رسيدن به حالت خلسه از راه خود هيپنوتيزم

رسيدن به حالت خلسه از راه خود هيپنوتيزم
 
 
ابتدا سعي كنيد در محل آرامي نشسته يا به حالت خوابيده و راحت قرار گيريد،سپس نگاه خود را به نقطه اي در روبه روي خود يا سقف متمركز نماييد.به خاطر داشته باشيد كه نقطه اي را انتخاب كنيد كه حداقل ۲۰ سانتي متر بالا تر از خط ديد افقي شما باشد. سپس با نگاه كردن ممتد به آن نقطه،چشمان شما به تدريج احساس سوزش پيدا مي كند و احساس مي كنيد كه تمايل به بستن چشمان خود داريد.

رسيدن به حالت خلسه از راه خود هيپنوتيزم
 
 
ابتدا سعي كنيد در محل آرامي نشسته يا به حالت خوابيده و راحت قرار گيريد،سپس نگاه خود را به نقطه اي در روبه روي خود يا سقف متمركز نماييد.به خاطر داشته باشيد كه نقطه اي را انتخاب كنيد كه حداقل ۲۰ سانتي متر بالا تر از خط ديد افقي شما باشد. سپس با نگاه كردن ممتد به آن نقطه،چشمان شما به تدريج احساس سوزش پيدا مي كند و احساس مي كنيد كه تمايل به بستن چشمان خود داريد.
در هنگامي كه به اين نقطه خيره شده ايد ،مي توانيد با جملاتي مشابه جمله زير خود را آماده پذيرش حالت خلسه كند:
((چشمان من رفته رفته سنگين تر مي شود و احساس خواب آلودگي به من دست مي دهد)).
در اين حال مي توانيد شروع به شمارش معكوس از ۱۰ تا ۱ نماييد و با شمارش هر عدد جملات تلقيني را با خود تكرار كنيد:
۱۰،حالا به تدريج حالت خستگي و خواب به من دست مي دهد.
۹،چشمانم احساس سنگيني و خستگي مي كند.
۸،تمايل به بستن چشم هايم دارم.
اين شمارش و جملات تلقيني مشابه را تا آن جا تكرار مي كنيد تا به عدد ۱ برسيد.براي اين كه عمق هيپنوتيزم شما بيشتر شود ،مي توانيد از تصور نيز در كنار اين شمارش استفاده نماييد، مثلا پله كاني را كه به زير زمين مي رود در نظر بگيريد كه با هر شماره يك پله از آن پايين مي رويد و به تدريج محيط اطراف شما تاريك  و تاريك تر مي شود.لازم به تذكر است كه هر كجا احساس كرديد تمايل به بستن چشم هايتان داريد مانع اين كار نشويد و آزادانه چشم هايتان را ببنديد و شروع به تكرار جملات زير كنيد:
((اكنون من در حالت خواب هيپنوتيك هستم و احساس راحتي و آرامش دارم،خواب من هر لحظه سنگين و سنگين تر مي شود.با هر تنفسي كه انجام مي دهم،عمق خواب من بيشتر شده و در حالت خوابي بسيار عميق قرار مي گيرم)).
پس از اين كه احساس كرديد بدنتان ديگر نيازي به اين تلقينات ندارد ، شروع به ريلاكس كردن و شل نمودن كلبه ي عضلات بدنتان كنيد.براي اين كار از نوك انگشتان پا آغاز كنيد و به تدريج كف پاها ،ساق پاها ،ران ،باسن،كمر، سينه،پشت ،دست ها ،گردن و سر را شل نماييد.نحوه كار به اين ترتيب است كه با هر دمي كه انجام مي دهيد، توجهتان را به يكي از قسمت هاي فوق متمركز كرده و آن قسمت را در ذهن خود شل مي نماييد، و سعي مي كنيد با هر باز دم خستگي ها و تنش هاي انباشته شدهدر آن قسمت را خارج نماييد.در انتها متوجه مي شويد كه كليه ي قسمت هاي بدنتان به حالت بسيار راحت و شل در آمده است .شما مي توانيد در هنگام اين عمل از جملات تاكيدي نظير جمله زير براي تاثير بخشي بيشتر عملكردتان استفاده نماييد:
((با اين تنفس تمام خستگي ران هايم را خارج مي كنم و عضلاتم با حالتي بسيا آرام و شل در مي آيند.))
بسياري ترجيح مي دهند كه در هنگام دم و تمركز بر روي يكي از مناطق بدن و عضلات آن ناحيه را منقبض كرده و سپس در هنگام بازدم منبسط و رها  سازند.انجام اين كار نيز به تاثير هر چه بيشتر رها سازي كمك نمايد. مي توانيد پس از انجام همه مراحل ، به طور ناگهاني عضلات تمام قسمت هاي بدن را با هم به مدت ۵ ثانيه منقبض كرده و سپس رها سازيد.اگر در انجام عمل رها سازي مبتدي هستيد، مي توانيد براي جلو گيري از سردرگمي در هنگام اجراي تكنيك، ابتدا تكنيك را به ساده ترين شكل ممكن اجرا نموده(فقط توجه روي منطقه و آزاد سازي ذهني) و سپس روش هاي تكميلي استفاده از جملات تاكيدي، تنفس و انقباض و انبساط عضلات را به تدريج در روز هاي بعد به آن اضافه كنيد.پس از انجام اين تكنيك بدن دچار رخوت بسيار زيادي شده وشما براي اجراي مراحل بعدي آماده هستيد.توجه اين بخش مخصوص هيپنو تيزم مي باشد و ديگر ربطي به آموزش حالت خلسه ندارد:
حالا هنگام تاثير گذاري بر روي ضمير نا خود آگاه است،در اين زمان به خود يادآور شويد كه:
((هم اكنون من در عمق خواب هيپنوتيك بسيار عميقي هشتم و كليه جملاتم مستقيما در ضمير ناخود 
آگاه من درج شده و تمامي دستورات به اجرا در مي آيند.)) 
مي توانيد قبل از شرطي كردن ضمير نا خود آگاه جملاتي را براي آرامش بيشتر جسم و روحتان به خود تلقين كنيد.
مانند:
(( هم اكنون من بسيار آرام و راحتم ، تمامي مسايل شخصي من حل شده است و اعصابي آرام و راحت دارم.من بسيار خوشبخت هستم، تمامي كار هايم را به خوبي انجام مي دهم و زندگي سرشار از آرامش و آسايش دارم.))
در اين هنگام نوبت آن است كه ضمير نا خودآگاه خود را به حالت "شرطي" در آوريد،به اين صورت كه به طور مثال به خود بگوييد:
((پس از بيداري هر بار كه چشمانم به گل سرخي افتاد،تمام ناراحتي هايم از من خارج شده و اعصايم راحت خواهد شد))
و اين تلقين را براي ۴ تا ۵ بار به طور آهسته و شمرده تكرار نماييد.يكي از بهترين و ساده ترين تلقيناتي كه با نام "خود تلقيني۱" شناخته مي شود اين جمله تاكييدي است كه(( من هر لحظه و هر روز، در هر جهت و هر زمينه بهتر و بهتر مي شوم.))اين جمله توسه اميل كوئه۲ فرانسوي در سال هاي ۱۹۲۰ در تلقينات هيپنوتيزم استفاده شد و هنوز هم با همان قدرت روز اول در اين زمينه به كار مي رود.
براي آرامش بيشتر مي توانيد خود را درون طبيعتي تصور كنيد و مدتي را در آنجا به تمدد اعصاب مشغول شويد، يا خود را درون چمن زاري تصور كنيد كه خوابيده ايد و از عطر گل هاي اطرافتان استفاده مي كنيد.
اكنون پس از رسيدن به آرميدگي و جايگزين كردن جملات شرطي در ضمير ناخودآگاهتان نوبت به آن رسيده كه از حالت هيپنوتيز خارج شده و به روزمره باز گرديد.در رابطه با تلقين و جملات مورد استفاده در آن قسمت بعدي بيشتر صحبت خواهد شد.جهت بازگشت به آگاهي عادي به خود بگوييد:
اكنون با شمارش اعداد ۱ تا ۱۰(عكس شمارش اوليه)به حالت عادي باز مي گردم و هنگام بيداري كليه خستگي ها و ناراحتي هايم از بدنم خارج شده اند)) و شروع به شمارش نماييد:
۱)حالا به حالت بيداري در مي آيم.
۲)تمامي حواس ۵ گانه ام به حالت طبيعي خود بر مي گردند.
۳)بدنم بيداري خود را به دست مي آورد.
۴)احساس مي كنم تمايل به بيدار شدن دارم و به تديج قادر به باز كردن چشمانم مي باشم.
۵)چشمانم در حال باز شدن هستند و كم كم قادر به حركت دادن اعضاي بدنم مي باشم.
وبه تديج پيش مي رويم تا با شمارش عدد ۱۰ كاملا به حالت عادي باز گرديم
 اين سيستم بسيار پيشرفته و جالب است،زيرا با فرو رفتن به حالت هيپنوتيزم يا آلفا تلقينات انجام شده مستقيما بر روي ضمير نا خود آگاه اثر گذاشته و ضمير را مستعد پذيرش و انجام تلقينات و شرطي سازي ها مي كند.پيش نهاد مي شود حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته از اين تمرين استفاده نماييد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *