ناتواني يادگيري يا (Learning Disability)
ناتواني يادگيري يا (Learning Disability)
فهرست مطالب مقاله
كودكان داراي ناتواني يادگيري معمولا از لحاظ هوشي مشكلي ندارند،
ليكن به دليل نقص در راههاي پردازش اطلاعات مغزشان، عملكرد ذهني پاييني را نشان ميدهند.
به زبان ساده ميتوان گفت ناتواني يادگيري از تفاوت در مسيرهاي عصبي و ارتباط آنها در مغز ناشي ميشود.
اين حالت ممكن است به صورت اشكالات مهمي در اعمالي نظير: گوش دادن، صحبت كردن، خواندن، نوشتن، استدلال كردن، يا حساب كردن تظاهر نمايد.
اكثر اين بينظميها جنبه ذاتي دارند و بنظر ميرسد كه علت آنها بدكاري سيستم اعصاب مركزي باشد.
اين كودكان با حمايت صحيح و درمان به موقع ميتوانند در مدرسه و در زندگي، افراد موفقي باشند.
همه افراد با هوش مانند هم فكر نميكنند
آيا ميدانستيد كه آلبرت انيشتين تا 9 سالگي نميتوانست بخواند؟
و والت ديسني، ژنرال جورج پاتن و نلسون راكفلر همگي و در تمام زندگي خود در خواندن مشكل داشتند.
شايعترين انواع ناتواني يادگيري
• نارساخواني (Dyslexia): نوعي از ناتواني يادگيري است كه فرد مبتلا در درك كلمات مكتوب مشكل دارد.
ممكن است با عنوان ناتواني در خواندن يا اختلال خواندن نيز ناميده شود.
• نارسايي در رياضيات Dyscalculia : فرد مبتلا به ناتواني در رياضيات در حل مسائل رياضي كه محدوديت زماني دارند و درك مفاهيم رياضي مشكل دارد.
• نارسانويسي (Dysgraphia): نوعي ناتوانی يادگيري كه فرد به سختي ميتواند حروف را با شكل مناسب بنويسد يا نميتواند كلمات را در فضاي مشخص و مناسبي جاي دهد.
• اختلالات پردازش شنيداري و ديداري: فرد مبتلا با وجود داشتن بينايي و شنوايي سالم، در درك زبان مشكل دارد.
• ناتواني يادگيري غيركلامي: نوعي ناتواني يادگيري كه از وجود اشكال در نيمكره راست مغز ناشي ميشود و باعث ايجاد مشكل در پردازش ديداري ـ فضايي، شهودي، سازماني و كلينگر میشود.
علائم:
تعداد زيادي از صفات را به كودكان مبتلا به ناتوانيهاي يادگيري نسبت دادهاند كه از مهمترين موارد آن بدين شرح ميباشد.
• جنب و جوش بيش از حد
• نقايص ادراكي ـ حركتي
• بيثباتي عاطفي (حالت عاطفي آنها دائماً در تغيير است)
• نقص در هماهنگي عمومي بدن
• اختلالات در توجه (دامنه توجه كوتاه، حواسپرتي، عدم توجه)
• هيجاني بودن
• اختلال در حافظه و تفكر
• دارا بودن مشکلات درسي بخصوص در خواندن، حساب، نوشتن، هجي كردن
• وجود نقايص در تكلم و شنيدن
مثال هایی از ویژگی های فوق در کودکان سنین دبستان عبارتند از:
• اشتباه مداوم در خواندن و هجي كردن (مخصوصاً اشتباه گرفتن حروف برعكس مثل «7» با «8»، «در» با «رد» )؛
• ناتواني در ادراك توالي اعداد؛
• قاطي كردن علائم رياضي مانند + و – و × و ÷ و… ؛
• كندي در يادگيري مهارتهاي جديد؛
• ناتواني در شمارش پول ؛
• ناهماهنگي حركتي، محكم و بد نگه داشتن مداد و در نتيجه بدخطي؛
• ناتواني دردرك و گفتن زمان؛
• ضعف و ناتواني در يادآوري؛
• ناتواني در دنبال كردن جهتها؛
• مشكل در ادراك حالتهاي چهره و علائم بدني.
در سنین پیش از دبستان :
• دير به حرف افتادن ؛
• اشكال در تلفظ ؛
• اشكال در يادگيري لغات و پيدا كردن كلمه مناسب ؛
• اشكال در يادگيري حروف الفبا، اعداد، رنگها، اَشكال و روزهاي هفته ؛
• قاطي كردن دستورات و كارهاي دنبال هم.
علل ناتواني يادگيري:
در بسياري از موارد زمينه ژنتيكي وجود دارد. در بعضي موارد علت اختلال مربوط به دوران بارداري و تولد است مانند تكامل غيرطبيعي مغز، مصرف دارو يا الكل توسط مادر، كموزني نوزاد هنگام تولد، آمدن جفت پيش از نوزاد، آسيب وارده بر سر، زايمان زود يا ديرهنگام و… . علل پس از تولد عبارتند از: سوءتغذيه، آسيب به سر و مسموميت سرب و … . برخي علل اجتماعي و تربيتي نيز ميتوانند خود را بصورت ناتواني يادگيري بروز دهند.