دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

انواع اختلالات هراس‌ زدگی یا فوبیا + روش درمان

انواع اختلالات هراس‌ زدگی یا فوبیا + روش درمان

هراس‌ زدگی یا فوبیا چگونه برای افراد رخ می دهد؟ چرا برخی از بدو تولد از هر چیزی که ببینند می ترسند و برخی دیگی از دیوار راست بالا می روند و به هیچ هشداری گوش نمی دهند، کودکانی که از کوه بالا رفته حیوانات را بغل می کنند اسکیت و دوچرخه سواری می کنند و در مقابل بزرگسالانی که چند دهه است بخاطر هراس‌ زدگی یا فوبیا پایش را از خانه بیرون نگذاشته است چطور این اتفاق می افتد.

آیا ما با ترس هایمان زاده می شویم؟ برخی اعتقاد دارند که برخی از ترسها و فوبیاها با آدم زاده می شود و در اثر ترسی که در DNA نیاکانمان ثبت شده است و به ما منتقل می گردد شاید بخاطر همین است که برخی ترس های منطقی در وجود ما نهادینه شده است اینکه همواره یک ترس خاص از ارتفاع یا آب یا حیوانات را در بیشتر آدم ها مشاهده می کنیم برخی از ترس ها نیز در گذر زمان و در حین رشد کردن به ما القا می گردد ترسی که والدین در ما به جا می گذارند با گفتن خطرناک است و گاهی در اثر حوادث مختلف فوبیا در ما شکل می گیرد.

ترس، هراس‌ زدگی یا فوبیا غیر منطقی اشکال متفاوتی دارند:

مثل ترس از مار، ترس از سوسک، ترس از پرواز، ترس از بلندی، ترس از گربه، ترس از دیدن خون و … فهرست فوبیاها یا هراس‌هایی که ذهن بشر را آشفته می‌کند هر روز بیشتر می‌شود؛ از اِویُوفوبیا یا ترس از پرواز، گرفته تا زِلوفوبیا یعنی ترس از حسادت. هراس‌ها (فوبیا) اشکال متفاوتی دارند.

آرکوفوبیا ترس از ارتفاع، فلینوفوبیا ترس از گربه، میکسوفوبیا ترس از خندیدن و زیروفوبیا ترس از تیغ است. برخی از انواع فوبیا به راحتی تشخیص داه می‌شوند و برخی دیگر نیز ممکن است کسی حتی نامی از آنها هم نشنیده باشد. اما فوبیا یا هراس هر چه باشد، شخص را عذاب می‌دهد و زندگی او را همراه با ترس و اضطراب همراه خواهد کرد.

 

دکتر آر . رِید ویلسون، سخنگوی انجمن روانشناسی امریکا، می‌گوید:

«فوبیاها شایع‌ ترین اختلالات روانی هستند. 11 درصد از مردم در طول زندگی خود یک فوبیا دارند».

فوبیا یا هراس چیست و چگونه ترسی که مثلاً جلوی اصلاح کردن را می‌گیرد قابل درمان است؟ ما به انواع فوبیا که ذهن بشر را آشفته می‌کند نگاهی انداخته و کارشناسان توضیح می‌دهند که کدام گزینه‌ها احتمال موفقیت درمان این نوع هراسها را فراهم می آورد.

 

ترس در برابر هراس

دکتر ویلسون، نویسنده کتاب  وحشت نکن (Don’t Panic) می‌گوید:

«هراس از تجربۀ ترس مداومی که افراطی و غیرمنطقی است نشأت می‌گیرد. هراس وقتی درمان می‌شود که شخص به موقعیت یا شئی نزدیک شود یا حتی نزدیک شدنِ آن را پیش‌بینی کند و خودش بداند ترسی که در نتیجه آن وضعیت تجربه می‌کند افراطی و غیرمنطقی است.»

راه اصلی برای تمایز ترس از هراس این است که اغلب بیشتر مردم با دیدن خزیدن یک عنکبوت روی دستشان وحشت می‌کنند، اما افرادی که از آراکنوفوبیا یا هراس از عنکبوت، رنج می‌برند، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی توسط آن لطمه می‌بینند.

 اختلالات هراس‌ زدگی یا فوبیا

هراس از تجربۀ ترس مداومی که افراطی و غیرمنطقی است نشأت می‌گیرد.

ویلسون در مورد هراس‌ زدگی یا فوبیا می‌گوید:

«برای تعریف هراس، ترس باید سطحی از اختلال داشته باشد. زنِ بیماری از عنکبوت می‌ترسید و این ترس به حدی رسیده بود که او شب‌ها از خانه بیرون نمی‌رفت، زیرا نمی‌توانست ببیند که عنکبوت‌ها کجا هستند.»

چگونه شخصی مانند این زن می‌تواند تا به این حد از عنکبوت بترسد به طوری که حتی نتواند از خانه بیرون برود؟

دکتر کتی هوگان بروئن، سخنگوی انجمن ملی سلامت روان، می‌گوید:

«در هراس‌ها اجزایی طبیعی و اجزایی پرورش‌داده هستند. با اینکه نمی‌دانیم منشأ هراس دقیقاً چه چیزی و کجا است، اما آنها را نوعی بیماری روانی به حساب می‌آوریم که ژنتیک و محیط در آن نقش دارد. به عبارت دیگر ممکن است فردی تجربه‌ای ناگوار یا منفی داشته که به هسته اصلی هراس او مربوط است.»

 

خودِ ترس و هراس‌ زدگی یا فوبیا:

وقتی فرانکلین دِلانو روزوِلت گفت: «تنها چیزی که ما باید از آن بترسیم خودِ ترس است»، در واقع فوبوفوبیا یا هراس‌هراسی که ترس از ترسیدن است توصیف می‌کرد. با اینکه روزولت پیام دیگری در ذهنش بود، اما او ناخواسته چیز دیگری را عنوان کرد: هراس‌ها در برهه‌ای از زندگی ایجاد می‌شوند و شامل هر چیزی هستند؛ از عنکبوت گرفته تا فضای بیرون.

هوگان‌بروئن می‌گوید:

«رایج‌ترین هراس‌ها، هراس از بلایا یا عوامل طبیعی، مانند آب، صاعقه، حیوانات، حشرات، مانند عنکبوت؛ خون، صدمه یا تزریق است مانند افرادی که با دیدن خون یا سرنگ غش می‌کنند.»

ترس از پرواز نوع شناخته‌شده‌ای از هراس است که پس از حادثه 11 سپتامبر حتی بدتر هم شده است.

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

هوگان بروئن در مورد هراس‌ زدگی یا فوبیا افزود:

«ترس از پرواز در این اواخر، یعنی بعد از سانحه 11 سپتامبر، نسبت به گذشته بیشتر رواج پیدا کرده است.» علاوه بر این، هراس‌های اجتماعی نیز وجود دارند که شامل ترس از سخنرانی در مجامع عمومی، ترس از امتحان دادن یا در کل ترس از مردم است.

وب‌ سایت Phobialist.com:

صدها هراس عذاب‌آور را فهرست کرده است و بر طبق آن کسانی هستند که از هراس از عدد هشت یا اکتوفوبیا، هراس از عدد 13 یا تریسکایدکافوبیا دارند، هراس از صدا یا آکوستیکافوبیا، هراس از آدمک‌های خیمه‌ شب‌ بازی یا مجسمه‌های مومی یا اتوماتونوفوبیا، هراس از نشستن یا کاتیسوفوبیا و هراس از زن زیبا یا ونوسترافوبیا رنج می‌برند.

چطور ممکن است شخصی که صرفاً از یک عدد هشت می‌ترسد مورد درمان قرار گیرد؛ مثلا هشت تکه سیب‌ زمینی سرخ‌ شده توی بشقاب، هشت کلمه در یک جمله، عدد هشت روی لباس ورزشی یک بازیکن فوتبال؟

 

هراس‌ زدگی یا فوبیا را دور بریزید دیگر نترسید

دکتر ویلسون می‌گوید:

«عموماً مردم برای فوبیای خود به دنبال درمان نیستند. درصد خیلی کمی، یعنی حدود شش درصد از کسانی که فوبیا دارند برای درمان مراجعه می‌کنند، زیرا تا حدی فوبیای آنها باعث نمی‌شود کارهایشان مختل شود و در هر صورت راهی برای گریز از آن پیدا می‌کنند.»

ویلسون این گونه توضیح می‌دهد که تا وقتی فوبیا در شخص بیش از حد پیشرفته نشود، کسی به دنبال درمان آن نیست.

درمانی برای هراس‌ زدگی یا فوبیا

ویلسون در ادامه گفت:

«درمانی که در گذشته رایج بود حساسیت‌زدایی نظام‌مند نام داشت. این نوع درمان، یک درمان کاملا استاندارد بود که در آن به افراد آموزش داده می‌شد که آرام باشند و در این حالت آرامش به روش سلسله‌ مراتبی، درجه مواجهه با ترسشان را افزایش می‌دادند.»

وقتی شخص مضطرب می‌شد، محرک برداشته می‌شد و به او اجازه می‌دادند که آرام شود. بعد دوباره همین روند را تکرار می‌کردند، اما در همین حول و حوش و با یک گام به پیش. ویلسون می‌گوید:

«اکنون ما بیشتر مردم را ترغیب می‌کنیم که هراس خود را درمان کنند. با درمان رفتاری شناختی، به جای اینکه به شخص اجازه دهیم بعد از رو به‌ رو شدن با محرک آرامش خود را حفظ کند، به آنها می‌آموزیم که چطور احساسات خود را مدیریت کنند.»

تعریف انجمن روانشناسی امریکا

انجمن روانشناسی امریکا بهبود رفتاری شناختی را این گونه تعریف می‌کند که:

«بهبود رفتاری شناختی، نوعی رویکرد درمانی و ترکیبی از تأکید شناختی بر نقش افکار و نگرش‌های است که با تأکید رفتاری بر تغییر عملکرد از طریق بهبود احتمالات تقویت بر محرک‌ها و پاسخ‌ها تأثیر می‌گذارد.»

به زبان ساده، اگر شما روش فکر کردن خود را تغییر دهید، روش عملکرد خود را هم تغییر خواهید داد و اگر روش عملکرد شما تغییر کند، روش فکر کردن شما هم عوض می‌شود.

دکتر ویلسون می‌گوید:

«یکی از تغییراتی که من ایجاد کرده‌ام این است که افراد مبتلا به انواع فوبیا را مجبور کردم تا بر روی نگرش‌هایی که با آنها همراه است کار کنند.این یک بازی علیه فوبیا است: چیزی که باعث ترس و اضطراب شما می‌شود را دعوت می‌کنید تا یاد بگیرید آن را تحمل کنید، به عنوان بخش اصلی درمان، باید آرامش خود را حفظ کنید و به جای آن از قدرت استفاده کنید؛ این سریع‌ ترین راه برای بهتر شدن است.»

در این درمان بیش از یک تکنیک برای حل مشکل استفاده می‌کند. وی ادامه داد:

«همه درمانگران به یک نوع درمان یا درمان دیگر متوسل نمی‌شوند. بسیاری از آنها ترکیبی از چندین تکنیک‌ مختلف حساسیت‌ زدایی نظام‌ مند، درمان رفتاری و درمان شناختی را با هم ترکیب می‌کنند و یک درمان واحد ایجاد می‌کنند.»

 

درمان هراس‌ زدگی یا فوبیا با فناوری

درمان فوبیا یا هراس تکنیک پیشرفته‌ای هم دارد؛ واقعیت مجازی ابزاری است که به مردم کمک می‌کند تا بر اضطراب خود غلبه کند. ویلسون می‌گوید:

«واقعیت مجازی درمان جدیدتر دیگری است که برای فوبیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری سه چهار سالی است که تنها در پایگاه‌ های بزرگ در حال استفاده است، زیرا تجهیزات آن بسیار گران هستند. اما چهار یا پنج مکان در امریکا هستند که امروزه از آن استفاده می‌کنند.»

دانشگاه واشنگتن یکی از مؤسساتی است که واقعیت مجازی (VR) را به زندگی واقعی پیوند زده و فوبیا را درمان می‌کنند.

طبق اخبار منتشر شده از این تحقیق «محققان در آزمایشگاه رابط کاربری انسانی در دانشگاه واشنگتن پاسخ‌های اضطراب و انزجار دانشجویانی که هراس بالینی از عنکبوت داشتند را قبل و بعد از درمان با VR مورد ارزیابی قرار دادند.طی این درمان، برخی از سوژه‌ها مدل واقعی یک عنکبوت بزرگ را لمس کردند در در همان حال یک مدل مجازی را در دست گرفتند.».

ترکیب حقیقت با داستان تخیلی هم مفید واقع شد: این دانشجویان پس از سه جلسه درمان، دو برابر بیشتر به عنکبوت واقعی نزدیک شدند و گزارش دادند که اضطراب آنها بعد از درمان، نسبت به کسانی که فقط تحت درمان VR  قرار گرفته بودند، کاهش چشم گیری داشته است.

فن آوری به کمک درمان هراس‌ زدگی یا فوبیا آمده است

واقعیت مجازی (VR) برای درمان هراس و انواع فوبیا به کار گرفته می شود

هراس از الف تا ی( Aتا Z)

هراس‌ زدگی یا فوبیا می‌توانند بسیار عذاب‌آور باشد؛ از ابلوتوفوبیا، ترس از شست‌ و شو و حمام کردن تا زوفوبیا، ترس از حیوانات. فهرستی که مشاهده می‌کنید برخی از رایج‌ترین فوبیاها هستند که از وب‌ سایت phobialist.com برگرفته شده است:

 

⭕ Alektorophobia: (الکتروفوبیا) هراس از مرغ

⭕ Bogyphobia: (بوگی‌فوبیا) هراس از لولو

⭕ Coulrophobia: (کولروفوبیا) هراس از دلقک

⭕ Dendrophobia: (دِندروفوبیا) هراس از درختان

⭕ Euphobia: (یوفوبیا) هراس از شنیدن خبرهای خوب

⭕ Frigophobia: (فریگوفوبیا) هراس از سرما یا چیزهای سرد

⭕ Geniophobia: (جنیوفوبیا) هراس از چانه

⭕ Homichlophobia: (هُمیکلوفوبیا) هراس از مه

⭕ Isopterophobia: (ایزوپتروفوبیا) هراس از موریانه (حشره‌ای که چوب را می‌خورد)

⭕ Japanophobia: (ژاپانوفوبیا) هراس از ژاپنی‌ها

⭕ Kosmikophobia: (کازمیکوفوبیا) هراس از پدیده‌ های کیهانی

⭕ Lutraphobia: (لوترافوبیا) هراس از سمور آبی

⭕ Mnemophobia: (مموفوبیا) هراس از خاطرات

⭕ Novercaphobia: (نووِرکافوبیا) هراس از نامادری

⭕ Ophthalmophobia: (اُفتالموفوبیا) هراس از خیره شدن

⭕ Paraskavedekatriaphobia: (پاراسکاوِدِکاتریافوبیا) هراس از جمعه‌ای که سیزدهم روز ماه باشد

⭕ Ranidaphobia: (رانیدافوبیا) هراس از قورباغه‌ها

⭕ Sciophobia: (سیوفوبیا) هراس از سایه‌ها

⭕ Textophobia: (تکستوفوبیا) هراس از پارچه‌های خاص

⭕ Urophobia: (اوروفوبیا) هراس از ادرار و ادرار کردن

⭕ Verbophobia: (وِربوفوبیا) هراس از کلمات

⭕ Wiccaphobia: (ویکافوبیا) هراس از جادوگران و جادوگری

⭕ Xanthophobia: (زانتوفوبیا) هراس از رنگ زرد یا کلمه “زرد”

⭕ Zemmiphobia: (زِمی‌فوبیا) هراس از موش کور بزرگ

⭕ و در نهایت، پانوفوبیا (panophobia) که ترس از همه چیز است.

 

سخن پایانی برای غلبه بر هراس‌ زدگی یا فوبیا

به خاطر داشته باشید هراس‌ زدگی یا فوبیا، به‌طور مستقیم کیفیت زندگی شخصی و زندگی کاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ترسها می توانند ما را از پیشرفت بازدارند ترسهای منطقی و غیر منطقی که زندگی را برای ما وهم آور می سازند، برای رهایی از ترس های خود می توانید از دوره درمانی 15 جلسه خلق آینده استفاده کنید. دوره خلق آینده دوره ای برای رفع ترس و فوبیا می باشد.

🔻چگونه می توانم در این دوره شرکت کنم ؟🔺

برای غلبه بر فوبیا می توانید از  پکیج خلق آینده کمک بگیرید

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

 علاقمندان برای شرکت در دوره با مرکز تجسم خلاق تماس بگیرند.

مطالب مرتبط

فوبیا یا ترس غیر منطقی چیست

فوبیا یا ترس غیر منطقی چیست فوبیا یا ترس غیر منطقی چیست فوبیا چیست  فوبی یا ترس ...

دیدگاهها

بدون دیدگاه