زندگی خود بیشترین بهره را ببرد یا اوقات خوش زندگی خود را به خاطر بیاورد. همچنین بعضی از افراد علاوه بر افسرده خویی یا دیستمیا افسردگی ماژور را هم تحمل می کنند که به چنین حالاتی افسردگی مضاعف یا دوبل می گویند. اگر شما هم مبتلا به دیستمیا هستید ممکن است احساس کنید تمام عمر خود را در افسردگی گذرانده اید. یا فکر کنید این مشکلات روحی که دارید چیزی است که دائماً همراه شماست و با شما خواهد بود. البته دیستمیا می تواند درمان شود حتی اگر نشانه ها و علائم آن تشخیص داده نشوند یا برای مدت طولانی درمان نشده باشد.
اختلالات عاطفی فصلی
به همین دلیل است که در بسیاری فیلم ها، کتاب ها و نقاشی ها روز های بارانی و طوفانی را خاکستری ترسیم می کنند. بعضی از مردم در پاییز و زمستان وقتی که مدت طولانی ابر ها آسمان را می پوشانند و آنرا تیره می کنند و کمتر می توان نور خورشید را دید احساس افسردگی می کنند به این نوع از افسردگی اختلال عاطفی فصلی می گویند. این نوع از افسردگی بیشتر در مناطق شمالی و در افراد جوان مشاهده می شود. این افسردگی هم قابل درمان است. نور درمانی، که عبارت است از قرار دادن فرد در معرض نور نسبتاً شدید مصنوعی اغلب اوقات کمک می کند تا عوارض این نوع افسردگی برطرف شوند.
اختلال دوقطبی: وقتی که افسردگی فقط یک روی سکه است
افسردگی دو قطبی که از آن به جنون افسردگی هم یاد می شود با تغییرات دوره ای حالت ها و رفتار بیمار شناخته می شود. دوره های افسردگی با دوره های دیوانگی ادامه پیدا می کند، که می تواند شامل رفتار های هیجانی، زیاده روی ، تند صحبت کردن، کم خوابی و بی خوابی باشد. معمولاً تغییر رفتار و حالات از یک حالت شدید به دیگری تدریجی انجام می شود به طوریکه یک رفتار جنون آمیز ممکن است برای چندین هفته به طول بینجامد. زمانیکه شخص در حالت غم و افسردگی به سر می برد علائم و نشانه های افسردگی ماژور را  از خود بروز می دهد. هر چند درمان های متفاوتی برای افسردگی دو قطبی وجود دارد اما درمان هایی که برای افسردگی دو قطبی وجود دارد آنرا تبدیل به یکی از بدترین انواع افسردگی کرده است.
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه