دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

طب سوزنی موثر ترین روش درمانی برای دیسک کمر

طب سوزنی موثر ترین روش درمانی برای دیسک کمر :
ستون فقرات انسان شامل ۷ مهره گردنی ،۱۲ مهره سینه ای ، ۵ مهره کمری ، یک استخوان خاجی و یک استخوان دنبالچه است . بین مهره ها نیز موادی غضروفی و ژلاتینی قرار داشته که باعث حرکت آسان مهره ها روی هم می شود. حال اگر به علت فشارهای زیاد و یا حرکاتی که در جهت های بد و نامناسب به ستون فقرات وارد شود‌، ماده ژلاتینی وسط غضروف بین مهره ای از محل خود بیرون زده و به ریشه های عصبی که از سوراخ های بین مهره ای خارج می شوند فشار وارد می کند و باعث درد در ناحیه مهره و در مسیر عصب می شود. به این ترتیب فرد دچار بیماری می شود که اصطلاحا دیسک کمر نامیده می شود.

 

‌اگر از این بیماران عکسی ساده از ستون فقرات گرفته شود، کاهش فضای مفصلی بین دو مهره کمری مشاهده می شود . در MRIبه عمل آمده از کمر این بیماران نیز، بیرون زدگی (پروتروژن) دیسک یا دیسک های بین مهره ای همراه با تنگ شدن کانال نخاعی دیده می شود.
‌امروزه در اروپا و امریکا روش های درمانی متفاوتی برای این بیماران انجام می شود که در ۹۵ درصــد مــوارد شــامــل استـراحـت مطلـق و اسـتـفـاده از مـسـکـن هـا ، آب درمـانـی ، مـاساژ درمانی ، طب سوزنی، (VAX-Dروش برداشتن فشار از ستون فقرات ) و کایروپراکتیک است و در این میان طب سوزنی به عنوان سر سلسله طـب مـکـمل و جایگزین، در درصد بالایی از بیماران ، کاملا درمانگر است و تنها در ۵ درصد بـیماران، کار به عمل جراحی می رسد که در آن‌هـا نـیـز از تـکـنـیـک هـای عـمل متفاوتی ، از بـــرداشــتـــن دیــســک بـیــرون زده تــا قــرار دادن دیـسـک‌هـای مـصـنوعی بین مهره ها یا جوش دادن مـهـره‌ها به یکدیگر و ثابت کردن ستون فقرات استفاده می شود.
‌در سال ۱۹۸۹ سازمان بهداشت جهانی طب سوزنی را به عنوان یکی از موثر ترین راه های درمان بیماری دیسک کمر معرفی کرد، چرا که عمل جراحی دیسک کمر بسیار پرعارضه بوده و در بـسـیـاری از مـوارد بـیـمـار عـلـیـرغـم عمل جـراحـی، بـهـبـود کـافـی پـیدا نمی کند اما طب سوزنی با دو مکانیسم باعث بهبود دیسک کمر ( و دیسک سایر نقاط ستون فقرات ) می شود.
1-افزایش سلول های دفاعی بدن و مایع بین بـافـتـی اطـراف دیـسـک مـبـتلا در نتیجه جبران کاهش آب دیسک و افزایش فعالیت بدن برای ترمیم دیسک بین مهره ای بیمار
۲-از بین بردن درد بیمار توسط بلوکه کردن رشته عصبی پس سیناپی
طب سوزنی مزایای فراوانی برای بیمارانی دارد کـه از درد کـمـر رنج می برند. این روش درمـانـی مـوثر و بی عارضه (البته اگر کاملا به روش صحیح و علمی خود انجام پذیرد ) در هر جلسه درمان روی تمامی مهره های کمری و نیز مـهره خاجی و هچنین روی مفاصل خاجی ، لـگـنـی کـمـر نیز تاثیر گذاشته و باعث بهبود و کاهش درد و التهاب در این مفاصل می شود. البته در طول درمان این بیماران پزشک حتما از درمان های جانبی دیگری مثل “گرما درمانی“، انجام حرکات ورزشی خاص چینی ‌و “ماساژ درمانی” نیز استفاده می کند که مجموع این درمان ها باعث می شود تا بیمار از درد و محدودیت حرکتی رهایی یابد.
‌متاسفانه عمل دیسک کمر در ذات خود یک عمل پر عارضه محسوب می شود و به طور کلی هر چه محل عمل وسیع تر باشد ، عوارض جانبی آن به صورت تنگی کانال نخـاعی و فشار ثانویه روی ریشه اعصاب نخاعی بیشتر بوده و بیمار پس از عمل ،مشکلات بیشتری خواهد داشت.
بر اساس اصول طب سوزنی، بیماری وقتی ایجاد می شود که بدن از حالت تعادل خود خارج شود و به عبارت دیگر در مورد ایجاد دیسک کمر وقتی حادث می شود که فرد به علت حرکات یا موقعیت های نامناسب از تعادل خارج شود. حال چنین بیماری اگر تحت هر نوع درمانی قرارگرفته و بهبود یابد ، باید حرکاتی را که موجب بیماری وی شده اند ، اصلاح کند و اگر این کار را انجام ندهد متاسفانه مجددا‡ دچار این بیماری خواهد شد. لازم به ذکر است که طب سوزنی در درمان بیماران دیسک کمر هیچ‌گونه عارضه جانبی ندارد.
درمان سردرد و میگرن در طب سوزنی :
سردردی که بنام میگرن معروف است یک طرفی بوده و اغلب با حالات دپرسیون خفیف،بی اشتهایی تحریک پذیری شدید و بعضی اختلالات مختصر در دید چشم ( در معاینات چشم اختلالات عضوی وجود ندارد ) تظاهر می کند .
بنا به عقیده دانشمندان ، وراثت خانوادگی ،غدد مترشحه داخلی ،انقباض یا انبساط عروق جمجمه را جزو علل این بیماری می توان شمرد . اهمیت میگرن در این است که ۵ تا ۱۰ درصد مردم دنیا از این ناراحتی و انواع مختلف آن و سردرد مزمن رنج می برند .
درمان و تخفیف حملات این ناراحتی شدید ، طب سوزنی را که در بهبودی حملات و اغلب برای درمان دائمی یا دراز مدت آن موثر می باشد یکی از مهمترین و موثرترین اقدامات درمانی بر علیه این عارضه آزار دهنده معرفی کرده اند .
20 تا ۳۰ درصد بیمارانی که به کلینیک های طب سوزنی در غرب مراجعه می کنند دچار سردرد مزمن و میگرن می باشند و به همین جهت این نوع بیماری از مهم ترین اندیکاسیون های طب سوزنی شمرده شده و تاثیرات ضددردی طب سوزنی دردهای بسیار شدید میگرن را دفع می نماید .
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه