دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

یوگا و بدن انسان

یوگا و بدن انسان
انجام دادن تمرین های یوگا تاثیر قابل توجهی بر بدن انسان دارد. قدمت آساناهای یوگا به هزاران سال پیش بر می گردد. از آن زمان تا بحال این تمرین ها به دلیل کارایی فراوان توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.حرکات یوگا نا هما هنگی های بدن را اصلاح کرده و در عین حال قدرت و انعطاف ان را افزایش می دهد .
تمرین های تنفسی یوگا (پرانایاما) جدای از تاثیراتی که بر بیوشیمی مغز دارند ،عملکرد غدد درون ریز را هم متعادل میکنند .این تمرین ها ظرفیت شش ها را افزایش داده ،فشار خون را پایین آورده و در نهایت سلامت قلب راتضمین می کند .

 

عملکرد نرمش های یوگا (آسانا ) بر اساس علم فیزیک است .در بخشی از فیزیک برای نیل به هدفی مشخص از تسمه و اهرم استفاده می کنیم .در عمل باز کردن قوطی کنسرو به وسیله در باز کن ،از اصل اهرم استفاده می شود .حرکات یوگا هم بر پایه همین اصل عمل می کنند . در تمام وضعییت های یوگا ،از اسکلت و سیستم عضلانی بدن به عنوان ساختاری مکانیکی ، جهت کشش و مقاوم سازی عضلات استفاده می شود .
آساناهای تعادلی ،سبب افزایش تراکم استخوان می شوند ، چرا که جزء تمرین های مقاومتی هستند . اگر در یکی از وضعییت های یوگا مکث طولانی تری داشته باشیم ، به عضله فشار بیشتری وارد می آوریم . بدن ناچار است خود را با این فشار هماهنگ کند، در نتیجه عضله انعطاف و مقاومت بیشتری به دست می آورد.
به عنوان مثال یکی از انواع اسانای جنگجو را در نظر بگیریم ،در این وضعیت چنانچه زانو را به جای 45 درجه 90 درجه خم کنیم ، به عضله چهار سر ران فشار بیشتری وارد آورده و مقاومت آن را بالا می بریم.
هیچ فرقی نمی کند ،بدن شما در هر شرایطی باشد به هنگام اجرای یک آسانا چنانچه چرخش به داخل تاندون یا عضله داشته باشد ،ناهماهنگی و ناهنجاری آن کاهش می یابد . به مرور بدن با قرار گرفتن در وضعیت صحیح به جای اشتباه ، آرامش و رهایی را تجربه خواهد کرد.اولین راهکار هاتا یوگا، انجام دادن آسانا برای رفع آسیب و اصلاح هر گونه ناهماهنگی است.
برای بالا بردن ظرفیت شش ها ،افزایش سلامت قلب ، کاهش فشار خون و ننظیم هورمن ها ،از تمرین های پرانایاما استفاده کنید . تمرین های پرانایاما بخشی از تمرین های یوگا باشند .در هر صورت آنها برای تمرکز بسیار مناسب اند . پرانایاما با استفاده از الگو های متنوع تنفسی ، سلامت جسم و ذهن را افزایش می دهد .این تمرین ها باعث می شوند بدن به تنفس عمیق عادت کرده و مقاومت قلب افزایش یابد و این کمک فوق العاده ای به هنگام استرس است.
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه