آرامش

چگونه به آرامش روانی برسیم(بخش سوم)

چگونه به آرامش روانی برسیم(بخش سوم)

بخش 3

آزاد کردن ذهن خود

1- قدردانی (سپاسگزاری) را تمرین کنید.

برای یافتن آرامش روانی، قدردانی کردن را تمرین کنید. شما باید قدردان نعمت‌هایی که در زندگی دارید، باشید.

وقتی لحظه‌ای از موقعیت فعلی خود خارج می‌شوید و آنچه که باید نسبت به آن قدردان باشید بررسی می‌کنید،

می‌توانید حسی از آرامش روانی برای خود فراهم کنید و حس برقراری ارتباط با افراد کنار خود را افزایش دهید.

قدردانی کردن همچنین کمک می‌کند آرامش معنوی بوجود آورید و با منبعی بزرگ‌تر از خود پیوند برقرار کنید.

شما می‌توانید عمل قدردانی را روزانه انجام دهید،

همچون ایجاد فهرستی ذهنی از 5 چیزی که نسبت به داشتن آن‌ها قدردان هستید.

شما می‌توانید همچنین این فهرست را به شکل نوشتاری بر روی تلفن، کامپیوتر یا یک قطعه کاغذ بنویسید.

آنچه نسبت به آن سپاسگزار هستید می‌تواند چیزهای ساده یا کوچکی در یک روز از زندگی شما باشد، همچون یک روز آفتابی یا یک باران طراوت‌بخش.

تحقیقات ارتباط بین قدردانی و داشتن احساس عزت‌نفس بالاتر، افزایش همدلی و گرایش کمتر به افسردگی و تهاجم را نشان داده است.

2- از نشخوار فکری اجتناب کنید.

یک شکل رایج از نگرانی که باعث می‌شود افراد در گذشته‌ی خود گرفتار شوند یا آزار ببینند، نشخوار فکری نامیده می‌شود.

نشخوار فکری زمانی اتفاق می‌افتد که ذهن شما در حلقه‌ای از نگرانی‌ها گرفتار می‌شود و آن را بارها و بارها تکرار می‌کند.

این الگو می‌تواند استرس‌زا باشد و باعث شود شما احساس خستگی کنید و از حالت آرامش ذهن دور شوید.

وقتی خود را در چنین موقعیتی یافتید، با پیروی از این متن، با این عادت مقابله کنید:

“من در حال نشخوار فکری هستم و این عمل هیچ سودی به من نمی‌رساند و فقط باعث ناراحتی‌ام می‌شود.

من باید بتوانم تمرکز خود را بر روی چیزهای مثبت معطوف کنم/یا کاری آرامش‌بخش انجام دهم.

” سپس با سرگرم کردن خود با یک فعالیت و پیدا کردن چیزی برای تمرکز بر آن از این متن به شکل عملی پیروی کنید.

3- ریلکس کنید.

برای پیدا کردن آرامش روانی، باید زمانی را به ریلکس کردن اختصاص دهید.

ریلکس کردن برای ایجاد و حفظ تعادل در زندگی خود ضروری است.

زمان ریلکسیشن زمانی است که شما استرس را رفع کرده و ذهن خود را از نگرانی درباره‌ی برنامه‌ها یا کارهای روزانه‌ی خود رها می‌کنید.

بدانید چه‌چیزی باعث می‌شود شما ریلکس شوید- آنچه به شما کمک می‌کند

تا آرامش پیدا کنید شخصی است و ممکن است با دوستان و خانواده‌تان متفاوت باشد.

تکنیک‌های ریلکسیشن اشکال بسیاری به خود می‌گیرد. برای برخی، ورزش‌هایی همچون دویدن یا یوگا آرامش‌بخش است.

ورزش به سلامت عمومی بدن کمک می‌کند و اندورفین را در بدن افزایش می‌‌دهد که اندورفین نیز خلق و خو و سطوح انرژی شما را بالا می‌برد.

برخی افراد همچنین دوست دارند تا مدی‌تیشن انجام دهند، به مکان‌های اجتماعی بروند،

کتاب‌های خوب بخوانند یا حمام آب گرم بگیرند.

ورزش کردن یا سپری کردن زمان با دوستان خود با احساس خوشحالی و رضایت از زندگی در ارتباط است.

آگاه شوید کدام فعالیت‌ها به شما کمک می‌کند آرامش پیدا کنید

و آن فعالیت‌ها را حداقل یکبار در هفته برای یافتن آرامش روانی انجام دهید.

4- به تاثیر دیگران توجه کنید.

چیزی که ممکن است ندانید بر آرامش درونی ذهن شما اثر می‌گذارد، تاثیر دیگران است.

به افرادی که در زندگی شما حضور دارند،

فکر و سعی کنید اثری که آن‌ها بر وضعیت روانی شما می‌گذارند،

شناسایی کنید. همه‌ی انسان‌ها زمان‌های سخت در زندگی خود دارند و از چیزهایی در زندگی شکایت می‌کنند اما اگر کسی در زندگی شما وجود دارد

که این را به‌صورت یک الگوی طبیعی انجام می‌دهد،

او احتمالاً دارد انرژی شما را تخلیه می‌کند یا اثر منفی بر خلق و خوی شما می‌گذارد.

اگر افرادی این‌چنینی در زندگی خود دارید، ممکن است نیاز باشد تا درباره‌ی مقدار زمانی که با آن‌ها سپری می‌کنید، تجدیدنظر کنید.

اگر نمی‌توانید از حضور در کنار این افراد اجتناب کنید

(آن‌ها ممکن است اعضای خانواده یا همکاران‌تان باشند)، سعی کنید مثبت باشید.

به خود بگویید: “می‌خواهم مثبت باشم و امروز را علیرغم وجود این افراد به روز خوبی تبدیل کنم.”

سعی کنید زمان بیشتری را با افرادی سپری کنید که روحیه‌ی شما را بالا می‌برند و به حس آرامش روانی شما اضافه می‌کنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن