کليدهاي طلايي آرامش در محيط کار

کليدهاي طلايي آرامش در محيط کار

 

 

کليدهاي طلايي آرامش در محيط کار

 
استرس در محل کار از ريشه‌اي‌ترين دلايل اکثر بيماري‌ها اعم از خفيف و شديد است. اگر شما در محيط کار خوشحال باشيد مي تواند زندگي را براي شما توام با صلح و آرامش کند.
قوه ابتکار را افزايش داده و کارايي شما را در زندگي بالا مي برد.با آگاهي از نکات مطرح شده در اين مطلب مي توانيد در محيط کاراحساس شادي و آرامش داشته باشيد.
 
 کليدهاي طلايي آرامش در محيط کار
استرس در محل کار از ريشه‌اي‌ترين دلايل اکثر بيماري‌ها اعم از خفيف و شديد است. اگر شما در محيط کار خوشحال باشيد مي تواند زندگي را براي شما توام با صلح و آرامش کند. قوه ابتکار را افزايش داده و کارايي شما را در زندگي بالا مي برد.با آگاهي از نکات مطرح شده در اين مطلب مي توانيد در محيط کاراحساس شادي و آرامش داشته باشيد.
 
سطوح فشار
فشار هاي که در محيط کار وارد مي شود براي مثال کارهايي که در فوريت بايد انجام دهيد و يا هدفي که باعث ايجاد انگيزه در شما مي شود ،مي تواند کمک مثبتي براي موفقيت باشد و سطح فشار در کار کاهش مي يابد .
فشار ممکن است در سطحي باشد که به شما هشدار دهد چيزي غلط است و شما کم کم دچار تنش شويد .اگر اين تنش در طولاني مدت ادامه يابد ، به سلامت جسمي و رواني شما صدمه وارد مي کند .
وقتي فشار در سرکار زياد مي شود بايد ياد بگيريد چگونه آن را کنترل کنيد .
 
 
تنش در محيط کار
به واکنش فرد در برابر فشار رواني تنش مي گويند .تنش مي تواند مثبت و منفي باشد . اگر تنش مثبت باشد مي تواند فرصتي براي نشان دادن خودتان باشد ، و يا اين که شما کاري را در فوريت انجام دهيد فراهم کند .
اگر تنش منفي باشد کارايي شما کاهش مي يابد و قدرت انجام فعاليت ها کاهش مي يابد ، هم چنين ممکن است تنش منفي باعث اين شود که شما جهت رسيدن به آرامش از سيگار و مشروب استفاده کنيد .
 
با ايجاد تنش در بدن چه تغييراتي ايجاد مي شود ؟
هنگام تنش فشار خون شما افزايش مي يابد ، ضربان قلب زياد مي شود ،ماهيچه هاي شما به خاطر سهولت در عمل سفت و کشيده ميشود ، روند گوارشي شما کند مي شود ، تنفس شما افزايش مي يابد .
واکنش که در برابر تنش از خود نشان مي دهيد به واکنش جنگ و گريز معروف است ، زيرا اين تغييرات بدن را آماده مي کند که بتواند بجنگد و يا فرار کند .
 
 
چرخه مفيد يا مارپيچ نزولي؟
واکنش جنگ يا گريز براي انسان اوليه روش مفيدي بود . قادر به جنگ يا گريز بودن به خاطر ايمني در مواقع فشار ، بقاي او را تضمين مي کرد و اين چرخه ي مفيدي بود .
سعي کنيد از اين چرخه در محيط کاري تان استفاده کنيد . شما به خاطر فشار کار احساس مي کنيد در معرض تهديد يا آسيب قرار گرفته ايد ، واکنش جنگ يا گريز آغاز شده است ، بدنتان بسيار فعال مي شود نه جنگ نه گريز کار زيادي براي دورنماهاي شغلي تان انجام نمي دهد ، پس اسن کار را نمي کنيد . شما در حال حاضر تحت فشار بيشتر از نظر جسمي هستيد . شما به توجه نکردن به چرخه ي جنگ و گريز ادامه مي دهيد ، در نتيجه فشارها بيشتر مي شود .شما به طور ناخواسته چرخه ي مفيدي را به مارپيچي نزولي تبديل کرده ايد .
 
منبع فشار
فشارهاي زيادي در سر کار وجود دارد ولي فقط تنها يک منبع تنش زا وجود دارد . شما همواره بايد اين سوال ها را بپرسيد : چه چيزي باعث ايجاد فشار مي شود ؟ واکنش به فشار در اين موقعيت چيست ؟ چه کسي واکنش نشان مي دهد ؟ و در نهايت منبع تنش در کجاست ؟
 
 
منبع فشارهاي کاري کجاست ؟
محيط فيزيکي ، ويژگي هاي شغلي ، افراد در محل کار باعث ايجاد فشار است .بدن به تنش واکنش نشان مي دهد بنابراين نسبت به آنها دقت کنيد.
 
ديدگاه ها نتيجه را تحت تاثير قرار مي دهد
بعضي از ديدگاه ها ايجاد تنش مي کنند ، بقيه نه .
تصور کنيد قرار است برنامه نرم افزاري جديدي روي کامپيوتر تان در سرکار نصب شود ، ممکن است فکر کنيد :
نرم افزار جديد احتمالا به معني خسارت هاي شغلي است .
فوق العاده است ، فرصتي است تا مهارت هاي ديگري را به سواابقم اضافه کنم .
چگونگي واکنش تان نسبت به فشار و تنش به ديدگاهتان بستگي دارد .
 
تاثير و انتخاب
ممکن است ديدگاه شما تحت تاثير عواملي قرار بگيرد :
تجربه قبلي از موقعيت : اين که آيا شما از موقعيت جان سالم به در برده ايد و اين که چگونه موفق شده ايد
براي اولين بار با مسئله اي روبرو شدن : ترس از ناشناخته ، بدون هيچ گونه تجربه قبلي که در اين زمينه استفاده شود .
ارزش ها و اعتقادات : اين که افراد بايد با طور يکسان برخورد کرد و زندگي خانوادگي تان مهم تر از کارتان است .
شخصيت : ممکن است شما جاه طلب باشيد و يا فردي آرام و راحت باشيد .
ممکن است ديدگاه تان تحت تاثير قرار بگيرد ولي با اين وجود آزاد هستيد که انتخاب کنيد .چه کسي به شما مي گويد به جکي بخنديد يا نخنديد . ممکن است تحت تاثير قرار بگيريد اما انتخاب با شماست .
 
 
انتخاب ديدگاه تان
اگر بخواهيد بياموزيد که افکار کاهش دهنده فشار را انتخاب و تنظيم کنيد ممکن است کمي تمرين لازم باشد .
ديدگاه هاي مختلف را اين گونه به وجود بياوريد :
واقعيات موقعيت را بر روي کاغذ يادداشت کنيد ،اين امر تفکرتان را روشن و به شما کمک مي کند موقعيت را از طريق متفاوتي بنگريد .
 
 
خودتان را به جاي ديگران بگذاريد .آنان موقعيت را چگونه مي بينند ؟
با ديگران صحبت کنيد .افراد ديگر همواره مي توانند به شما کمک کنند تا ديدگاه ديگري پيدا کنيد . شما مجبور نيستيد با آنان موافق باشيد ولي ممکن است آنان ذهن تان را بر ايده ها ي بيشتري باز کنند .
ديدگاهي را انتخاب کنيد که فشارتان را کاهش مي دهد .
 
اهميت آن را به درستي حدس بزنيد
بدترين را مجسم کنيد . به اين فکر کنيد که موقعيت چگونه مي تواند بدتر از آن چه که واقعا هست بشود .اين امر شما را قادر مي کند که افکار اصلي را با شناخت بهتري بنگريد و شما را تحت فشار کمتري قرار مي دهد .
ارزش هاي خود را وارسي کنيد . آيا شما به خاطر مسئله اي تحت فشار قرار مي گيريد که در صحنه مهم تر زندگي اصلا آنقدر مهم نيست ؟ خودتان را به خاطر مسائل کم اهميت تحت فشار قرار ندهيد .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *