دسته‌بندی نشده

چگونه حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود را افزایش دهیم(بخش دوم)

چگونه حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود را افزایش دهیم(بخش دوم)

روش 2

تمرکز و تداعی

چگونه حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود را افزایش دهیم(بخش دوم)

1- بر روی آنچه می‌خواهید به یاد آورید، تمرکز کنید.

غالباً افرادی که ادعا می‌کنند از مشکلات حافظه‌ی کوتاه‌مدت رنج می‌برند،

در اصل دارای مشکل تمرکز هستند. آیا همیشه نام پیشخدمت رستورانی که دائماً به آن می‌روید،

فراموش می‌کنید چون وقتی او نام خود را می‌گوید، به آن توجه نمی‌کنید؟

برخی بر این عقیده هستند از آنجایی‌که 8 ثانیه حداقل زمان برای انتقال یک حافظه‌ی کوتاه‌مدت به حافظه‌ی بلندمدت است،

شما باید بر روی چیزی که می‌خواهید در این بازه‌ی زمانی به یاد آورید، تمرکز کنید.

عوامل برهم‌زننده‌ی تمرکزتان را از خود دور کنید. اگر می‌خواهید نام آن پیشخدمت را به یاد آورید،

منو را کنار بگذارید، موسیقی پخش‌شده در رستوران و شکایت بچه‌های خود را نادیده بگیرید

و به آن پیشخدمت نگاه کنید و وقتی او نام خود را بیان می‌کند، به او گوش دهید.

چگونه حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود را افزایش دهیم(بخش دوم)

2- از تمام حس‌های خود استفاده کنید.

همه‌ی ما حتماً با رایحه یا صدایی مواجه شده‌ایم که خاطره‌ای را از مدت‌ها پیش زنده می‌کند.

استفاده از حس‌های خود برای استفاده در حافظه‌ی کوتاه‌مدت‌تان تمرکز را افزایش می‌دهد

و تداعی ایجاد می‌کند که برای یادآوری‌های آینده مفید است.

وقتی شخص جدیدی را ملاقات می‌کنید و می‌خواهید نام او را به یاد آورید، هر تعداد حس خود را که می‌توانید، درگیر کنید.

وقتی او نام خود را بیان می‌کند، به‌دقت گوش کنید و مستقیم به او نگاه کنید؛ نام او را بلافاصله تکرار کنید؛

با او دست بدهید و به ظاهر او توجه کنید. هرچه تداعی‌های حسی‌تری ایجاد کند، حافظه‌تان بیشتر فعال می‌شود.

تکرار یک نام یا هر چیز دیگری که می‌خواهید به یاد داشته باشید

با صدای بلند همیشه روش خوبی برای کمک به تقویت حافظه‌ی کوتاه‌مدت است.

چگونه حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود را افزایش دهیم(بخش دوم)

3- از روش‌های کمک‌حافظه استفاده کنید.

آیا شما شعرهایی که در مدرسه برای حفظ کردن ترتیب رنگ‌ها در یک رنگین‌کمان یا حروف الفبا استفاده می‌کردید،

به یاد می‌آورید؟ این یک نوع روش کمک‌حافظه است که به شما اجازه می‌دهد تداعی‌هایی را برای یادآوری اطلاعات ایجاد کنید.

تجسم‌های سرزنده و حتی احمقانه را برای کمک به بهبود حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود ایجاد کنید.

برای مثال، مشتی آشغال را که ساعت 9 شب به سر شما می‌افتد،

برای یادآوری بیرون گذاشتن آشغال‌های خود هر شب تجسم کنید.

چگونه حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود را افزایش دهیم(بخش دوم)

4- اطلاعات را تقسیم‌بندی کنید.

این فرایند کمک‌حافظه‌ای است که شامل تقسیم مجموعه‌ای از اطلاعات به بخش‌های قابل‌کنترل‌تر است.

شایع‌ترین مثال، استفاده از خط فاصله برای حفظ کردن چند عدد در یک شماره‌ی تلفن است.

یادآوری یک فهرست خرید اجناس از فروشگاه ممکن است یک چالش بزرگ باشد اما با تقسیم کردن

لیست خرید خود به چند گروه-لبنیات، حبوبات، گوشت و غیره- می‌توان آن را راحت‌تر به یاد آورد.

6 فهرست خرید کوچک‌تر راحت‌تر از یک فهرست خرید بزرگ‌تر به یاد آورده می‌شود.

روش 3

ایجاد تغییرات در سبک زندگی خود

چگونه حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود را افزایش دهیم(بخش دوم)

1- از رژیم غذایی سالم برای مغز استفاده کنید.

روی‌هم‌رفته رژیم غذایی سالم و متعادلی که باید برای رسیدن به سلامتی کامل استفاده کنید،

رژیمی است که برای یک مغز سالم نیاز است. میوه‌ها و سبزیجات تازه‌ی بسیاری مصرف کنید،

پروتئین‌های کم‌چرب و سبوس‌دار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و مصرف چربی‌های اشباع‌شده، سدیم و قند را کاهش دهید.

غذاهای غنی از اسیدهای چرب اُمگا 3 همچون سالمون،

تُن ماهی، سویا و گردو برای مغز و در نتیجه ایجاد حافظه کاملاً مفید است.

اُمگا 3 و سایر مکمل‌های تغذیه‌ای برای مغز و حافظه مفید هستند.

این‌ها به‌عنوان یک گزینه مطرح هستند اما معمولاً بهتر است

ویتامین‌ها و مواد مغذی خود را از طریق خوردن غذا بدست آوریم.

آب زیاد بنوشید. از دست رفتن آب در بدن بر مغز و کل بدن اثر منفی می‌گذارد.

چگونه حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود را افزایش دهیم(بخش دوم)

2- شرایط سلامتی موجود خود را بررسی کنید.

به همان روش که بدن سالم ذهن سالم و در نتیجه، توانایی‌های حافظه‌ی سالم را پرورش می‌دهد،

فقدان سلامتی و بیماری می‌تواند در حافظه‌ی کوتاه‌مدت شما اختلال ایجاد کند.

l هر مشکلی که بر جریان خون به مغز اثر می‌گذارد-فشار خون بالا، برای مثال- می‌تواند دارای اثر منفی بر حافظه‌ی کوتاه‌مدت باشد.

اما بیماری‌های دیگری همچون دیابت، مشکلات تیروئید، سرطان و غیره نیز می‌تواند به همین صورت بر مغز اثرگذار باشد.

l افسردگی می‌تواند بر توانایی‌های حافظه اثر منفی داشته باشد، چون در توانایی شما برای تمرکز کردن اختلال ایجاد می‌کند.

l برخی داروها به‌عنوان بخشی از اثرات جانبی خود بر مشکلات حافظه‌ی کوتاه‌مدت افراد اثر می‌گذارد.

اگر شخص پی ببرد که داروهایش عاملی برای ایجاد مشکلات حافظه هستند، می‌تواند همیشه با پزشکان خود درباره‌ی آن صحبت کند.

l هر کسی که دارای مشکلات حافظه‌ای کوتاه‌مدت باشد، ممکن است

نسبت به بروز بیماری آلزایمر یا اشکال دیگر زوال عقل نگران باشد.

فقدان حافظه‌ی کوتاه‌مدت، در واقع، یکی از نخستین نشانه‌های بیماری آلزایمر است

اما اکثریت قابل‌توجه افراد مبتلا به مشکلات حافظه‌ی کوتاه‌مدت مبتلا به این بیماری نمی‌شوند.

l حتی اگر از داشتن شکلی از زوال عقل رنج می‌برید،

تغذیه و تمرین دادن مغز و بدن خود و کار با تیم پزشکی‌تان برای استفاده از بهترین داروها،

بهترین فرصت برای به تاخیر انداختن شروع این بیماری است.

چگونه حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود را افزایش دهیم(بخش دوم)

3- خواب کافی داشته باشید.

داشتن 9-7 ساعت خواب شبانه به مغز و بدن اجازه می‌دهد به اندازه‌ی کافی استراحت کند و دوباره احیاء شود.

این تصور وجود دارد که تمرکز بر روی چیزی که می‌خواهید قبل از خواب به یاد بیاورید-

می‌تواند آن را در ذهن شما ایجاد کند. مغز حتی به هنگام خواب نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

چگونه حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود را افزایش دهیم(بخش دوم)

4- با ورزش، جریان خون را به مغز خود تقویت کنید.

ورزش دائمی، حتی به‌سادگی پیاده‌روی، جریان خون را به مغز افزایش می‌دهد

و در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را که برای سالم و قوی نگه داشتن مغز نیاز است

، به مغز می‌فرستد تا حافظه‌ی کوتاه‌مدت افزایش پیدا کند.

پیاده‌روی به‌ویژه فعالیت خوبی برای تقویت حافظه است

چون به شما زمانی برای تمرکز بر روی حافظه می‌دهد، در حالیکه جریان خون افزایش پیدا می‌کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن