دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

مهمترین فرق فوبیا و ترس عادی چیست؟

مهمترین فرق فوبیا و ترس عادی چیست؟

فرق فوبیا و ترس عادی را چگونه بفهمیم اینکه همه آدما به نحوی ترس را احساس می کنند ترس جز طبیعی و لاینفک زندگی ما می باشد و حتی برای سلامتی ما گاهی بشدت ضروری است آنجا که باید از خطرات احتمالی فرار کنیم اما هر فردی ترس خود را با درجات متفاوتی بروز می دهد و این واکنش ها اصلا قابل کنترل نمی باشد.

اینکه دیدن یک سوسک ترسناک است یا حمله خیالی آدم فضایی ها به زمین ترس های که آدم ها هر روزه با ترس های خیالی و واقعی دست و پنجه نرم می کنند اما از کجا بفهمیم که ترس ما یک ترس معقول و به جاست یا اینکه به بیماری تبدیل شده و باید به فکر درمان آن باشیم.

 

فرق فوبیا و ترس: تعریف ترس

ترس اساساً یک واکنش عادی انسان‌‎ها هنگام مواجهه با خطر است. این واکنش هدف محافظتی دارد. هنگام مواجهه با خطر، سیستم عصبی سمپاتیک با ترشح هورمون آدرنالین واکنش «مبارزه یا فرار» را فعال می‌سازد. تجمع آدرنالین انسان را آماده می‌سازد تا در برابر تهدید، مبارزه یا فرار کند.

همچنین آدرنالین باعث افزایش ضربان قلب و جریان بیشتر خون در عضلات بدن می‌شود و در نتیجه فرد می‌تواند در شرایط اضطراری بهتر عکس‌ العمل را نشان دهد. به علاوه در این حالت قند خون نیز بالا می‌رود و در نتیجه انرژی بدن بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی، جسم و روان گوش به زنگ و آماده‌ی عمل است. پس در موقعیت‌های خطرناک، ترس یک واکنش طبیعی و حتی مفید و نجات‌ دهنده است.

فرق فوبیا و ترس: تعریف فوبیا

از سوی دیگر، فوبیا ترس بیمار گونه‌ای است که به شدت مبالغه‌ آمیز و حتی توهمی است؛ به عبارت دیگر، مقدار ترسی که تجربه می‌شود متناسب با آن چه سبب ترس شده نیست و این نه تنها مفید و نجات‌دهنده نیست، بلکه سبب محدودیت‌ فعالیت‌های فرد شده و بر زندگی روزمره او تأثیر منفی به جا می‌گذارد. از نظر تخصصی، فوبیاها را می‌توان به سه دسته‌ی عمده تقسیم کرد.

انواع فوبیا ها 

اول: فوبیاهای خاص

شامل ترس غیرمنطقی و نامعقول از یک موضوع یا موقعیت خاص است. فوبیاهای خاص به پنج دسته تقسیم می‌شوند:

الف- ترس از حیوانات: ترس شدیدی که علت آن یک حیوان یا حشره باشد مانند ترس از مار، عنکبوت، ترس از جوندگان، ترس از سگ و امثال آن.

ب- ترس از عوامل طبیعی: مانند ترس از طوفان، ترس از آب، ترس از تاریکی، ترس از بلندی و غیره.

ج- ترس‌های مرتبط با زخم و خون: ترس شدید از مشاهدۀ زخم، تزریق، خون و غیره.

د- ترس‌های موقعیتی: مانند ترس از دندانپزشک، ترس از مکان‌های بسته، ترس از آسانسور، پرواز، تونل، پل، ترس از مرگ، خفگی، بیماری، و امثال آن.

ه- ترس‌‎های دیگر: ترس‌های چون افتادن از بلندی، ترس شدید از صداهای بلند، و ترس از دیدن دلقک‌ها در این بخش قرار می‌گیرند.

فوبیاهای خاص بسیار شایع هستند و معمولاً از دوران کودکی یا نوجوانی آغاز می‌شوند. حدود ۵۰ درصد آن‌ها هم طی مدت پنج سال خودبه‌خود برطرف می‌شوند.

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

دوم: فوبیاهای اجتماعی

این فوبیا به نام ترس از جمع نیز خوانده‌شده فرق فوبیا و ترس عادی در این است که فوبیای اجتماعی عبارت از داشتن ترس شدید و فلج‌کننده از موقعیت‌های اجتماعی است. چنین افراد به شدت کم ‌جرئت بوده، در برابر دیگران دست‌پاچه شده و بسیار خجالت می‌کشند. ترس از صحبت کردن در اجتماع معمول‌ترین نوع این فوبیا است.

دانشمندان بر این باورند که این اختلال به علت مشکل غده‌ای در مغز به نام آمیگدالا به وجود می‌آید. این غده در مرکز مغز وجود دارد و وظیفه‌ی آن کنترل ترس است. هم چنان مطالعات روی حیوانات این احتمال را به وجود آورده که ترس اجتماعی می‌تواند ژنتیک باشد. عده‌ی دیگری از دانشمندان علت را حساس بودن، نارضایتی‌ها و فشارهای روانی می‌دانند.

سوم: فوبیا از مکان‌های باز

فرق فوبیا و ترس معمولی که وجود درارد در فوبیا و ترس بیمار گونه از مکان ‎های عمومی و مکان‌های باز است که پیشرفت آن منجر به «حملۀ وحشت‌ زدگی» می‌شود. این افراد از بودن در مکان‌هایی که فرار از آن جا مشکل است یا امکان کمک‌ رسانی فوری به آن جا نیست، می‌ترسند. چنین افرادی از حضور در مکان‌های شلوغ مثل مراکز خرید، سالن‌های تئاتر یا سینما‌ها اجتناب می‌کنند.

حتی ایستادن در صف نیز ترس آن‌ها را تحریک می‌کند. هم‌چنین احتمالاً از سوارشدن در اتوبوس، هواپیما، قطار و وسایل دیگر دوری می‌کنند. در موارد شدیدتر بیمار صِرفاً در خانه احساس امنیت و آرامش می‌کند.

فرق فوبیا و ترس عادی و نشانه‌های فوبیاها

علائم جسمی فوبیا با واکنش بدن با یک خطر واقعی، یکسان است.

فرق فوبیا و ترس فوبیا: شکایات و نشانه‌های فوبیاها

اگر بخواهیم فرق فوبیا و ترس فوبیا را بدانیم علائم جسمی فوبیا با نشانه‌های واکنش «مبارزه یا فرار» بدن در رویارویی با یک خطر واقعی، یکسان است. شدت اضطراب و ترس می‌تواند از یک دلهره و ترس متوسط تا یک حمله «وحشت‌ زدگی» متفاوت باشد.

علائم شایع فوبیا عبارت‌اند از:

✔️ نفس‌تنگی یا احساس خفگی

✔️ تپش قلب

✔️ درد یا ناراحتی در قفس سینه

✔️ عرق

✔️ تهوع و سرگیجه

✔️ ترس از دست دادن کنترل

✔️ کرختی و سوزن سوزن شدن تمام بدن

فرق فوبیا و ترس فوبیا درمان فوبیاها

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان فوبیاهای خاص، روش درمانی رفتاری شناختی است که طی آن از یک شیوه‌ی حساسیت‌ زدایی به کار گرفته می‌شود. در این شیوه، فرد را با یک روش حساب‌ شده و مصون در معرض موضوع یا موقعیتی که از آن ترس دارد، قرار می‌دهند که معمول‌ترین آن شیوه حساسیت‌ زدایی تدریجی است. مثلاً فرد با کمک دکتر یا درمانگر نخست در ذهن و با کمک قوه‌ی تخیل و سپس در واقعیت با عامل ترس مواجه می‌شود.

به عنوان مثال، اگر فردی از عنکبوت ترس دارد، از او می‌خواهند تا ابتدا آن را در ذهن مجسم کند، سپس عکس‌هایی از عنکبوت را ببیند، و سرانجام در واقعیت به یک عنکبوت نگاه کند. البته بین این مراحل، به اندازۀ کافی فاصله در نظر گرفته می‌شود. همچنین این روش توأم با تکنیک‌‎های آرام‌ بخش اجرا شده و از سوی روان‌ درمانگر حمایت و کنترل می‌گردد.

با تکرار این تجربه، فرد فرق فوبیا و ترس واقعی و خطرناک را در می‌یابد که اگر چه آن موقعیت ناخوشایند است، اما زیان‌ بار نیست و با هر بار در معرض عامل ترس قرار گرفتن احساس کنترل بر آن ترس در فرد بیش‌تر می‌شود و این احساس کنترل کردن موقعیت و خود، مهم‌ترین دستاورد این شیوه است.

نوع دیگر حساسیت‌ زدایی، شیوه‌ی یادگیری و مشارکت است. در این شیوه نیز درمانگر روش‌های صحیح و مناسب برخورد با موضوع ترس را به بیمار نشان می‌دهد و به این ترتیب فرد را ترغیب به انجام همان کارها می‌کند. البته در نظر گرفتن تفاوت‌‎های فرهنگ و شدت اختلال در انتخاب روش مداوا و گرفتن نتیجۀ مثبت از آن ممکن است مفید باشد.

در درمان فوبیاهای خاص به ندرت از داروها استفاده می‌شود؛ اما اگر فرد برای رویارویی با موضوع یا موقعیت ترس‌آور، بسیار مضطرب باشد احتمالاً برای آرام‌ سازی او و کمک به فرآیند مداوا، داروی ضد اضطراب تجویز می‌شود.

شاید فرق فوبیا و ترس فوبیا در این باشد که آدمها معمولا می توانند ترس خود را کنترل کنن و به شیوه معقول با آن برخورد کنند اما برخورد با فوبیا به آشانی برخورد با ترس نمی باشد و همواره نیاز به کمک گرفتن از متخصص برای درمان آن وجود دارد چون احتمال از بین رفتن خود به خودی آن بسیار کم می باشد.

سخن پایانی برای غلبه بر ترس یا فوبیا

به خاطر داشته باشید فوبیا و ترس زیاد، به‌طور مستقیم کیفیت زندگی شخصی و زندگی کاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ترس ها می توانند ما را از پیشرفت بازدارند ترس های منطقی و غیر منطقی که زندگی را برای ما وهم آور می سازند، برای رهایی از ترس های خود می توانید از دوره درمانی 15 جلسه خلق آینده استفاده کنید. دوره خلق آینده دوره ای برای رفع ترس و فوبیا می باشد.

🔻چگونه می توانم در این دوره شرکت کنم ؟🔺

برای غلبه بر فوبیا می توانید از  پکیج خلق آینده کمک بگیرید

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه