دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

آیا استرس دارید؟

استرسی ها بخوانند
آیا استرس دارید؟
در تعریف از استرس  می توان گفت وقتی فرد در یک موقعیت جدید و یا یک مشکل قرار می گیرد، امکانات خودش را برای حل مشکل ارزیابی می کند و اگر به نظرش برسد که امکانات موجود او برای حل مشکل کافی نیست، دچار استرس می شود.
هرچقدر که فرد احساس کند میزان منابع اش برای مبارزه با مشکل ناکافی است استرسش شدیدتر می شود. در دراز مدت این استرس  می تواند وضع افکار،شناخت ها، استدلال، منطق و حافظه افراد را به هم بریزد و همچنین هیجانات و همین طور سلامت جسمی او را نیز تخریب کند.

 

حالا سوال این است که اگر یک انسان اشتباهاً تصور کند که امکاناتش برای حل مسایل کافی نیست، چه آسیبی می تواند ببیند؟یعنی فرد بی جهت دچار استرس  می شود؛ در حالیکه واقعاً این توانمندی را دارد که مشکلش را حل کند و فقط تصور می کند ناتوان است و به عبارتی دیگر خیلی بی جهت دچار انواع بیماری های روانشناختی و جسمانی در دراز مدت خواهد شد.
خصوصیات این افراد به این شکل است که فرآیندهای شناختی و منطقی شان را به درستی نمی توانند به کار بگیرند و اینها بیشتر هیجان آنها بر شناختشان برتری دارد و نمی تواند به طور منطقی از پس مشکلات خود بر نمی آیند و شکل نادرست و ناکارآمد و نارسا به اتمام می رساند؛ مثلاً افرادی که افکار خودکار دارند، معتقدند “دنیا یا سفید است و یا سیاه. من یا خوشبختم و یا بدبختم. مشکلاتم را حل کنم و یا نمی توانم”
این افراد طبیعتاً به محض کوچکترین ناملایمتی در زندگی خودشان را رها می کنند و می گویند: «من بدبختم و هیچ مشکلی را نمی توانم حل کنم و کار من تمام است» بنابراین یک استرس  شدیدی را به خودش وارد می کند در حالیکه اینطور نیست و اگر این فرد فکرش را متمرکز و از دیگران کمک بگیرد و از فعالیت های عقلانی استفاده کند می تواند مشکلاتش را حل کند.
می توان گفت مهم ترین عامل شکل گیری استرس  افکار نادرست و یا به عبارتی منطق، استدلال و شناخت های غلط است و اینکه فرد نتواند از توانمندی های هوشمندی، استدلال و منطق که خداوند به او داده است به خوبی استفاده کند و مشکلات مبارزه کند.
● حال افراد استرسی در مقابل استرس  خود چطور رفتار می کنند؟
یکی از بدترین واکنشی که یک فرد می تواند در مقابل استرس انجام دهند این است که از قرار گرفتن در عوامل و یا محیط های استرس  زا اجتناب کند و یا با واکنش هایی مانند گریه کردن، روی آوردن به قرص های روانگردان، مواد مخدر، مواد محرک، استفاده از الکل، خوابیدن و یا خوردن بیش از اندازه ،قهر کردن و رویا پردازی بخواهد استرسش را کنترل کند که این ها روش هایی است که روانشناسان “گریز اجتناب” می نامند و معتقدند که در تمام دنیا می تواند سرچشمه بدتر شدن مشکل و افزایش استرس  و طبیعتا به دنبال آن پیامدهای منفی جسمانی و روانشناختی در فرد شود.
این افراد باید به جای فرار کردن و یا اجتناب از موقعیت های استرس  زا به طور شجاعانه در موقعیت استرس زا قرار بگیرند و به طور عاقلانه ای سعی کنند راه حل های متعددی را استفاده کنند. همچنین باید در همان موقعیت خلاقیت ها را به کار گرفت و راهی پیدا کرد که بتوان در جهت اهداف حرکت و کمترین آسیب را دریافت کرد.
امروزه گرایشی به نام روانشناسی سلامت درعلم روانشناسی گسترش پیدا کرده که اثر استرس  های روانشناختی را روی مجموعه بیماری های جسمانی اندازه گیری می کند. یعنی می توان بیماریهایی از قبیل دستگاه مشکلات گردش خون، پوست و تنفس نام برد که تحت تاثیر استرس  به وجود می آیند و تشدید می شوند.
به طور مثال؛ بیماران مبتلا به سرطان هنگامیکه که استرس  آنها کاهش پیدا می کند بهتر می توانند با بیماریشان مبارزه کنند و حتی این موضوع در زنان نابارور هم صدق می کند و زمانی که استرس  آنها کاهش پیدا می کند، احتمال باروری آنها هم افزایش می یابد. بنابراین استرس می تواند تمام جنبه های روانشناختی ما را تحت تاثیر خود قرار بگیرد.
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه