دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

ریلکسیشن، تکنیک‌های مؤثر برای آرامش

تکنیک های آرامش

تکنیک‌های مؤثر برای آرامش را در این مقاله می خواهیم به شما معرفی کنیم تکنیکی کارآمد و مفید، اما چرا به تکنیک و تلاش برای آرامش نیازمندیم؟ اصلاً ریلکسیشن  چیست؟ خوب چند بار شده که در تختخواب دراز بکشید و با خودتان فکر کنید: چی می شد اگر آرام می شدم و می توانستم بخوابم؟ خوب در عمق این پرسش حقیقتی نهفته است. یک وضعیت آرام، چه ذهنی و چه جسمانی، پیش نیاز خواب خوب است.
تمدد اعصاب به هنگام خواب و در تختخواب امری ضروری است، اما نمیتوان به اجبار خوابید چون خواب فرآیندی خودانگیخته است. خوشبختانه، یادگیری تمدد اعصاب مهارتی عمومی است و امکان یادگیری آن وجود دارد. در ضمن در مواقعی که باید اضطراب کمتری داشته باشید، تمدد اعصاب می تواند به شما کمک کند توانایی تمدد اعصاب نه تنها در خوب خوابیدن به شما کمک می کند بلکه سرمایه ی با ارزشی برای زندگی روزمره شما نیز هست.

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

تمدد اعصاب (relaxation یا همان ریلکسیشن) چیست؟

پیش از هر چیز شما باید بدانید که تمدد اعصاب چیست. واکنش حسی تمدد اعصاب در انسان هم تغییرات جسمانی و هم تغییرات ذهنی را در بر می گیرد. از لحاظ جسمانی، تمدد اعصاب به تنفس آرام تر و عمیق تر، کاهش آهنگ صدا (و کاهش فشار درون قفسه سینه) و پایین آوردن ضربان قلب مرتبط است. در سطح ذهنی، تمدد اعصاب جدایی از جهان خارجی و تمرکز بر حس ها و تجربیات خوشایند و کاهش کار ذهنی و اضطراب را در بر میگیرد.

اهمیت تکنیک های ریلکسیشن

بعضی افراد در تمدد اعصاب بهتر از دیگران هستند. به نظر می رسد که آنها می توانند این کار را به سرعت و به طور طبیعی انجام دهند.

چرا تکنیک های ریلکسیشن مهم است؟

بعضی افراد در تمدد اعصاب بهتر از دیگران هستند. به نظر می رسد که آنها می توانند این کار را به سرعت و به طور طبیعی انجام دهند. بعضی ها در یادگیری تمدد اعصاب سختی نشان می دهند، اما همه ما می توانیم مهارت های تمدد اعصاب را در خودمان بهبود دهیم. مهم است که بدانیم چگونه تمدد اعصاب کنیم زیرا از لحاظ زیست شناختی و روان شناختی استرس بر ما تاثیر می گذارد و توانایی تمدد اعصاب کردن به ما کمک می کند تا استرس را کنترل کنیم و خلاقیت را تا حداکثر بالا ببریم. اینها تنها استرس های مهم زندگی را شامل نمی شوند بلکه حتی مشکلات و مشاجرات روزمره را هم در بر می گیرد که بخشی از تجربه ی زندگی روزمره ماست. همان طور که خود شما میدانید، هیچ چیز به اندازه‌ی آرامش در تمرکز فکر نقش مؤثر ندارد. هرچه آرامش جسمی و ذهنی شما بیشتر باشد، به همان نسبت تمرکز فکرتان بیشتر خواهد بود.

تن‌ آرامی یا ریلکسیشن، تکنیکی است برای آرام‌سازی عضلات بدن. از آن جا که بین ذهن و تن ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، هرچه که شما در جسم خود آرامش بیشتری برقرار میکنید، در ذهنتان نیز آرامش بیشتری برقرار می شود. اغلب کسانی که از عدم تمرکز فکر، شکایت میکنند در حقیقت از افکار مزاحم ذهنی خود مینالند و همیشه میپرسند با این افکار مزاحم که ذهن ما را اشغال کرده، چه کار کنیم؟ واقعیت این است که شما به طور ارادی و آگاهانه نمیتوانید این افکار مزاحم را از ذهن خود خارج کنید و از شر آن راحت شوید. اما میتوانید آزادسازی و آرام‌سازی ذهن خود را از راهی غیرمستقیم انجام دهید. از آن جا که هر فکری (به ویژه افکار منفی مزاحم) عضلات را منقبض میکند، ما عضلات را آرام میکنیم و تنش و انقباضشان را از بین میبریم. در نتیجه‌ی این کار، افکار منفی خود به خود از ذهن ما خارج میشوند.

 

تلفن تماس برای مشاوره رایگان با مشاوران موسسه تجسم خلاق 
02188302523
تلگرام و واتساپ
09011594943
تیم مجرب آکادمی تجسم خلاق دکتر آرام در خدمت شماست.

 

اساس تن‌آرامی و تکنیک‌های مؤثر برای آرامش همین است:

آرام‌سازی عضلات با قصد ایجاد آرامش و خلأ ذهنی. چرا که هرچه میدان فکری خالی تر باشد، تمرکز و توجه بر یک موضوع خاص، آسانتر می شود. 

اساس تن‌آرامی و تکنیک‌های مؤثر برای آرامش

تکنیک‌های ریلکسیشن میتوانند علائم استرس را کاهش داده و به شما کمک کنند تا از یک زندگی با کیفیتی بهتر بهره‌مند گردید. خصوصاً اگر بیمار هستید

مزایای تکنیک‌های مؤثر برای آرامش

تکنیک‌های ریلکسیشن میتوانند علائم استرس را کاهش داده و به شما کمک کنند تا از یک زندگی با کیفیتی بهتر بهره‌مند گردید. خصوصاً اگر بیمار هستید، این تکنیک‌ها را یاد گرفته و خودتان در خانه انجامشان دهید. همچنین که تکنیک‌های ریلکسیشن راهی عالی برای کمک به مدیریت استرس هستند. ریلکسیشن تنها آرام کردنِ ذهن و یا یک تفریح نیست. ریلکسیشن فرآیندی است که اثراتِ استرس را بر روی ذهن و بدنتان کاهش میدهد. تکنیک‌های ریلکسیشن به شما کمک می کنند تا با استرس‌های روزمره کنار بیایید و در مقابلِ بیماریهای مختلفی که در اثرِ استرس به وجود می آیند مانندِ درد و سرطان از خود محافظت کنید.

اگر مغلوبِ استرس‌تان شده‌اید و یا آن را شکست داده‌اید، تفاوتی ندارد؛ در هر مرحله‌ای میتوانید از یادگیری این تکنیک‌های ریلکسیشن سود ببرید. آموختنِ تکنیک‌های پایه ریلکسیشن بسیار آسان است. این تکنیک‌ها را میتوانید در هر مکانی انجام دهید. هنگامی که مسئولیت‌ها و یا وظایفِ بیشماری بر سرتان میریزند یا بیمار میشوید، تکنیک‌های ریلکسیشن میتوانند آرامش را به زندگیتان بازگردانند.

انجامِ تکنیک‌های مؤثر برای آرامش

انجامِ تکنیک‌های مؤثر برای آرامش ریلکسیشن میتوانند از راه‌های زیر نشانه‌های استرس را کاهش دهند:

  • پایین آوردن ضربان قلب
  • کاهش فشار خون
  • کاهش سرعت تنفس
  • افزایش جریان خون به ماهیچه‌های اصلی
  • کاهش تنش ماهیچه‌ای و درد مزمن
  • افزایش تمرکز
  • کاهش خشم و ناامیدی
  • افزایش اعتماد به نفس برای مقابله با مشکلات زندگی برای اینکه به حداکثر مزایا دست یابید،
  • شیوه‌های برخورد مثبت با مسائل (مانند ورزش کردن، خوابیدن به میزان کافی، دستیابی به خانواده حمایتگر و دوستان) را نیز فرا بگیرید.

برای تمدد اعصاب ارزش قائل شویم

شما فکر می کنید تمدد اعصاب اهمیت دارد؟ افرادی هستند که برای تمدد اعصاب ارزش قائل نمی شوند وقتی هم برای آن نمی گذارند. خیلی ها ممکن است بگویند که تمدد اعصاب مهم است ولی این موضوع را در رفتار آنها نمی بینید. زندگی ما سرشار از بایدها و نبایدها است و اغلب به خود اجازه ی تمدد اعصاب نمی دهیم. شاید فکر کنیم که نباید استراحت کنیم زیرا کارهایی مهم تر هستند که باید انجام شوند. اما یادتان باشد که این مهارت کارگشا تمام ۲۴ ساعت شما را نمی گیرد. راه های عمومی برای رسیدن به آرامش این درست است که افراد به طرق گوناگون تمدد اعصاب می کنند، اما چند روش اصلی برای واکنش حسی تمدد اعصاب وجود دارد.

شما می توانید واکنش حسی تمدد اعصاب را از طریق کارهای فعال جسمانی به دست آورید، مانند از بین بردن استرس توسط فعالیت هایی مانند تمرین ورزشی. کارهای فعال ذهنی هم وجود دارند مانند بازی شطرنج که استرس ذهنی را کاهش می دهند. بعد از آن تمدد اعصاب انفعالی است که بیشتر خودکار است مانند دوش گرفتن (که موجب تمدد اعصاب جسمانی می شود) و گوش دادن به موسیقی (که موجب تمدد اعصاب ذهنی می شود). البته فرق بسیاری بین تمدد اعصاب فعال و انفعالی یا جسمانی و ذهنی وجود ندارد، اما کسانی که بهتر می خوابند نسبت به کسانی که خواب خوبی ندارند در رویکرد انفعالی تمدد اعصاب بهتر هستند.

 

تکنیک های خاص تمدد اعصاب

تمدد اعصاب ماهیچه ای، انبساط و آرام کردن عمیق توده ی عضلانی بدن شماست که به کاهش فعالیت عضلات، فشار خون و ضربان قلب منجر می شود.

تکنیک های خاص تمدد اعصاب

در اینجا دو تکنیک خاص به شما نشان می دهیم که کمک می کند ذهن و جسم شما در وضعیت آرام قرار گیرد تا برای خواب آماده شوید. تمدد اعصاب ماهیچه ای، انبساط و آرام کردن عمیق توده ی عضلانی بدن شماست که به کاهش فعالیت عضلات، فشار خون و ضربان قلب منجر می شود.

تمرین تصویرسازی ذهنی بیشتر بر کاستن فشار ذهنی تمرکز دارد که شامل غوطه ور شدن در یک صحنه ی خوشایند دیداری و بالا بردن آگاهی حسی است که به بالا بردن کنترل بر ذهنتان و توانایی منحرف کردن افکارتان منجر می شود. هر دو تکنیک، بر تنفس عمیق و سنگین که به تدریج خودکار می شود تمرکز دارند. ۱۰ تا ۱۲ دقیقه طول می کشد تا این عمل کامل شود. تمرین در این مورد بسیار مهم است بنابراین شما باید روش های تمرین آن را بدانید تا بتوانید در موقع نیاز از آن استفاده کنید.

 

تلفن تماس برای مشاوره رایگان با مشاوران موسسه تجسم خلاق 
02188302523
تلگرام و واتساپ
09011594943
تیم مجرب آکادمی تجسم خلاق دکتر آرام در خدمت شماست.

 

کدام تکنیک به شما کمک خواهد کرد؟

تمرین تصویرسازی ذهنی بیشتر بر فشار ذهنی تمرکز دارد و از آنجایی که هیچ گونه حرکت جسمانی را شامل نمیشود برای آن دسته از افراد که مشکل درد عضلانی یا گرفتگی عضلات یا مشکلات مفصلی دارند مناسب است. تمدد اعصاب ماهیچه ای در دور کردن فشارهای فیزیکی و همچنین ذهنی موثر است.

اما با امتحان کردن هر دو روش شما می توانید آن تکنیک را که برای شما مناسب تر است انتخاب کنید. پس از مدتی شما می توانید دریابید کدام روش برای شما موثرتر است. به عنوان یک نصیحت، هر دو را حتما امتحان کنید و برای مدتی پیگیر آنها شوید. اگر یکی از آنها یا دیگری برای شما طبیعی تر و راحت تر شد می تواند به این معنا باشد که آن روش برای شما خوب است، اما این نکته را درهم در ذهن داشته باشید که آن روشی که مشکل تر به نظر می رسد شاید نشانگر این باشد که این همان نوع تمدد اعصابی است که شما به آن نیاز دارید.

تمرین تمدد اعصاب تصاعدی ماهیچه ای

«در تختخواب دراز بکشید… توجه خود را به سمت دست ها و بازوانتان ببرید. با فشار دادن انگشتانتان درون کف دستتان و مشت کردن آن کششی در دست ها و بازوهایتان ایجاد کنید. حالا با هر دو دست این کار را انجام دهید. کشش را در دستانتان، انگشتانتان، مچ دستتان و ساعد دستتان احساس کنید. توجه کنید که این احساس شبیه چیست. ادامه دهید… حالا آرام باشید. بگذارید دستانتان شل شوند و بیفتند. بگذارید هرکار که می خواهند انجام دهند، فقط اجازه دهید آرام شوند. به آهستگی و عمیق نفس بکشید، درمی یابید که دستانتان صاف شده و افتاده اند و دستان و بازوان شما احساس آرامش بیشتری می کنند.

اجازه دهید تا در تخت فرو روند. بگذارید بازوانتان سنگین شوند. آرام و سنگین نفس بکشید. هربار که نفس خود را بیرون می دهید به واژه ی «آرامش» فکر کنید و دریابید که دستان و بازوان شما بیشتر و بیشتر در آرامش فرو می روند. دستان و بازوان شما بسیار سنگین شده اند و استراحت می کنند. مانند این است که شما نمیتوانید آنها را حرکت دهید. باعث آزارشان نشوید. بگذارید فشار و انرژی که درون عضلات هستند خارج شوند، آرام و عمیق تنفس کنید. حالا می بینید که هر دو دست و بازوی شما سنگین و آرام شده اند…»

 

تمرین تصویرسازی ذهنی

تمرین تصویرسازی ذهنی چشم ها را به آرامی ببندید، روی به تصویر کشیدن یک صحنه ی خوشایند تمرکز کنید.

تمرین تصویرسازی ذهنی

«… چشم ها را به آرامی ببندید، روی به تصویر کشیدن یک صحنه ی خوشایند تمرکز کنید. خود را ایستاده بر یک شیب سرسبز تصور کنید. به پاهایتان نگاه کنید، علف های سبز دورتان را فراگرفته اند، علف هایی که در ماه های تابستان به خوبی رشد کرده اند و محکم و ضخیم به نظر می رسند درست در مقابل روی شما، ابتدای جاده ای را می بینید و همان طور که تا به انتهای جاده نگاه می کنید باد را می بینید که چمنزار را به حرکت درآورده است، جاده به یک ساحل شنی زیبا ختم می شود و آن طرف دریا آبی صاف و عمیق است.

می توانید تضاد همه ی این رنگ ها را ببینید، سبز تیره‌ی علفزار، قهوه ای کم رنگ جاده، رنگ طلایی خاک، و آبی تیره ی دریا. و همانطور که بر آن شیب سرسبز ایستاده‌اید و به اطراف نگاه می کنید، نسیم را گرم و آرام بر گونه های خود و خورشید را بر بالای سر خود احساس می کنید. خورشید پس گردن شما را گرم می کند. صبح زیبایی است…»

انواعِ تکنیک‌های مؤثر برای آرامش و ریلکسیشن

متخصصان سلامتی، مانندِ پزشکان، روانپزشکان، روان‌شناسان و… میتوانند تکنیک‌های مختلفِ ریلکسیشن را به شما بیاموزند. اما اگر دوست دارید میتوانید خودتان نیز به تنهایی برخی از این تکنیک‌ها را بیاموزید. در کل، تکنیک‌های ریلکسیشن شامل متمرکز كردن توجه‌تان بر روی چیزی آرام کننده و یا افزایش آگاهی بر روی بدنتان میباشند. مهم نیست که چه تکنیکی را انتخاب میکنید. آنچه که مهم است این است که آن تکنیک را به طور مداوم و پیوسته ادامه دهید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

ریلکسیشن، تکنیکی موثر برای هر زمان 

در مواقعی که وقت کافی نداریم و ناچارید که ظرف مدت کوتاهی، خود را آرام کنید، می توانید از ریلکسیشن سریع استفاده کنید ریلکسیشن، تکنیکی برای آرام کردن عضله های بدن است و شما با استفاده از آن می توانید از تنش و فشاری که بر اعضای بدن تان وارد شده است . خلاص شوید و هم زمان با تمرکز درست، ذهن خود را نیز آرام کنید .

فشارهای عصبی و عامل استرس زا، آن چنان بر اعصاب ما تاثیر می گذارند که گاهی خودمان متوجه انقباض بیش از حد عضله های بدن مان نمیشویم. اما بعد از این که آن ها را آرام کردیم، از روی احساس آرامشی که پیدا می کنیم، تازه پی می بریم وجودمان تا چه اندازه تحت استرس و فشار بوده است. ریلکسیشن، تکنیکی است که می توانید آن را در هر زمان و مکانی به کار برده و از آن لذت ببرید.

تکنیک‌های مؤثر برای آرامش و ریلکسیشن سریع

در مواقعی که وقت کافی نداریم و ناچارید که ظرف مدت کوتاهی، خود را آرام کنید، می توانید از ریلکسیشن سریع استفاده کنید ماهیچه ای انگشتان پا را منقبض کنید و تا ۱۰ بشمارید در انگشتان پا احساس درد و فشار می کنید؛ سپس آن ها را رها کرده و به احساس آسودگی که انگستان پای تان ایجاد می شود، توجه کنید.

ماهیچه پا را منقبض کنید، تا ۱۰ بشمارید، سپس رها کنید. به ترتیب ران ها، شکم، کمر گردن و صورت را منقبض کرده و بعد از این که تا ده شمردید، رها کنید. در مدتی که این کار را انجام میدهید، عمیق و آرام نفس بکشید. همواره کردن این تکنیک با تنفس آرام و عمیق، بسیار موثر است . تنفس شما باید از بینی به درون کشیده شود، از شکم تا سینه ها احساس می شود و سپس از لبان تان خارج شود. حتی اگر کمی صدادار باشد، بهتر است.

 

تلفن تماس برای مشاوره رایگان با مشاوران موسسه تجسم خلاق 
02188302523
تلگرام و واتساپ
09011594943
تیم مجرب آکادمی تجسم خلاق دکتر آرام در خدمت شماست.

 

تکنیک‌های مؤثر برای آرامش و ریلکسیشن طولانی

به طور معمول، از ریلکسیشن می توانید در وقت های استراحت و فراغت استفاده کنید.

تکنیک‌های مؤثر برای آرامش و ریلکسیشن طولانی

به طور معمول، از این فن می توانید در وقت های استراحت و فراغت استفاده کنید. ابتدا لباس راحتی بپوشید و در وضعیت آسوده ای بنشیند. مشت راست خود را منقبض کرده تا در آن فشار و درد احساس نمائید. نفس بکشید. سپس آن را رها کنید و آرام شوید . سعی کنید میزان آرامش دو دست خود را با هم مقایسه کنید آن گاه خواهید دید دستی که از ریلکسیشن استفاده نکرده، چه قدر منقبض و فشرده است؛ در حالی که در گذشته تصور می کردید حالت طبیعی و آرامی دارد. مشت چپ را سفت کنید .

تا زمانی که احساس انقباض شدید و درد نکرده‌اید، آن را در همان حالت نگه دارید، سپس رها کنید و آرام شوید. اجازه دهید احساس آرامش، درون بازوها و تمام بدن شما پخش شود. اکنون به ترتیب، برخی از اندام های تان را منقبض و سپس رها کنید. یادتان باشد که هرگز در یک زمان به دو منطقه توجه نکنید و هر بار فقط یک نقطه را آرام سازید. ابتدا فشار زیادی بر نقاط بدن وارد کنید و توجه داشته باشید که دیگر اندام ها، آرام و در وضعیتی عادی باشند و انقباض فقط در آن نقطه وجود داشته باشد، سپس آنها را رها کنید.

در هنگام تکنیک‌های مؤثر برای آرامش نفس کشیدن را فراموش نکنید

در طول انقباض هر یک از اندام ها، باید دست کم ۵ نفس عمیق بکشید. در ریلکسیشن، آرام کردن شانه ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، شانه های تان را تا نزدیک گوش ها بالا بیاورید. آن را مدتی نگه دارید، سپس رها نظر می آید که حد همیشگی و عادی خود کمی پائین تر میافتند. حقیقت این است که آن ها هرگز در حالت عادی نبوده اند بلکه همیشه تا حدی استرس و فشار داشتند و بالاتر از آن چه مه باید باشند، قرار می گرفتند. در زمانی انقباض گردن مراقب باشید که به گلوی خود فشار نیاورید و فک خود را منقبض نکنید. صورت شما گرچه یک عضو از بدن شما است، اما تک تک اجزای آن باید منقبض شده و رها شوند. یعنی ابتدا، فک و چانه را آرام سازید. سپس لب ها، بینی، چشم ها، پیشانی و در آخرین مرحله، تمام جمجمه را منقبض کنید و رها سازید. اگر نقاط خاصی در بدن شما درد دارند یا احساس بی حسی درآن ها می کنید، پس از تمام ریلکسیشن به سوی آن ها برگردید و آن ها را دوباره آرام کنید.

نفس عمیق را فراموش نکنید. موج آرامش را حس کرده و آرام شوید. اگر مسئله ای در زندگی شما وجود دارد که باعث ناراحتی و استرس در شما می شود، می توانید قبل از شروع ریلکسیشن به آن مسئله فکر کنید به طور کامل خود را با ناراحتی ها و برخوردها که ممکن است پیش بیایند؛ درگیر کنید. آن ها را با وضوح جلوی چشمان تان بیاورید و عمل ریلکسیشن را آغاز کنید. هنگامی که از نقطه ای به نقطه دیگر می روید، دوباره آن منظره را در ذهن، زنده کنید. این کار با شما کمک می کند تا هنگامی که خود را در میان آن مسئله دردسر ساز ببینید، بتوانید آرام فکر کنید و همه چیز را راحت تر سپری کنید . این تکنیک را روزی یک بار انجام دهید. در شرایط حاد و استرس زا می توانید آن را تا سه بار در روز تکرار کنید. تکرار جمله ها و عبارت های تاکیدی در ذهن نیز بسیار سودمند است.

می توانید در طول آرام سازی از جمله‌هایی مانند:

  • زندگی زیباست
  • من موفق هستم
  • عشق و مهربانی در من جاری است استفاده کنید .

 

در اینجا انواعِ اصلی تکنیک‌های مؤثر برای آرامش و ریلکسیشن را ذکر میکنیم:

آرامشِ خودزا

آرامش خودزا به معنای آن چیزی است که از درونِ شما میآید.

  • آرامشِ خودزا:

خودزا به معنای آن چیزی است که از درونِ شما میآید. در این تکنیک شما از نیروی تجسمِ دیداری و همچنین آگاهی از بدنتان استفاده میکنید تا استرس را کاهش دهید. شما کلمات یا جملاتی مثبت را در ذهنتان تکرار میکنید تا آرامش یافته و تنشِ عضلانیتان کاهش بیابد.

برای مثال ممکن است ابتدا محیطی آرامبخش را در ذهنِ خود تجسم کرده و سپس روی نحوه تنفس‌تان تمرکز کنید و آن را آرام نمایید (در نتیجه ضربانِ قلب‌تان نیز پایین میآید). بعد، روی احساس‌های جسمانیتان تمرکز کرده و به ترتیب عضلات‌تان را آرام خواهید کرد.

  • آرام سازی پیشرونده عضلانی از تکنیک‌های مؤثر برای آرامش:

در این تکنیک، شما به ترتیب هر گروه از ماهیچه‌هایتان را منقبض کرده و سپس آن‌ها را‌‌ رها میکنید. این کار به شما کمک میکند تا تفاوتِ بینِ تنش عضلانی و حالتِ آرامش را درک کنید. شما از احساساتِ جسمانیتان بیشتر آگاه میشوید.

یکی از شیوه های انجامِ این نوع از ریلکسیشن این است که منقبض کردن را از عضلات پا و انگشتانِ پایتان شروع کرده و به ترتیب بالا بیایید تا به عضلاتِ گردن و سرتان برسید. همچنین میتوانید از بالا و از قسمتِ سر و گردنتان شروع کرده و به سمتِ پایین بروید. هر ماهیچه را حداقل به مدتِ ۵ ثانیه منقبض کرده و ۳۰ ثانیه به آن استراحت دهید. این کار را برای همه عضلات تکرار کنید.

  • تجسم از تکنیک‌های مؤثر برای آرامش است:

در این تکنیکِ ریلکسیشن، شما تصاویری را در ذهنِ خود تصور میکنید و به وسیله آن‌ها به یک سفرِ آرامبخشِ خیالی میروید. در طولِ تجسم تا جایی که میتوانید حواسِ مختلف را به کار بگیرید، مانندِ مزه، تصویر، صدا و لامسه. برای مثال اگر استراحت در ساحلِ اقیانوس را تصور کرده‌اید، طعمِ شورِ آب، صدای امواجِ کوبنده و گرمای لذتبخشِ خورشید را بر بدنتان حس کنید. در این روش بهتر است چشمان‌تان را ببندید، در نقطه‌ای آرام بنشینید و لباس‌های تنگ و ناراحت را از بدنتان در بیاورید.

  • دیگر تکنیک‌های مؤثر برای آرامش و ریلکسیشن عبارتند از:
  • هیپنوتیزم
  • ماساژ
  • مراقبه
  • تای چی
  • یوگا

فن ریلکسیشن، ابتدا به وسیلهٔ مرتاضان کشف شد. اما امروزه، روان شناسان برای معالجهٔ انواع بیماری های روانی، از جمله ترس های شدید، اضطراب ها و افسردگی، از آن استفاده می کنند. این تکنیک ساده می تواند شما را تا بالاترین حد آرامش پرواز دهد؛ تا آن جا که احساس کنید در بهشتی واقعی به سر می برید.

 

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 
واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق
۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳
۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 
کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 
صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه