دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

طب سوزنی و درمان بیماری های مزمن معده و روده

طب سوزنی و درمان بیماری های مزمن معده و روده :
استرس های فراوان زندگی ماشینی، بی تحرکی مفرط جامعه امروز و عدم تناسب زمان غذا خوردن و حجم غذاهای هر وعده میزان ابتلا به بیماری های گوارشی را به شدت افزایش داده است.
شدت بیماری بر اساس نوع بیماری، طول مدت بیماری، فاکتور های ژنتیک ، میزان فاکتورهای مستعد کننده وغیره متغیر است که این طیف می تواند از یک التهاب و تورم ساده مری و معده تا زخم های شدید دستگاه گوارش که باعث خونریزی های شدید و سوراخ شدن معده و روده می شود متغیر باشد.

 

تئوری های مختلفی برای چگونگی ایجاد بیماری های معده و روده بیان می شود از جمله :
-افزایش اسید و آنزیم های گوارشی
-تخریب سد های محافظتی معده و روده توسط داروها یا مواد شیمیایی دیگر
-افزایش تحرک عصب واگ و به عبارت دیگر عدم تعادل در سیستم اعصاب خـودکـار دستگـاه گـوارش، چنیـن بیمارانی معمولا سال های طولانی از داروهای مختلفی جهت تسکین درد های خوداستفاده می کنند.
بر اساس تئوری طب سوزنی که شاخه ای از طب سنتی چین است، بدن انسان از تقـابـل دو انـرژی مثبـت و منفی (یین و یانگ ) ســاختـه شـده اسـت کـه ایـن دو انـرژی تـوسـط جـریـانـی از انـرژی در بـدن که چی یا انرژی حیاتی نامیده می‌شود با هم در تعادل قرار دارند یعنی وجود جریان طبیعی انرژی چی در بدن، باعث ایجاد تعادل بین اعضای مختلف آن و در نتیجه حفظ سـلامتی بدن می شود .این انرژی در چهارده مسیر اصلی (در طب سوزنی به آن ها مریدین گـفـتـه می شود) و چند مسیر فرعی جریان دارد .حال اگر به هر علتی جریان (چی) در هـر نـقـطـه ای از مـریـدیـن هـا بـلوک شده یا افـزایـش‌چـشـمـگـیـری داشـتـه باشد باعث از بین رفتن تعادل(یین و یانگ )در بدن شده و در نتیجه بیماری در فرد ایجاد می شود.
با توجه به این توضیحات می توان دریافت کـه تـشـخـیـص افـتراقی در طب سوزنی بسیار وسیع بوده و اختلال در هر یک از مریدین های مربوط به دستگاه گوارش باعث ایجاد بیماری خـواهـد شـد‌. ایـن نـکـتـه روشـن مـی سـازد کـه همیشه برای درمان بیماری مثل زخم معده از سوزن زدن روی معده سود برده نمی شود بلکه در مــواردی حتـی بـا اینکـار سبـب بـدتـر شـدن بیماری فرد خواهد شد.
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه