دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

تاثیر طب سوزنی در دردهای مزمن دردناک

تاثیر طب سوزنی در دردهای مزمن دردناک :
در سال های گذشته نتایج مطالعاتی متعددی در مورد اثر ضددرد طب سوزنی در نمونه های مقایسه ای، در اکثر آنها بسیار مثبت و در عده ای دیگر امتیاز کمتری را برای درمان وتخفیف دردهای مزمن قائل بوده اند.
در این اواخر در برگزاری آزمونی،تاثیرات طب سوزنی در سه رده ی مختلف گروه مبتلا به دردهای مزمن نتایج بسیار واضحی را به دست اندرکاران تحقیق کننده ثابت کرد که:
گروه A :
گروهی از بیمارن بودند که در هیچکدام از افراد آن اقدامات درمانی به عمل نیامده وفقط برای مقایسه در نظر گرفته شده بودند.

 

گروه B :
گروهی از بیماران بودند که سوزنهای طب سوزنی را در غیر از محل نقاط اصلی آناتومیک موثر فرو می کردند.
گروه C:
این گروه به دو دسته تقسیم شده بودند در عده ای سوزن ها را به صورت پلاسبو به وسیله یک دستگاه مخصوص Tensکه برق نداشته و خاموش شده بود،سوزنها به وسیله نوار چسبی در محل های نقاط طب سوزنی در حالی که به داخل پوست فرو نکرده بودند چسبانده شد که در سطح پوست قرار داشتند.
عده دیگر رده C سوزن های طب سوزنی در محل های آناتومیک و حقیقی بسته به نوع درد بیماری ها استفاده شده بود(طب سوزنی کلاسیک).دسته اول رده C که پلاسبو و سوزن ها در پوست بدن بیمار وارد نشده بود را باید یک طب سوزنی ساختگی و مصنوعی در نظر گرفت.
تکرار و تداوم متعدد این تحقیقات نشان داد که در بیماران گروه طب سوزنی ساختگی نتیجه درمانی ۳۳ تا ۵۰درصد و نتیجه درمانی گروه طب سوزنی حقیقی در حدود ۵۵ تا ۸۵ درصد بهبودی داشتند.
بعد از تجدید نظری که در این نوع مطالعات مقایسه ای توسطLowith وMachin به عمل آمد قانع شدند که تاثیرات درمانی طب سوزنی پلاسبو در حدود ۴۰درصد و گروه طب سوزنی اصلی ۷۰ درصد بیماران را شامل می شود.
چون ممکن بود استدلال فوق تا حدودی غیر واقعی جلوه دهد برای روشن نمودن بیشتر،یکبار دیگر روی ۱۲۲ بیمار مطالعه به عمل آمد این بار از مقایسه گروه هایC نتیجه گرفتند که طب سوزنی حقیقی در ۵۵ تا۸۵درصد در بهبودی بیماران مبتلا به درد مزمن کمک کرده و در نتیجه تاثیر روش پلاسبو فقط ۳۰تا ۳۵ درصد بوده است که اختلاف درمانی قابل توجهی با همدیگر داشتند.
علاوه بر مطالعات روی گروههای((A.B.C در اواخر تحقیقات روی دو گروه که یکی بیماران مبتلا به دردهای مزمن دریافت کننده طب سوزنی درمانی و گروه دیگر درمان معمولی استاندارد دارویی را دریافت می کردند نتیجه نشان داد که تاثیر ضددردی و درمانی طب سوزنی از تاثیر داروهای معمولی ضددرد استاندارد کارایی بیشتری داشته است.
ولی در برخی مطالعات دیگر در گروه های مقایسه ای با دارو و طب سوزنی تشابه نزدیکی بین دو روش درمانی موجود بوده و اختلاف فاحشی در نتیجه درمان وجود نداشته است.باید در نظر داشت اغلب اثرات جانبی داروهای شیمیایی در بدن حتی تساوی اثرات این دو روش برای طب سوزنی که اغلب هیچ گونه عوارضی در بیمار برجای نمی گذارد موفقیت بسیار بزرگی به حساب می آید.
در ادامه تحقیقات مکرر و تجدید آزمایشات متعدد فوق این نتیجه به دست آمد که درمان با طب سوزنی در دردهای مزمن بهتر و موثرتر از پلاسبو کلاسCو دارویی می باشد.به عبارت دیگر در حالی که تاثیر تزریق مورفین در تسکین دردهای مزمن در حدود۷۰ درصد بوده تاثیر ضددردی طب سوزنی در اغلب موارد در بیماری های مزمن دردناک معادل یا بهتر از درمان دارویی با داروهای مسکن و ضد درد به اثبات رسیده است و به همین جهت با اطمینان بیشتری به عنوان روش انتخابی و موثر در بهبودی دردهای مزمن نباید طب سوزنی را از یاد برد.از طرف دیگر طب سوزنی اثرات درمانی نیز روی بیماری اصلی ایجاد کننده درد مزمن خواهد داشت.
بیماری های اعضای حرکتی بدن :
این بیماریها در اغلب موارد از تحرک طبیعی اعضای حرکتی جلوگیری و با همراه بودن درد و سایر تظاهرات مزاحم ،اختلال شدیدی را در فعالیت های روزمره ایجاد می کنند . استفاده از داروهای ضد درد و تورم -فیزیوتراپی – ژیمناستیک طبی همراه با استفاده از تاثیرات طب سوزنی اقدام بسیار مثبتی برای بهبودی بیمار می باشد .
بیماری های اعضای حرکتی از بیماری های روزمره است که طب سوزنی در آنها بسیار تاثیر داشته و در کلینیک های غرب بیشتر از ۵۰% مراجعین برای درمان با طب سوزنی را بیماران مبتلا به اختلالات و بیماری های اعضای حرکتی تشکیل می دهند .
از آنجایی که تاثیر درمانی طب سوزنی در بیماریهای مزمن اعضای حرکتی شگفت انگیز و تحسین برانگیز است ، لذا در مطب های شخصی و کلینیک های اختصاصی این درمان توام با موفقیت ها انجام می شود . به عقیده طب سنتی چین ، علت این بیماری ها یک اختلال در جریان انرژی حیاتی چی و خون در کنار برتری تاثیرفاکتورهای پاتوژن خارجی آب و هوایی و اکثرا” کمبود انرژی حیاتی در اعضای داخلی می باشد .
تشخیص سنتی بیماری های اعضای حرکتی در برنامه ریزی درمانی آنها بسیار اهمیت دارد . در کنار بی نظمی درجریان چی وخون در بیماری های مفاصل، اغلب کمبود و ضعف انرژی در ارگان طحال و یا کلیه و در موارد شدید بیماری، اختلال انرژی چی با (یین و یانگ) همراه است .
در بهم خوردن هارمونی انرژی حیاتی در طحال و کلیه ، اختلال در بافت همبندی و در کمبود انرژی حیاتی کلیه ، درد در مفاصل و گاهی در اثر کمبود انرژی در کبد ،کرامف و انقباض و درد در عضلات دیده می شود .
در بیماری های حاد اعضای حرکتی اغلب یک اختلال سطحی در جریان چی در عمق تاثیرات فاکتورهای خارجی پاتوژن وجود دارد که در ضربه ها و تحمیل های حرکتی بیش از اندازه به مفاصل دیده می شود که با انجام طب سوزنی ۲ تا ۳ نقطه مربوطه باعث باز شدن گرفتگی جریان چی شده و با جریان یافتن انرژی حیاتی(چی) در آن ناحیه، بهبودی حاصل می شود .
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه