دسته‌بندی نشده

چگونه قدرت حافظه را افزایش دهیم(بخش اول)

چگونه قدرت حافظه را افزایش دهیم(بخش اول)

فراموش کردن اطلاعات در این عصر دیجیتال ساده به نظر می‌رسد،

اما در عین حال، بسیاری از ما می‌توانیم به‌سادگی چیزهایی را که فراموش کرده‌ایم، در اینترنت جستجو کنیم.

اگرچه این کار شاید غیرضروری به نظر برسد، اما حفظ کردن اطلاعات به دلایل بسیاری مهم است.

یک دلیل آن این است که حفظ کردن ذهن را منظم و آن را متمرکزتر و کاراتر می‌سازد؛ آنچه در حافظه‌ی خود نگه می‌دارید،

همچنین مشخص می‌کند چه تفکری درباره‌ی چیزها دارید و به شما کمک می‌کند مفاهیم را سریع‌تر درک کنید.

با کاهش استرس، بهبود رژیم غذایی خود و تغییر نوع تفکر خود، می‌توانید قدرت حافظه‌تان را افزایش دهید.

بخش 1

کاهش استرس

چگونه قدرت حافظه را افزایش دهیم(بخش اول)

1- هر روز مدی‌تیشن انجام دهید.

انجام مدی‌تیشن به‌مدت حداقل 15 تا 30 دقیقه هر روز به لحاظ فیزیکی مغز شما را تغییر می‌دهد

و شما را با اضطراب کمتری مواجه می‌کند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که مدی‌تیشن تمرکز را ارتقاء می‌دهد و خواب را بهبود می‌بخشد.

بهترین زمان برای انجام مدی‌تیشن آغاز صبح، زمانی که استرس دارید، در وقت ناهار خود یا در انتهای روز کاری‌تان است.

انجام مدی‌تیشن قبل از زمان خواب توصیه نمی‌شود. با مدی‌تیشن، شما می‌خواهید کاملاً هوشیار و بیدار باقی بمانید.

چگونه قدرت حافظه را افزایش دهیم(بخش اول)

2- یوگا انجام دهید.

علاوه بر افزایش قدرت فیزیکی و انعطاف‌پذیری، یوگا مغز را تغییر می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد علاوه بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی،

یوگا از کوچک شدن مغز که بدلیل افزایش سن رخ می‌دهد، محافظت می‌کند.

نکته‌ی جالب اینکه یوگا عمدتاً از کوچک شدن نیمکره‌ی چپ مغز جلوگیری می‌کند

که با احساسات مثبتی همچون لذت و خوشحالی مرتبط است.

به همراه مدی‌تیشن، یوگا نیز کمک می‌کند تا در زندگی روزانه‌ی خود حضور بیشتری داشته باشید.

چگونه قدرت حافظه را افزایش دهیم(بخش اول)

3- دائماً ورزش کنید.

تحقیقات نشان داده است که ورزش می‌تواند

به اصلاح مشکلات شناختی ناشی از افزایش سن و سبک زندگی بی‌تحرک و ساکن کمک فراوانی کند.

ورزش همچنین کاهش‌دهنده‌ی استرس است و به بهبود خلق و خو و افزایش اعتماد به نفس می‌انجامد.

˜ مطالعات حداقل انجام 150 دقیقه فعالیت‌های ورزشی هوازی سبک همچون پیاده‌روی

یا 75 دقیقه فعالیت‌های ورزشی شدید همچون دویدن را به شکل هفتگی توصیه می‌کنند.

˜ ورزشی انجام دهید که از انجام آن لذت می‌برید- اگر از دویدن خوش‌تان نمی‌آید، خود را مجبور نکنید 3 بار در هفته بدوید؛ شنا کنید یا به یک باشگاه ورزشی بپیوندید.

˜ درباره‌ی مدت زمانی که می‌توانید ورزش کنید، واقع‌بین باشید.

اگر می‌دانید که نمی‌توانید روزانه 30 دقیقه را به پیاده‌روی اختصاص دهید، آن را به 10 دقیقه تقسیم کنید.

چگونه قدرت حافظه را افزایش دهیم(بخش اول)

4- خواب کافی داشته باشید.

به طور متوسط، بزرگسالان به 7.5 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند؛

بچه‌ها و نوجوانان به‌مدت زمان بیشتری نیاز دارند (بسته به سن‌شان، به 8.5 تا 18 ساعت خواب).

وقتی به شکل پیوسته خواب خوبی نداریم، احتمال بیشتری وجود دارد که از استرس،

اضطراب، حافظه‌ی بد و بسیاری از شرایط غیرمطلوب دیگر رنج ببریم.

l اگر روزانه مدی‌تیشن، یوگا و ورزش منظم انجام می‌دهید، باید خواب شبانه برای‌تان سختی کمتری داشته باشد.

˜ حداقل 30 دقیقه در انتهای روز قبل از خواب استراحت کنید.

در تخت‌خواب دراز بکشید و 20 دقیقه را به ریلکسیشن ماهیچه‌ای پیشرونده سپری کنید یا کتابی بخوانید.

˜ قبل از خواب، از نگاه کردن به کامپیوتر، تلویزیون، تلفن و تبلت اجتناب کنید.

˜ وقتی می‌خوابید، مغز شما اطلاعات را به بانک حافظه‌ی طولانی‌مدت‌تان انتقال می‌دهد.

عدم داشتن خواب کافی بر توانایی مغز اثر می‌گذارد و حافظه را دچار مشکل می‌کند.

چگونه قدرت حافظه را افزایش دهیم(بخش اول)

5- نظم داشته باشید.

وقتی کلیدهای خود یا چند سند مهم‌تان را پیدا نمی‌کنید، به‌راحتی دچار استرس می‌شوید.

انتخاب مکان‌های خاص برای هر چیزی و سپس قرار دادن آن‌ها در آنجا، استرس را در زندگی شما کاهش خواهد داد

و ذهن شما را برای تمرکز بر چیزهای دیگر آزاد خواهد کرد (همچون افزایش حافظه‌ی خود).

˜ شما مجبور نیستید همه‌چیز را بلافاصله انجام دهید.

با چیزهای کوچکی همچون قرار دادن کلیدهای خود در جاکلیدی یا قرار دادن کت،

کفش‌ها و کیف خود در جای مخصوص خود زمانی که به خانه می‌رسید، شروع کنید.

˜ اگر کارهای بسیاری برای انجام دادن دارید، ایجاد یک فهرست به آرام کردن ذهن خود کمک شایانی می‌کند.

چگونه قدرت حافظه را افزایش دهیم(بخش اول)

6- ارتباطات اجتماعی خود را برقرار کنید.

زمان خود را با افرادی سپری کنید که از همراهی‌شان لذت می‌برید و باعث می‌شوند شما احساس خوبی داشته باشید.

برقراری ارتباط با دیگران می‌تواند اضطراب را کاهش دهد، اعتماد به نفس را افزایش دهد

و ما را از چیزهایی دور کند که استرس در ما ایجاد می‌کند.

اگر دارای هیچ دوست/خانواده‌ای نیستید یا دور از دوستان/خانواده‌ی خود زندگی می‌کنید،

پیوستن به یک باشگاه یا تماس با دوستان/خانواده‌ی خود با استفاده از یک برنامه‌ی چت ویدئویی آن‌لاین را در نظر بگیرید.

چگونه قدرت حافظه را افزایش دهیم(بخش اول)

7- بخندید. تحقیقات نشان می‌دهد که خنده می‌تواند حافظه‌ی کوتاه‌مدت را در بزرگسالان بهبود بخشد.

خنده همچنین اندورفین را افزایش و سیستم ایمنی بدن را ارتقاء و استرس را کاهش می‌دهد

و حافظه را در میان تمام گروه‌های سنی بهبود می‌بخشد.

˜ فیلم‌های کمدی یا ویدئوهای خنده‌دار مشاهده کنید، به دوستان خود جوک بگویید،

در یک شوی کمدی استند‌آپ حضور به هم برسانید و کارهایی انجام دهید که باعث شود دائماً بخندید.

چگونه قدرت حافظه را افزایش دهیم(بخش اول)

8- به خود برسید.

حمام یا دوش آب گرم بگیرید، از ماسک صورت استفاده کنید، ناخن‌های‌تان را کوتاه کنید،

پاهای خود را بشورید یا به سلمانی بروید و موی‌تان را کوتاه کنید.

برای تمرکز بر روی احساس خوب داشتن زمان بگذارید. برای توجه کردن به خود، به خود افتخار کنید.

اگر از پرداخت پول ماساژ برنمی‌آیید، از دوست یا شریک خود بخواهید شما را ماساژ دهد.

چگونه قدرت حافظه را افزایش دهیم(بخش اول)

9- از تکنولوژی دور شوید.

کاهش استفاده از تکنولوژی (یعنی نشستن در مقابل کامپیوتر، تلفن یا تبلت)

به‌مدت حتی 30 دقیقه در روز می‌تواند سلامت مغز را بهبود بخشد و کمک کند عمیق‌تر فکر کنید.

این کار همچنین به شما کمک می‌کند در لحظه‌ی حال بیشتر حاضر باشید

و به شما زمانی برای انجام کارهای برطرف‌کننده‌ی استرس همچون ورزش کردن یا مدی‌تیشن می‌دهد.

چگونه قدرت حافظه را افزایش دهیم(بخش اول)

10- به پزشک مراجعه کنید.

اگر دائماً مضطرب و دارای استرس هستید و نمی‌توانید بخوابید، به پزشک مراجعه کنید.

شما ممکن است پی ببرید مشورت با یک مشاور یا روان‌پزشک آن‌چیزی است که نیاز دارید

یا ممکن است به تجویز دارو نیاز داشته باشید. با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن