فنون ریلاکس تراپی: تخیلات ذهنی آرام بخش ( قسمت چهارم )

فنون ریلاکس تراپی: تخیلات ذهنی آرام بخش ( قسمت چهارم )

 

فنون ریلاکس تراپی: تخیلات ذهنی آرام بخش ( قسمت چهارم )

 
● تصورات و تخیلات الگوهای ذهنی هستند که بر کنش و رفتار هر شخص اثر مستقیم دارد.
 
که حالات روحی، شخصیت و حساسیت هر فرد را در بر می گیرد.
 
 
● الگوهای ذهنی ناهماهنگ شخص از خود نسبت به محیط می تواند حالات روحی او را دچار اختلال
 
و شخص را حساس و شکننده کند .
 
و در اثر کمترین استرس دچار تنش و بیماری های روان – تنی شود.
 
 

فنون ریلاکس تراپی: تخیلات ذهنی آرام بخش ( قسمت چهارم )

● یک تصور عمیق از الگوی ذهنی مناسب می تواند یک شخصیت برتر را با اعتماد به نفس و تسلط و مقاوم نمودن روح ، در اعماق وجودمان شکل بدهد.
 
همواره شخص با یک دید برتر می تواند بر امور تسلط داشته باشد.
 
و این اعتماد به نفس موجب آرامش روانی شخص شود.
 
 
● الگوهای ذهنی ایجاد شده در ذهن،
 
بستگی به موقعیت اجتماعی و دگرگونی های محیطی و حتی وضع ظاهری و در نهایت تفسیر ما از زندگی دارد .
 
و خلق این الگوهای ذهنی در ارائه تنش و آرامش مؤثر است.
 
 

 فنون ریلاکس تراپی: تخیلات ذهنی آرام بخش ( قسمت چهارم )

 

● قوی ترین قوه “مخیله” است

 
زیرا بدون وقفه و ۲۴ ساعته حتی بدون حضور محرک کار می کند و اثرات عمیقی در نگرش و تفکر و حالات روحی ما دارد.
 
● درد و درمان بستگی به امید و دید مثبت و منفی شخص دارد.
 
زیرا در دید منفی و ناامیدانه، حالات درد و بیماری ما تصوارت رنجوری بدن ملکه ذهن می شود .
 
و در دید مثبت شفا و سلامت و تندرستی ملکه ذهن می گردد.
 
 
● ملکه ذهن مثبت یا منفی به اعماق درون نفوذ می کند و در آن صورت خواسته یا ناخواسته اعمال بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.
 
 
● برای ورود الگوهای ذهنی به اعماق درون، باید در حالات خلسه و از خود بی خود شدن قرار گرفت.
 
و هر چقدر عمر خلسه بیشتر باشد الگوهای ذهنی شدید در اعماق درون حکاکی می شود.
 

● ارسال الگوهای ذهنی شدید در اعماق درون به دو صورت امکان پذیر است :

 
الف) طبیعی : مانند عشق، ایمان، ترس، دعاهای شبانه ، …
 
ب) مصنوعی : فیکس چشمها، بی حسی عضلات، بی حرکتی بدن و …
 
● برای کسب آرامش روحی بعد از ریلکس تن، باید به تخیلات و امیدها و آرزوها و خاطرات شیرین پرداخت تا روح ارضا شود.
 
تصور زیارتگاه ها و اماکن مقدس به روح آرامش عمیق تری می دهد.
 
● در تصورات و تخیلات دسترسی به غیرممکن ها روح را ارضا می کند.
 
و یک شخصیت برتر در بازسازی و تکامل روحی می شود و در نهایت موجب تقویت و آرامش روحی می گردد.
 
● “تصورات” می تواند یکی از قوی ترین اثرات آرامش را داشته باشد زیرا می توان در هر موقعیتی این تکنیک را به کار گرفت.
 
 

 فنون ریلاکس تراپی: تخیلات ذهنی آرام بخش ( قسمت چهارم )

 

فنون ریلکس تراپی: بیوفیدبک آرامشbio-feedback

 
 
● بیوفیدبک حالتی است که شخص آگاهانه به حالت ها و احساسات قبلی خود برگشت می نماید.
 
تا بتواند احساسات خود را عمیقاً درک کند و آنها را تحت کنترل ارادی خود بگیرد.
 
● در مغز مراکزی وجود دارد که نسبت به احساسات برانگیخته می شود.
 
تا بتواند هماهنگی لازم را برای برقراری تعادل ایجاد کند .
 
برای هماهنگی دقیق تر درون و برون این مراکز معکوس یا متضاد دارند که نسبت به احساسات متضاد برانگیخته می شود،
 
مانند سیری، گرسنگی، خشم و شادی، سرما و گرما؛ مغز با توازن این دو مرکز، توازن و تعادل را ایجاد می کند.
 

● برای توازن و تعادل روحی و جسمی باید بتوان این احساسات را به صورت ارادی و خود آگاهانه بیدار کرد .

 
و افزایش یکی از این دو حس متضاد به حالت توازن و آرامش روحی رسید.
 
● برای بیداری احساسات باید در حافظه این احساسات را بایگانی و نگه داشت تا در صورت لزوم با بیداری یکی از دو حس متضاد بتوان حالات تعادل و آرامش را ایجاد کرد.
 
● بعد از بیداری احساسات می توان احساسات خوشایند را تقویت و احساسات ناخوشایند را کمی تضعیف کرد.
 
تا احساس نشاط و آرامش دائمی برقرار شود.
 
● برای بیداری احساسات و حالات روحی باید ابتدا چرخش آگاهی به احساسات فیزیکی و یا احساسات فعلی کرد.
 
سپس مرحله به مرحله احساسات قلبی را بیدار کرده و آنها را در حافظه ذخیره کرده.
 
تا در صورت لزوم بتوان با دسترسی به حافظه احساسات مورد نظر را بیدار کرد.
 
● گاه احساسات به صورت سمبلیک در ضمیر ناخودآگاه نقش می گیرند .
 
و برای کنترل این احساسات می توان به عمل خواسته یا نیت کردن احساسات سمبلیک را بیدار کرد و آنها را تحت کنترل در آورد.
 
 

فنون ریلاکس تراپی: تخیلات ذهنی آرام بخش ( قسمت چهارم )

 

● بیوفیدبک در چهار مرحله است .

 
بعد از تسلط کامل در هر چهار مرحله می توان به سرعت احساسات را در هر موقعیت بیدار نموده.
 
و جسم و روح را تحت کنترل گرفت و نهایتاً به تعادل روحی و آرامش رسید.
 
● برای کنترل بهتر احساسات متضاد باید به صورت تسلسلی و پشت سرهم بیدار شوند .
 
تا وجه التفاوت این دو حس بهتر درک شده و راحت تر بتوان آنها را بیدار و ایجاد توازن و تعادل روحی کرد.
 
● تمرینات ابتدا باید با حوصله و دقیق سپس رفته رفته با سرعت بیشتر انجام شود و با تکرار تمرین می توان دو احساس متضاد را در حافظه حکاکی کرد.
 
و به سهولت آنها را به یاد آورد و کاملاً به شکل واقعی و حقیقی آنها را بیدار کرد.
 
● با گسترش آگاهی بر احساسات واقعی و حتی کاذب می توان به کنترل شدیدتری رسید به طوری که اعمال خارق العاده را با کنترل ذهنی به انجام رساند.
 
و این است اسرار کار یوگیها
 

فنون ریلاکس تراپی: تخیلات ذهنی آرام بخش ( قسمت چهارم )

 
منبع :ravanshenasionline

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *