دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

فنگشویی چیست ؟

عبارت فنگشویی به صورت تحت لفظی به معنای (( باد و آب )) است، ولی در واقع به معنای هنر زندگی موزون با محیط میباشد. زمانی كه به هماهنگی با تمام محیط اشیای خود دست یابیم، زندگی با لطافت بیشتری پیش رفته و رسیدن به اهداف بسیار آسان میشوند. مكان زندگی ما و نحوه ای كه اشیای هر اتاق را منظم می‌کنیم، به شكل شگفت آوری بر کیفیت زندگی ما تاثیر میگذارند.
فنگشویی دانشی کهن است که ریشه در تفکر چینی ها به جهان هستی دارد و رد پای آن در معماری داخلی نیز پیدا شده است ، فنگشویی از دو کلمه Feng به معنی باد و Shuai به معنی آب تشکیل شده است . هدف فنگشویی در مجموع خلق حس هماهنگی در خانه و زندگی افراد است. فنگشویی هنر ایجاد تعادل و هماهنگی در جریان طبیعی انرژی های پیرامونمان.
فنگشویی هنر ایجاد تعادل و هماهنگی در جریان طبیعی انرژی های پیرامونمان است تا در زندگی مان تاثیراتی سودمند پدید آوریم .
سابقه فنگشویی به حدود 4700 سال قبل از میلاد ، در چین باز می گردد . بسیاری از مکان ها و مناظر مانند دیوار بزرگ چین و شهر ممنوعه پکن بر اساس اصول فنگشویی و برای هماهنگ کردن انرژی های آسمان و زمین بوده است .
استقرار اشیا به گونه ای که مردم (انسان ) محیط زیست ( خاک ) و روان ( آسمان ) با تشکیل و حدتی موزون ، زمینه های پیشرفت انسان را ایجاد کنند.
از طریق فنگشویی می توان دریافت در کدام نقطه از ساختمان جریان انرژی بند آمده است و یا برای اینکه انرژی دیگر بار آزادانه جریان یابد چه باید کرد.
برای زندگی موثر ، لازم است که انرژی و نیروی حیات ، آزادانه در خانه و محل کارتان جریان یابد . نخستین گام برای آزاد ساختن انرژی مسدودی که به مرور زمان در ساختمان جمع شده پالایش مکان است . به طور کلی انسداد انرژی به دلایل زیر است :
۱. آلودگی فیزیکی
۲. انباشتگی و در هم ریختگی

۱.آلودگی فیزیکی :

هر نوع چرکی و خوراکی های مانده که پیرامون خود انرژی پایین تولید میکند.

۲.انباشتگی و در هم ریختگی :

هر گونه بی نظمی و در هم ریختگی برای جریان نرم و هموار و آزادانه انرژی پیرامون ما یک فضای مانع ایجاد می کند.
تلاش کنیم هر وسیله  را در مکان خاص خود قرار دهیم تا آرامش یابیم و سنگینی اجسام و فضا بر جسم و روحمان کارگر نشود.
بر این اساس نحوه طراحی فضا و چیدمان وسایل و اشیا منزل تاثیر بسزایی در آرامش ما دارد و رعایت اصول فنگشویی ما را در ارایه هر چه بهتر فضای معماری  مناسب کمک می کند.
از نظر علم معماری کهن چینی ، همه قسمت هاي یک خانه با عناصر پنج گانه يا همان آب ، چوب ، آتش ، خاک ، فلز در ارتباط مستقیم هستند. اتاق نشیمن هم عنصر فلز دارد، عنصری سنگین و بسيار مرتبط با احوال روزانه شما كه با وجود ساعت هاي بزرگ دیواری ، تلویزیون هاي صفحه بزرگ ، وسایل تهویه ، رادياتور شوفاژ، ضبط صوت و دي وي دي ، كه در اغلب اتاق نشیمن ها پیدا مي شوند، سنگین تر هم مي شود.

نقاط  قدرت در فنگشویی

عبارت است  از فضایی در خانه که می تواند به بزرگی یک اتاق یا به کوچکی یک دفترچه یادداشت باشد، اما این نقطه ویژه با زندگی شما (یا بخشی از آن) پیوندی قوی دارد. این نقاط قدرت برای هر فرد، خانواده و خانه منحصر به فرد می باشند. این نقاط نه تنها براساس وقایع جاری در زندگی هر فرد، بلکه بر پایه طراحی و معماری مکان زندگی شخصی آنان نیز تعیین می شوند. اگر در حال ساخت خانه هستید، نقاطی که شما بیشترین وقت خود را در آنها می گذرانید بهترین نقاط قدرت محسوب خواهند شد. می توانید این نقاط را در مرکز قرار دهید و آنگاه بقیه مکان را بر محور آن بنا سازید. به طور مثال، می توانید اتاق خواب ها را در قسمتی قرار دهید که انرژی نماینده عشق، ازدواج و سلامت در آن جاری باشد. زیرا از آنجا که برای بدن شما ضروری است تا خواب کافی داشته باشد، باید بدان اجازه دهید تا خود را بازسازی و سالم گرداند. در کنار نقاط قدرت، نقاط مشکل آفرین هم در خانه وجود دارند که می توانند اثری نامساعد بر سلامت، روابط و حتی امور مالی شما بگذارند.

شناخت نقاط قدرت در فنگشویی

فنگشویی جهت شناخت این نقاط نیز شما را راهنمایی می نماید. شما می توانید با رو در رو شدن با مشکلی که در حال حاضر گریبان گیر تان شده است، نقاط مشکل آفرین منزل خود را بیابید. به طور مثال، اگر درگیر مشکلات مالی هستید، می توانید نقاط همخوان با امور مالی را پیدا کرده و سپس با استفاده از فنگشویی نیروی مثبت را جهت ایجاد تغییرات مطلوب در آنجا به جریان بیندازید. برای درک بهتری از مفهوم طراحی فنگشویی می توانیم با مثال ساده زیر شروع کنیم: راهروهای طویل که در معماری خانگی امروزی عناصری رایج می باشند در زمره نقاط مشکل آفرین فنگشویی محسوب می شوند، زیرا در راهروی باریک و دراز نیروی حیات به صورت خطی مستقیم در می آید. این مسئله باعث می شود که “چی” chi (نیروی حیاتی) قدرت خود را متمرکز نماید و به صورت انرژی “شتابزدگی” و ” قهر آمیز” درآید. این مسئله به هیچ وجه خوشایند نمی‌باشد زیرا این انرژی تهاجمی می تواند زیان بار بوده و به عدم هماهنگی منتهی شود و در نتیجه اتاقی که در انتهای راهرو وجود دارد با انباشته شدن از این نیروی منفی، فضایی ناخوشایند پیدا کند.
قرار گرفتن دستشویی در انتهای این راهرو حتی از مورد قبل نیز بدتر است، زیرا لوله کشی سمبل اقتصاد خانواده می باشد و از دست دادن نیروی چی بدین شیوه همانند این است که مستقیما پولتان را در دستشویی بریزید! خوشبختانه با استفاده از راهنمایی های طراحی فنگشویی می توان مشکل اینگونه نقاط دردسر آفرین را برطرف نمود.
مثلا قرار دادن گیاهان سبز، آویختن تصاویر بزرگ در راهرو و یا چیدمان اشیاء و مبلمان مطابق با اصول عناصر فنگشویی (که در مقاله بعدی به طور دقیق تر به آنها خواهیم پرداخت) تعادل نیروها را به این محیط باز می گردانند.
در واقع بهسازی راهرو با این شیوه ها باعث می شود که چی به جای حرکت در خطی مستقیم در جای خود بماند.
به هر حال سعی کنید تا نظرات طراحی فنگشویی را بر نقاطی متمرکز کنید که مستحق بیشترین میزان توجه شما می باشند و با گسترش تعداد نقاط انرژی خود را تضعیف نکنید. به جای آنکه یکباره مشکل پنج نقطه قدرت را حل کنید، ابتدا یکی را مورد توجه قرار داده و سپس یک به یک سایر مشکلات را برطرف نمایید.
در واقع بر پایه فلسفه فنگشویی، می توانیم به خانه ها و دفاتر خود همچون استعاره ای از زندگی های خود بنگریم. خانه ای در هم ریخته، نماینده ذهنی آشفته است. از اینرو به اعتقاد فنگشویی برای ورودی بی عیب و نقص به هر محیط ابتدا باید آنرا مرتب و عاری از زوائد نمود. و به خاطر داشته باشید که فنگشویی بدون آنکه به درون خود بنگرید و خود را بشناسید، به تنهایی نمی تواند کمک چندانی به شما بکند. اولین و بهترین گام در طراحی فنگشویی ارزیابی شخصی است.
ارزیابی شخصی چیزی نیست به جز نگاهی طولانی و دقیق بر احساسات و چگونگی زندگی روزانه تان. شناسایی عواطف، روابط، امور اقتصادی و هر آنچه که در خانه تان در طول یک روز عادی بر شما اثر می گذارد، در ایجاد تغییراتی بر پایه طراحی فنگشویی امری حیاتی می باشد.

فنگشویی در محیط زندگی

آيا محیط زندگی راحتی دارید؟
آيا تمام جنبه هاي مورد نياز زندگی شما در اين محیط وجود دارد؟
آيا از رنگها اين فضا لذت مي برید؟
به نظرتان اين محيط بازتابي از سلامتی شما است؟ محل زندگی شما چگونه روي روابط شما اثر دارد؟
اكثر انسانها نسبت به محیط زندگی خود بي توجه هستند و از تاثیراتی كه اين محیط بر وجود شان مي گذارد غافل اند. حال آنكه گفته مي شود محيطي كه در آن زندگي مي كنيم محیط كاملي است كه بر مبنای فعل و انفعالات متقابل نظام خورشیدی(آسمان) ،محیط اطراف(زمين) و تاریخ تولد(فردیت)*بنا شده است.  بنابراین براي يك زندگي آرام و متعادل، همنوایی با نظام خورشیدی ،زمين و حتی تاريخ تولد ضروری به نظر مي رسد .اين همنوایی و هماهنگی توسط روشهایی چون فنگشويي ایجاد مي شود.
فنگشويي دانش و هنر قديمي است كه مطلوب ترین روش هاي زندگی در محيطي مناسب و موزون را به انسان می‌ آموزد. فنگشويي مشخص می‌کند چگونه با استفاده از رنگهای مناسب ،وسایل زندگی مناسب و طریقه صحیح چیدمان آنها محيطي منافع براي خود ایجاد كنيد و محیط كار ،تجارت يا خانه خود را به مراکز قدرت تبدیل كنيد.
 
در مورد تاریخ دقیق فنگشويي يا ابداع کننده  آن هیچ سند قابل اطمینانی در دست نيست. تنها در هشتاد سال گذشته موفق به کشف اسناد و مدارك اندكي متعلق به قرون سوم و چهارم قبل از میلاد شده اند كه در آنها به صورت غير مستقیم به فنگشويي اشاره شده است. فنگشويي در قلب و ذهن مردم معمولی و از طریق زبان رمزی بین استادان و شاگردان باقی ماند و به صورت سینه به سینه رموز اين هنر حفظ شد. به همين دلیل تعداد كمی از متون مکتوب آن باقی مانده است.
بعضي ازمحققان معتقد ند حكمت وكاربرد فنگ شويي همزمان با مكتوب شدن نظريه يين( سرد)ويانگ (گرم) وانديشه هاي جها ن بيني مبتني بر پنج عنصر چيني ، زمين (خاك) ، فلز ،*آب ، جنگل (چوب) و آتش ، مدون گرديده است.
نظريه فنگ شويي رابطه كيهان و انسانها را بررسي مي كند و هدف آن ايجاد وحدت ميان آسمان ، زمين ، انسان و ماده از طريق نيروي تاچي (نهايت مطلق) است. چيني هاي باستان اعتقاد داشتند هنگامي كه اين وحدت به وجود ايد ،”چي” (نيرو هاي حياتي) در موجودات جاندار و بي جان جاري شده و موجب بروز اتفاقات خوب و سازنده مي شود. فقدان جريان”چي” نتيجه معكوس،يعني بد بختي و اختلال و نگراني به بار مي آورد.
محور اصلي هنر فنگ شويي وحدت ميان آسمان ، زمين و انسان است. چيني هاي باستان در جستجوي وسيله اي براي تو ضيح نيرو هاي مر ئي و نا مرئي روي زمين و تا ثير مبهم و مرموز اين نيروها بر رفتار انسان بودند. و به دنبال معنويتي بودند كه در هنگام سختي ها و بلايا به انها پناه بياورند و به آرامش و آسايش برسند.هدف چيني هاي باستان وحدت انسان و طبيعت بود و قصد داشتند با وحدت بين انسان و كائنات به يگانگي برسند.
در واقع فنگ شويي با جلوگيري از هدر رفتن منابع و سپس ايجاد انرژيهاي خوب در اطراف انسان موجب مي شود رابطه متعادل و موزوني بين انسان و محيط پيرامونش برقرار شود و انسان در مي يابد كه با محيط اطرافش يكي است و ارتباط دروني بين عوامل را درك مي كند..نكته جالب اينكه فنگ شويي در هر كجا قابل استفاده است و هر كس به فراخور نياز خود مي تواند از آن بهره مند شود.
يكي از مهمترين مباحثي كه فنگ شويي به آن مي پردازد محيط كار است. اگر محيط كار و زندگي هر كسي از ارتعاشات سالم احاطه شده باشد خود او نيز سالم مي ماند

فنگشویی در طراحی دکوراسیون

 دنیای فنگشویی آمیخته ای از ریاضیات، طراحی داخلی، معماری و قوانین ساده ای برای خانه داری موفق می باشد. در واقع هنری است برای جایگزینی صحیح اشیاء. در حال حاضر استفاده از این دانش برای ایجاد محیطی متعادل در خانه و محل کار بسیار رایج است. افرادی که براساس فنگشویی محیط پیرامون خود را می آرایند، بر این باورند که با چیدمان مبلمان و تزئین محل به شیوه ای که با طبیعت هم راستا باشد، می توانیم هارمونی و سلامت را به محیط زندگی خود وارد نماییم.
در نتیجه با انجام اعمال سودمند و موثر در محیط زندگی، جریان دل پسندی از نیروهای حیات را در اطراف خود به حرکت در خواهید آورد. بر پایه این فلسفه باستانی محل قرارگیری هر شی، از در ورودی گرفته تا دستشویی، در سعادت ما نقش دارد. در واقع چینی ها حتی پیش از خرید یا ساخت خانه یک استاد فنگشویی را به استخدام درآورده و از مشورت وی بهره می برند. بیشتر استادان فنگشویی بر استفاده از زیبایی شناسی و عقل سلیم در دستیابی به نتیجه مطلوب تاکید دارند. برای استفاده از این شیوه ابتدا باید نکاتی را درباره آن آموخت.
همانند نیروهای مثبت و منفی موجود در طبیعت (یین و یانگ) ، هر اتاق و خانه هم فضاهای مثبت و منفی دارد. با استفاده از فنگشویی تعادلی در این نیروها به وجود می آید تا در هیچ جا دارای قوت یا ضعف بیش از اندازه نباشند  از اینرو، یکی از مفاهیم رایج در طراحی فنگشویی نقاط “قدرت” است. فنگشویی در درون هر ساختمان 9 نقطه قدرت را تشخیص می دهد که برخی حاوی انرژی مشوق مطبوعی بوده و تعدادی دیگر چندان دلپذیر نمی‌باشد.
چيني ها و البته ايراني هايي كه جديدا به اين علم قدیم و جالب علاقه مند شده اند، براي نجات اتاق نشيمن و قابل تحمل كردن آن پیشنهادات بامزه يي دارند، مثلا داشتن ساعتی گرد به رنگ طلايي در اتاق ، آن هم روبروی در براي اينكه انرژي منفي اتاق را مهار كند، يا استفاده از تابلوهاي نقاشي مثل نقش ماهي كه چيني ها معتقدند طول عمر مي آورد يا تصاوير زيبايي غير آن منظره هاي بي ريخت غروب كه دلسردي مي آورد و تصاوير عجيب زن ببرها كه توي كوبلن فروشي ها مي بينيم و بي نهايت ترسناك و پر از خشونت هستند.
مهندسین علاقه مند به فنگشويي در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن علاوه بر محدودكردن تصاوير به رنگها هم مي پردازند، مثلا رنگ قرمز را براي اتاق شما ممنوع مي كنند، چون كه روحیه تند و خشن و پرخاشگری كه مشخصه رنگ قرمز است ، احوال خانواده شما را كه در اين اتاق امن گرد هم آمده اند به هم خواهند ریخت .
بعد هم پيشنهاد مي كنند كه براي اتاقتان از رنگ هاي مخصوص جنگل مثل سبز و قهوه يي و آبي و زرد استفاده كنيد و با پارچه خوشرنگ و مبل ساده و نرم و حتي پشتي هايي كه فضاي گرم و خودماني شبيه كلبه جنگلي ايجاد مي كنند، فضاي اتاقتان را كاملا امن و دوست داشتني كنيد. علاوه بر همه اينها اگر مي خواهيد اتاقي كه در آن دور هم جمع مي شويد اتاقي بدون دلنگراني هاي معمول باشد، عكس همه افراد خانواده و همه كساني كه دوست داريد در قاب هاي كوچك بر در و ديوار آويزان كنيد، تا هميشه به يادشان باشيد.
راستي اگر تا به حال پيشنهادات فن شويي ما را براي تزيين و دکوراسیون اتاق نشیمن تان جدي نگرفتيد، يك نوع ديگر فكر كنيد، اتاق نشيمن شما جايي است كه در آن روزنامه مي خوانيد، عصرانه مي خوريد، با بقيه خانواده گپ مي زنيد، تلويزيون تماشا مي كنيد و حتي گاهي چرت مي زنيد!
آيا اين اتاق پر از شادي ارزش ندارد كه با روش هايي ساده ، هرچند غيرمعمول ، دوست داشتني تر شود؟
پس اگر يك لحظه ، فقط يك لحظه با علوم عجيب شرقي همراه شديد، يعني فقط علاقه مند شديد بدانيد «یين ويانگ »، يعني دو عنصر مثبت و منفي متعادل كننده انرژي از نظر چيني ها، ژاپني ها، هندي ها و همه شرقي ها در اتاق نشيمن شما به يك اندازه وجود دارد، كافي است كه امروز در تنهايي ، بدون حضور اغيار، در اتاق خلوت كنيد، روي صندلي راحتي بنشينيد و چشمهايتان را ببنديد.
اگر ذهنتان به هزار جا رفت ، اگر دلشوره داشتيد، اگر احساس امنيت و آرامش نداشتيد، اگر جريان هواي كاذبي را احساس مي كرديد، اگر قالي اتاقتان ناراحت و گل و گياه گوشه اتاق برايتان غيرقابل تحمل بود، اگر صداهايي در اطراف مي شنيديد و دلتان مي خواست پاهايتان را بالا بگيريد و خودتان را نجات دهيد، اگر سرتان مثل يك ديگ كه با چكش بر آن بكوبند صدا داد، اگر ياد بدهكاري ها، غذاهاي مانده توي يخچال ، ميهمان هاي سرزده ، رييس بداخلاق ، همسايه هاي دوست نداشتني ، خاله خرس هاي آشنا و همه اتفاقات و جرياناتي كه هر روز مثل ميخ توي پايتان فرو مي رود افتاديد، اگر دلتان نخواست پاهايتان را دراز كنيد، چند دقيقه تلويزيون نگاه كنيد يا كتاب بخوانيد، اگر خنكي كولر و يك دانه زردآلو خوشحالتان نكرد، نترسيد!اتاق شما جن ندارد!
زمانی خانواده ما در آپارتمانی واقع در یكی از محلات فقیر شهر زندگی میكرد.زمین این محله نسبت به محیط اطراف پایین تر بود و به همین دلیل در ماههای زمستان هر روزبا یك مه غلیظ صبحگاهی پوشیده می شد. زمانی كه باد از سمت خاصی می وزید، این مه تبدیل به توده زرد كثیفی می شد كه بوی مشمئز كننده با فاضلاب را از كیلومترها دورتر به محله ما می آورد در تمام مدتی كه ما در این مكان زندگی میكردیم، به دلیل محیط نا مناسب دچار روحیه بی تفاوتی شدیدی بودیم. سر انجام پس از مدتی وضعیت اقتصادی خانواده بهتر شد و به محله مناسب تری نقل مكان كردیم. بلافاصله همه انرژی و اشتیاق بیشتری برای فعالیت پیدا كردند. آن مكان منفی باعث اضمحلال انرژی ما میشد در حالی كه مكان مثبت آن را تقویت میكرد.
البته بدیهی است كه همیشه نقل مكان و تغییر كالبدی محل اقامت ممكن نیست اما با استفاده ا ز فنگ شویی میتوان شرایط داخل آپارتمان را به نحو موثری عوض كرد.هنگامی كه موفق می شویم آپارتمان خود را از مكانی به عنوان بیتوته شبانه به یك خانه تبدیل كنیم از نظر فنگ شویی در مسیر درستی قرار گرفته ایم. این كار به راحتی با تغییر نظم مبلمان یا نورپردازی مناسب در گوشه های تاریك خانه عملی است.
مسلما برای همه ما اتفاق افتاده كه به آپارتمانی وارد میشویم و بلافاصله راحتی و گرمی یك خانه را احساس كنیم. و باز بدون شك همه ما آپارتمانهایی را دیده ایم كه بی دلیل ناراحت به نظر میرسند. آپارتمان اول از نظر فنگ شویی مثبت تلقی میشود.در حالی كه آپارتمان دوم چنین نیست. با تدابیر خاصی در آپارتمان دوم نیز میتوان راحتی وآسایش آپارتمان اول را به دست آورد.
با فنگشویی می توان احساس خانه بودن را در آپارتمان به وجود آورد. و هنگامی كه محیط آن متعادل و متوازن شد بدون شك در تمام زمینه های زندگی ، شادتر سلامت تر و موفق تر خواهیم بود. با بهره گیری از نیروی حیاتی چی به مزایای روز افزونی دست خواهیم یافت.

جهت یابی در فنگشویی

انرژي چي در اين بخش بنا نه به اندازه شرق ولي تا حد قابل توجهي شكل فعال، تيز و شلوغ دارد كه نوعی رشد آرام و يكنواخت در زندگي ايجاد مي*كند و براي شروع كار و حرفه جديد مفيد است. جنوب شرق قسمت ثروت و دارايي است. از دست رفتن و ضعف اين بخش از بنا باعث كاهش درآمد ساکنین مي*شود يا باعث مي*شود تا آنچه به واسطه كار و تلاش بدست مي*آيد به سادگی از دست برود.
باد سمبل جنوب شرق است. در طبيعت، باد با پخش كردن بذر گیاهان نوعی ارتباط ایجاد مي*كند. به همين ترتيب اين قسمت بنا براي فعاليت*هايي كه نياز به ارتباط و خلاقيت دارد مناسب است. به اين صورت آشپزخانه، دفتر كار و استوديو مي*توانند در اين قسمت قرار گيرند. قرار داشتن اتاق خواب در اين بخش اشکال ندارد. رنگ نزديك به اين قسمت سبز تيره است. به همين ترتيب، سبز تيره نشانه برگ*هاي مسن و بالغ است (نسبت به شرق).
اين قسمت در شركت*ها و بناهاي تجاري اهميت زيادي دارد. تقويت اين بخش اثر بسيار خوبي در ثروت و درآمد ساكنين دارد. تقويت شرق و جنوب شرق با گياهان سبز و يا قرار دادن آبنما و آكواريوم ممكن است.

جهت *جنوب شرق : Sun

عدد : 4
منطقه : ثروت
عنصر : چوب
عنصر مولد : آب
عنصر مخرب : فلز
عنصر فرساينده : آتش
رنگ : سبز تيره
رنگ سازگار : سبز – آبي
رنگ ناسازگار : طلايي – نقره*اي
فصل : بهار
اوقات شبانه روز : قبل از ظهر
سمبل : باد
شكل : استوانه
انرژی : بیرون*رو
عضو خانواده : دختر بزرگ
فنگشویی، هنر باستانی چیدمان چینی

خانه تکانی با فنگشویی

قبل از هر کاری، شروع به پالایش خانه کنید و هر چیز معیوب و بی استفاده را جدا کنید، مگر اینکه کاملا مطمئن باشید که واقعاً به درد می خورد. این اصل شامل لباس های اضافی نیز می شود .
برای ساماندهی خانه باید آستین ها را بالا بزنید و کمدها و گنجه ها را خالی کنید تا دوباره احساس رضایت کنید و سپس مجددا آنها را با لباس ها و وسایلی که مطابق با احتیاجات کنونی شما هستند پر نمایید.
اگر نمی دانید با لباس های اضافه چه کنید آنها را به موسسات خیریه بدهید تا افراد نیازمند استفاده کنند به این ترتیب علاوه بر اهدای لباس، سخاوتمندانه انرژی های مثبت را نیز پراکنده ساخته اید و به زودی متوجه خواهید شد که با جدا کردن همه این موانع قدیمی شما نیز آزاد می شوید چون بدون اینکه بدانید انرژی راکد و منفی این اشیا شما را محاصره می کند و مانع پیشرفت شما می شود.
عمل دور ریختن اشیای زاید نه فداکاری و نه بی قیدی است بلکه فقط یک تغییر موضع لازم حتی اساسی است که ما را به طرف آینده ای پررونق و شکوفا سوق می دهد. اگر خانه تان مملو از اشیای به دردنخور است همین الان شهامت بیرون ریختن آنها را پیدا کنید.
 اصلا نترسید!
همین که شروع به خانه تکانی کردید، متوجه می شوید که بسیار آسان تر از آن بود که فکرش را می کردید. به علاوه، این خانه تکانی یک تجدید انرژی برای شما ایجاد می کند که به کمک آن می توانید طرح ها و برنامه های جدید را شروع کنید.
به کارتان تداوم بخشید و خانه را به معنای واقعی کلمه پالایش کنید. هر آنچه مانع جریان آزاد انرژی می شود از خانه خود جدا کنید تا احساس رضایت و آرامش کنید.
هر چیزی که جلوی دست و پا را می گیرد و جا را بیهوده اشغال می کند از سر راه بردارید، پشت درها چیزی نگذارید درها باید بتوانند آزادانه و به طور کامل باز شوند. راهروهای ورودی را خلوت کنید، زیر تختخواب ها چیزی نگذارید و به طور کلی هیچ جا را به حال خود رها نکنید.
یک بار که همه چیزهای زیادی بیرون ریخته شد، شما آن مکان را بسیار روشن تر می یابید. پس احتیاجی به گفتن ندارد: باید به روشنایی هم نظم بخشید.
جریان های منفی دوست دارند در مکان های تاریک لانه کنند. بنابراین اتاق های شما باید حتما روشن، نورانی و دلباز باشند تا همه بتوانند احساس خوبی داشته باشند.
از افزودن روشنایی در جاهایی که لازم است واهمه نداشته باشید. بدن، چشم ها و ذهن شما به نور نیاز دارند. هنگامی که به اندازه کافی از نور آفتاب بهره مند شوید به خوبی درمی یابید که نور آفتاب چگونه شما را سرحال می کند.
البته فراموش نکنید که نور زیادی نیز مناسب نیست و برای ایجاد روشنایی همیشه تعادل و صرفه جویی را رعایت کنید.

۱۱ اصل فنگشویی در خانه‌آرایی

۱) فنگ‌شویی می‌گوید باید انرژی طبیعت را به خانه بیاوریم. برای مثال، یک آب‌نمای کوچک که صدای ریزش آب را در خانه تکرار کند و یا گلدان‌های سبز و گل‌های طبیعی را در اطراف خانه قرار دهید.
۲) در اتاق خواب، تلویزیون و لوازم ورزشی مانند تردمیل را قرار ندهید، تلویزیون و هر عاملی که امنیت و سکوت اتاق خواب شما را مخدوش کند، در فنگ‌شویی ممنوع است، چرا که امن‌ترین و دل‌انگیزترین نقطه خانه، باید اتاق خواب باشد.
۳) درهای ستیزه‌جو را مهار کنید. فنگ‌شویی معتقد است که لولاهای جیرجیرکننده، درهای باد کرده و ترک‌دار راه ورودی انرژی مثبت را مسدود می‌کند ولی حتی اگر به دنبال انرژی مثبت چینی نیستید، به شما قول می‌دهم درهای تمیز و نرم اعصاب‌تان را در خانه آرام می‌کند.
۴) پشت‌درها را از شر سنگینی لباس‌های تلنبار شده روی جارختی‌های پشت‌در، خلاص کنید و خودتان هم یک نفس راحت بکشید، شما می‌توانید کمد لباس‌تان را به ترتیب رنگ و استفاده بچیند و ریخت و پاش لباس‌ها را کم کنید.
۵) چینی‌های باستان می‌گویند هر فردی باید در خانه پناهگاهی داشته باشد. گوشه‌ای از اتاق خواب یا حتی آشپزخانه را در نظر بگیرید که در آن به آسودگی برسید و بتوانید تخیل کنید، شعر بخوانید و چرت بزنید.
۶) پناهگاه را تمیز کرده و زیباتر کنید. رنگ سبز روشن، نارنجی روشن، صورتی را به آن اضافه کنید حتی اگر یک بالشتک به این رنگ باشد. جای شمع و عود سوز و گلدان گل را در این مکان فراموش نکنید. سکوت خوشایند، علاقه به آن محل و یک گل و شمع می‌تواند مسکن روحی قوی در هنگام بروز مسایل باشد.
۷) اگر خانه شما چند اتاق خواب دارد، جای اتاق‌ها را با هم عوض کنید. در این جابه‌جایی گرد و غبارهای وسایل اضافه زیاد کشف می‌شود و تغییر محیط حتی از یک اتاق به اتاق دیگر روحیه را مثبت‌تر می‌کند.
۸) هر روز صبح حتی در هوای سرد چند دقیقه پنجره‌ها را باز بگذارید و هوای منزل را تازه کنید.
۹) غذا را در هر حالتی در بشقاب مورد علاقه خود و پشت میز بخورید، ترجیحا غذا را با افراد خانواده میل کنید و یادتان بماند بشقابی به رنگ دلخواه و شکل دلخواه آنها روی میز قرار دهید. هر کس حق دارد که بشقاب و لیوان مخصوص خود را داشته باشد، می‌توانید برای افراد خانه دستمال سفره‌هایی که حدس می‌زنید مورد علاقه‌شان است، بدوزید.
۱۰) قفسه‌ها و ویترین‌ها را خلوت کنید و تزیینات درهم و برهم را از جلوی چشم دور کنید.
۱۱) اگر برای مبل خود روکش پارچه‌ای دوخته‌اید که حالا چروک و معوج است، حتما آن را اتو بزنید و ترمیم کنید.

فنگشويي در محیط كار

آيا از محيط كار خود لذت مي بريد؟
آيا به شغل خود علاقه مند هستید؟
لحظاتي كه در محل كار هستيد چگونه مي گذرد؟
هماهنگي ميان همكاران،معين بودن حدود فعالیتها،  داشتن روح بي پروا و با همت، حسن ابداع و همچنین ارتباط خوب بين مخاطبان مختلف در محيط كار،همگي عناصری مي باشند كه موجب فعاليتي بهينه،مثبت و در حال رشد مي شوند.
اين محاسن را مي توان به كمك قوانین فنگشويي در محیط كار ایجاد كرد.به طور مثال با بررسی چگونگی قرار گرفتن شما در دفتر كار، همنیطور وضعیت دیگر همكارانتان و حتی وسایلی كه شما را احاطه كرده اند مي توان موقعیت مؤثر و آرام نظم و هماهنگم بين شما و همکاران دیگر به وجود آورد.
گااهي اوقات گردش 45 درجه ميز كار به سمت شرق يا اويختن عکس ابشاري به روي دیوار شمالی دفتر كار،كمك بسيار موثري به هماهنگي و نظم محیط كار مي كند و حتی شما را از آسیب انرژی هاي منفی كه شايد از سوي همكار بد اخلاق و سختگيرتان متوجه شماست در امان نگه مي دارد..شايد سوال كنيد ايا با اين كارها به نتايج مثبت شخصي دست خواهند يافت؟به نظر عجیب مي رسد،اما بر اساس اعتقاد قوانين فنگ شويي،حتي يك تغيير كوچك در محلي كه ما را احاطه كرده مي تواند به روان شدن انرژي ،،چي،، كه همان انرژي حياتي است- كمك كند از اينرو موقغيتي هماهنگ و متعادل با خود و در ارتباط با ديكران به همراه خواهد اورد.
براي مثال رئیس يك شرکت بزرگ انگلیس كه به خاطر كار طاقت فرسا نگران سلامتی خود بود. به يك مشاور فنگ شوي مراجعه نمود و با انجام پیشنهادات وي پس از مدتی توانست كار خود را بهتر انجام دهد و هم در امور شخصي و هم در محیط كار موفق تر شود. طبق بررسی وضعیت اتاق كار وي مشخص شد كه ميز تحریر او در جهت شرق و صندلی در جهت شمال شرقي قرار داشت .طبق اصول فنگشويي اين جهت ها باعث فعالیت زياد و جاه طلبي مي شوند بنابراین بنا به پیشنهاد مشاور فنگشويي جهت ميز كار به سمت شمال غربی و صندلی به سمت شرق تغيير يافت
در پس اين قوانین به ظاهر ساده مجموعه اي از مطالعات وسع وجود دارد كه شامل جريان”چي انرژی چي، برقراري توازن ميان ويژگي هاي يين..مونث.. و يانگ ..مذكر..، و پنج عنصر چيني، زمين(خاك)، فلز، آب، جنگل(چوب) و آتش،هشت جهت اصلي زمين شمال، جنوب، شرق، غرب، شمال شرقی، شمال غربی، جنوب شرقي، جنوب غربي، علم نجوم ژاپنی و مربع جادویی است.
(در اين مربع اعداد 1 تا 9 به شكلی مرتب شده اند كه اولا از هر عدد فقط يكبار استفاده شده و ثانيا جمع اعداد هر رديف چه افقي چه عمودی با 15 برابر است. شكل 1) از تركيب موارد مذكور و در نظر گرفتن همه انها در داخل يك اداره مي توان براي ارضاء مشتريان يك شركت،همكاري دوستانه بين افراد يك اداره ،ارتباط مؤثر با مراجعين و….استفاده كرد.با بهره گيري از اين دانش كهن حتي مي توان با ایجاد موقعیت هايي همچون تعيين محل قرار گرفتن افراد تاثيرات عميق و كارا بر افراد گذاشت و آنها را با عقیده خود همراه كرد.
بطور كلي جهت قرارگيري كل بنا و معماری ساختمان، محل قرار گرفتن ساختمان نسبت به وضعیت خيابان هاي اطراف و … طراحي رنگهاي فضاي داخلي و چیدمان وسایل كار مثل وضعیت ميز كار نسبت به بازشو هاي اتاق ها و يا چگونگي قرارگرفتن دستگهاي تاسيساتي يا تزئيناتي موجود در محل كار و يا حتی نظم و انضباط وسایل روي ميز كار مواردی هستند كه مشاوران فنگ شوي به آنها دقت داشته و در هر موقعیتی مناسب ترين طراحی را انتخاب كرده و بدين ترتیب در بهبود كيفيت زندگی و كار هر شخص و همینطور كل گروه نقش مؤثری ایفا مي كنند.

مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه