دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

کاهش درد با مدیتیشن: معجزه یا قدرت آرامش

کاهش درد با مدیتیشن: معجزه یا قدرت آرامش

کاهش درد با مدیتیشن آوای زیبایی دارد مگر نه هنگامی که در یک وضعیت دردناک قرار می گیریم تمام فکر و ذکر ما به دنبال درد آشفته می گردد، دردهای مزمن و یا دردهای میگرنی وقتی به سراغ ما می آیند تمام هوش و حواسمان را به خود اختصاص می دهند حال آنکه اولین تکنیکی که در زمان تنش و درد به ما می گویند این است که نفس بکش آرام و آهسته انگار که قرار است یک دوز آرامبخش در این نفس کشیدن ما وجود داشته باشد و براستی درد را کم می کند.

اما دلیل این امر چیست شاید بابت این باشد ذهن ما به سمت تنفس تغییر جهت می دهد و بر آن معطوف می گردد و با آنکه درد در جای خودش وجود دارد اندگی به پس زمینه فکر ما وارد می گردد و باعث تسکین لحظه ای ما می شود.

اما چه خوب است که این احساس طولانی مدت شود یا در زمانی که تحت درد شدید و یا آزار دهنده قرار گرفته ایم بتوانیم بنحوی آن را کاهش یا قابل تحمل کنیم و این موضوع مقاله پیش روی ماست و در مورد تحقیقاتی که در مورد کاهش درد با مدیتیشن  صورت گرفته است می باشد.

چکونه کاهش درد با مدیتیشن رخ می دهد

رضا شخصی که در تحقیقات ما در این زمینه کمک نمود او فشار خون بالای خود را جدی نمی‌گرفت، اما حالا به یک تغییر شخصی کامل رسیده است. او کتاب‌هایی در مورد شادی خواند، و روان‌درمانی را شروع کرد و ورزشش را بیشتر کرد.

و با وجود چهارچوب ذهنی بدبینانه‌اش، به توصیه یک همکار مورد اعتماد به مدیتیشن رو آورد. ظرف یک ماه، او احساس آرامش بیشتری داشت  و فشار خونش نیز به حد عادی برگشته بود.

 

مزایای مدیتیشن برای سلامت

مطالعات مختلفی تجربه رضا را تایید کرده و نشان می‌دهند که مدیتیشن نه تنها فشار خون را پایین می‌آورد بلکه می‌تواند سیستم ایمنی شما را نیز تقویت کند –اگرچه مکانیسم اثر آن مشخص نیست- و توانایی تمرکز شما را افزایش دهد.

کسانی که تمرین مدیتیشن می‌کنند می‌تواند از میان تمرین‌های متنوع مذهبی و غیرمذهبی، یکی را انتخاب کنند. وجه مشترک این تمرین‌ها آن است که دایره تمرکز را محدود کرده و جهان خارج را از ذهن بیرون می‌رانند و معمولاً موجب آرامش جسمی هستند.

در مطالعه‌ای مشخص شد که مدیتیشن موجب بهبود واکنش‌های جسمی و احساسی در مقابل استرس شد. در این مطالعه، کسانی که به طور منظم به مدت شش هفته به تمرین مدیتیشن می‌پرداختند وقتی در شرایط استرس‌زا قرار گرفتند فعالیت سیستم ایمنی کمتر و آشفتگی احساسی کمتری داشتند.

مدیتیشن و کاهش استرس

کاهش استرس می‌تواند کلید تاثیر سودبخش مدیتیشن بر سلامت باشد. ما می‌دانیم که استرس در اغلب بیماری‌های شدید مدرن نقش دارد.

مطالعات بسیاری نشان‌‌ دهنده بهبود فیبرومیالژیا و حتی پسوریازیس در بیمارانی بوده که مدیتیشن کرده‌اند. مشکل بتوان بیماری را تصور کرد که استرس و خلق‌وخو در آن نقشی نداشته باشند.

علم هنوز نتوانسته ارتباط بین مغز و سیستم ایمنی فردی که مدیتیشن می‌کند را به طور دقیق درک کند. اما مطالعه‌ای نشان داد که پس از هشت هفته آموزش مدیتیشن، فعالیت الکتریکی بخش‌هایی از لوب جلویی چپ مغز، یعنی ناحیه‌ای که در افراد خوشبین فعالتر است، افزایش می‌یابد.

کاهش درد با مدیتیشن

مدیتیشن باعث کاهش استرس و درد می گردد.

 

 

چطور مدیتیشن را فرا بگیریم

اگر فکر می‌کنید مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند و کاهش درد با مدیتیشن می تواند کمک کند کمی آرامتر شوید، روش‌ها و رشته‌های بسیار متنوعی وجود دارد که از گفتن مانترا تا خیره شدن به شعله شمع تا شمارش نفس‌ها را شامل می‌شود.

باید آنقدر به تلاش ادامه دهید تا احساس خوبی در شما شکل گیرد. و می‌توانید از کلاس‌های آموزشی، کلاس‌های سرای محله یا مراکز دیگر استفاده کنید. این کلاس‌ها اغلب ارزان هستند.

حالا «رضا» تقریباً هر روز صبح روی نیمکت مخصوصی در اتاق نشیمن، مدیتیشن انجام می‌دهد. او می‌گوید که در کنار آمدن با فراز و نشیب‌های زندگی بهتر عمل می‌کند و می‌افزاید که اگر مدیتیشن را رها کند مسائل کوچک هم موجب عصبانیت او خواهند شد.

«وقتی دوباره متعادل می‌شوم، با خودم می‌گویم واقعاً چرا باید از مدیتیشن منظم دوری کنم.»

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

ظاهراً حتی آموزش‌های بسیار مختصر مدیتیشن نیز می‌تواند به افراد کمک کند تا با درد کنار بیایند و مطالعات جدید تصویربرداری مغز می‌تواند دلیل آن را توضیح دهد.

بعد از فقط چهار جلسه 20 دقیقه‌ای مدیتشن ذهن‌آگاه، اغلب مخاطبان یک مطالعه کوچک متوجه کاهش قابل توجه شدت درد و ناراحتی خود، در هنگام مواجهه با محرک درد، شدند.

قبل از یادگیری روش‌های مدیتیشن، هنگامی که فرد در مقابل گرمای شدید قرار می‌گرفت، تصویربرداری مغز نشاندهنده فعالیت زیادی در بخش کلیدی مغز بود اما این فعالیت پس از انجام مدیتشین کاهش یافت.

این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد که تنها کمی بیش از یک ساعت آموزش مدیتیشن می‌تواند موجب کاهش چشمگیر تجربه درد و فعالیت مغزی مرتبط با درد شود.

درمان یا کاهش درد با مدیتیشن

محققان 18 بزرگسال جوان سالم را گرد آوردند که هرگز قبل از پیوستن به این مطالعه دست به مدیتیشن نزده بودند. در چهار جلسه 20 دقیقه‌ای آموزشی، مخاطبان مطالعه روش مدیتیشن موسوم به توجه متمرکز را آموختند که شامل توجه دقیق به الگوهای تنفس است و در عین حال افکاری را که شما را از این توجه دقیق دور می‌کنند مشخص کرده و کنار می‌گذارید.

قبل و بعد از آموزش مراقبه ذهن‌آگاه، فعالیت مغز با استفاده از نوع خاصی تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) سنجیده شد که از فرایندهای طولانی‌تر مغز مثل مدیتیشن تصویربرداری می‌کند و بهتر از ام.آر.آی استاندارد است.

در حین گرفتن ام.‌آر.آی، ابزاری در کنار ساق پای راست هر مخاطب قرار می‌گیرد که گرمای 120 درجه تولید می‌کند –دمایی که برای اغلب مردم دردناک است.

در یک بازه 5 دقیقه‌ای، حرارت به مدت 12 ثانیه روی پوست قرار گرفته و سپس به همان مدت از پوست دور می‌شود. اگرچه صدای ام.آر.آی. بسیار بلند بود اما اغلب مخاطبان موفق شدند که صدا و درد ناشی از منبع حرارت را نادیده گرفته و بر تنفس خود متمرکز شوند.

میزان شدت درد پس از مدیتیشن به طور میانگین 40 درصد کاهش یافت و میزان آزار درد نیز 57 درصد کاهش یافت. مشخص شد که مدیتیشن توانسته فعالیت مناطق پردازش درد در مغز را کاهش دهد. و کاهش درد با مدیتیشن رخداده بود.

حواسپرتی و کاهش درد با مدیتیشن

پذیرش عوامل حواس‌پرتی توسط مدیتیشن درد را کمتر احساس می کنیم

کاهش درد با مدیتیشن 101: پذیرش عوامل حواس‌پرتی

مطالعه تایید می‌کند که مدیتیشن ذهن‌آگاه می‌تواند تاثیری واقعی و قابل سنجش بر تجربه درد شدید، حتی در افرادی که آموزش رسمی کمی داشته‌اند، داشته باشد. مدیتیشن می‌تواند برای مدیریت درد پس از جراحی و دردهای شدید دیگر موثر باشد.

حال باید دید آیا آموزش مختصر می‌تواند برای افراد با درد مزمن نیز مفید باشد یا خیر؟  مدیتیشن مدتها برای درمان درد مزمن به کار رفته است، اما بیماران آموزش‌های بسیار بیشتری دریافت می‌کرده‌اند. مشخص نیست که آیا جلسات مختصر آموزشی مانند جلساتی که در این مطالعه بکار رفته می‌تواند برای این بیماران مفید باشد یا خیر.

مدیتیشن ذهن را از درد دور می‌کند و واکنش احساسی به درد را کاهش می‌دهد. در مرحله آموزش در این مطالعه، مخاطبان یاد گرفتند که چشمان خود را بسته و بر تغییر احساسات تنفس خود متمرکز شوند و به آنها گفته شده بود که هر بار که ذهنشان به سمت مسائل دیگر می‌رود دوباره توجه خود را به تنفسشان معطوف کنند.

معمولاً این مسئله در اولین دقایق مدیتیشن اتفاق می‌افتد. هدف آن است که این حواسپرتی‌ها را بپذیریم، آنها را به همان شکل که هستند قبول کرده و خیلی نرم با توجه دوباره به تنفس، بدون هیچ قضاوتی، اجازه دهیم این عوامل حواس‌پرتی از ذهنمان دور شوند. بسیاری از مردم در ابتدا نمی‌توانند مانع پریشانی ذهن خود شوند و فکر می‌کنند خطایی در کارشان هست. اما آگاه شدن از شلوغی مغز هم بخشی از این روند است.

 

حال که با آشنایی مختصر به مزایای مدیتیشن برای کاهش درد در این مقاله پیدا کرده ایم می توانیم بدنبال راهی مناسب برای یادگیری مدیتیشن تحت نظر بهترین استادان این رشته قرار بگیریم برای این منظور ما  و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه خواندن دوره آموزشی مدیتیشن دو قلب دکتر آرام را برای دوستاران و علاقه مندان مدیتیشن خالی از لطف نیست.

 

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

علاقمندان برای شرکت در دوره با مرکز تجسم خلاق تماس بگیرند.

مطالب مرتبط

مدیتیشن راهی سریع و آسان برای کاهش استرس

راهی سریع و آسان برای کاهش استرس - مدیتیشن می‌تواند استرس روزانه شما را ...

10 تکنیکی که بدون هزینه به شما کمک می کند آرام باشید

آرام باشید شما شایستگی آرامش را دارید به دست آوردن آرامش برای شما مفید ...

کاهش استرس با مدیتیشن بهترین راه رسیدن به آرامش

کاهش استرس با مدیتیشن برای کنترل این احساس ناخوشایند تحقیقات بسیاری صورت گرفته است ...

بهترین روش مدیتیشن برای کاهش استرس و اضطراب

مدیتیشن برای کاهش استرس بسیار ساده است فرض کنید می خواهید برای ارائه یک ...

حقایق شگفت انگیز استفاده از تجسم خلاق در زندگی

تجسم خلاق در زندگی - تجسم خلاق (Creative Imagery) یا تجسم هدایت شده (Guided ...

کاهش استرس با رنگ‌ها

کاهش استرس با رنگ‌ها سال‌ها آثار رنگ‌ها بر روی بدن، روحیات و طرز تفکر انسان ...

دیدگاهها

بدون دیدگاه