تجسم خلاق، استاد آرام - Content


اطلاعات مفيد تجسم خلاق






جستجو در سایت تجسم خلاق


جستجو در وب
جستجوی سايت

سابقه و آمار بازدید تجسم خلاق

محبوبیت در گوگل

با زدن دکمه 1 ما را در گوگل محبوب کنید




روانشناسی اعتماد به نفس  و روانشناسی موفقیت



 روانشناسی موفقیت و تغيير رفتار از طريق اجراي خواب مصنوعي
 
جوزف وُلپ براي درمان عادت‌ها و ترس‌هاي بيمار گونه روشي به نام بازدارندگي متقابل ابداع کرد

. 90 در صد از بهبودها و درمان‌هاي وي طي هزاران تحقيق مورد ارزيابي مثبت قرار گرفته است. او مي‌گويد، اگر بخواهيم عادتي را ريشه‌کن کنيم، بايد عادتي جديد و خلاف جهت عادت قبلي به عنوان محرک ايجادکننده آن درست کنيم. براي غلبه بر عادت‌هايي که هنگام واکنش‌هاي عصبي خطرناك از خود بروز مي‌دهيم، بايد واکنشي بر خلاف اضطراب ايجاد کنيم.

با توجه به اين که چنين رفتارهاي روان‌پريشي اکتسابي هستند، به همين روش بايد آن‌ها را به فراموشي سپرد

. اگر براي حذف تأثير عاطفي از روشي منظم استفاده کنيم، مي‌توانيم ترس‌هاي بيمارگونه را راحت درمان کنيم. هنگام القاي هيپموتيزم به بيمار تلقين مي‌شود تا به تدريج خود را در معرض شرايط ناخوشايند قرار دهد. هدف از حساسيت‌زدايي آن است که بيمار مستقيماً با ترس‌ها روبرو شود و بر آن‌ها غلبه کند. او بايد خود را مکرراٌ وارد وضعيت ترسناک کند و راه کنترل آن را فرا بگيرد.

به عنوان مثال، اگر شخصي از تردد در فضاهاي باز هراس داشته باشد، در روز اول چند قدم از خانه دور شده و بعد به خانه بازمي‌گردد

. در روز دوم فاصله بيشتري را طي مي‌کند تا اين که بالاخره پس از مدتي مي‌تواند بر ترس خود غلبه کند. اميد روش فوق به آن است که استفاده از اندک از ترس حساسيت انسان را نسبت به تأثير آن از بين مي‌برد.

با ايجاد ساختارهاي سلسله مراتبي اين هدف تحقق مي‌يابد

.

ساختار سلسله مراتبي اهميت زيادي دارد، زيرا روش حساسيت‌زدايي منظم مبتني بر نکته‌هايي است که هر يک در اين سلسله مراتب قرار گرفته‌اند

. براي استخراج مطالب اين سلسله مراتب از مطالب و پرسشنامه‌هاي گوناگون استفاده مي‌شود. از نظر ولپ، محرک خطرناك بيشترين اهميت را داراست. مابقي محرک‌ها در اين سلسله مراتب درجه اهميت داشته و در سلسله مراتبي پايين‌تر قرار مي‌گيرند. هر اضطراب يا ترس بيمار گونه‌اي موضوع جداگانه مربوط به خود را دارد. هر محرکي بر مبناي ميزان اضطرابي که ايجاد مي‌کند در اين سلسله مراتب قرار داده مي‌شود.

فرآيند حساسيت‌زدايي وقتي روي مي‌دهد که فرد مورد نظر به قدر کافي در زمينه ايجاد آرامش تعليم ديده باشد و ساختار سلسله مراتب نيز کامل باشد

. براي شروع اين فرآيند ابتدا خود را آرام و آسوده خاطر مي‌کنيد، و بعد يکي از نکته‌هاي کم اهميت را که باعث نگراني شما مي‌شوند انتخاب کرده و آن را مجسم مي‌کنيد. با توجه به آن که نکته‌ منتخب چندان اضطراب‌آور نيست، روي محيط آرامي که ايجاد کرده‌ايد، تأثير نمي‌گذارد.؛ در نتيجه محرکي بر خلاف محرک اضطراب‌آور ايجاد شده و تأثير آن را خنثي مي‌کند. با تکرار اين عمل، محرک اضطراب‌آور محو مي‌شود.

سپس در سلسله مراتب به نکته بعدي پرداخته و مجدداً روي آرامش خود تأکيد كنيد

. اين روند را تا رأس هرم سلسله مراتب ادامه مي‌دهيد تا همه محرک‌ها حساسيت‌زدايي شوند. در هر مرحله از اين روند مي‌توانيد احساس‌هاي پر اضطراب را با بلند کردن انگشت مشخّص کنيد. در چنين شرايطي، قبل از تکرار تجسم محرک، فقط کافي است به دستورهاي مربوط به ايجاد آرامش مراجعه کنيد.

به عنوان مثال، بيماري که ترس از پرواز داشت، سلسله مراتب زير را براي خود ايجاد کرد

.

کاهش تأثير حرکت هواپيما بر سر
پيام خلبان مبني بر تأخير در فرود هواپيما
نگاه به ساعت و آگاهي از تأخير در فرود
روشن شدن غير منتظره چراغ‌هاي مربوط به اعلام ممنوعيت استعمال سيگار و استفاده از کمربند ايمني
آشفتگي
کاهش يا تغيير صداي موتور
شنيدن صداي مسافري که بر حسب اتفاق از يک سانحه هوايي صحبت مي‌کند

.

تغيير ميزان نور داخل اتاقک
فشرده شدن بدن به تکيه‌گاه صندلي، در حالي که هواپيما روي باند در حال حرکت و اوج گرفتن است

.

مشاهده اولين مرحله صعود هنگام نگاه کردن به بيرون
بسته شدن محکم درها و آمادگي براي بلند شدن
حرکت روي باند براي بلند شدن
تردد در پلکان براي سوار شدن به هواپيما و پياده شدن از آن
ايستادن در صف براي بازديد چمدان
خريد پيشاپيش بليت‌
صبح روز سفر
شب قبل از سفر
دو روز قبل از سفر
پنج روز قبل از سفر
يک هفته قبل از سفر
آگاهي از اجتناب‌ناپذير بودن سفر در خانه يا محل كار
تماشاي روند اوج گرفتن هواپيما در تلويزيون
وقتي وارد حالت آرامش‌بخش شديد، اولين تصوير ذهني مربوط به سلسله مراتب را ايجاد کنيد
(

.

وقتي به اين شکل آرامش پيدا كرده و آرامش شما به طور خودانگيخته عميق‌تر مي‌شود، تجسم کنيد در خانه روي صندلي مورد علاقه خود آرام نشسته‌ايد، و در حال تماشاي تلويزيون، هر لحظه آرام‌تر مي‌شويد

. تلويزيون دارد صحنه اوج گرفتن هواپيما را نمايش مي‌دهد.سه ثانيه مکث کنيد)

حالا اين تصوير ذهني را محو کنيد و دوباره آرام شويد

.

تأثير اضطراب‌آور اين صحنه بعد از چهار دفعه اجراي اين کار به صفر خواهد رسيد، البته به شرط آن که قبلاً سلسله مراتب آن را بر مبناي فيزيولوژيك بدن ساخته باشيد

. وقتي تأثير آن به صفر يا نزديک به صفر رسيد، به نکته بعدي بپردازيد. اگر بيش از 15 دقيقه از دوره آرامش اوليه را به حساسيت‌زدايي واقعي اختصاص دهيد، زمان مورد نياز براي رسيدن به تأثير صفر اين عامل را تعيين مي‌کند. در جلسه‌هاي اول روي يک يا دو نکته کار کنيد. در جلسه‌هاي بعد مي‌توانيد حتي روي 20 نکته نيز کار کنيد.

وقتي به اين شکل آرام مي‌شويد، مي‌توانيد آرامش خود را تقويت کنيد

. با هر صحنه‌اي که تجربه مي‌کنيد آرامش شما بيشتر و اضطراب شما کمتر مي‌شود. حالا تصور کنيد تا پرواز با هواپيما يک هفته زمان باقي است. اين وضعيت را در ذهن خود مجسم کنيد. حالا ديگر به آن فکر نکنيد تا آرامش شما همچنان بيشتر شود. هر چه آرامش شما بيشتر شود، بهتر مي‌توانيد ميزان آن را مهار کرده و از اين کار لذت ببريد. خب، حالا مي‌توانيد آرام، خونسرد و متين عمل کنيد.

دفعه بعد که اين صحنه را تجسم كرده يا با آن روبرو شويد، اضطراب شما بسيار کمتر خواهد بود و در تمام مدت ظهور اين صحنه آرامش شما حفظ خواهد شد

. حالا يک بار ديگر تصور کنيد تا زمان پرواز با هواپيما يک هفته مانده است.

سلسله مراتب ترس بيمارگونه مربوط به ناراحتي‌هاي دندان
يکي از بيماران من براي ترس بيمار گونه از ناراحتي‌هاي دندان سلسله مراتب زير را ترسيم کرد

.

کشيدن دندان
اجراي کانال کشي
تأثير کار روي دندان
حرکت استادانه ابزار دندان‌پزشک در دهان
سوراخ کردن يا کار روي دندان
تزريق آمپول سرکننده
ديدن آمپول و سوزن
گذاشتن ميله در حفره
ديدن ابزار دندان‌پزشک
صداي شنيدن مته دندان‌پزشک
دندان‌پزشک به شما مي‌گويد که تعداد زيادي از دندان‌هاي شما مشکل دارد

.

دندان‌پزشک آب و هوا را در دهان شما مي‌پاشد

.

پاک کردن دندان‌ها
گرفتن اشعه ايکس از دندان‌ها
ورود دندان‌پزشک به اتاق کار
لم دادن روي صندلي بيمار در اتاق دندان‌پزشک
نشستن روي صندلي بيمار در اتاق کار دندان‌پزشک
تجربه بوي خاص اتاق کار دندان‌پزشک
نشستن در اتاق انتظار مطب دندان‌پزشکي
تماس براي قرار ملاقات با دندان‌پزشک
تصميم مراجعه به دندان‌پزشک
عقل سليم، تلاش و انگيزه لازم باعث مي‌شود اين روش به بهترين نحو عادت‌ها و ترس‌هاي بيمار گونه افراد را پس از هر القاي هيپنوتيزمي درمان و برطرف کند

.




روانشناسی موفقیت روانشناسی اعتماد به نفس




روانشناسی موفقیت و روانشناسی اعتماد به نفس در تغيير رفتار از طريق اجراي خواب مصنوعي

در تاریخ : يكشنبه، 8 شهريور ماه، 1388
نویسنده :
(3264 مشاهده)

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]

بازدیدکنندگان غیر عضو حق ارسال نظر و پیشنهاد در مورد مطالب این سایت ندارند .
برای استفاده از سرویسهای مخصوص کاربران عضو فرم عضویت را تکمیل نمائید .
Content ©
کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق