دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

آب درمانی یا هيدروتراپی چیست؟

آب درمانی یا هيدروتراپی چیست؟

آب درمانی یا هيدروتراپی چیست و مزایای آب درمانی برای بدن چیست؟ آب درمانی (هیدروتراپی) واژه ایست که برای درمان از طریق آب استفاده می گردد. از زمان هایی که به یاد می آید، هم قبایل بدوی هم ملل متمدن آب را برای درمان بکار می گرفتند. حتی حیوانات وحشی و اهلی دریافته اند زمانی که بیمار می شوند، آب بیاشامند. مصرف صحیح آب نه تنها تندرستی ما زا حفظ می کند، بلکه در صورت از دست رفتن تندرستی یا بروز اختلال در آن از طریق پاکسازی مواد زاید بدن، آن را باز می گرداند.

✔️ طبقه بندی آب از نظر درجه حرارت:

1) آب خنک ازدمای بدن(37 درجه) اثر برانگیزنده، خنک کننده و محرک دارد.

2) آب گرمتر از بدن تقویت کننده، نیروبخش و قدرت آفرین است.

3) آبی که داغ است آرامش به وجود می آورد، و دردها را مرتفع می سازد، ولی ایجاد خستگی مفرط می نماید.

4) آبی که اندکی از درجه حرارت بدن پایین تر است، یعنی آب ولرم (27 تا 32 درجه) یا آب نه سرد و نه گرم (32 تا 35 درجه) همیشه سود مند است و برای مصارف عمومی مناسب است.

✔️ فواید کلی آب آب درمانی یا هيدروتراپی

1) در آب درمانی یا هيدروتراپی درمان بسيار ساده است و روش درمان زياد دشوار نيست و از مواد کاملا طبیعی در آن استفاده می گردد که آن را یک روش بسیار سالم و کارآمد تبدیل می نماید.

2) ارزان بوده و هزینه درمان بالا نمی باشد.

3) بسیاری از بیماریهای که عصبی و منشا گوارشی دارد را به راحتی درمان می نماید.

4) بهبود کیفیت خواب و آرامش کلی بدن.

5) روش درمان نه تنها سخت و دردناک نیست بلکه در بیماری های که حرکت دردناک می باشد باعث کاهش دردهای حرکتی و تسکین آنان می گردد.

6) آب درمانی یا هيدروتراپی یک درمان اساسی است.

 

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

✔️ چار چوب نظری آب درمانی

نظریه اساسی واصول آب درمانی یا هیدروتراپی را می توان به اجمال به قرار زیر تشریح کرد: نظریه ناخالصی های بدن به علت تمام بیماریها است. درد آوای طبیعت است که به مغز هشدار می دهد که پناهگاه عضو مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است وبرای دفع میهمان ناخوانده یاری می طلبد. داروهای شیمیایی زهرآگین در چنین مواردی صرفا بیماری را کنترل می کند، ولی نمی تواند علت را مرتفع سازد. این داروها متعاقبا صدمات شدید تری عارض می کنند.

طبیعت درمان دهنده بزرگی است. تمهیدات ما بنابراین در گرو همکاری با طبیعت در پاکسازی زواید از طریق مصرف داخلی وخارجی آب است که سالمترین،مطمئن ترین و بی آزارترین پاک کننده است. بدن انسان سالم بیش از 60 درصد آب داردکه درجه حرارت آن 37 درجه سانتیگراد است. بدن روزانه مقداری آب از طریق پوست، شش ها، اعضای ادراری و روده ها دفع می کند و برای اینکه در تندرستی باقی بماند، باید مقداری آب خالص را از راه غذا و آشامیدنی به بدن برسانیم.

برای آنکه تندرستی را حفظ کنیم، همیشه باید غریزه طبیعی را به منزله راهنما قرار دهیم. علت اولیه تمام بیماریها در باقی ماندن مواد مرضی در سیستم است. باکتریها ازاین مواد زائد تغذیه می کنند. هیچ گونه باکتری درخون خالص اکسیژن دار و در مکانی که این مواد زائد یافت نمی شوند، نمی تواند رشد کند.

✔️ فواید آب برای بدن انسان

ما می توانیم با آب درمانی یا هيدروتراپی

1) هضم خود را بهبود بخشیم.

2) اجابت مزاج خود را فعال سازیم.

3) جریان ادرار را منظم کنیم.

4) پوست را پاک کنیم و منافذ را برای تعریق باز نگه داریم.

5) تعریق را کم کنیم، وقتی که فزون تر از اندازه باشد.

6) خواب طبیعی . سالم داشته باشیم.

7) درجه حرارت را به هنگام تب کم کنیم.

8) درجه حرارت را در شرایط زیر طبیعی و لرز فزون بخشیم.

9) آب درمانی یا هيدروتراپی می توان جریان خون را تسریع نمائیم.

10) التهاب و احتقان در هر جای بدن را کاهش دهیم.

11) از چرکی شدن هر قسمت ملتهب جلوگیری کنیم.

12) در هنگام بیماری تشنگی را مرتفع سازیم.

13) تمام ضایعات از قبیل زخم، بریدگی، سقوط، شکستگی ها،سوختگی ها وغیره را ترمیم کنیم.

14) درد را به شیوه ای طبیعی بدون تقبل خطر آثار ناگوار شایع داروهای سمی آرام کنیم.

15) به طبیعت در ریشه کن ساختن ناخالصی ها، سموم و غیره از بدن کمک برسانیم.

16) آسیبهای کبد، یرقان، سنگ صفرا، یبوست، قولنج، کهیر، چاقی،بیماری های تحلیل برنده را شفا بخشیم.

17) اختلال در آشامیدن، تپش قلب، روماتیسم، نقرس، ضعف جنسی و غیره را بهبود نماییم.

18) بیماریهایی ار قبیل گال، کورک و دمل، کیست سرطان، زخم های خورنده، خنازیر، لویوس، سل، جذام و غیره را التیام دهیم.

19) افراد ضعیف و خسته را مراقبت کنیم و آنها را با طراوت و سرپا نگه داریم.

فواید آب برای بدن انسان

ریشه آب درمانی به قدمت انسان می باشد و فواید درمانی بسیاری برای بدن انسان دارد.

✔️ احتیاط مورد نیاز برای استفاده از آب درمانی یا هيدروتراپی

آب های خنک تر را برای مدت کوتاه تری باید بکار برد. وقتی که بدن خشک می شود، نباید آب سرد را به مصرف داخلی رساند. درکم خونی ها، درجه حرارت پایین،سیانوز و در خلال عادات ماهانه در افراد حساس ، آب درمانی یا هيدروتراپی توصیه نمی شود.

آب گرم را نباید در افراد ناتوان که احساس کوفتگی می کنند، یا مستعد غش وضعف هستند، یا آن هایی که مستعد گرمازدگی می باشند و یا در سکته به مصارف داخلی و خارجی بدن رساند.

آب ولرم نه سرد ونه گرم دردرمان اغلب بیماری ها موثر است به شرط آنکه توسط پزشکی مجرب آب درمانگر نسخه شده باشد. آب دارای مواد معدنی اولیه و ناخالصی یا آغشته به رادیوم و غیره را نباید برای مصارف آشامیدنی بکار گرفت.

✔️ آثار آب درمانی یا هيدروتراپی

1) تا زمانی که آب سرد مورد مصرف قرار می گیرد، فعالیت عضو تقلیل می یابد و پس از قطع مصرف آب قسمت هایی از بدن به حالت طبیعی برمی گردند و برای مدتی درجه حرارت از حد فعالیت بالاتر قرار می گیرد. پس از این مصارف باید قسمت هایی از بدن را ماساژ داد تا گردش خون تسریع شود کمپرس کیسه یخ یا آب سرد در سر از احتقان و هجوم خون در سر جلوگیری می کند که در برطرف ساختن سردرد و دردهای عصبی موثر است.

اگر زیر بغل گذاشته شود، به مثابه ضد احتقان برای تمام بازو خواهد بود. اگر در خم آرنج قرار داده شود، درجه حرارت دست را پایین می آورد. اگر در قسمت بالای پا گذاشته شود، ساق را در زیر زانو نیرو می دهد. اگر روی زانو و پاشنه پا نهاده شود، اثر ضد احتقان پا خواهد داشت.

2) در آب درمانی یا هيدروتراپی نوشیدن آب سرد و تنقیه با آب سرد، درجه حرارت را در بیماری های تب زا فرو می اندازد، آب سرد اگربرای سر وکف پا بکار روددرجه حرارت عمومی را در تب ها پائین می آورد. گذاشتن لته آغشته به آب سرد و مرطوب روی شکم سبب فرو افتادن درجه حرارت به هنگام تب می گردد.

3) کاربرد آب داغ فعالیت حیاتی را تحریک می کند، ولی موجب رخوت واکنش های بعدی می شود پس از کاربرد با آب داغ، قسمته ایی ازبدن را باید با آب سرد مواجه کرد و با مالش ایجاد گرما کرد. تحریک با آب داغ التهاب چشم ها را برطرف می سازد و سبب می شود که دردهای قولنج شکم، اسپاسم، کرامپ، درد و غیره در هر بخش از بدن ساکت شود. تنقیه با آب گرم به روده ها قوام می بخشد و یبوست را برطرف می کند ولی خستگی مفرط را سبب می شود. استعمال آب داغ در پوست یجاد اتساع سرخرگ ها و سیاه رگ ها و مجاری لنفاوی می کند.

✔️ قواعد آب درمانی یا هيدروتراپی

1-  در آب درمانی یا هيدروتراپی گرما نباید در بدن بیمار غالب گردد بخصوص پاهای بیمار را نباید بیش از حد گرم نمود در صورتی که بیمار احساس یرما نمود می توان با مالش و حوله گرم و جریان آب گرم بر روی پا او را گرم نمود.

2- بهترین زمان برای آغاز آب درمانی صبح زود پس از بیداری و یا قبل از خواب می باشد. نباید در محل بسیار سرد و یا پس از مصرف غذا آب درمانی یا هيدروپاتی را آغاز نمود.

3- پس از درمان با آب سرد نیاز است بیمار گرم شود تا از سرما خوردگی وی جلوگیری به عمل آید  بهتر است که بیمار به این منظور ورزش کند اما اگر توانایی ورزش کردن را نداشته باشد می توان از کمپرس داغ یا حمام بخار نیز استفاده نمود.

4- در صورتی که بیمار تشنه باشد مقدار اندکی در حد يك قاشق چايخوري آب تازه يا ولرم در دهان او مي ريزند، این مقدار نباید بالا باشد.
5- در زمان آب درمانی یا هيدروتراپی از مواد حاوی کافئین و یا موادی که باعث تحریک اعصاب می گردند و یا انواع مخدر و داروهای آرام بخش دوری نمایید در صورتی که بیمار احساس گرسنگی داشته می توان به او میوه، نان و یا شیر به بیمار داده شود. اگر بیمار احساس تشنگی می کند می توان به او آب نارگیل، شربت، آب میوه و آب خالص داد اما باید مراقب بود که مواد بسیار داغ یا سرد نباید داده شود. از آب گازدار نیز در خلال درمان نباید استفاده گردد.

7- تهویه مناسب در اطاق بیمار ضروری می باشد.

8- در حالتی که بیمار بتواند فعالیت داشته و در هوای آزاد قدم بزند برای بعد از حمام تجویز می شود ولی در جالتی که نتواند فعالیتی داشته باشد حمام آب نه سرد و نه گرم و مالش دادن بیمار  توصیه می گردد.

9- اشخاص حساس و ناتوان و كودكان را نباید با قدرت زیادی درمان نمود. و اگر تحمل آب سرد را ندارند می توان از آب ولرم یا گرم استفاده نمود ولی بهتر است که کم کم بیمار با آب سرد عادت داده شود چرا که باعث کاهش دمای بدن شده و درمان را با درصد موفقیت بالاتری همراه می سازد.

10- اگر بیمار احساس سرما و لرز كرد،از آب سرد استفاده نکنید بجای آن با حوله ماساژ داده یا او را به ورزش و یا حركات سریع دست ها و سایر قسمتهای بدن یا قدم زدن های تند یا جریان آب گرم و غیره وا داشت. مصرف آب سرد را نباید زیاد تكرار كرد و باید فواصل زمانی كافی برای بروز واكنش در بدن برقرار كرد.

11-  در حین آب درمانی یا هيدروتراپی آرامش در بیمار باید حفظ گردد.

12- درمان بیماری های مزمن باید مطابق با دوره زمانی بیماری و به اندازه كافی طول بکشد.

13- حتی پس از درمان، از عواملی كه احتمال عود بیماری را افزایش دهد، باید پرهیز نمود.

14-  ضد عفونی کردن و شستن تمام حوله ها، پتوها، ملحفه ها و غیره  توصیه می گردد.

15- از ابریشم خام برای ملحفه های خود استفاده کنید این محصول قیمت بالایی نداشته اما برای استفاده از آن در زمانی که ملحفه سرد و زبر وجود ندارد عالی می باشد. توجه کنید مواد بافتنی نرم آب را بهتر جذ می کنند و باید ملحفه و حوله را با دقت دور بدن پیچاند. لازم است همواره دو ملحفه در دسترس داشت باشید که به صورت متناوب بتوانید از آنها استفاده کنید.

16- پس از آب درمانی یا هيدروتراپی پتوها را باید تكاند و در آفتاب و در معرض هوا نوبت به نوبت قرار داد. و باید توجه داشت که آنها را نیز باید شستشو داد.

 

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط

چگونه از آب و مغناطیس درمانی برای درمان بیماری ها استفاده کنیم

آب و مغناطیس درمانی - آب درمانی و مغناطیس درمانی دو رویکرد نوین در ...

چگونه انرژی دوباره با آب درمانی یا هیدروتراپی را بدست آوریم؟

آب درمانی یا هیدروتراپی - آب درمانی یا هیدروتراپی یک روش درمانی قدیمی است ...

عجایب درمان با آب

آب آب های ناپسند عبارتند از: آب های راکد، آب های مرداب ها،آب های بد مزه ...

بهبود کمر درد با آب درمانی

  بهبود کمر درد با آب درمانی   کمردرد و درد پا در بسیاری از افراد شایع ...

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی چیست؟   ماساژ درمانی عبارتست از دست ورزی بر روی بافت های نرم ...

آشنایی با تاریخچه آب درمانی در دنیا

تاریخچه آب درمانی چیست؟ به منظور سهولت ارجاع، درمان‌های طبیعی را به دسته‌های جسمانی ...

دیدگاهها

بدون دیدگاه