اضطراب و استرس

چگونه موقعیت استرس‌زا آرامش خود را حفظ کنیم(بخش چهارم)

چگونه موقعیت استرس‌زا آرامش خود را حفظ کنیم(بخش چهارم)

 

بخش 4

اقدام کردن

چگونه موقعیت استرس‌زا آرامش خود را حفظ کنیم(بخش چهارم)

1- کارهای‌تان را به‌تعویق نیندازید. به تعویق انداختن کارها غالباً از ترس و اضطراب ناشی می‌شود

و می‌تواند ما را در مسیر رسیدن به پیشرفت متوقف کند. شما ممکن است در نیاز به کمال‌گرایی آنقدر “گرفتار” شوید

که نتوانید کارهای ضروری زندگی خود را انجام دهید چون نگران هستید اوضاع آنطور که می‌خواهید، پیش نرود.

خوشبختانه، می‌توانید تکنیک‌هایی را برای غلبه بر به تعویق انداختن کارها و استرس ناشی از آن یاد بگیرید.

چگونه موقعیت استرس‌زا آرامش خود را حفظ کنیم(بخش چهارم)

2- تمرین‌های ذهن‌آگاهی را انجام دهید.

شما نمی‌توانید استرس را از زندگی خود حذف کنید و در حقیقت نباید این کار را انجام دهید.

استرس می‌تواند یک انگیزه‌دهنده‌ی بزرگ باشد. تکنیک‌های ذهن‌آگاهی کمک می‌کند متوجه زمان‌های استرس‌زای زندگی خود شوید

و احساسات ناشی از این زمان‌ها را بدون قضاوت کردن بپذیرید.

ذهن‌آگاهی به شما کمک خواهد کرد تا از تمرکز بیش از حد بر روی استرس خودداری کنید.

چگونه موقعیت استرس‌زا آرامش خود را حفظ کنیم(بخش چهارم)

3- مدی‌تیشن انجام دهید.

فرایند مدی‌تیشن شامل ساکت بودن و پذیرش لحظه‌ی حال است. مدی‌تیشن به شما کمک می‌کند

تا در استرس‌های روزانه‌ی خود احساس آرامش داشته باشید.

در حقیقت، مدی‌تیشن می‌تواند با گذشت زمان حتی نوع واکنش مغز را به عوامل استرس‌زا تغییر دهد!

مدی‌تیشن به خصوص اخیراً حمایت زیادی از سوی جامعه‌ی علمی جهان دریافت کرده است.

شما می‌توانید مدی‌تیشن را به‌تنهایی یا با کمک دیگران انجام دهید.

˜ با پیدا کردن یک مکان خلوت شروع کنید. از روشن کردن تلویزیون، کامپیوتر یا تلفن‌همراه خود اجتناب کنید.

اگر می‌توانید، حداقل 15 دقیقه را به انجام مدی‌تیشن اختصاص دهید (اگرچه 30 دقیقه بهتر است).

˜ چشمان خود را ببندید و نفس‌های یکنواخت و عمیق بکشید. با تمرکز بر روی تنفس خود شروع کنید.

شما می‌توانید به‌تدریج تمرکز خود را گسترش دهید تا تجارب دیگر حسی خود را در آن بگنجانید.

˜ به حس‌های خود بدون قضاوت توجه کنید. افکار خود را بپذیرید، حتی اگر منفی هستند:

“الان فکر می‌کنم این حس در درون من ناخوشایند است.

” آن فکر را همانطور که هست، بپذیرید، بدون تلاش برای تغییر یا رد کردن آن.

چگونه موقعیت استرس‌زا آرامش خود را حفظ کنیم(بخش چهارم)

4- عبارت‌های مثبت را تکرار کنید.

افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنید.

شما می‌توانید مغز خود را برای جستجوی بهترین‌ها در خود و نه بدترین‌ها آموزش دهید

که به کاهش استرس کمک می‌کند. در زیر چند مثال ارائه می‌شود.

˜ “من می‌توانم از پس این کار بربیایم.”

˜ “من می‌توانم نهایت تلاش خود را انجام دهم. این همه‌ی کاری است که می‌توانم انجام دهم.”

 

˜ “من بزرگ‌تر از مشکلات خود هستم.”

˜ “من انسان هستم. همه‌ی انسان‌ها اشتباه می‌کنند.”

˜ “این حادثه موقتی است و خواهد گذشت.”

˜ “من می‌توانم به هنگام نیاز تقاضای کمک کنم.”

چگونه موقعیت استرس‌زا آرامش خود را حفظ کنیم(بخش چهارم)

5- استرس خود را به شکل مثبت آزاد کنید.

کنترل استرس به روش‌های منفی همچون پناه بردن به الکل یا مواد مخدر یا تخلیه‌ی آن بر سر دیگران می‌تواند مخرّب باشد.

از این گرایش‌ها اجتناب و بر روش‌های مثبت و مولد برای بیان استرس خود تمرکز کنید.

˜ وقتی دچار استرس می‌شوید، به‌ویژه اگر خشمگین هستید،

در مقابل وسوسه‌ی انجام کاری تند برای بیان خشم خود مقاومت کنید.

ابراز خشم خود از طریق فریاد زدن، خشم فیزیکی یا حتی شکستن اشیاء می‌تواند خشم و استرس شما را بدتر کند.

کاری کمتر مضر و مخرب همچون فشردن یک توپ نرم یا خط‌خطی کردن بر روی کاغذ را آزمایش کنید.

˜ از سوی دیگر، دشنام دادن می‌تواند کمک کند در موقعیت‌های استرس‌زا احساس بهتری داشته باشید.

فقط نسبت به مکان انجام آن آگاه باشید: مشخصاً انجام این کار در مقابل رئیس یا حتی کودک خود نه فقط شما را اذیت خواهد کرد،

بلکه ممکن است نتایج سوئی به همراه داشته باشد.

˜ اگر می‌خواهید، می‌توانید گریه کنید. بعضی‌وقت‌ها شما به گریه کردن نیاز دارید. گریه کردن به شما حس بهتری می‌دهد.

وقتی گریه می‌کنید، عبارت‌های مهربانانه و آرامش‌بخش را برای خود تکرار کنید.

˜ به موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید.

گوش کردن به موسیقی آرامش‌بخش در زمان استرس می‌تواند آرامش روحی و روانی ایجاد کند.

˜ یک دوش یا حمام داغ بگیرید. گرمای فیزیکی دارای اثر آرامش‌بخشی بر بسیاری از افراد است.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن