دسته‌بندی نشده

چگونه یک خاطره‌ی بد را فراموش کنیم(بخش دوم وسوم)

چگونه یک خاطره‌ی بد را فراموش کنیم(بخش دوم وسوم)

بخش 2

داشتن یک نگاه مثبت

چگونه یک خاطره‌ی بد را فراموش کنیم(بخش دوم وسوم)

1- به آنچه از یک حادثه یاد می‌گیرید، توجه کنید.

حتی وحشتناک‌ترین تجارب می‌تواند به ما درسی یاد بدهد. فهمیدن درس‌هایی که یاد گرفته‌اید،

به‌ویژه اگر آن حادثه تازه باشد، می‌تواند زمان‌بر باشد. اما اگر بتوانید نگاهی به گذشته داشته باشید

و ببینید چه درس‌هایی از یک تجربه بدست آورده‌اید، خاطره‌ی بد شما ممکن است تلخی خود را از دست بدهد.

آیا می‌توانید نکته‌ی مثبتی پیدا کنید که قبلاً متوجه آن نشده‌اید؟

به یاد داشته باشید که تجارب منفی بخش غیرقابل‌اجتنابی از زندگی هستند.

تجارب سخت ما را قوی‌تر می‌سازد و کمک می‌کند به لحظات لذت‌بخش زندگی خود ارزش بگذاریم.

بدون داشتن احساسات بد، قادر نخواهیم بود به ارزش احساسات خوب پی ببریم.

سعی کنید نعمت‌های خود را بشمارید.

در عوض آنچه در نتیجه‌ی یک خاطره‌ی بد از دست می‌دهید، فهرستی تهیه کنید که الان برای آن شکرگزار هستید.

چگونه یک خاطره‌ی بد را فراموش کنیم(بخش دوم وسوم)

2- خاطرات جدید و خوب برای خود ایجاد کنید.

با گذشت زمان، یک خاطره‌ی بد به‌تدریج شروع به محو شدن می‌کند.

شما می‌توانید فرایند محو شدن یک خاطره‌ی بد را از طریق داشتن

یک زندگی کامل و ایجاد خاطرات خوب و جدید برای پُر کردن ذهن‌تان تسریع ببخشید.

زمان خود را به انجام کارهایی سپری کنید که از آن لذت می‌برید و شما را خوشحال می‌کند.

هرچه خاطرات مثبت‌تری ایجاد کنید، تجارب منفی در طولانی‌مدت کم‌اهمیت‌تر خواهد شد.

چگونه یک خاطره‌ی بد را فراموش کنیم(بخش دوم وسوم)

3- یک زندگی پُرمشغله داشته باشید.

برنامه‌های خود را کامل و در نتیجه، ذهن خود را فعال نگه دارید تا زمان کمتری برای فکر کردن به افکار منفی داشته باشید.

اگر معمولاً زمان بسیاری را به‌تنهایی سپری می‌کنید،

تمرکز خود را برای بیرون رفتن بیشتر با دوستان‌تان یا ملاقات بیشتر با خانواده‌تان قرار دهید.

خود را به خواندن یک کتاب خوب مشغول یا سرگرمی جدیدی انتخاب کنید.

هرچه زمان بیشتری را در تنهایی و انجام ندادن کاری سپری کنید، بیشتر احتمال دارد به خاطرات گذشته فکر کنید.

l به یک فعالیت فیزیکی جدید همچون فوتبال یا کیک‌بوکس مشغول شوید. اگر علاقه‌ای به انجام ورزش‌های تخصصی ندارید،

هر روز چند مایل پیاده‌روی کنید یا یوگا انجام دهید. ورزش کردن روش مناسبی برای پاک کردن ذهن خود از افکار منفی است.

ورزش باعث می‌شود مغز شما اِندورفین آزاد کند که خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.

l فعالیت جدیدی انجام دهید. شما می‌توانید لباسی بدوزید، طرحی را نقاشی کنید یا ترانه‌ای بنویسید.

انرژی خود را به انجام کاری مصروف کنید تا زمانی برای فکر کردن به خاطرات بد نداشته باشید.

چگونه یک خاطره‌ی بد را فراموش کنیم(بخش دوم وسوم)

4- از الکل و مواد مخدر اجتناب کنید.

استفاده از مواد تغییردهنده‌ی مغز می‌تواند شرایط را بدتر سازد،

به‌ویژه اگر یک خاطره‌ی بد باعث شده شما احساس افسردگی یا اضطراب کنید.

الکل می‌تواند افسردگی، زودرنجی و اضطراب را افزایش دهد، به‌ویژه در افرادی که قبلاً این علائم را تجربه کرده‌اند.

برای مثبت نگه داشتن فضای ذهنی خود، بهتر است استفاده از الکل یا مواد مخدر را محدود کنیم یا کاملاً از آن خودداری کنیم.

استفاده از الکل و مواد مخدر به‌عنوان روشی برای فراموش کردن خاطرات بد یا به‌عنوان روشی

برای اجتناب از هر نوع احساسات منفی غالباً به اعتیاد منتهی می‌شود.

وقتی نمی‌خواهید خاطره‌ی بدی را به یاد آورید و احساس می‌کنید

به‌سمت الکل یا مواد مخدر کشیده می‌شوید، در جستجوی کمک برای خود باشید.

چگونه یک خاطره‌ی بد را فراموش کنیم(بخش دوم وسوم)

5- سلامتی خود را به اولویت زندگی‌‌تان تبدیل کنید.

وقتی با افکار منفی مواجه می‌شوید، مراقبت کردن از خود سخت می‌شود.

اما حفظ بدن خود در سلامتی کامل اثر بزرگی بر نوع تفکر شما می‌گذارد.

خوردن غذاهای مقوی، داشتن خواب کافی و ورزش کردن چند بار در هفته به رفع خاطرات بد کمک می‌کند.

علاوه بر اطمینان حاصل کردن از اینکه نیازهای اولیه‌تان برآورده می‌شود،

برای برطرف کردن اضطراب ناشی از خاطرات بد خود زمان اختصاص دهید.

l غذای متعادلی بخورید که شامل مقادیر زیادی میوه و سبزیجات تازه، پروتئین‌های کم‌چرب، غذاهای سبوس‌دار و چربی‌های سالم است.

l 30 دقیقه تا یک ساعت ورزش روزانه داشته باشید حتی اگر فقط وقت پیاده‌روی بعد از کار را دارید.

l سعی کنید 7 تا 8 ساعت هر شب بخوابید چون خستگی می‌تواند

باعث شود احساسات شما بالاتر از حد معمول باشد و شما مستعد قرار گرفتن در برابر خاطرات بد باشید.

بخش 3

غلبه بر یک تجربه‌ی آسیب‌زا

چگونه یک خاطره‌ی بد را فراموش کنیم(بخش دوم وسوم)

1- خود را از خاطره‌ی بدتان تخلیه کنید.

خاطرات بد و احساسات منفی مرتبط با آن را به‌رسمیت بشناسید. در حالیکه این ممکن است کاری مفید به‌نظر نرسد،

برون‌ریزی یک حادثه عنصر کلیدی و مهم فرایند درمان است. سرکوب یک خاطره‌ی بد فقط باعث خواهد شد

آن خاطره دوباره بعدها در زندگی خود را نشان دهد.

احساس خشم، ناراحتی یا آزرده‌خاطری خود را بروز دهید. اگر نیاز به فریاد کشیدن دارد، فریاد بکشید.

چگونه یک خاطره‌ی بد را فراموش کنیم(بخش دوم وسوم)

2- با کسی درباره‌ی خاطره‌ی بد خود صحبت کنید.

به دوست یا عضوی از خانواده مراجعه کنید که به او اعتماد دارید.

دیگران نیز می‌توانند شما را دلداری بدهند، داستان‌های مشابهی بیان کنند

و حتی شما را مطمئن سازند که شاید آن حادثه به وحشتناکی که فکر می‌کنید، نبوده است.

اگر ممکن است، با کسی صحبت کنید که با آن حادثه ارتباطی ندارد؛ این به شما نگاه تازه‌ای می‌دهد که به آن نیاز دارید.

l اگر در بیان تجربه‌ی خود با دیگران راحت نیستید،

در دفتر شخصی خود درباره‌ی آن بنویسید و آن را در مکان امنی نگه دارید که کس دیگری نتواند آن را پیدا کند.

چگونه یک خاطره‌ی بد را فراموش کنیم(بخش دوم وسوم)

3- به روان‌درمان‌گران مراجعه کنید.

اگر احساس می‌کنید دوست یا عضوی از خانواده‌تان نمی‌تواند مشکل شما را حل کند،

صحبت با یک متخصص روان‌درمانی می‌تواند انتخاب درستی برای شما باشد.

از آنجایی‌که رابطه‌ی دکتر-بیمار محرمانه است، نباید نگران محدود کردن خود باشید یا احساس خجالت کنید.

l درمانگر به شما کمک خواهد کرد عوامل تحریک‌کننده‌ی خاطرات بد خود را شناسایی و بر آن‌ها غلبه کنید.

او به شما تکنیک‌هایی خواهد آموخت که می‌توانید برای از بین بردن خاطرات بد در ذهن خود از آن‌ها استفاده کنید.

l درمان رفتاری شناختی برای افرادی که با تروما سر و کار دارند، مفید است.

مراجعه به درمانگری که در این حوزه متخصص است، را به‌عنوان یک گزینه در نظر بگیرید.

چگونه یک خاطره‌ی بد را فراموش کنیم(بخش دوم وسوم)

4- پی ببرید آیا دارای اختلال استرس پس از تروما هستید.

این اختلال می‌تواند بعد از تجربه‌ی ناخوشایند و ترسناکی همچون تجاوز جنسی،

تصادف دلخراش با ماشین یا یک بیماری تضعیف‌کننده‌ی بدن رخ دهد. برای افراد مبتلا به اختلال استرس پس از تروما،

خاطرات تروما از بین نمی‌رود. آن حادثه‌ی بد احساس اضطراب دائمی ایجاد می‌کند که موقعیتی مشابه با آن دوباره رخ خواهد داد.

اگر فکر می‌کنید از اختلال استرس پس از تروما رنج می‌برید،

مهم است آن را با کمک دیگران درمان کنید چون این چیزی نیست که بتوانید به‌تنهایی آن را برطرف کنید.

نشانه‌های اختلال استرس پس از تروما شامل یادآوری خاطرات تلخ گذشته، کابوس‌ها و افکاری است که شما را می‌ترساند.

چگونه یک خاطره‌ی بد را فراموش کنیم(بخش دوم وسوم)

5- به دنبال درمان‌های خاصی باشید.

اگر در خاطرات یک تجربه‌ی آسیب‌زا گرفتار شده‌اید، درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد.

برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، این درمان‌ها معمولاً به‌همراه روان‌درمانی استفاده می‌شوند.

به یک روان‌درمانگر مراجعه کنید تا او به شما بگوید کدام درمان خاص می‌تواند

به شما در رهایی از خاطرات بدی کمک کند که بر کیفیت زندگی‌تان اثر گذاشته است.

l مصرف دارو می‌تواند نخستین درمان برای امتحان کردن باشد.

داروهای ضد افسردگی یا اضطراب غالباً برای افرادی تجویز می‌شود که در رهایی از افکار منفی خود دچار مشکل هستند.

l وقتی هیچ درمان دیگری جواب نمی‌دهد، درمان شوک الکتریکی یک روش مناسب برای دور کردن ذهن از خاطرات آسیب‌زا و منفی است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن