دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی چیست؟
هوش هیجانی (Emotional Quotient) به این معنا نیست که از بروز احساساتمان از قبیل غم، شادی، خشم و … جلوگیری کنیم و یا در نقطه مقابل به هر طریقی که خواستیم آنها را ابراز کنیم.
هوش هیجانی راه بروز صحیح احساسات را به  ما نشان می دهد.
به طور مثال دوست شما ماشینتون رو به مدت یک روز به امانت گرفته است و وقتی ماشین را به شما برمی گرداند شما می بینید که بر اثر سهل انگاری روی ماشینتون خط افتاده یا جایی از ماشین تورفتگی پیدا کرده و دوست شما بدون هیچ حرفی اونو به شما تحویل داده است. شما به شدت ناراحت و یا عصبانی میشید. اینجا چند تا کار ممکنه انجام بدین:
۱-    اصلا به روی دوستتان نمی آورید و خشم و عصبانیت خودتان رو بروز نمی دهید به خاطر اینکه رابطتون رو با دوستتون حفظ کنید.
۲-    در همان حالت عصبانی به دوستتون زنگ می زنید و به حالت توهین همه ی عصبانیتتون رو سرش خالی می کنین با گفتن جملاتی مثل تو آدم بی ملاحظه ای هستی، تو ماشین منو داغون کردی و …۳-    حالت سومی هم وجود داره:
ابتدا کمی صبر کنید تا آروم تر بشین و بتونید منطقی تر حرف بزنید، بعد به دوستتون زنگ بزنین و جملاتتون را با “من” آغاز کنید و اتفاقی که افتاده است را توصیف کنید، بدون هیچ قضاوتی.
من دیروز که ماشینو ازت تحویل گرفتم دیدم سپر ماشین کمی تورفتگی پیدا کرده. زنگ زدم ازت بپرسم اتفاقی افتاده که من خبر ندارم.
و اجازه بدین دوستتون ماجرا رو توضیح بده. شاید با صحبت کردن باهاش تونستید به نتایج خوبی برسید، ضمن اینکه رابطه ای که براتون ارزش داره رو نیز حفظ کردید.
قسمت خوب گزینه ی سوم این است که شما احساس و هیجانتون رو بروز دادید اون هم به شکل صحیح و مفید.
این مثال تنها یک بخش از هوش هیجانی و کاربردش در زندگی روزمره بود. سعی می کنیم در آینده کاربردهای بیشتری از هوش هیجانی رو با مثال براتون بیان کنیم.
امیدواریم مفید واقع شود.
منتظر نظراتتون هستیم.
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه