دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

آموزش اصول هیپنوتیزم: آشنایی با 5 اصل در هیپنوتیزم

آموزش اصول هیپنوتیزم: آشنایی با 5 اصل در هیپنوتیزم

اصول هیپنوتیزم – برای آشنایی با اصول اساسی و قواعد هیپنوتیزم باید به نکاتی توجه داشت که در هیپنوتیزم (دگر هیپنوتیزم یا خود هیپنوتیزم) منظور از تلقین، پذیرش بی‌چون و چرای یک اندیشه یا تفکر است. فقط در صورتی می‌توان فرآیند تلقین را با هیپنوتیزم برابر دانست که بتوان توجه فرد را به نکته مورد نظر معطوف کرد. متقاعد کردن با تلقین کردن تفاوت دارد. تلقین باعث می‌شود داده‌های حسی و اطلاعاتی برای مرکز مغز فراهم شود. تقریباً همه بيماران فکر می‌کنند متخصص هیپنوتیزم باعث بروز واکنش‌ها در آن‌ها می‌شود.

ولی سوژه در واقع به طور غیرارادی در واکنش به تجربه‌هایی که قبلاً در او شرطی شده‌اند این چنين رفتاري بروز می‌دهد. وقتی منحرف کردن ذهن باعث کاهش شاخص‌ها می‌شود، سوژه بدون آگاهی از فرآیندهای منطقی موجود، واکنش نشان می‌دهد. وقتی تلقین‌ها را یکی پس از دیگری می‌پذیرد تلقین‌های مشکلتر را نیز قبول می‌کند، مخصوصاً اگر باورهای او از ابتدا به شکلی خاص پایه‌گذاری شده باشند. این فرآیند را شرطی سازی انتزاعی می‌نامند که نقش تلقین‌پذیری را در ایجاد پدیده‌های هیپنوتیزم شرح می‌دهد.

اصول هیپنوتیزم: خطرات و عوارض احتمالی هیپنوتراپی

این درست است که هیپنوتیزم یکی از سالمترین و بی خطر ترین ابزارهای Alternative Medicine است اما نباید با ساده انگاری از خطرات بالقوه ای که در کاربرد نامتناسب آن وجود دارد غافل باشیم در واقع پزشک در کاربرد هیپنوز برای درمان بیماران مانند هر روش و ابزار دیگری باید کاملا از نحوه کاربرد موارد استفاده و موارد منع استفاده آن آگاه باشد.

در استفاده از هیپنوتیزم در هیچ گروه تشخیصی از مردم هیچ کنترا اندیکاسیونی وجود ندارد بجز آنهایی که از Paranoid disorder یا schizophrenia Paranoid رنج می برند. و این بخاطر این نیست که هیپنوتراپی واقعا خطرناک باشد و به بیماران صدمه برساند بلکه به دلیل این است که فرد پارانوئید درک درستی از آن ندارد.

به صراحت می توان گفت وقتی هیپنوز را یک پزشک آموزش دیده با تجربه شایسته دارای شرایط لازم بکار ببرد هیچ خطری برای بیمار ندارد حتی نه برای سایکوتیک ها و نه سایر اختلالات شخصیتی. اما یک اخطار بزرگ و حیاتی این است که تنها و تنها خطر واقعی هیپنوتراپی زمانی است که آن را یک هیپنوتیزور غیر ماهر و بی صلاحیت انجام دهد.

اصول هیپنوتیزم و خودهیپنوتیزم

خودهیپنوتیزم طریقی است برای نگرش به درون، رجعتی است به خویشتن خویش و با استفاده از خلسه هیپنوتیزمی انسان بینشی عقلانی و احساسی نسبت به خود پیدا می کند. افرادی که هیپنوتیزم درمانی را بکار می برند معتقدند که ریشه بیماریهای روانی انسان در نوعی نگرش منفی نسبت به خود محیط و آینده است و نوروز ها از طریق نوعی نگرش منفی نسبت به خود ایجاد می شود.

درمان این بیماریها بوسیله خود هیپنوتیزم و دادن تلقینات سازنده و عقلانی به خود ممکن است. خود هیپنوتیزم خود تلقینی یا تلقین به نفس است. در اصل همه هیپنوتیزم ها از نوع خود هیپنوتیزم هستند و اگر فرد خودش نخواهد در حالت خلسه قرار گیرد این غیر ممکن است. در دگر هیپنوتیزمی فردی دیگر با مهارت خود سوژه را راهنمایی می کند تا در شرایط خلسه قرار گیرد و سپس تلقینات لازم را به او می دهد.

در خود هیپنوتیزم خود فرد نقش این راهنما را بازی میکند و فرایند درمانی را خودش اداره می کند. در خود هیپنوتیزم اهمیت تصویر سازی به مراتب از تمرکز که در دگر هیپنوتیزمی استفاده می شود بیشتر است. در بیشتر روشهای درمانی هیپنوتراپی، خود هیپنوتیزم جزئی از برنامه درمانی است.

استفاده از این روش در درمانها به منظور افزایش اعتماد به نفس، افزایش امید به درمان، سرعت بخشیدن به بهبودی کنترل اضطراب و کسب آرامش ایجاد سازگاری با بیماری و پذیرش آن و راه بهبود آن، افزایش کیفیت زندگی بیماران، کاهش و تسکین درد و … انجام میشود. همچنین به منظور افزایش قدرت حافظه و یادگیری، افزایش قدرت تمرکز و مهارتهای اجتماعی ونیز کسب موفقیت های مختلف در زندگی و… به طور گسترده در بین افراد جامعه به خصوص دانش آموزان و دانشجویان قابل استفاده است.

اصول هیپنوتیزم و خودهیپنوتیزم

خودهیپنوتیزم طریقی است برای نگرش به درون، رجعتی است

تصورات غلط در مورد هیپنوتیزم

تصورات غلطی که در هیپنوتیزم در جامعه وجود دارد سد مهمی را در راه پیشرفت علمی آن در جامعه به وجود آورده است. از جمله این تصور که هیپنوتیزم نوعی خواب است. در حالی که تحقیقات مختلف نورولوژیک نشان می دهد که امواج مغز در هیپنوتیزم با خواب متفاوت است علاوه بر آن از نظر سایکولوژیک هم خصوصیات فرد هیپنوتیزم شده با فردی که به خواب رفته است متفاوت است.

تصورات غلط دیگر مانند اعتقاد به اینکه در حالت هیپنوتیزم فرد کنترل رفتاری خود را از دست می دهد و تحت تسلط هیپنوتیزور قرار می گیرد یا افراد کند ذهن هیپنوتیزم می شوند یا اینکه فرد هیپنوتیزم شده ممکن است بیدار نشود یا اینکه افراد ساده لوح زودتر هیپنوتیزم می شوند و صدها تصور غلط دیگر. در حالی که حقایق علمی نشان می دهد

افراد فقط در صورت تمایل می توانند هیپنوتیزم شوند و در حین هیپنوتیزم در صورتی که تلقینات ارئه شده با اعتقادات آنها مخالف باشد به راحتی در مقابل آن ایستادگی می کنند و در هر مرحله از هیپنوز در صورت تمایل می توانند از حالت خلسه خارج شوند. همچنین مشخص شده که برعکس تصور حاکم، افراد با هوش هیپنوتیزم پذیری بالاتری نسبت به بقیه افراد جامعه دارند. خلاصه آنکه مدارک علمی فراوانی وجود دارد که بسیاری از این تصورات غلط را به صورت علمی رد می کند.

اصول هیپنوتیزم

وقتی روی خودتان کار می‌کنید، مهم آن است که دقیقاً بدانید برای ایجاد خواب مصنوعی چه شرایطی لازم است. تلقین‌ پذیری محض برای ایجاد خواب مصنوعی کافی نیست، بلکه ویژگی ثابت خواب مصنوعی افزایش روند تلقین‌پذیری است. استعداد و آمادگی هر شخص برای هیپنوتیزم بستگی به انگیزه او دارد. شخص باید برای ایجاد آمادگی عاطفی که ادراک او را تغییر می‌دهد، شرایط لازم را داشته باشد.

خواب مصنوعی با منحرف کردن مسیر عملکرد ذهن، باورها و توقع‌ها پدید می‌آید. تلقین بارها تکرار می‌شود. این امر منجر به ایجاد بازتاب شرطی می‌شود. بازتاب شرطي به نوبه خود بسته به فرآیندهایی است که قبلاً در قشر مغز نسبت به آن نکته تداعی شده‌اند.

ایجاد خواب مصنوعی با تغییر مسیر عملکرد ذهن تحقق می‌یابد. راز این کار آن است که مکانیسم دفاعی بدن را غافلگیر کرده و تلقین‌ها را در زمانی که با کمترین مقاومت روبرو می‌شوند اعمال کنید. به عنوان مثال هنگام ورود به فرآیند خواب مصنوعی ممکن است به شما بگويند «چشم‌هایتان دارند کم کم سنگین می‌شوند». به این‌ ترتیب توجه شما به پلک چشم‌ها معطوف می‌شود.

اگر در آن حال چشم‌های شما واقعاً سنگین شده باشد، شما سایر تلقین‌های مربوط به نیروی بدن را به راحتی قبول خواهید کرد. در این جا متوجه نمی‌شوید خیره شدن به سقف باعث ایجاد فشار و خستگي چشم‌ها می‌شود و علت سنگین شدن چشم‌ها نیز همین موضوع است، بلکه فکر می‌کنید سنگین شدن چشم‌ها به دلیل تلقینی است که به شما شده است.

⚜️ اصول هیپنوتیزم تفاهم و ارتباط

تفاهم و ارتباط اشاره به رابطه هماهنگ بین متخصص هیپنوتیزم و سوژه دارد. خواب مصنوعی باعث ایجاد رابطه نزدیک بین اين دو نفر می‌شود. تمرکز حواس سوژه و متخصص خواب مصنوعی فضای مابین آن دو را پر مي‌كند. وقتی چنین رابطه ویژه‌ای برقرار می‌شود، سوژه تلقین‌های متخصص هیپنوتیزم (یا ساير تلقین‌ها) را با آمادگی می‌پذیرد و اجرا می‌کند. علاوه بر این، وقتی چنین تفاهمی ایجاد می‌شود، بيمار به متخصص درمان بیشتر توجه می‌کند.

اعتبار متخصص درمان باعث تقویت این تفاهم مي‌شود. وقتی سوژه در فرآیند خواب مصنوعی با متخصص درمان تفاهمی مناسب برقرار کند به تلقین‌های او، واکنش دقیقي نشان می‌دهد، مخصوصاً اگر تلقین‌ها مطابق آرزوها و نیازهای عاطفی او باشد. وقتی خود‌هیپنوتیزم را اجرا می کنید نیازی نیست این اصل را در نظر داشته باشید. (زيرا خود بخود ايجاد مي‌شود)

⚜️ اصول هیپنوتیزم و خشکي عضلات

خشکي عضلات عبارت است از انقباض تعداد یا همه عضله‌های بدن. این حالت وقتی در انسان‌ ها مشاهده می‌شود که از چیزی وحشت می‌کنند و بدنشان سفت می‌شود. برخی حیوان‌ها نیز وقتی بی‌حرکت می‌شوند تا در محیط اطراف استتار شده و شناسایی نشوند، دچار چنین حالتی می‌گردند.

حيوانات این کار را برای محافظت از خود انجام می‌دهند. وقتی عضوی از بدن خشک می‌شود، در همان حال باقی می‌ ماند. چنین عضوی به طور غیرارادی در برابر فشار مقاومت می‌کند. این امر حاکی از بروز حالت هیپنوتیزمی متوسط یا عمیق است. ممکن است تمام بدن خشک شود. وقتی عضله‌های بدن در برابر یک‌ دیگر متعادل می‌شوند، برخی از آن‌ها به طور ناخواسته سفت می‌شوند.

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

⚜️ اصول هیپنوتیزم و فعالیت‌های فکری – حسی

فعالیت‌های فکری-حسی یکی از اصول هیپنوتیزم بوده و اشاره به استعداد فرد برای ایجاد تصویرهای ذهنی حسی دارد، حس جنبشی، بویایی، بینایی، شنوایی، لامسه و یا چشایی را به کار گیرند. اگر در تجربه‌های گذشته از پنج حس بدن استفاده کرده باشیم، فعالیت فکری-حسی برقرار می‌شود. به عنوان مثال خاطره بو کردن درخت کاج نوعي فعالیت فکری- حسی مثبت به حساب می‌آید. برای این که فردی بتواند تصویر ذهنی را به طور کارآمد به کار گیرد، باید در تجربه‌های فکری – حسی گوناگون و فراوان غرق شود. به این‌ ترتیب اگر سوژه از حافظه، اندیشه و احساس خود استفاده کند، فرآیند شرطی شدن در او تسهیل می‌شود.

منظور از فعالیت فکری-حرکتی ظرفیت غیرارادی عضله‌ها برای واکنش به محرک‌های بیرونی است. برای انجام این شگرد، باید سوژه ناآگاهانه به این تلقین واکنش فیزیکی دهد. در این حال، او متوجه نمی‌شود آن چه بروز داده است واکنش افکار او به محرک‌های بیرونی بوده است. او فکر می‌کند در حال بروز واكنش است. این امر باعث تقویت باورهای او و اعتقاد به موفقیت آتی تلقین‌ها خواهد شد.

اصول هیپنوتیزم و فعالیت‌های فکری - حسی

استعداد فرد برای ایجاد تصویرهای ذهنی حسی را فعالیت‌های فکری – حسی می گویند

⚜️ آیا همه افراد قابل هیپنوتیزم شدن هستند ؟

تحقیقات و مشاهده علمی جدید در زمینه هیپنولوژی اطلاعات خیلی بیشتری در دسترس ما قرار داده است. با توجه به متدهای جدید متنوعی که در دسترس قرار گرفته اند، تصور می شود در اکثریت عظیمی از افراد بشر قابلیت هیپنوتیزم شدن وجود داشته باشد.

در هیپنوتیزم از روشهای بدون کلامی می توان استفاده کرد و به این ترتیب حتی افراد کر و لال هم هیپنوتیزم شده اند. این مسئله این اهمیت را دارد که برای مقاصد درمانی لزوماً نیازی به خلسه های عمیق هیپنوتیزمی نیست و با درجاتی از آرمیدگی که برای تمام افراد به سادگی قابل دسترسی است، امکان درک و قبول تلقین های درمانی در رفتار و اعمال آنها امکان پذیر است.

⚜️ برای انجام یک جلسه هیپنوتراپی چه امکانات و زمانی صرف می شود ؟

هیپنوتراپی در بسیاری از بیماریهای مزمن هزینه های درمانی را کاهش می دهد زیرا هیپنوتیزم باعث کاهش طول دوره درمان می گردد. مدت جلسات هیپنوتیزمی به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله نوع بیماری، خصوصیات هیپنوتیزمی بیمار، روشهای مورد استفاده توسط درمانگر و غیره.

اما استفاده از هیپنوتیزم در درمان ممکن است بین چند ثانیه تا حدود یک ساعت وقت بگیرد. حتماً لازم نیست فرد به طور کلاسیک مراحل ایجاد خلسه را طی کند. در بعضی از موارد بیمار بدون اینکه خودش متوجه شود یا تغییری در وضعیت او ایجاد گردد از پدیده های هیپنوتیزمی استفاده می شود. روشهای ساده ای وجود دارد که همه افراد می توانند به طور روزمره از آنها در افزایش عملکردهای خود و درمان بیماریها استفاده کنند.

برای مثال: قبل از به خواب رفتن در رختخواب طاق باز دراز بکشید، تمام بدنتان را کاملاً رها کنید دستها و پاها از همدیگر جدا باشند، به آرامی ده نفس عمیق بکشید و در حین این عمل کم کم خود را در فضای آرامش بخش مثل کنار دریا یا جای سرسبز یا محل دلخواه تصور کنید. در صورتی که این مراحل را به خوبی انجام داده باشید به آرامش عمیق می رسید، در این شرایط تلقینات مناسب را می توانید به خود بدهید.

 

🔻چگونه می توانم در  این دوره درمانی شرکت کنم ؟🔺

✔️ در هیپنوتیزم درمانی چه اتفاقی رخ می دهد؟

✔️ با خود هیپنوتیزم چه بیماری هایی درمان می شود؟

✔️ فرق خود هیپنوتیزم و دگر هیپنوتیزم چیست؟

اگر که دوست دارید که بر روی ضمیر ناخودآگاه خود کار کنید و بتوانید آنرا اصلاح نمائید برای اصلاح و درمان ضمیر ناخودآگاه خود می توانید از هیپنوتیزم استفاده نمائید. هیپنوتیزم می تواند تصورات و دنیای درونی ما را به کلی از طریق تصورات خودمان تغییر می دهد هیپنوتیزم به ما اجازه می‌دهد تا هدف ایده‌ آلی را همچون افزایش نیروی مغز به ذهن نیمه خودآگاه خود ارائه دهیم که آن هم این تلقین را به حقیقت تبدیل می‌کند. ظاهراً این تغییرات به تنهایی رخ می‌دهد.

استعداد و آمادگی هر شخص برای هیپنوتیزم بستگی به انگیزه او دارد. شخص باید برای ایجاد آمادگی عاطفی که ادراک او را تغییر می‌دهد، شرایط لازم را داشته باشد. برخی افراد دوست دارند که از هیپنوتیزم استفاده کنند ولی نگرانی و ترس آنها مانع از بهره بردنشان از این روش می شود برای آن دسته از عزیزانی که تمایل دارند که هیپنوتیزم را یاد بگیرید و از آن برای کار بر روی ضمیر ناخود آگاه خود بهره ببرند می توانند در دوره آموزش حرفه ای خود هیپنوتیزم شرکت نمایند. و برای آن دسته از کسانی که تمایل به هیپنوتیزم دیگران دارند می توانند از در دوره آموزشی دگرهیپنوتیزم شرکت کنید.

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه