دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

4 راه مبارزه با استرس

4 راه مبارزه با استرس
استرس دلیل اصلی نگرانی در سال‌های اخیر به شمار می‌رود؛ بنابراین مقابله با آن به‌ویژه برای مدیران کسب‌وکارها لازم و ضروری است. در ادامه نقش تمركز در مبارزه با استرس توضیح داده شده است.
روی صندلی بنشینید و چشمان‌تان را ببندید. هدف از انجام این كار تمركز روی زمان حال است. بیشتر ما، به‌ندرت در زمان حال زندگی می‌كنیم. همه وقت‌مان صرف تفكر و برنامه ریزی برای آینده می‌شود. در نتیجه، حرکت FOFBOC اولین گام به سوی دستیابی به تمركز حواس به حساب می‌آید. برای انجام این حرکت فقط باید روی پاها و بدن خود روی صندلی تمركز كنید. اغلب اوقات این كار امری مفید برای تمركز روی تنفس برای مدتی كوتاه به شمار می‌رود. با تنفس از راه بینی به عبور هوا از بینی و نای دقت كنید ونفس عمیق بكشید. هنگام انجام عمل بازدم از راه دهان به احساس ناشی از خروج نفس از بدن خود فكركنید. از قرار گرفتن پا‌های خود روی زمین آگاه باشید. این اتفاق می‌تواند چه با كفش و چه پا برهنه رخ بدهد. با وجود اهمیت فراوان ایجاد شرایط لازم برای اطلاع از این احساس، اما به سفت یا نرم بودن زمین، امكان باز كردن انگشتان، تنگ بودن كفش یا گرم بودن پاها نیز باید توجه كرد. سپس به راحت نشستن روی صندلی بیندیشید.
خوردن
روش دوم مقابله با استرس غذا خوردن به شیوه‌ای آگاهانه است. ابتدا فكر كنید كه تا كنون چند بار بعداز خوردن یك میان وعده متوجه شده‌اید كه چیزی از غذا خوردن نفهمیده‌اید. این اتفاق به‌طور كلی زمانی رخ می‌دهد كه شما حین كار غذا می‌خورید. این تمرین، البته نیاز به مقداری غذا خواهد داشت. برای مثال، گیلاس، انگور یا آجیل. پس از چند بار تنفس كوتاه آن ماده غذایی را در دست بگیرید. قبل از گذاشتن آن در دهان خود، به رنگ و شكل ماده غذایی فوق توجه كنید. با در دست گرفتن آن، بافت، وزن و ماهیت این ماده غذایی را درك كنید. سعی كنید در حد امكان حواس مهم درگیر در خوردن را به كار گیرید. بعد از یك دقیقه، تكه‌ای از آن را گاز بزنید یا ماده غذایی فوق را در دهان‌تان بگذارید. ارتباط با حواستان را حفظ كنید. با استفاده از زبان خود، بافت، طعم و شوری آن را حس كنید. سپس با گاز زدن آن بار دیگر روی احساسات تمركز كنید. حین جویدن و سپس بلعیدن غذا نیز در صدد درك این احساس باشید.
قدم زدن
تا این لحظه متوجه شده‌اید كه تمركز حواس كاملا حول و حوش زندگی در زمان حال می‌چرخد. من عاشق پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه سواری هستم اما معمولا‌ به تفكر درباره ایده‌ها، رویداد‌ها و برنامه‌های خود می‌پردازم.
هم اكنون در راه كسب این تجربه با كشیدن چند نفس عمیق به تمركز دست‌یابید و سپس شروع به زندگی در زمان حال كنید. با تمركز روی حواس خود به گردش هوا روی چهره‌تان توجه كنید. آیا این هوا سرد است؟ آیا شما می‌توانید گرمای خورشید را احساس كنید؟ چه صدا‌هایی را می‌توانید بشنوید؟ آیا زمین زیر پای شما نرم است؟ ذهن شما می‌خواهد از این موضوع دور شود اما هر بار آن را به زمان حال برگردانید.
نقاشی كشیدن
شاید این تمرین كمتر از بقیه طبیعی باشد اما كار با تعداد زیادی از بچه‌های مشكل‌دار به من نشان داد كه نقاشی واقعاً روی خلق و خوی افراد تاثیر می‌گذارد. این كار بسیار تسكین‌دهنده است و نقاشی كشیدن به فرد آرامش و قدرت بیشتر برای صحبت كردن درباره یك موضوع خاص را می‌بخشد. خوشبختانه در حال حاضر كتاب‌های نقاشی با هدف ایجاد تمركز در افراد در بازار وجود دارد اما «تصویر» كم اهمیت‌تر از فرآیند است. ایده انجام این كار فراموش كردن دیگر چیز‌ها و با این وجود، توجه كردن به آنهاست. روی قلم، كاغذ، رنگ و الگو‌هایی تمركز كنید كه مجسم می‌شوند.
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه