دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

کاهش استرس با مدیتیشن بهترین راه رسیدن به آرامش

کاهش استرس با مدیتیشن بهترین راه رسیدن به آرامش

کاهش استرس با مدیتیشن برای کنترل این احساس ناخوشایند تحقیقات بسیاری صورت گرفته است چرا که استرس نه تنها به خودی خود باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی فردی و اجتماعی می گردد از لحاظ سلامت استرس همانند شمشیر دولبه ای است که در صورت بروز کوتاه مدت ممکن است باعث نجات جان افراد گشته چون ترشح هرمون های ادرنالین واکنش پذیری افراد را به سطح بالایی می برد.

اما در طولانی مدت از لحاظ روانی و جسمی مدت استرس باعث بروز بسیاری از بیماری های جسمی همانند قلبی، کلیوی، فشار خون و …  و ناراحتی های روحی گشته و نیز پایه و اساس بیشتر بیماری های جسمی انسان از استرس اضطراب نشأت می گیرد.

پس لازم است که این مشکل در جوامع انسانی حال آنکه در هر کجای این کره خاکی زندگی می کنید مورد توجه و درمان قرار گیرد. در تحقیقات صورت گرفته بر روی افرادی که به نحوی دارای سطوح متفاوت استرس بودند و بررسی شد که آیا کاهش استرس با مدیتیشن رخ می دهد یا خیر و  نتایج آن را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم.

اثر استرس برروی بدن آدمی

استرس تک تک قسمت های بدن را درگریر نموده و جایی در بدن وجود ندارد که از آسیب استرس در امان باشد استرس باعث تغیرات خلق و خو در افراد گشته ممکن است آنها را به افراد شکاک و بدبین تبدیل کند، علاوه بر تغییرات خلق و خو باعث تاثیر منفی بر دستگاه گوارش شده ممکن است فرد دچار پرخورد و یا کم اشتهایی عصبی گشته و یا به بیماری سندرم روده تحریک پذیر دچار گردد.

استرس سطح هورمون‌ها را به شکل‌های نامطلوبی تغییر داده، باعث افزایش میزان کورتیزول سطح قند خون را تغییر داده، ضربان قلب را افزایش داده  باعث افزایش فشار خون و فشار به قلب و ایجاد بیماری عروق کرونری قلب گردد و واکنش ایمنی شما را دستخوش تغییر می‌کند و باعث تضعیف آن شده و معمولا افرادی که استرس مزمن را تجربه می کنند بیشتر از سایرین سرما خورده و یا به بیماریهای التهابی دچار می گردند.

استرس حتی زیبای فرد را هم به چالش میکشد نمونه های از ریزش موی خفیف تا ریزش های شدید و منطقه ای در سر، جویدن ناخن در اثر استرس رخ می دهد

اینها نمونه های از آسیب استرس بر روی بدن و لزوم درمان این مشکل را در افراد مختلف جامعه نشان می دهد چرا که استرس متعلق به سن خاص و یا قشر خاصی از اجتماع نیست.

کاهش استرس با مدیتیشن صورت می گیرید

استرس باعث از بین بردن آرامش و بیماریهای جسمی فراوانی در ما می گردد.

آیا واقعا کاهش استرس با مدیتیشن صورت می گیرید

مشخص شده است که ذهن آگاهی در افراد مبتلا به اختلالات اضطراب، درد مزمن و افسردگی و دیگر بیماری‌های مربوط به استرس کمک کننده است.

از تجاری که حال روحیشان به فراز و فرود بازار بستگی دارد تا مادرانی که با مسئولیت‌های شغلی و خانوادگی درگیر هستند، استرس همیشه حضور دارد و به سلامت جسمی و ذهنی ما لطمه می‌زند.

اما یادگیری یک تمرین مراقبه‌ای شرقی که ذهن‌آگاهی نامیده می‌شود می‌تواند از شدت استرس در زندگی شما بکاهد. مشخص شده که ذهن‌آگاهی به افراد مبتلا به اختلالات اضطراب، درد مزمن، افسردگی و دیگر بیماری‌های مربوط به استرس کمک می‌کند.

با تمرکز بر احساسات بدن و تنفس، ذهن‌آگاهی موجب افزایش آرامش و گسترش چشم‌انداز مشکلات زندگی می‌شود – اما لزوماً تفکر یا سبک انطباق شما را تغییر نمی‌دهد.

 

تحقیقات بالینی صورت گرفته در مورد کاهش استرس با مدیتیشن

تحقیقات بر روی 62 نفر فرد دچار استرس شدید صورت گرفته که این افراد در یک برنامه هشت هفته ای برای آموزش و انجام تمرینهای مدیتیشن برای کاهش استرس با مدیتیشن شرکت نموده اند در این میان افراد مورد مطالعه را بجز تمرین های مدیتیشن در طول این هشت هفته در کلاسهای آموزشی دوره انزوا و آموزش اصولی برای کاهش استرس به آنها بود این دوره تحقیقاتی در مدت هشت هفته بود.

این اولین مطالعه‌ای بود که به بررسی کاهش استرس با مدیتیشن و تکنیک‌های کاهش استرس در افرادی می‌پرداخت که استرس بالایی داشتند اما به اختلالات روانی مبتلا نبودند. و این امر از آن جهت بود که تأثیر مدیتیشن را بر روی استرس بررسی نمایند.

این برنامه شامل یک کلاس 2.5 ساعته در هر هفته، یک انزوای هشت ساعته و آموزش چهار روش مدیتیشن، وضعیت‌های عمومی یوگا و دیگر روش‌های کاهش استرس بود.

در  این مطالعه‌، سه چهارم از عموم مردم گفتند که در یک دوره دو هفته‌ای سطحی از استرس را تجربه می‌کنند و نیمی از آنها گفتند که استرسی متوسط تا شدید دارند. و استرس روانی می‌تواند اثرات جسمی بر بدنتان داشته باشد.

از 62 فرد دچار استرس شدید، کسانی که در یک برنامه هشت هفته‌ای ذهن‌آگاهی شرکت کردند در مقایسه با کسانی که در این دوره‌ها شرکت نکرده بودند (گروه کنترل)، پریشانی روانی، استرس ناشی از جر و بحث‌های روزمره، و مشکلات پزشکی کمتری را گزارش کردند.

و در کل آرامش بیشتری و سطح استرس پایین تری در گروه مورد مطالعه مشاهده گردید تاثیرات منفی استرس بر روی گروه کنترل بیشتر مبوده و در کل بخاطر اثر استرس دارای سطح کورتیزول، قندخون بالاتر و ضربان قلب آنان نیز تعداد بیشتری در دقیقه بود.

مدیریت و کاهش استرس با مدیتیشن

افرادی که مدیتیشن را به صورت مرتب انجام میدهند سطح کمتری از استرس و افسردگی را تجربه می کنند.

یادگیری ورزش برای مدیتیشن

کاهش استرس با مدیتیشن، ورزش و دیگر روش‌های از جمله ذهن‌آگاهی ارزش یادگیری را دارند. اما نباید صبر کنید تا استرس شما را از پا بیاندازد و بعد به دنبال یادگیری این روش‌ها باشید. باید قبل از شدت گرفتن استرس این مهارت‌ها را فرا بگیرید تا در زمان لزوم به کارتان بیایند.

یکی از اولین گام‌ها به سمت کنترل و کاهش استرس با مدیتیشن آن است که از افکار و احساسات خود آگاه شوید – زیرا بدنتان به وسیله این افکار و احساسات به شما می‌گوید که چه اتفاقی در حال وقوع است.

و گام دوم آن است که این افکار و احساسات را ارزیابی کنید. سپس، مسائلی را که مهم و قابل اصلاح هستند جدا کنید، و آنها را تغییر دهید. از نگرانی در مورد چیزهایی که قدرت تغییر آنها را ندارید، مثل آب و هوا یا گرفتار شدن در ترافیک، دست بکشید.

وقتی به شرایط منفی فکر می‌کنید، آهسته بگویید، «کافی است!» و با فکر کردن به چیزهایی که دوست دارید حواستان را از مسائل منفی پرت کنید.

تمریز یک دقیقه ای برای کاهش استرس با مدیتیشن

همچنین می‌توانید این هر وقت احساس استرس داشتید این تمرین آرامبخش یک دقیقه‌ای برای کاهش استرس با مدیتیشن را انجام دهید:

«ابتدا بگویید «کافی است» و یک علامت توقف قرمز رنگ را تصور کنید. مستقیم به روبرو نگاه کنید و نفس عمیقی کشیده و همانطور که نفستان را بیرون می‌دهید بگویید، «آرام باش».

این کار را سه بار تکرار کنید و در تنفس (دم) بعدی، وقتی هوا را به داخل می‌کشید مشتتان را گره کنید و وقتی در بازدم هوا را به بیرون می‌دهید مشتتان را باز کنید.

در تنفس بعدی، در هنگام دم پاها و انگشتان پا را سفت کرده و بعد شل کنید؛ سپس در آخرین دم، شانه‌ها و گردن را منقبض و بعد شل کنید.

 

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط

1 روش رفع استرس ساده

روش رفع استرس به آسانی و در هر مکان و حالتی - اگر دنبال ...

استرس و اضطراب کودکان‌ چگونه است؟

استرس و اضطراب کودکان‌ - مهم‌ترین عوامل در استرس و اضطراب کودکان‌ استرس در ...

چگونه با مدیریت استرس به آرامش درونی برسیم؟

مدیریت استرس نکته بسیار مهمی در رسیدن به آرامش درونی است شاید برایتان این ...

وظایف مهم چاکراهای بدن و کارکرد آنها

وظایف مهم چاکراها - هر بخش از بدن انسان وظیفه ای را به عهده ...

دیدگاهها

بدون دیدگاه