دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب
تنش زدایی اضطراب از زندگی روزمره
زمانی که استرس و اضطراب به صورت موجی فزاینده در شما ظاهر شود ، بسیاری از ابعاد زندگیتان را تحت تاثیر قرار می دهد . از آن جا که در محیط کار تحت فشار بوده اید ، زمان کمتری برای رسیدگی به خانواده ، خوردن و خوابیدن دارید . هر چند که می دانید این کار اشتباه است ، باز هم آن چنان در چنگ حوادث محل کار خود اسیر شده اید که به غذا خوردن در خانه اهمیت نمی دهید و دیر وقت به بستر خواب می روید . در نتیجه ، زندگی سرشار از استرس و اضطراب ، یک عادت یا حتی یک اعتیاد می شود ، بنابراین آن را طبیعی می انگارید و باز هم کارهایی می کنید که مخرب سلامت وشادابی شماست .

 

با این که بدن شما برای مدتی کوتاه در مقابل این بار عظیم ، به طور چشمگیری مقاومت می کند ، پس از چندی شروع به بروز واکنش منفی در مقابل این فشارها می کند. وقتی که در اثر تحمل بار کارهای طاقت فرسای بدنی ، ذهنی یا احساسی خود را به مرز کوفتگی و خستگی مفرط می رسانید ، انرژی خود را آن قدر تخلیه کرده اید که که اکنون باید بدون ذخیره ی انرژی بدوید . جبران این خسران ، ماه ها و گاه سال ها وقت میخواهد پس ، منطقی است که اجازه ندهیم سررشته ی امور از دستمان خارج شود .
بخوریم یا نخوریم ؟
افراد مختلف در برابر یک برهه ی پر از اضطراب ، استرس و تنش های روانی ، واکنش های گوناگونی نشان می دهند . برخی قادر به خوردن غذا نیستند و در نهایت لاغر و بیمار می شوند ، در حالی که برخی دیگر به طور غیر عادی زیاد می خورند ، به خصوص غذاهایی را می خورند که قبلا دوست نداشتند . در افرادی که زیاد می خورند ، افزایش وزن اوضاع را بدتر می کند ، چون این قبیل افراد احساس می کنند که جذابیت خود را از دست داده اند ، پس بیشتر به خود فکر می کنند . غیر از این اثر احساسی و روحی ، پرخوری باعث افرایش بار قلب و گردش خون می شود .
حمل وزن اضافه نشان می دهد که بدن شما مجبور است ، برای سازگاری با استرس و نگهداری عملکرد مناسب خود ، سخت تر تلاش کند . مردم معمولا چربی و غذاهای شیرین را به طور وحشتناکی زیاد می خورند . این مواد مراحل هضم غذا را کند می کنند و به طور کلی جلوی فعالیت های گوارشی را می گیرند . از آن جا که فرایند هضم غذا به نوبه ی خود نیاز به انرژی دارد ، این امر روی سیستم بدن شما که اکنون بار زیاد استرس را هم تحمل می کند ، فشار اضافه وارد می کند.
ممکن است فکر کنید که اگر در پاسخ به استرس و پریشانی، زیاد نخورید ، مغلوب می شوید . اگر تمایل دارید که بدنی سالم و اندامی متناسب داشته باشید ، لزوما این طور نمی شود ، اما اگر به علت استرس و اضطراب به اندازه ی کافی غذا نخورید، برای تولید انرژی به منظور سازگاری با استرس ، سوخت کافی در اختیار بدن خود نگذاشته اید .
بیشتر مردم وقتی که تحت فشار روانی و استرس هستند ، چیزی نمیخورند ولی اغلب در حین انجام کاری مبادرت به خورد می کنند ، اما خوراکی نامناسبی را انتخاب می کنند . به گزارش آسان طب خوراکی های معمول برای بسیاری از مردم در مواقع استرس عبارت اند از : شکلات ، غذاهای مختصر سرپایی ، ساندویچ های تمام نشدنی ، قهوه ، چای و نوشابه ، آب نبات ، چیپس و نه سبزی های مختلف و یا یک قاچ میوه.
خوردن گاه و بی گاه شکلات مانعی ندارد . وقتی که تحت فشار و استرس هستید ، با خوردن چیزی که در بدن نابود می شود و ویتامین ، فیبر یا مواد معدنی به بدن شما نمی رساند ، لطفی در حق بدن خود نمی کنید، بلکه بر عکس بدن خود را در برابر مقادیر بسیار زیاد کربوهیدرات (قند) قرار می دهید که در اثر تخمیر در بدن تبدیل به اسید می شود . این امر در مورد همه ی غذاهایی که قند صنعتی یا پالایش شده دارند ، مصداق دارد .
غذاهایی به سادگی و به سرعت تبدیل به انرژی می شوند که نزدیک به طبیعی ترین حالت خود باشند ، مثل میوه ی تازه و سبزی های خام یا کمی پخته شده . اگر در مواقع استرس به چیزی شیرین احتیاج دارید ، از میوه های خشک شده در زیر آفتاب استفاده کنید . هر چه بدن برای هضم غذا انرژی کمتری لازم داشته باشد ، برای مقابله با موقعیت استرس زا ، انرژی بیشتری خواهد داشت .
برای تغذیه مناسب ، زمانی کافی در نظر بگیرید . اجازه ندهید که استرس ، مانع رسیدن سوخت لازم به بدنتان شود .
برای کاهش اضطراب چه بکنیم و چه نکنیم ؟!
– وقتی در حال غذا خوردن هستید ، بنشینید .
– خوراکی را از داخل جیبتان در دهان نگذارید . هر چه را که می خورید حتی اگر بیسکوییت باشد ، در یک بشقاب قرار دهید .
– هم زمان با خوردن ، کار دیگری انجام ندهید .
– خوب و کافی بجوید . این امر کمک میکند که آنزیم های لازم برای شستن و تجزیه ی مواد غذایی در بزاق شکل بگیرد ، چرا که هضم از دهان شروع می شود .
– از خوردن صبحانه فرار نکنید . بودن مقداری غذا در معده ، اولین گام در بهبود تمرکز است .
در کنار تغذیه ی معقول ، می توانید با خوردن مکمل های اضافی ویتامین و مواد معدنی ( قرص های ویتامین و مواد معدنی)، به بدن خود کمک کنید . ویتامین هایی که به طور خاص مفیدند ، شامل ویتامین C و A و E هستند که به آن ها ضد اکسید کننده هم می گویند ، زیرا با رادیکال های آزاد که در بدن رها می شوند ، مقابله می کنند . این رادیکال های آزاد که در بدن رها می شوند ، مقابله می کنند . به گزارش آسان طب این رادیکال های آزاد ، سلول های سالم را نابود می کنند . اگر فردی با زمینه ی عصبی هستید ، خوردن منیزیم خیلی کمک کننده است . بهتر است منیزیم را به همان اندازه ی کلسیم مصرف کنید . منیزیم اثر تسکینی بر روی اعصاب دارد و کمک می کند آسوده تر بخوابید .
نوشیدن و استرس
75 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده و 72 درصد خون بدن ما آب است . این آب خون است که به سلول ها غذا می رساند و مواد زاید را از آن ها دور می کند . توصیه می شود برای کارکرد مناسب بدن ، روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید . البته این آب باید صاف شده باشد . هر چند آب شیر برای نوشیدن خطری ندارد، ولی نسبت به آب بطری ها ، مقادیر بسیار زیادی کلر دارد . هر چه کلر کمتری وارد بدن شود ، برای سلامت بهتر است . علاوه بر این کلر یک سفید کننده است . چای و قهوه – حتی قهوه ی بدون کافئین – جایگزین آب نیستند . کافئین ، آب بدن را تخلیه می کند و چون به طور مصنوعی ضربان قلب را بالا می برد ، شما را فریب می دهد . کافئین می تواند موجب بی خوابی ، رعشه (لرزیدن دست و پا) ، عصبی شدن و فشار ماهیچه ای شود و این ها همان علائمی است که بدون مصرف کافئین در حال استرس نیز دیده می شود .
مصرف الکل موجب تجمع مواد سمی در بدن می شود ، ویتامین  Bو C و مواد معدنی را از بدن تخلیه میکند ، موجب بی خوابی ، ضعف دستگاه دفاعی بدن ، افسردگی و… می شود ، در نتیجه اضطراب را افزایش میدهد.
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه