تجسم خلاق، استاد آرام - Content


اطلاعات مفيد تجسم خلاق






جستجو در سایت تجسم خلاق


جستجو در وب
جستجوی سايت

سابقه و آمار بازدید تجسم خلاق

محبوبیت در گوگل

با زدن دکمه 1 ما را در گوگل محبوب کنید




خلوتگاه درون
آيا براي خودتان جاي خلوتي در منزل يا محل کار داريد که وقتي نياز به آرامش بيشتري داريد به آنجا برويد و آرامش بيشتري را کسب کنيد. اين کُنج خلوت و جاي دنج براي همه انسانها لازم است. اجازه دهيد داستاني را در مورد سنجابها برايتان بگويم. سنجابها در تابستان که هوا و شرايط مساعد و غذا فراوان است براي زمستانشان فندق ذخيره مي‌کنند. آيا ما هم اين کار را مي‌کنيم؟ آيا در شرايطي که اوضاع کاملاً بر وفق مراد است براي زمانهايي که ممکن است استرسٰ، نگراني و شرايط بر وفق مراد نباشد فندق جمع مي‌کنيم؟ آيا آرامش را ذخيره مي‌کنيم. خلوتگاه دروني روشي است براي ذخيره کردن آرامش براي زماني که ممکن است به اندازه کافي ريلکس نباشيم يا آرامش نداشته باشيم.
 همانگونه که لازم است در واقعيت جايي را داشته باشيم تا لحظاتي از روز يا شب را در آن خلوت کنيم، لازم است در ذهنمان جايي را داشته باشيم تا بتوانيم دقايقي در آن خلوت کنيم و آرامش داشته باشيم. خلوتگاه درون جاي امني است که در درون خود احساس مي‌کنيم و مي‌توانيم از آن لذت ببريم. اين خلوتگاه را مي‌توانيم بسازيم.
بر اساس آزمايشاتي که پاولف انجام داد ما در شرايط مختلف شرطي مي‌شويم. ممکن است روزي در يک شرايط بسيار پر ‌استرس قرار گرفته باشيم و هر زمانيکه از مکاني عبور مي‌کنيم و يا حتي به آن فکر مي‌کنيم احساس استرس و نگراني دوباره پديد ‌آيد. بنابراين ما از طريق ذهن مي‌توانيم نگران شويم و لازم است بدانيد اکثر نگراني‌ها و استرس‌هاي ما موقعيت‌هايي هستند که در ذهن به آنها فکر مي‌کنيم و به تصوير مي‌کشيم. استرس و نگراني پديده اي کاملاً ذهني است و مي‌توانيم با جرات بگوئيم واقعي نيست و فقط طريقه تصورات و ذهنيات ما مي‌باشد.
به همين طريق مي‌توانيم آرامش را تجربه کنيم. چنانچه محل دنج و آرامي را در ذهن بوجود آوريم و بارها در آن لذت و آرامش را تجربه کنيم در زمانهايي که لازم داريم مي‌توانيم تنها با فکر کردن به آن موقعيت دوباره آرامش و لذت را تجربه کنيم. خلوتگاه درون محلي است که مي‌توانيم در درون آن تجسم کنيم. همانطور که در برنامه‌هاي ديگر گفته‌ام ذهن انسان نمي‌تواند بين تخيل و واقعيت تفاوتي قائل شود بنابراين اين خلوتگاه را به جاي اينکه با صرف هزينه مالي و زماني بخواهيد در بيرون ايجاد کنيد مي‌توانيد تنها با چند دقيقه وقت گذاشتن در درون، آن را ايجاد کنيد و از آن سود ببريد.
پس از اينکه در شرايط آرام و ريلکس قرار گرفتيد، مي‌توانيد جهت وارد شدن به اين موقعيت از تکنيک هاي مراقبه‌اي، روشهاي آلفاي ذهني يا روشهاي تتاي مغز- تکنيک آدمک ذهني استفاده كنيد تا بدنتان در وضعيت آرام و ريلکس قرار گيرد.
منظره اي را در درونتان مجسم کنيد. اين منظره ممکن است برکه بسيار زيبايي باشد که داراي درختان و حيوانات بسيار زيبايي است و در کنار جوي آبي که روان است صداي پرندگان به گوش مي‌رسد، بوي خاک و باران همه جا را فرا گرفته و با بوي گلهاي وحشي در آميخته شده يا اينکه در بالاي يک کوه جايي که هيچ صدايي وجود ندارد غاري را در نظر بگيريد که بسيار امن و دنج است، در اين منظره قدم بزنيد تا با همه جاي آن آشنا شويد و بتوانيد تجربه‌هاي لذت بخشي را داشته باشيد. حالا در اين وضعيت کلبه‌اي را در نظر بگيريد. اين کلبه مي‌تواند يک خانه قديمي زيبا باشد يا کلبه‌اي با تمام امکانات جديد. هر طور که دوست داريد آن را تجسم کنيد. جلوي در کلبه برويد. در را باز کنيد چنانچه داخل کلبه تاريک است آن را روشن کنيد جاهاي مختلف کلبه را وارسي کنيد. دست بر ديوارهاي آن بکشيد و انگار که چيزي را لمس مي‌کنيد آن را تبرک کنيد و لمس کنيد. از اين کار لذت ببريد. اين کلبه درون شماست. جزئي از وجود شماست، از آن لذت ببريد تا بتوانيد در شرايط مختلف از آن استفاده کنيد.
مي‌توانيد پنجره اي را تجسم کنيد که از بيرون آن صداي پرندگان به گوش مي‌رسد. بوي باران را در آنجا احساس کنيد. مي‌توانيد کلبه‌اي بزرگ را تجسم کنيد که وسط آن چشمه آب بسيار زلالي وجود دارد و وقتي شما به داخل آب نگاه مي‌کني تصويري زيبا از شنهاي داخل آب و خودتان مي‌بينيد. اگر دوست داشته باشي مي‌تواني پاهايت را داخل آن بگذاري و از خنکي و آرامش آن لذت ببريد.
پس از اينکه کاملاً آرام شديد. حالا تصور کنيد بر روي صندلي راحتي قرار گرفته ايد. به يک موسيقي دوست داشتني فکر کنيد، به خودتان اجازه دهيد تا موسيقي را در ذهنتان بشنويد. همراه با موسيقي صندلي که بر روي آن نشسته‌ايد حرکت مي‌کند. و همانند تابي شما را حرکت مي‌دهد، از اين موقعيت لذت ببريد. زمانيکه در اوج لذت و آرامش هستيد به بدنتان فکر کنيد. سعي کنيد اين حالت و احساس را در خود ذخيره کنيد. اين احساس به راحتي در ناخودآگاه ذخيره مي‌شود، بنابراين هر چقدر بيشتر انجام دهيد بيشتر ذخيره مي‌شود و هر زمانيکه در شرايط نا‌مساعد قرار گرفتيد مي‌توانيد تنها با فکر کردن به اين موقعيت، انرژي ذخيره شده در آن را آزاد کنيد و آرامش و لذت بياد‌ماندني را دوباره تجربه کنيد.





خلوتگاه درون خلوتگاه درون خلوتگاه درون خلوتگاه درون خلوتگاه درون

در تاریخ : شنبه، 7 شهريور ماه، 1388
نویسنده :
(9382 مشاهده)

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]

بازدیدکنندگان غیر عضو حق ارسال نظر و پیشنهاد در مورد مطالب این سایت ندارند .
برای استفاده از سرویسهای مخصوص کاربران عضو فرم عضویت را تکمیل نمائید .
Content ©
iranpsychology