دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

آشنایی با باخ درمانی (روش دارويی باخ)

روش دارويی باخ

روش دارويی باخ روش درمانی که نتیجه سالها تلاش و تحقیقات دکتر ادوارد باخ می باشد که باخ درمانی یا روش دارویی باخ به صورت یک روش درمانی بر پایه یک نظام داروهای طبی گیاهی است که دکتر ادوارد باخ  پرورش داد.

پیشینه باخ درمانی 

ادوارد باخ (1936-1886) پزشکی انگلیسی بود که افزون بر طبابت در مقام باکتری شناس نیمه وقت در بیمارستان یونیورسیتی کالج لندن کار می‌کرد. پس از آن که بیمارستان اعلام کرد که کارکنان پزشکی باید به طور تمام وقت در بیمارستان کار کنند ولی دکتر باخ از این دستور خرسند نبود و استعفا داد و باکتریولوژیست و پاتولوژیست نیمه وقت بیمارستان هومیوپتی لندن شد

در این زمان او کتابی با عنوان «بیماری حاد: فرضیه‌ای علمی» نوشت و چاپ کرد و به زودی چنان شهرتی یافت که مطب او در خیابان هارلی لندن همواره پر از انبوه بیماران بود و او ناگزیر بیمارستان هومیوپتی را ترک کرد و آزمایشگاه خود را تأسیس کرد.

در این وضعیت اجتماعی و اقتصادی خوب بود که دکتر باخ ناگهان از طبابت و آزمایش‌های شیمیایی دست کشید، مطب و آزمایشگاه خود را تعطیل کرد، و به مناطق کشاورزی ویلز رفت تا به تحقیق دست اول در گیاهان دارای خواص درمانی بپردازد. او تا پایان عمر خود به این کار پرداخت و 38 داروی گیاهی از گیاهانی که در جزایر بریتانیا و قاره اروپا یافته بود استخراج کرد و پرورش داد.

او در سال 1931 کتابی دیگر با عنوان «خود را درمان کن»، شرح علل حقیقی و درمان بیماری‌های چاپ کرد، و در سال 1933 سومین کتاب خود را با نام «دوازده شفا بخش» چاپ و نشر شد. نظام پزشکی حاکم در انگلستان به این خاطر که او داروهای خود را تبلیغ می‌کرد مخالف او بود ولی با در نظر گرفتن شهرت و محبوبیت او جرأت نکرد نام او را از فهرست پزشکان رسمی حذف کند.

زندگی او، چون زندگی‌های دیگر پیشگامان دانش، از زمانی که به تحقیق و ابتکار همت گماشت دشوار شد. پزشکان آشنا با او تصور می‌کردند او «خل» شده است، و دوستانش تأسف می‌خوردند که پزشکی با استعدادهای برجسته او طبابت را ترک کرده است.

اما دکتر باخ باور داشت که کار تحقیقی او ارزشمندتر از طبابت ساده‌ای است که هر طبیب دیگر نیز می‌تواند انجام دهد و به تحقیقات دارویی خود تا پایان عمر کوتاهش ادامه داد. او آزمایش‌هایش را ابتدا روی خود اجرا می‌کرد. او مردی ضعیف‌البنیه و آسیب‌پذیر بود و در سال 1936 در 50 سالگی سکته کرد و اندکی بعد فوت کرد.

داروها در روش دارويی باخ چیستند؟

در روش دارويی باخ، دکتر باخ ثابت کرد، دست کم به حد رضایت خودش، که شبنم گرم روی برگ و گل گیاهان دارویی خواص شفا بخش گیاهی را که او از روی آن گردآوری می‌شود با خود دارد. چون گردآوری شبنم سحرگاهی از روی برگ و گل گیاهان برای تهیه و عرضه داروها کاری فوق‌العاده دشوار از نظر علمی و خیلی گران هزینه از نظر اقتصادی بود او به فکر افتاد که گل‌ها و برگ‌های گیاهان دارای خواص شفابخش را در شیشه محتوای آب خالص چشمه گذارد و به مدت چند ساعت در نور خورشید قرار دهد.

او کشف کرد که این کار طریقی بسیار مؤثر برای بارور کردن آب شیشه با خواص شفابخش گیاه بود. او اندکی نوشابه بِزَندی در آب هر شیشه می‌ریخت که به حفظ خواص شفابخش گیاه در آب کمک کند. پس از آن، او چند قطره از آن مایع را درون شیشه کوچکی که یک اونس (28 گرم) آب خالص چشمه داشت می‌ریخت و به بیمار می‌داد و به او راهنمایی می‌کرد که چهار قطره از آن را چهار بار در روز با اندکی آب بنوشد.

اگر تهیه دارو به چند بخش گیاه چون غنچه و گل و برگ و شاخه‌های نازک و ریشه و پوست گیاه نیاز داشت این اجزاء همگی نیم ساعت در آب چشمه جوشانده می‌شد و سپس مایع دارویی به طریق پیشین آماده می‌گردید.

دکتر باخ ادعا می‌کرد که داروهای پرورش یافته به روش او می‌توانند آشفتگی‌های عصبی و عاطفی و روانی را که هر از گاهی گریبان همه ما را می‌گیرند بهبود بخشند. بر این اساس تصور می‌شود که داروهای او بیش تر برای درمان اختلالات عصبی و ذهنی ـ روانیبوده اند تا درمان بیمارهای جسمی باشد.

به عنوان مثال در این روش دارويی باخ برای انواع بیماری فوبیا (ترس) گیاه Mimulus، برای بی‌ارادگی و ضعف تصمیم‌گیری گیاه کلّه سردوا، برای بی‌اعتقادی و سستی ایمان، گیاه گل سپاس، و برای اوهام و افکار وسواسی، گیاه شاه بلوط سفید را تجویز می‌کرد. ولی او داروهایش را برای امراض جسمی نیز مفید می‌دانست و نه تنها فهرستی از آن‌ها را در کتاب‌هایش عرضه کرده بلکه گاهی پیش‌تر رفته و مخلوطی از پنج گیاه دارو را به عنوان درمانی عمومی برای هر وضعیت اضطراری معرفی کرده است. او این مخلوط را «داروی نجات» نامیده است.

چگونگی اجرای روش دارويی باخ

پزشکان اجرا کننده روش دارويی باخ برجسته امروزه اندک هستند ولی همه آنان آن را تحسین می‌کنند و ارزشمند می‌دانند. دکتر الک فوربس که پزشکی بسیار با تجربه در پلیموت انگلستان است داروهای باخ را همواره در طبابت خود استفاده می‌کند.

او در ابتدای این کار داروهایی را که دکتر باخ و دیگر پزشکان مجری روش دارویی باخ که در این باره مقالات نوشته‌اند برای هر بیماری پیشنهاد کرده‌اند استفاده می‌کرد ولی امروزه بیش‌تر آن‌ها داروهای باخ را در درمان‌های خود استفاده می‌کنند که خود پس از سال‌ها تجربه می‌دانند در درمان امراض عصبی و رواین و عاطفی مفیدند.

تجربه سی‌ساله او در استفاده از داروهای باخ گواه هستند که این داروها به ویژه در درمان اختلال‌های عصبی و روانی و عاطفی دست کم به اندازه دیگر داروهای شیمیایی مصنوعی معمول در نظام پزشکی حاکم مؤثر و مفید هستند.

مزیت روش باخ به سایر روش های دارویی 

افزون بر این، داروهای باخ دو برتری برجسته بر داروهای مصنوعی معمولی دارند: هزینه بسیار اندک و تولید نکردن آسیب‌ها و زیان‌های جانبی.

هزینه اندک و تأثیر گذاری روش دارويی باخ

دکتر باخ داروهای خود را بیش‌تر در درمان افسردگی روانی، اختلالات عصبی ـ روانی، تنش و نگرانی، و روان رنجوری بسیار شایعی که معروف است به بیماری اسکیزوفرنیا استفاده می‌کرد، و دکتر فوربس نتایج درمانی خیلی خوب با بیمارانی که آن بیماری‌ها را داشته‌اند کسب کرده است.

او به بیمارانی که داروهای باخ می‌دهد راهنمایی می‌کند که مصرف داروهای شیمیایی مصنوعی را که دیگر پزشکان پیش‌تر به آنان داده‌اند به تدریج کم کرده و سرانجام به کلی ترک کنند. او می‌گوید بیش‌تر این گونه بیماران خود بسیار مشتاقند که از اسارت و اعتیاد داروهای شیمیایی غیر طبیعی که پزشکان معمولاً خیلی ساده و بی‌توجه و اغلب به مقدار بیش از نیاز به اکثر بیماران می‌دهند آزاد شوند زیرا از عوارض جانبی آن‌ها بیزارند و از خطرات مصرف طویل مدت آن‌ها وحشت دارند.  آمار دکتر فوربس که در طول سی‌ سال گذشته به دقت گردآوری شده نشان می‌دهد

که 70 درصد این بیماران با داروهای باخ بهبود می‌یابند؛ با هزینه‌ای کم‌تر از هزینه داروهای شیمیایی غیرطبیعی که پزشکان تجویز می‌کنند. دکتر فوربس مشاهده کرده که هر از گاهی استفاده از داروهای باخ با عوارض ناخوشایند همراه بوده‌اند ولی پیگیری‌های تحقیقی او آشکار کرده‌اند که این‌ها نتایج کم کردن مصرف داروهای شیمیایی غیرطبیعی که بیمار مصرف می‌کرده یا نتایج ترک یکباره آن‌ها بوده‌اند.

روش دارويی باخ بدون عوارض جانبی 

روش دارويی باخ هیچ‌گونه خطر و آسیب و ناراحتی جسمی یا روانی تولید نمی‌کنند و استفاده دراز مدت آن‌ها کاملاً بی‌خطر است. در تجویز داروهای باخ مقادیر دارویی معین وجود ندارد و هر پزشکی با تکیه بر تجربیات خود و نیازهای شخص بیمار در این مورد تصمیم می‌گیرد. تجربه یک پزشک انگلیسی مجری رشو دارویی باخ بسیار جالب است. او هنگام مطالعه یک متن چینی کهن متعلق به آیین تائوئیسم روشی خاص در انتخاب و تجویز دارو که تائوئیست‌های چینی اجرا می‌کرده‌اند می‌یابد و تصمیم می‌گیرد آن را با بیمارانش آزمایش کند.

روش درمان دکتر باخ 

شرح روش دارويی باخ چنین است «ابتدا بیمار را در صندلی راحتی می‌نشانم و مطمئن می‌شوم که او راحت و آرام است. به بیمار راهنمایی می‌کنم چگونه عضلات خود را شل و منبسط کند و به آرامش دست یابد. صندلی خود را نزدیک صندلی او و میز جعبه شیشه‌های داروهای باخ را نزدیک صندلی خود قرار می‌دهم.

سپس دست چپ بیمار را با دست راست خود می‌گیرم. خود نیز می‌کوشم در کمال آرامش باشم و به هیچ چیز فکر نکنم و کل ذهن و حواس خود را روی دستانم متمرکز کنم. پس از یکی دو دقیقه سکوت و آرامش احساس نوعی «ارتباط» می‌کنم.

آن‌ گاه دست چپ خود را درون جعبه داروها فرو می‌کنم و تک به تک 38 داروی باخ را لمس می‌کنم. در تماس با برخی شیشه‌ها نوعی واکنش خاص حس می‌کنم نوعی خارض یا لرزش خفیف که پشت سرم آغاز می‌شود و در همه بدنم می‌گردد. شیشه دارویی را که چنان واکنشی برانگیخته برمی‌دارم و کنار می‌نهم. به این طریق یک یا چند دارو که شمار آن‌ها هیچ گاه از شش بیش‌تر نمی‌شود برگزیده می‌شود. دارو یا داروهایی که بیمار نیاز دارد انتخاب شده‌اند و من بی‌تردید آن یا آن‌ها را تجویز می‌کنم».

تجربیات متعدد این پزشک انگلیسی و پیگیری نتایج داروهایی که به این طریق انتخاب و تجویز شده‌اند به او ثابت کرده‌اند که این روش قابل اعتماد و به واقع بسیار مؤثر است. این روش ابتکاری تجویز داروهای باخ به پزشک امکان می‌دهد روند معمول پزشکی را معکوس کند و اجازه دهد که تشخیص بیماری به کمک دارو صورت گیرد.

چرا روش باخ موثر است؟

واقعیت این است که هیچ کس پاسخ آن پرسش را نمی‌داند گرچه فرضیه‌های علمی و شهودی متعدد در شرح این مسئله در مجلات و کتب عرضه شده‌اند. آثار شفا بخش داروهای باخ ربطی به تراوش مواد شیمیایی گیاه به درون آب ندارد. بررسی آب‌های داروهای باخ نشان می‌دهد که تفاوت شیمیایی در آبی که برگ و گل گیاه در آن گذاشته شده و چند ساعت در پرتو خورشید قرار گرفته پدید نیامده است.

پاسخ مسئله به نظر می‌رسد در انتقال انرژی نادیدنی گیاه به درون آب باشدـ نوعی نفوذ «قدرت گیاه» به درون ملکو‌ل‌های آب. این فرایند به نوعی شبیه روش دارویی هومیوپتی است ولی بر کنار از ترتیب خاص کاهش و رقت فوق‌العاده که آن روش به کار می‌گیرد.

دکتر فوربس باور دارد که ماده گیاهی خواص انرژیایی خود را به طریقی هنوز ناشناخته به درون آب انتقال می‌دهد. آشکار است که پژوهش‌های متعدد برای شناخت عملکرد داروهای باخ باید صورت گیرند. این پژوهش‌ها می‌توانند پهنه‌ای عظیم به روی ادراک انسان بگشایند. پهنه‌ای چنان عظیم که امروزه حتی تصورش دشوار است.

اما اجرای آزمایش‌های دو طرفه کوربالینی که روش استاندارد کلاسیک سنجش دارو هستند روی داروهای باخ خیلی دشوار است. آزمایش داروهای باخ باید از نوع ابتکاری خاص آن‌ها باشد به نظر من می‌رسد که در دنیای علمی ـ صنعتی معاصر تنها دانشمندان برجسته علوم جدید فیزیک هسته‌ای و شیمی هسته‌ای و فیزیک کوانتوم و الکترونیک که با اصول و عملکرد انرژی‌های نادیدنی ذرات بنیادی اتمی آشنایند می‌توانند ماهیت عملکرد داروهای باخ را بفهمند.

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

اگر می‌توانید بفهیمد که شارژ منفی الکترون گردنده به دور هسته اتم و شارژ مثبت پروتون درون هسته اتم چگونه چراغی را که زیر آن نشسته‌اید نور افشان کرده‌اند؛ اگر می‌توانید بفهمید که هسته نادیدنی اتم نادیدنی عنصری نادیدنی به نام هیدروژن چگونه می‌شکند و با همتاهای خود ترکیب می‌شود تبدیل به هسته نادیدنی اتم نادیدنی عنصری نادیدنی به نام هلیوم می‌شود و در این فرایند تبدیلی نور و حرارت ستاره خورشید را در سراسر منظومه شمسی می‌پراکند.

اگر می‌توانید بفهمید که یک تراشه الکترونیکی رایانه که تنها چند سانتی متر مربع وسعت و دو سه میلی‌متر قطر دارد چگونه می‌تواند هزارها و میلیون‌ها نکته اطلاعاتی را در کسری از یک ثانیه پردازش ریاضی ـ منطقی کند؛ اگر می‌توانید بفهمید امواج ذره‌ای که فیزیک‌دانان آن را نوترینو می‌نامند چگونه از یک سوی کره زمین وارد آن می‌شوند، از طول قطر ومرکز بسیار فشرده و بسیار داغ آن عبور می‌کنند، و از سوی دیگر خارج می‌شوند می‌توانید چگونگی عملکرد روش دارويی باخ را نیز بفهمید به همین سادگی است!

روانپزشک سوئیسی دکتر کارل گوستاویونگ در آخرین کتاب خود انسان و سمبول‌هایش می‌گوید «چون پدیده‌های فراسوی حد ادراک معمولی ما بیشمارند همواره مجبوریم با استفاده از عبارات سمبولیک نگره‌هایی از آن‌ها عرضه کنیم که نه خود به درستی آن‌ها را می‌فهمیم و نه می‌توانیم آن‌ها را برای دیگران توضیح قابل فهم دهیم… انسان اگر به اندازه کافی هوشمند باشد چاره‌ای ندارد جز پذیرش این واقعیت که هرگز چیزی را کاملاً درک نمی‌کند زیرا ما هنوز ماهیت اساسی ماده و انرژی را به درستی نمی‌شناسیم».

آیا روش دارویی باخ می‌تواند نوعی روانکاوی زیرکانه باشد؟

در پاسخ به این سوال که آیا روش دارویی باخ می‌تواند نوعی روانکاوی زیرکانه باشد دکتر فوربس می‌گوید:‌

«احتمال آن نیست زیرا من نمی‌کوشم روش‌های روانکاوی را با هیچ یک از دو گروه بیمارانم (آنان که داروهای شیمیایی غیر طبیعی معمول را مصرف می‌کنند و آنان که داروهای باخ را مصرف می‌کنند) به کار گیرم، با این وجود نتایج داروهای باخ دست کم به همان خوبی هستند که نتایج داروهای شیمیایی غیرطبیعی معمولی هستند».

 

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه