روانشناسی

چگونه از روان‌شناسی مدرن برای درک عشق رومانتیک استفاده کنیم

چگونه از روان‌شناسی مدرن برای درک عشق رومانتیک استفاده کنیم

5- چرخه‌ی زندگی عشق رفاقتی را درک کنید.

عشق رفاقتی در یک دوره‌ی شش ماهه ضعیف به نظر می‌رسد چون هیچگاه به شدت شیفتگی نمی‌رسد.

اما اگر این مقیاس را از 6 ماه به 60 سال تغییر دهیم، این عشق شیفتگی است که کم‌اهمیت و فوری به نظر می‌رسد

در حالیکه عشق رفاقتی می‌تواند یک عمر طول بکشد. عشق واقعی وجود دارد اما عشق واقعی شیفتگی نیست

و نمی‌تواند شیفتگی‌ای باشد که برای همیشه باقی بماند. عشق واقعی- عشقی که به ازدواج‌های قوی منتهی می‌شود

– عشق رفاقتی قوی است با کمی شیفتگی بین دو نفری که به‌شدت به یکدیگر متعهد هستند.

چگونه از روان‌شناسی مدرن برای درک عشق رومانتیک استفاده کنیم

6- انواع دلبستگی را درک کنید.

بر حسب “دلبستگی” سه گروه از افراد تعریف شده‌اند: افراد مطمئن، افراد دلواپس و افراد دوری‌گزین.

افرادی که جزو هر یک از این گروه‌ها باشند،

در دیدگاه خود نسبت به نزدیکی و در کنار هم بودن، روش حل تضادها، سکس، توانایی‌شان برای بیان آرزوها

و نیازها و انتظارات‌شان از شریک خود و رابطه‌شان متفاوت هستند.

برای انتخاب جفتی مناسب برای خود یا برای بهبود رابطه‌ی خود

، مهم است از نوع دلبستگی یکدیگر آگاهی پیدا کنید و یاد بگیرید چگونه با تفاوت‌های خود کنار بیایید.

˜ افراد مطمئن با نزدیکی احساس راحتی دارند و معمولاً گرم و دوست‌داشتنی هستند.

فقط بیش از 50% درصد افراد، چه بچه‌ها و چه بزرگسالان، افرادی مطمئن هستند.

l افراد دلواپس محتاج نزدیکی هستند،

غالباً از روابط‌شان و توانایی شریک خود برای دوباره دوست داشتن آن‌ها نگران هستند. حدود 20% انسان‌ها دلواپس هستند.

l افراد دوری‌گزین صمیمیت را با فقدان استقلال یکی می‌دانند

و دائماً تلاش می‌کنند نزدیکی را به حداقل برسانند. حدود 25% افراد دوری‌گزین هستند.

افرادی که هم دلواپس باشند و هم دوری‌گزین، حدود 3 تا 5 درصد انسان‌ها را تشکیل می‌دهند.

چگونه از روان‌شناسی مدرن برای درک عشق رومانتیک استفاده کنیم

7- از ارتباطات موثر استفاده کنید. شما می‌توانید از ارتباطات موثر (الف) برای انتخاب شریک مناسب خود استفاده کنید-

این سریع‌ترین و مستقیم‌ترین روش برای مشخص کردن این موضوع است که آیا شریک آینده‌ی شما می‌تواند

نیازهای‌تان را برآورده کند یا نه و ب) برای اطمینان از اینکه نیازهای شما در این رابطه برآورده می‌شود یا نه،

چه نیازهای جدیدتان و چه نیازهای قدیمی‌تان. ارتباطات موثر بر روی این اصل کار می‌کند که همه‌ی ما دارای نیازهای خاصی در روابط هستیم

که بسیاری از آن‌ها توسط نوع دلبستگی ما تعیین می‌شود.

اگر مضطرب هستید، وقتی احساس می‌کنید کم‌کم به رفتار اعتراضی و تهاجمی متوسل می‌شوید، به اصول ارتباطات موثر رجوع کنید.

وقتی چیزی که شریک شما گفته یا انجام داده (یا نگفته یا انجام نداده است) سیستم دلبستگی شما را به شکلی فعال می‌کند

که احساس می‌کنید در آستانه‌ی اقدام منفی انجام دادن هستید

(با جواب ندادن به تماس‌های تلفنی، تهدید به جدایی و غیره)، جلوی خود را بگیرید.

سپس ببینید نیازهای حقیقی شما چیست و از ارتباطات موثر به جای آن استفاده کنید

(بعد از آنکه کاملاً آرام شدید که ممکن است یک یا دو روز طول بکشد). اگر شما دوری‌گزین هستید،

قطعاً خواهید دانست که باید از ارتباطات موثر زمانی استفاده کنید که احساس نیاز به فرار از یک رابطه می‌کنید.

از این تکنیک برای توضیح این مطلب به شریک خود استفاده کنید که شما به مقداری فضا و زمان نیاز دارید

و می‌خواهید روشی پیدا کنید که برای هردوی‌تان قابل‌قبول باشد. چند جایگزین پیشنهاد دهید و مطمئن شوید

که به نیازهای شریک خود توجه می‌کنید. با انجام این کار، احتمالاً به فضای تنفسی می‌رسید که به آن نیاز دارید.

5 اصل داشتن ارتباطات موثر از این قرار است:

˜ احساسات خود را بروز دهید- درباره‌ی احساسات‌تان کاملاً صادق باشید.

˜ بر روی نیازهای خود تمرکز کنید

– نیازهای خود را روشن کنید. رفاه شریک خود را در نظر بگیرید. بر روی هدف خود تمرکز کنید، نه بر روی نقایص شریک خود.

l خاص باشید- آنچه شما را اذیت می‌کند، دقیقاً بیان کنید.

˜ سرزنش نکنید- هیچگاه کاری انجام ندهید که شریک‌تان احساس عجز و ناتوانی کند. قبل از برقراری ارتباط، کاملاً آرام باشید.

˜ اعتماد به نفس داشته باشید-

اگرچه افراد گوناگون ممکن است نگرانی‌های شما را به رسمیت نشناسند، آن‌ها خوشحالی شما را باید به رسمیت بشناسند.

با استفاده از تکنیک کارشناس جذب تجسم خلاق شوید زندگی تان را بسازید

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن