حافظه و یاد گیری

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش سوم)

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش سوم)

سوال بخش 2

کدامیک از تکنیک‌ها یا روش‌های زیر بهتر به شما کمک می‌کند تا حافظه‌ی خود را بهبود بخشید؟

l مغز خود را با حل معما تقویت کنید. هرچه بیشتر بر روی آن کار کنید، حافظه‌تان قوی‌تر خواهد شد.

l شب قبل از امتحان درس بخوانید. اطلاعات در ذهن شما تازه خواهد شد و با احتمال کمتری آن را فراموش خواهید کرد.

l خود را از محیط اطراف‌تان جدا و از تمرکز بر آن خودداری کنید. این می‌تواند شما را از عوامل منحرف‌کننده‌ی تمرکز ذهن دور کند.

l حس‌های خود را محدود کنید. هرچه کمتر از حس‌های خود استفاده کنید، متمرکزتر خواهید بود.

بخش 3

انجام روش‌های تقویت حافظه

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش سوم)

1- چیزهایی که می‌خواهید به یاد آورید، با صدای بلند بگویید.

اگر در به یاد آوردن خوردن قرص‌های خود هر روز صبح دچار مشکل هستید،

درست بعد از خوردن قرص‌ها برای تقویت این ایده در ذهن‌تان، فقط بگویید:

“من قرصم را خوردم!” گفتن این جمله با صدای بلند به شما کمک می‌کند به یاد آورید که واقعاً قرص خود را خورده‌اید.

این همچنین زمانی جواب می‌دهد که شما شخص جدیدی را می‌بینید و نمی‌خواهید نام او را فراموش کنید.

بعد از آنکه نام آن شخص را یاد گرفتید، آن را تکرار کنید: “سلام سارا، از ملاقات با تو خوشحالم.”

یادآوری یک آدرس یا یک زمان ملاقات نیز مفید است.

فقط آن را با صدای بلند برای شخصی تکرار کنید که شما را دعوت کرده است.

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش سوم)

2– وقتی مجبور هستید چیزی را به یاد آورید، تنفس خود را عمیق کنید.

وقتی قرار است چیزی جدید یاد بگیرید، تنفس خود را آرام اما عمیق‌تر سازید.

تنفس عمیق‌تر و آرام‌تر نوع عملکرد مغز را با تحریک پالس‌های الکتریکی مغز به امواج تتا تغییر می‌دهد.

برای فعال کردن امواج تتای خود، تنفس خود را به بخش تحتانی شکم‌تان منتقل کنید-

به عبارت دیگر، تنفس عمیق را از شکم خود شروع کنید. آگاهانه میزان تنفس خود را آرام کنید.

بعد از چند لحظه، باید احساس آرامش بیشتری داشته باشید،

امواج تتا باید در مغز شما جریان داشته باشد و شما باید در یادآوری اطلاعات جدید مستعدتر باشید.

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش سوم)

3- نام یک شخص را به یاد آورید.

از یک روش معروف برای حفظ نام یک شخص استفاده کنید.

وقتی شخصی خود را به شما معرفی می‌کند،

او را با نام نوشته شده بر روی پیشانی‌اش تجسم کنید. این کار تصویر آن شخص را با نام او تداعی می‌کند.

4- از توپ استرس استفاده کنید.

برخی مطالعات نشان می‌دهد فشردن توپ استرس یا مشت کردن دست خود می‌تواند به یادآوری اطلاعات بعدها کمک کند.

l قبل از حفظ کردن چیزی، توپ استرس را در دست اصلی خود بفشارید.

l وقتی نیاز به یادآوری اطلاعات دارید، توپ استرس را در دست مخالف خود برای حداقل 45 ثانیه بفشارید.

این عمل ساده ممکن است برای یادآوری شما کافی باشد.

5- آدامس بجوید.

این عمل ساده می‌تواند مغز را تحریک کند و تمرکز شما را بهبود بخشد،

به‌ویژه اگر نیاز به یادآوری اطلاعات به‌مدت 30 دقیقه یا بیشتر دارید.

l برخی مطالعات نشان داده است که حافظه‌ی دیداری یا شنیداری زمانی بهبود پیدا می‌کند که شخص آدامس بجود.

l وقتی نیاز به یادآوری اطلاعات برای کمتر از 30 دقیقه دارید، بهتر است چیزی بجوید.

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش سوم)

6- چشمان خود را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید.

مطالعات نشان می‌دهد حرکت دادن چشمان خود از یک طرف به طرف دیگر به‌مدت فقط 30

ثانیه یکبار در روز دو بخش از مغز را فعال می‌کند و باعث می‌شود حافظه‌تان راحت‌تر کار کند.

این حرکت را زمانی انجام دهید که صبح‌ها از خواب بلند می‌شوید.

چگونه حافظه‌ی خود را بهبود بخشیم(بخش سوم)

7- گیاه رزماری را بو کنید. مطالعات نشان می‌دهد بو کردن رزماری می‌تواند حافظه را بهبود بخشد.

یک شاخه رزماری یا روغن رزماری را روزی یکبار بو کنید.

حتی یونانیان باستان در روزهای امتحان برای کمک به بهتر شدن حافظه‌شان رزماری را بر پشت گوش‌های خود قرار می‌دادند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن