دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

انواع فوبیا یا ترسها

انواع فوبیا یا ترسها
اگر چه اغلب ما برخی اوقات به دلهره و ترس دچار می شویم اما برخی افراد نمی توانند ترس و دلهره خود را کنترل نمایند. امروزه سخنرانی عمومی رایجترین نوع حمله ناشی از دلهره میباشد (شاید به این دلیل که بیشتر پیش می آید مردم بخواهند مقابل عده زیادی صحبت کنند). اما این نگرانی ها می توانند متغیر باشند از صحبت با جنس مخالف گرفته تا اینکه بخواهید در رانندگی به طور ناگهانی بپیچید. به نظر می رسد با پیشرفت اجتماعی این مسئله نیز حادتر شود چرا که در این صورت حمله ناشی از دلهره  و حمله ناشی از ترس بیشتر خواهد بود. زمانی که یک حمله را تجربه می کنید علاوه بر اینکه اعتماد بنفس خود را از دست می دهید ، زندگی شما نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. حقایق جالب توجهی در مورد حمله ناشی از دلهره وجود دارد که در زیر آورده شده است:

 

بیست تا سی میلیون نفر در آمریکا دچار چنین اختلالاتی می باشند.
 حمله ناشی از ترس شصت میلیون آمریکائی را تحت تاثیر قرار داده است.
اختلالات ناشی از دلهره منجر به غیبت زیاد و پائین آمدن بازده کاری می شود.
 زنان نسبت به مردان بیشتر تحت تاثیر حمله ناشی از دلهره قرار گرفته اند.
 ضرر اقتصادی حمله ناشی از دلهره در هر سال نزدیک به 42 بیلیون دلار می باشد.
 بر طبق برآوردهای موسسه حمله ناشی از دلهره آمریکا پسران جوان و فقیر شانس بیشتری برای بهبودی در حمله ناشی از دلهره دارند.
 ممکن است افراد مضطرب شانس بیشتری برای بهبودی در حمله ناشی از ترس و اختلالات ناشی از دلهره داشته باشندعلل حمله ناشی از دلهره
سه نظریه وجود دارد که دلایل حمله ناشی از دلهره را توضیح می دهد.
دلایل زیستی
قسمت عمده ای از ترس انسانها به ژن آنان بر می گردد. در زمانهای بسیار دور، بزرگترین، قوی ترین، مهم ترین و با جرات ترین مردان هرگز پیشرفت نمی کردند. برخی اوقات ترس و پا به فرار گذاشتن هم می تواند چیز خوبی باشد خصوصا زمانی که یک ببر تیز دندان به دنبال شما باشد.
گفته شده یکی از باورهای جنبه زیستی اینست که ترسیدن از یک عنکبوت و یا ترس از قدم زدن مقابل یک جمعیت انبوه تنها راه طبیعی برای اینست که مطمئن شویم هیچ اتفاق بدی برای ما روی نمی دهد. یکی از عقاید دیگر اینست که ممکن است برخی افراد نا هماهنگی شیمیائی در مغزشان داشته باشند، که منجر به ترس غیر طبیعی می شود.
علل رفتاری
رفتار شناسان بر این باورند که برخی از بخشهای رفتاری به ما می آموزند در مواقع خاص چگونه عمل کنیم. به عنوان مثال به نظر می رسد دختران کوچک در سنین کم از پسران جوان می ترسند چرا که پسران دوست دارند که دختران را در این سن اذیت کنند. تاثیرات این رفتار می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد، و به همین خاطر است که برخی رفتارشناسان این قضیه را تائید می نماید که زنان نمی توانند همراه مردان در هیئت محکمه شرکت کنند.
 علل فکری و روانی
فرضیه فکری روانی بر این باور است که برخی ترسها ریشه در بدرفتاری هائی دارد که در دوران کودکی با کودک صورت گرفته است. چنین ترسهائی در صورتی از بین می روند که در زمان های بعدی درمان و برطرف شوند.
آیا مبتلا به حمله ناشی از دلهره هستید
دانستن اینکه این بیماری دارای چه علائمی است، مانع می شود که برخی اوقات خجالت زده شوید. اگر احساستان زیاد بد نیست طوری که این حمله را احساس کنید، دیگر علائم فیزیکی می تواند شما را گوش به زنگ ایجاد اختلالات ناشی از دلهره  و همچنین متوجه پریشانی و استرستان کند. برخی از علائم اختلالات ناشی از دلهره در اینجا آورده شده است:
 تپش قلب
نفس نفس زدن زیاد
سوء هاضمه
لمس بی اختیار کف دستها و صورت
حساسیت به نور و صدا
عرق زیاد
لرزش
اسهال
درمان
اغلب درمانهای مربوطه ساده اند و نیازی به درمان حرفه ای ندارند. در اینجا چندین راه درمان برای افراد مبتلا آورده شده است:
قبل از بروز شک فکر خود را مشغول نکنید
حمله ناشی از دلهره می تواند بدلیل ترس از ابتلا به حمله ناشی شود. برخی اوقات که شخص تشخیص می دهد یک موقعیت خاص منجر به یک حمله می شود، خود این فکر می تواند تشدید کننده باشد. این حالت می تواند منجر به بروز رفتارهای عجیب و غریب و با مزه شود، اما از طرفی هم ممکن است منجر به اختلالات بیشتری گردد. بیماری انزوا طلبی، ناشی از بدبینی های بیش از حد نسبت به آینده باشد.
فکر کردن هنگام بروز حمله
هنگامی که حمله روی می دهد افراد متوجه افکار و اعمال خود نیستند. یک شخص باید بداند که هنگام حمله احساس ها به خوبی عمل می کنند. این مورد باعث می شود که فرد حمله را توجیه کرده و دیگر برایش اهمیت زیادی نداشته باشد. از دید یک شخص ثالث به این شرایط نگاه کرده و شرایط موجود را تجزیه تحلیل کنید و تاثیرات را کاهش دهید.
نفس عمیق کشیدن
نفس عمیق کشیدن یکی از راههای اساسی برای مقابله با دلهره و تشویش می باشد. شخص مبتلا باید بداند که هنگام بروز حمله چگونه نفس بکشد. هنگام بروز حمله نفس عمیق بکشید و روی هر استنشاق تمرکز کنید. این کار باعث می شود که کم کم از حالت ایجاد شده فاصله بگیرید.
از دارو در دراز مدت استفاده نکنید
بسیاری از داروها باعث ایجاد این حمله می شوند، و هیچ اثری هم ندارند. علاوه بر این برخی از دارو ها اعتیاد آور هستند. اختلالات ناشی از دلهره هیچ گاه از طریق شرایط پزشکی ایجاد نمی شوند. بنابراین سعی کنید از طریق روحی به خودتان کمک کنید تا اینکه بخواهید مشکلتان را از طریق دارو حل کنید.
شما تنها نیستید
ترس و وحشت قسمتی از زندگی ما می باشد، پس هنگامی که دچار ترس می شوید مسئله را بزرگ جلوه ندهید و از آن نترسید (تنهائی خود یکی از مسائلی است که ایجاد حمله می کند). سعی نکنید با استفاده از دارو حمله ناشی از نگرانی و ترس را درمان کنید. با دانستن اینکه چه چیزی باعث فعال شدن آنان در شما می شود، فرصت خوبی برای شناخت خودتان به دست می آورید. بنابراین می توان گفت حمله ناشی از دلهره آنقدرها هم بد نیست.
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه