آرامش

چگونه احساس آرامش و ریلکسیشن کنیم(بخش دوم)

چگونه احساس آرامش و ریلکسیشن کنیم(بخش دوم)

بخش 2

داشتن یک سبک زندگی سالم

چگونه احساس آرامش و ریلکسیشن کنیم(بخش دوم)

1- خواب کافی داشته باشید. شبانه 7 تا 8 ساعت یا هر مقداری که نیاز دارید تا احساس آرامش کنید، بخوابید.

نخوابیدن کافی همچون یک دور باطل است: اگر دچار استرس هستید، ممکن است نتوانید خوب بخوابید؛

اگر نتوانسته‌اید خوب بخوابید، ممکن است احساس استرس بیشتری کنید. اگر بدلیل استرس در خوابیدن دچار مشکل شده‌اید،

می‌توانید جوشانده‌ی بابونه بنوشید. جوشانده‌ی بابونه یک ماده‌ی آرامش‌بخش خوشایند است.

از تماشای تلویزیون حداقل یک ساعت قبل از خواب اجتناب کنید. ساعت آخر شب خود را قبل از رفتن به رخت‌خواب به انجام کارهایی همچون خواندن یا مدی‌تیشن در نور کم سپری کنید.

از فکر کردن به خواب خودداری کنید. نگرانی درباره‌ی خواب می‌تواند شما را بیشتر بیدار نگه دارد.

بگذارید ذهن‌تان به چیزی به غیر از خواب فکر کند. اگر همچنان نمی‌توانید بخوابید،

بلند شوید و برای مدتی فعالیتی سبک (همچون خواندن) انجام دهید

تا زمانی‌که دوباره احساس خستگی کنید و به خواب بروید.

چگونه احساس آرامش و ریلکسیشن کنیم(بخش دوم)

2- از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید.

در روز سه وعده غذا بخورید، به‌خصوص صبحانه. در طول روز، باید غذاهای سبوس‌دار،

سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین‌های کم‌چرب مصرف کنید.

6 سِروینگ در روز مواد سبوس‌دار (همچون نان و پاستای سبوس‌دار، غلات، برنج قهوه‌ای) مصرف کنید.

یک سِروینگ یک قطعه نان، 2/1 فنجان پاستا، غلات یا برنج است. از مصرف غلات فرآوری‌شده‌ی با قند بالا اجتناب کنید.

حداقل 4 سِروینگ سبزیجات و 4 سِروینگ میوه هر روز مصرف کنید.

سیب‌زمینی نباید یکی از سبزیجات اصلی غذای شما باشد.

یک سِروینگ 2/1 فنجان سبزیجات پخته‌شده (بیشتر با برگ‌های خام)،

یک قطعه میوه در اندازه‌ی یک توپ بیسبال یا 2/1 فنجان آب‌میوه یا آب سبزیجات 100% طبیعی است.

3-2 سِروینگ پروتئین کم‌چرب (آجیل، لوبیا، عدس، ماهی، تخم‌مرغ، گوشت مرغ)

و 2-1 سِروینگ لبنیات با چربی پایین (یا مکمل‌های کلسیوم) هر روز مصرف کنید.

از مصرف گوشت‌های نمک‌زده و با فرآوری بالا همچون گوشت‌های بیکن اجتناب کنید. گهگاهی از گوشت قرمز مصرف کنید.

چگونه احساس آرامش و ریلکسیشن کنیم(بخش دوم)

3- آب بدن خود را متعادل نگه دارید.

از دست رفتن آب بدن به‌سرعت باعث سردرد می‌شود و غالباً حس بد و ناخوشایندی به انسان می‌دهد که می‌تواند به بروز استرس کمک کند. هر روز 8 لیوان آب بنوشید.

آب ساده بهتر است اما شما می‌توانید نوشیدنی‌های گیاهی طبیعی و شیرین‌نشده و آب‌میوه یا آب سبزیجات 100% طبیعی نیز بنوشید.

چگونه احساس آرامش و ریلکسیشن کنیم(بخش دوم)

4- مصرف کافئین و الکل را محدود کنید.

این مواد می‌توانند آب بدن را تخلیه و به بروز استرس در بدن نیز کمک کنند.

بعضی‌وقت‌ها افراد از الکل به‌عنوان راهی برای رفع استرس استفاده می‌کنند

و این عادت نه فقط ناسالم بلکه خطرناک است و می‌تواند در طولانی‌مدت به استرس بیشتر منجر شود.

کافئین در ابتدا می‌تواند باعث ایجاد احساس خوبی-غالباً حس بیداری- در بدن شود اما مطالعات نشان داده است

که مصرف بیش از حد آن به بروز استرس در بدن کمک می‌کند چون ضربان قلب را افزایش می‌دهد.

چگونه احساس آرامش و ریلکسیشن کنیم(بخش دوم)

5- دائماً ورزش کنید. ورزش کردن روش مناسبی برای برطرف کردن استرس است و باعث می‌شود خواب کافی شبانه داشته باشید.

حداقل 20 دقیقه ورزش سبک (پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری، دویدن) حداقل 4-3 بار در هفته انجام دهید.

چگونه احساس آرامش و ریلکسیشن کنیم(بخش دوم)

6- یوگا انجام دهید. بسیاری از مطالعات انجام شده نشان‌دهنده‌ی مزایای سلامتی و ویژگی‌های کاهش‌دهنده‌ی استرس است.

در حالیکه انواع گوناگونی از یوگا وجود دارد، بیشتر افراد از تمرین‌های تنفسی،

مدی‌تیشن و تمرین‌های کششی برای عضلات گوناگون خود استفاده می‌کنند.

یوگا می‌تواند انرژی شما را افزایش دهد، به کاهش وزن کمک می‌کند، دردهای مزمن و بی‌خوابی را کاهش می‌دهد،

عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند تا نگاه مثبتی به زندگی داشته باشید. هیچ دلیلی برای امتحان آن وجود ندارد!

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن