دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

خواب مصنوعی یا هیپنوتیزم رازهای آرامش در دست شما

خواب مصنوعی یا هیپنوتیزم رازهای آرامش در دست شما

خواب مصنوعی یا هیپنوتیزم، فنونی است که در آن فردی تحت تأثیر فرد دیگری قرار می‌گیرد و به وضعیتی شبیه به خواب عمیق و بی‌خوابی وارد می‌شود. این تکنیک‌ها اغلب برای درمان برخی از مشکلات روانی و فیزیکی استفاده می‌شود و همچنین به عنوان یک روش سرگرمی و تفریحی نیز شناخته می‌شوند. در دگرهیپنوتیزم، فرد مورد نظر به طور آگاهانه وارد وضعیتی از تغییرات درونی و رفتاری می‌شود که توسط هیپنوتیزر کنترل می‌شود. و در حالت خود هیپنوتیزم بجای هیپنوتیزور خود فرد مسئول اجرای تلقین ها بر روی خود می باشد.

این وضعیت می‌تواند شامل تغییر در حواس و آگاهی، تصورات و خاطرات باشد. در حالت هیپنوتیک، فرد مورد نظر معمولاً به سادگی دستورات و توصیه‌های هیپنوتیزر را دنبال می‌کند و می‌تواند به خاطرات گذشته، تصاویر خیالی و حتی حالت‌های جسمی و روحی مختلف دسترسی داشته باشد. اما باید توجه داشت که هیپنوتیزم نیازمند همکاری و رضایت آگاهانه فرد مورد نظر است و هیچ گونه کنترل ذهنی یا تسلط بر فرد را ندارد.

تاریخچه  کاربرد هیپنوتیزم

تاریخچه کاربرد خواب مصنوعی به زمان رهبران مذهبی، پزشک‌های جادوگر، حکیم‌ها و شمن‌ها باز می‌گردد. طالع‌ بین‌های مصر و یونان باستان برای اجرای درمان‌های گوناگون وارد حالت خلسه می‌شدند. پاراسِلسوس تأثیر شفابخش اجرام آسمانی و آهن‌ربا را توضیح داد. او می‌گفت نیروی مغناطیس، نیرویی درمانگر است. پدر هال در سال 1773 برای درمان مردم در وین روی بدن عریان آن‌ها صفحه‌های فولادی قرار می‌داد.

مِسمِر این موضوع را بیشتر توضیح می‌داد و برای شفای مردم از روش القایی استفاده می‌کرد. او این روش را، که در نیمه دوم قرن 18 بسیار در اروپا رواج یافت، نیروی مغناطیس حیوانی نامید. مسمر به طور ناخواسته مبانی علم نوین روان‌درمانی، روانکاوی، و درمان معنوی (روحی) را پایه‌گذاری کرد. برخی پیروان و شاگردان او عبارت بودند از : پِتِتین که جمود خلسه‌ای را کشف کرد، مارکیس د ِپویسگور که برای اولین بار خوابگردی مصنوعی را شرح داد، و دِ باربارین که پیروان و شاگردان او خود را بارباریسم می‌نامیدند و درمان آهن‌ ربایی را بدون هیچ گونه تجهیزات انجام می‌داد. این گروه در سوئد و آلمان احضارکننده روح نامیده می‌شدند.

مسمریسم به سرعت در سرتاسر دنیا رواج یافت، تا این که از سال 1840 به بعد کاربرد آن در روش‌های درمان کمرنگ شد. جیمز اسدیل جراح اسکاتلندی، بین سال‌های 1840 تا 1850، در هندوستان از صدها جراحی‌ بدون درد با استفاده از خواب مصنوعی گزارش تهیه کرد. کرافورد لانگ در سال 1849 مشخص کرد، در ایالات متحده برای انجام جراحی روش‌های مسمر به کار گرفته می‌شوند.

تاریخچه مختصر خواب مصنوعی (هیپنوتیزم)شهرت اصلی دکتر لانگ به خاطر تحقیق او روی اتر، ماده بیهوش کننده عمومی، است. جیمز برید بریتانیایی پدر علم هیپنوتیزم نوین است. برید پس از دیدن اجرای نمایشی این روش در منچستر در سال 1843 و به همت لافونتن (که از طرفداران سویسی مسمر بود) پژوهش‌های علمی خود را با ‌تردید آغاز کرد. برید متوجه شد نتایج به دست آمده به سیال‌های آهن‌ ربایی مربوط نیست، بلکه کار روی این افراد باعث افزایش تلقین‌پذیری آن‌ها می‌شد. متأسفانه برید این پدیده را برای اولین بار هیپنوتیزم (خواب مصنوعی) نامید.

این وجه تسمیه از کلمه یونانی هیپنو به معنی خواب گرفته شده است. ولی وقتی بعدها متوجه شد این پدیده در واقع خواب نیست، سعی کرد نام آن را «تک اندیشه‌ گرایی» بگذارد، ولی نامگذاری قبلی در بین مردم و محافل علمی رواج یافته بود و تلاش او در جهت تصحیح نامگذاری قبلی ناکام ماند. بزرگ‌ترین کشف برید آن بود که خواب مصنوعی می‌تواند بدون هیچ گونه القاء برنامه‌ ریزی‌ شده، روی دهد. کشف او مدت یک قرن مورد غفلت واقع شد. لیبلت بنیانگذار واقعی تلقین درمانی بود. اثر وی به نام خواب در سال 1866 منتشر شد.

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

معروفترین حرفی که لیبلت به بیمارانش می‌زد این بود: اگر می‌خواهید دارو درمانی روی شما انجام دهم باید ویزیت من را بپردازید ولی اگر بگذارید با خواب مصنوعی شما را درمان کنم، این کار را رایگان انجام خواهم داد. فداکاری و از خود گذشتگی او در قبال افراد نیازمند و موفقیتی که در درمان با استفاده از خواب مصنوعی به دست آورد توجه هیپولیت برنهایم عصب‌ شناس معروف اهل فرانسه را به خود جلب کرد او که در ابتدا نسبت به درمان با خواب مصنوعی ‌تردید داشت، بعدها به یکی از طرفداران پر و پا قرص آن تبدیل شد.

آن‌ها با کمک یکدیگر فرضیه‌های برید را در این زمینه تکمیل کردند و بیش از 12000 بیمار را درمان کردند. آن‌ها خواب مصنوعی را بخشی از رفتار عادی انسان‌ها در نظر ‌گرفته و فرآیند تلقین‌پذیری را توسعه دادند. برطرف کردن نشانه‌های بیماری از نظر آن‌ها کاری مؤثر و بی‌خطر بود. چارکوت فکر می‌کرد خواب مصنوعی نوعی حمله عصبی خطرناک است، لذا اندیشه‌های آن‌ها نظر چارکوت را رد کرد.

در سال 1886 زمانی که برنهایم کتاب خود را با عنوان «‌تلقین‌ پذیری» منتشر کرد، و تلقین‌پذیری را مبنای خواب مصنوعی دانست، این پدیده جنبه علمی به خود گرفت. شخصیت و مطالب معتبر او باعث شد خواب مصنوعی چنین جایگاهی بیابد. در سال 1880، دکتر برویِر یکی از دست اندرکاران این حرفه در وین، مهمترین روش ابتکاری در خواب درمانی مصنوعی را ابداع کرد. در نتیجه، کاربرد خواب مصنوعی فراتر از برطرف کردن صرف نشانه‌های بیماری شد.

او تصادفاً هنگام هیپنوتیزم یکی از بیمارانش متوجه شد وقتی از او می‌خواست آزادانه درباره زندگی خود صحبت کند او واکنش عاطفی عمیقی از خود بروز می‌داد و سپس، همه نشانه‌های بیماری در او ناپدید می‌شد. وقتی توجه فروید به این موضوع جلب شد. با همکاری با برویِر در این زمینه تحقیقی جامع به عمل آورد و نتایج او را تأیید کرد. اهمیت این کشف در آن بود که با هیپنوتیزم درمانی، غیر از نشانه‌ های بیماری، علت بروز بیماری نیز محو می‌شد.

فروید مدتی بعد این زمینه تحقیقاتی را رها کرد و به مبحث روانکاوی و تداعی آزاد روی آورد. علت اصلی این کار آن بود کهن می‌ توانست اکثر بیماران خود را در حالت خلسه عمیق فرو ببرد. ذاتاً به تحقیق در زمینه خواب مصنوعی تمایلی ندا شت و تلقین‌پذیری هیپنوتیزمی را چندان معتبر نمی‌دانست.

مبنای خواب مصنوعی

تلقین‌ پذیری را مبنای خواب مصنوعی است

نیاز به درمان سریع افراد روان‌‌پریش دوران جنگ جهانی اول و دوم و جنگ با کره منجر به جلب توجه مردم به سمت هیپنوتیزم‌ درمانی شد. یکی از مهمترین پیشرفت‌های حاصل در این زمینه ادغام شگردهای هیپنوتیزمی با روانپزشکی بود.

بخش روانشناسی انجمن پزشکی آمریکا در 13 سپتامبر سال 1958 مقوله خواب مصنوعی را رسماً پذیرفت و آن را در برنامه آموزشی دانشکده‌های پزشکی و دانشجویان کارشناسی ارشد قرار داد. انجمن پزشکی بریتانیا پیش از این از خواب مصنوعی در جراحی و روانپزشکی استفاده می‌کرد.

امروزه هزاران دندان‌پزشک، پزشک، روانشناس، و سایر دست اندرکاران این حرفه در زمینه خواب مصنوعی آموزش و تعلیم می‌بینند. حتی در برخی آموزشگاه‌ها خواب مصنوعی را به افراد عامی نیز آموزش می‌دهند. خواب مصنوعی ابزاری ارزشمند در پزشکی و روان‌درمانی است. با وجود مانع‌ هایی که سر راه اجرای آن وجود داشته است، اکثر دانشمندان آن را به رسمیت شناخته و استفاده می‌کنند.

خواب مصنوعی یا هیپنوتیزم در ایران

در ایران، هیپنوتیزم به عنوان یک روش درمانی و همچنین برای تفریح و سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فنون در ایران به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی از مربیان هیپنوتیزم در این زمینه مشهور هستند.

با این حال، برخی از افراد هنوز هم به این روش با اعتقادات منفی نگاه می‌کنند و آن را به عنوان یک فرایند مشکوک می‌دانند. در این مقاله، مزایا و معایب هیپنوتیزم در ایران بررسی می‌شود و نظرات مختلف افراد درباره این موضوع بیان می‌شود. به طور کلی، هیپنوتیزم در ایران همچنان مورد توجه قرار می‌گیرد و مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نیاز به آگاهی بیشتر و تحقیقات علمی در این زمینه وجود دارد.

نظریه ابن سینا در مورد تخیلات

در قرن ده میلادی، ابن سینا پزشک بزرگ ایرانی بیان داشته :تخیلات می تواند جسم انسان را به گونه ای دچار حرج و تعدیل کند که سبب بروز بیماری و یا بهبودی گردد.

مانیه تیزم

بنیان آن را به مسمر منتسب می کنند پیروان این تئوری یا مکتب فکری معتقدند که موجودات واجد یک انرژی خاص مغناطیسی هستند که به کمک آن می توانند بر روی موجودات دیگر اثر بگذارند .این اثر می تواند درمانی نیز باشد. در اینکه این عقاید تا چه حد مبنای علمی دارد با افزایش آگاهی و اطلاعاتتان، قضاوت نهایی با شما خواهد بود.

تفکرات در حالت هیپنوتیزم

در حالت هیپنوتیزم تفکرات فرد صرفاً معطوف و متمرکز بر صحبت های هیپنوتیزم کننده یا هیپنوتیزور می باشد. برخی از نظریه پردازان اعتقاد دارند که در حالت عادی فرد دارای یک توجه تعمیم یافته است و تقریباً به بسیاری از موضوعات اطراف خود توجه نسبی دارد و صرفاً متمرکز به یک موضوع خاص نیست و اگر هم بخواهد به موضوع خاصی متمرکز شود این تمرکز باعث قطع توجه کلی از موضوعات اطراف نمی شود.

خود آموز هیپنوتیزم 

 هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی سالهاست که شناخته شده است و درباره آن مطالب علمی و عملی، مفصل و مختصر از جنبه های گوناگون طبی، معنوی، روانی، فیزیکی و متافیزیک و غیره حتی مذهبی وسیله افراد بیشمار که اکثراٌ نشان میدهد فقط مشاهده کننده آثار این علم بوده اند منتشر شده است.

عده ای آن را نتیجه تلقین و تلقین پذیری افرادی بخصوص دانسته اند، گروهی هیپنوتیزور را دارای امتیازات ذاتی یا کسبی خاص دانسته اند و معتقد بوده اند که فقط افرادی با ویژگی های بخصوص میتوانند این علم را فرا گیرند،  در روانشناسی امروز هیپنوتیزم بعنوان یکی از طرق معالجه بیماران روانی آموزش داده میشود، در علم پزشکی و دندانپزشکی از هیپنوتیزم بعنوان عامل بی حس کننده با استفاده از وسائل ابداع شده جهت ایجاد خواب استفاده میگردد.

 هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی

هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی سالهاست که در پزشکی شناخته شده است

گروهی هیپنوتیزم را نمایشی از زمره نمایشات تردستی و شعبده بازی پنداشته اثرات آنرا قراردادی میان هیپنوتیزور و هیپنوتیزم شده میدانند، جمعی فراگیری آنرا همراه با تحمل مشقات و زحمات میدانند، عده ای اصولاٌ منکر اثرات هیپنوتیزم بوده و آنرا در زمره پیشگوئی و رمالی و فالگیری می پندارند، اما بهر جهت امروزه هیپنوتیزم راه خود را در مسیر علمی و عملی در میان دیگر علوم قابل  آموزش و تعلیم باز کرده است و بخصوص در علم روانشناسی و روان پزشکی، تعلیم و تربیت، پزشکی و علوم الهی به آن اهمیت ویژه ای داده میشود.

 هدف از مطالعات در زمینه هیپنوتیزم و خواب مصنوعی

این سلسله مقالات در هدف از این سلسله مقالات شناخت علمی و عملی و جامع هیپنوتیزم از نقطه نظر کسانی است که به دلیلی مایل به آموختن و بکاربردن این علم بوده و مایلند از کلیه زوایا و جوانب از هیپنوتیزم و امکانات ارائه شده وسیله آن بطور عملی استفاده نمایند.

قبل از شرح بیشتر در مورد چگونگی آموزش یا فراگیری آن به این نکته میبایست اشاره نمود که :

بدون استثناء همه مردمی که میتوانند دیگر علوم را بیاموزند قادرند طی یک سلسله تمرینات ساده که لازمه فراگیری هر علمی است در مدتی بسیار کوتاه هیپنوتیزم را آموخته و از شگفتی های آن بدون هیچ ابهامی آگاه شوند.

هیچگونه استعداد خاص ذاتی یا کسبی در فراگیری هیپنوتیزم بطور اخص دخالت نداشته و بطور کلی در همه کارها و علوم استعداد، علاقه و پشتکار عامل و شرط اولیه و اصلی آموزش و فراگیری است مجموعه این یادداشت ها در 9 فصل تنظیم شده است که هر فصل آن بعنوان یک درس در جهت فراگیری علمی و عملی هیپنوتیزم ارائه میگردد.

چهار درس اولیه شناخت هیپنوتیزم و حالات و مراحل مختلف خواب، شرح هیپنوتیزم فردی و تفاوت آن با هیپنوتیزم عمومی، تسلط به روح و خواب مغناطیس (مانیه تیزم) و تمرینات خاص و ساده و قابل فهم همه خواهد بود.

بعد از پایان درس پنجم هر کس که دروس گذشته را آموخته و فهمیده و تمرینات لازم را انجام داده باشد میتواند آثار اولیه هیپنوتیزم را بدون شک در دیگران یا خود ایجاد نماید.  دروس شش تا نه رفع اشکالات و مهارت در امکانات هیپنوتیزم و مسائل مربوط به روشها و شیوه های متفاوت از جمله تله پاتی، دوربینی، پیشگوئی، و رابطه با ارواح و مسائل جنبی هیپنوتیزم است.

( مجددا باید در مورد پیشگوئی و احضار ارواح با هیپنوتیزم به حاشیه بروم زیرا به این مسائل اعتقادی ندارم و آنچه که وسیله هیپنوتیزم در این موارد به ظهور میرسد فقط جنبه ذهنیت هیپنوتیزور و افراد رابط است و آنچه که پیشگوئی میشود یا  از زبان ارواح بیان میشود فقط و فقط ذهنیت افراد درگیر در جلسه است و لاغیر گرچه وسیله خود اینجانب در جلسات تفریحی بارها و بارها این اعمال انجام شده است و باعث شگفتی حاضرین نیز شده است اما به اعتقاد من فقط جنبه تفریح داشته و به هیچ وجه مستند نمی باشد).

القای خواب مصنوعی

خواب طبیعی هنوز از اسرار کشف نشده بشر است اما در هیپنوتیزم ایجاد مراحل خواب مصنوعی وسیله هرکس و در هر کس امکان پذیر است.

گرچه خواب طبیعی هنوز از اسرار کشف نشده بشر است اما در هیپنوتیزم ایجاد مراحل خواب مصنوعی وسیله هرکس و در هر کس امکان پذیر است. بر خلاف آنچه که وسیله گروهی شایع شده است هیپنوتیزم عملی خارق العاده و یا ماوراء طبیعت نبوده و در آن هیچگونه راز و رمزی نهفته نیست بلکه همانگونه که خواب یک حالت طبیعی و لازم از واکنش های موجود زنده است.

هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی ایجاد چنین حالتی با ویژگی های مخصوص بخود در خود یا دیگران است، با این تفاوت که خواب طبیعی عارضه ای خود بخودی است در حالیکه هیپنوتیزم ایجاد خواب به اراده خود یا عامل هیپنوتیزم کننده میباشد و چون حالتی ارادی است قابل کنترل بوده و میتواند بعنوان عاملی قاطع در شناخت زوایای روح و عظمت آن بکار گرفته شود.

اکثر ما فقط حداکثر در موارد عادی از حدود ده تا بیست درصد نیروهای نهفته درون و روح خود استفاده میکنیم دلیل آن نیز اینست که بیشتر اعمال و فعالیت های روزمره ما بر اساس عادات انجام میشود و نیاز به فعالیت مغزی نیست، اما در مواقع اضطراری و احساس خطر بطور ناخود آگاه و فطری تا حدود هشتاد درصد امکانات و نیروی روحی و روانی را که خود عامل تحریک کننده ضوابط جسمی است بکار گرفته می شود.

افرینش بشر در مبحث خواب مصنوعی یا هیپنوتیزم

شاید بشر به گونه ای آفریده شده است که نیروهای درونی او عامل اصلی کنترل کننده نیروی بدنی و جسمی او باشد اما متاسفانه در عوض تقویت و سالم سازی و تزکیه روح به پرورش و توجه به جسم پرداخته و از شناخت کامل توان روح و درون خود غافل مانده است و از این نظر است که وقتی مشاهده میشود هیپنوتیزور، هیپنوتیزم شده را با چشم بسته قادر به دیدن مینماید و یا هیپنوتیزم شده قادر به خواندن افکار دیگران و یا پیشگوئی  است و یا مرتاضان اعمال محیرالعقولی را انجام میدهند و به سادگی هر هیپنوتیزوری میتواند هییپنوتیزم شده را چنان بی حس نماید که در بدن او عمل جراحی

انجام گیرد بیشتر معتقد میشویم که تمام زندگی ما اندیشه و تصورات ذهنی ماست و شناخت روح و نیروهای درونی هر انسان شناخت بیشتر محیط و شگفتی های نهفته در طبیعت است. آیا هرگز تصور کرده اید که من و شما میتوانیم بدون نیاز به زبان و قدرت گویائی از افکار و اندیشه همدیگر آگاه شویم و مقصود و مقصد هم را دریابیم.

آیا هرگز تصور نموده اید که بدون داشتن پنج حس (امروزه احساسات انسان را بیش از ده ها حس قلمداد میکنند مثل حس گرسنگی سیری دوست داشتن تنفر، خشم، شادی و اندوه و…) شناخته شده فعلی و بکار گیری عوامل و ضوابط این پنج حس بطور کامل و شاید کامل تر از زمان استفاده از این احساسات دارای  تمام احساسات و تاثیرات شناخته شده فعلی بود و حتی از این مهم تر آن حس ششمی را که عامل حسی شناخته شده ای ندارد میتوان باور کرد ؟.

 با شناخت هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی

پاسخ به این سوالات مثبت بوده و هر کس که هیپنوتیزم بیاموزد میتواند بدون بکارگیری مثلا حس لامسه، هیپنوتیزم شده و یا خود را وادار نماید که زبری و نرمی، گرمی و سردی و دیگر آثار حس شده وسیله حس بساوایی را حس کند و یا بدون استفاده از حس بویائی عطر و بو را درک نماید و همچنین مزه موهومی را بدون آنکه وجود داشته باشد، احساس کند، بدون استفاده از گوش صدا های چندین برابر دورتر را حتی چندین سال گذشته را بشنود، بدون چشم ببیند و مهمتر از همه افکار دیگران را بخواند و از راز درون خود یا دیگری آگاه شود، در تله پاتی رابطه دو فرد از راه دور امکان پذیر میگردد.

در مرحله پیشگوئی آینده را میتوان دید  و بازگو نمود و شکی نیست که همه ما با مختصری استعداد و کمی تمرین میتوانیم به مرز  چنین دنیای پراز شگفتی و جذابیت وارد شده و فراتر از آن خود را بیشتر بشناسیم و از آن هشتاد یا نود درصد نیروی نهفته در درون خود که اکثرا تا آخر عمر بدون مصرف میماند استفاده کنیم.

🔻چگونه می توانم در  این دوره درمانی شرکت کنم ؟🔺

✔️ در هیپنوتیزم درمانی چه اتفاقی رخ می دهد؟

✔️ با خود هیپنوتیزم چه بیماری هایی درمان می شود؟

✔️ فرق خود هیپنوتیزم و دگر هیپنوتیزم چیست؟

اگر که دوست دارید که بر روی ضمیر ناخودآگاه خود کار کنید و بتوانید آنرا اصلاح نمائید برای اصلاح و درمان ضمیر ناخودآگاه خود می توانید از هیپنوتیزم استفاده نمائید. هیپنوتیزم می تواند تصورات و دنیای درونی ما را به کلی از طریق تصورات خودمان تغییر می دهد هیپنوتیزم به ما اجازه می‌دهد تا هدف ایده‌ آلی را همچون افزایش نیروی مغز به ذهن نیمه خودآگاه خود ارائه دهیم که آن هم این تلقین را به حقیقت تبدیل می‌کند. ظاهراً این تغییرات به تنهایی رخ می‌دهد.

استعداد و آمادگی هر شخص برای هیپنوتیزم بستگی به انگیزه او دارد. شخص باید برای ایجاد آمادگی عاطفی که ادراک او را تغییر می‌دهد، شرایط لازم را داشته باشد. برخی افراد دوست دارند که از هیپنوتیزم استفاده کنند ولی نگرانی و ترس آنها مانع از بهره بردنشان از این روش می شود برای آن دسته از عزیزانی که تمایل دارند که هیپنوتیزم را یاد بگیرید و از آن برای کار بر روی ضمیر ناخود آگاه خود بهره ببرند می توانند در دوره آموزش حرفه ای خود هیپنوتیزم شرکت نمایند. و برای آن دسته از کسانی که تمایل به هیپنوتیزم دیگران دارند می توانند از در دوره آموزشی دگرهیپنوتیزم شرکت کنید.

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

این دوره توسط دکتر آرام به صورت آنلاین برگزار می شود.

علاقمندان برای شرکت در دوره با مرکز تجسم خلاق تماس بگیرند.

مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد