حافظه و یاد گیری

حافظه و یادگیری

حافظه و یادگیری

تقسیم بندی حافظه:
 
1. حافظه کوتاه مدت، حافظه کاری یا فعال: شامل خاطراتی است که که برای چند ثانیه و یا حداکثر چند دقیقه دوام می آورند.
 
حفظ یک شماره تلفن 7 تا 10 رقمی برای مدت کوتاه و فقط تا زمانی که شخص به آن می اندیشد
 
تجزیه و تحلیل داده ها و تفسیر خلاقانه آنها بدون ایجاد یک حافظه پایدار
 
مدار انعکاسی: رایجترین اساس پیشنهادی برای حافظه کوتاه مدت، فعالیت یک مدار بازارتعاشی از سیگنال های عصبی است.
اگر هر سلول در مدار بتواند سلول پس سیناپسی خود را تحریک کند.
فعالیت در این حلقه بعد از اینکه نورون درون داد به اندازه کافی فعال شد ادامه خواهد داشت.
 

مرور ذهنی و تحکیم، کنش اصلی حافظه کوتاه مدت است

چرا که در جریان هر به خاطر سپاری بخشی از مواد قابل دسترس به حافظه دراز مدت انتقال می یابند .
 
چرا مطالب حافظه کوتاه مدت را فراموش می کنیم:
مولر برای توجیه این فراموشی موضوع بازداری پیش گستر و پس گستر را مطرح می کند
 
در بازداری پیش گستر محتوای قبلی حافظه کوتاه مدت با مطالب جدید تداخل می کند
 
در بازداری پس گستر مطالب جدید موجب بازداری مطلب قبلی موجود در حافظه می شود
 
بنابراین دلیل فراموشی از یک طرف به تداخل فرایند تحکیم و از طرف دیگر به فقدان مرور ذهنی مربوط می شود
 
حافظه مرجع: این حافظه شامل ردهای عصبی ثابت و پایدار است
توانایی در تشخیص ماشین؛
تشخیص دوستان از روی صورت؛
تشخیص نوع بخصوص غذا از روی بوی آن عمکرد حافظه مرجع می باشد.
 
2. حافظه میان مدت: که چند روز یا چند هفته باقی می ماند
و پس از آن از بین می رود مگر آنکه ردهای حافظه به اندازه کافی فعال شوند تا اینکه بتوانند پایدارتر شوند.
 
3. حافظه بلند مدت:  که می تواند تا چندین سال و یا حتی تا آخر عمر باقی بماند
حافظه و یادگیری
به دو شکل وجود دارد حافظه بلند مدت آشکار و پنهان:
 

آشکار: شامل اطلاعاتی است که می توانند به صورت کلامی بیان شوند

اطلاعات در مورد افراد، مکان ها، اشیاء از این نوع هستند
به خاطر آوردن معلم دوره تحصیلی؛ آماده کردن یک نوع غذا، یادآوری دوستان قدیمی و اتفاقات دوران کودکی –این حافظه تا حدود 3 سالگی تشکیل نمی شود
 
پنهان: شامل یک یادآوری غیر قصدمندانه مهارت ها و عادات است مانند دوچرخه سواری، راه رفتن ویا شناکردن و …
 
 اعتقاد بر این است که این نوع حافظه در اثر تغییرات ساختاری واقعی در محل سیناپس ها است
 
از نظر فیزیولوژی ارتباطهای بین سلولی هر وقت استفاده شوند قوی تر می شوند
پس هرچه بیشتر به دنبال استفاده از حافظه باشیم به تقویت آن کمک کرده ایم.
بازی های فکری؛ معماها؛ جدول؛ شطرنج و … همه می توانند مغز را فعالتر و قوی تر کنند.
 
تثبیت حافظه : برای آنکه حافظه کوتاه مدت بتواند به حافظه بلند مدت تبدیل شود
و بتواند هفته ها یا سال ها بعد هم به خاطر آورده شود باید تثبیت صورت گیرد:
 
1. اگر حافظه کوتاه مدت به صورت مکرر فعال شود تغییرات شیمیایی، فیزیکی و تشریحی ای را در سیناپس ها آغاز می کند که مسئول نوع دراز مدت حافظه هستند.
 
2. مدت تکرار برای حداقل تثبیت 5 تا 10 دقیقه و برای تثبیت قوی تر یک ساعت یا بیشتر است.
 
3. هر اثری که عمل پویایی مغز را به طور موقت مهار کند می تواند جلوی تثبیت را بگیرد.
 

4. مغز انسان تمایل ذاتی به تکرار اطلاعات جدید دارد به ویژه اطلاعات جدیدی که توجه ذهن را به خود معطوف کند .

 
5. مطالعه عمیق مطالب کم نسبت به مطالعه مطالب زیاد و سطحی بیشتر در حافظه جای می گیرند.
 
6. یک فرد کاملاً هوشیار بهتر از کسی که دچار خستگی ذهنی است می تواند تثبیت انجام دهد.
 
7. در جریان تثبیت خاطرات به صورت تصادفی در مغز ذخیره نمی شوند بلکه در ارتباط مستقیم با سایر خاطرات مشابه ذخیره می شوند.
 
8. هیپوکامپ که یکی از مسیرهای مهم نواحی پاداش و تنبیه می باشد اهمیت خاصی در مورد این که کدامیک از افکار ما بر اساس پاداش یا تنبیه به اندازه خاصی مهم هستند که ارزش تثبیت را دارند.
 
9. یکی از راه های تثبیت این است که مطالب را بخوانیم و بعد به اندازه کافی در مورد آنها فکر کنیم و سپس آن ها را با جمله بندی خودمان بنویسیم.
 
10. استفاده از ماژیک علامت گذاری شروع تثبیت را به زمان دیگری مولکول می کند.
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button
بستن
Open chat
سلام دوست عزیزم
من می توانم راهنماییتان کنم
Powered by