هیپنوتیزم

پدیده خواب مصنوعی(هیپنوتیزم)_قسمت دوم

پدیده خواب مصنوعی_قسمت دوم

پدیده خواب مصنوعی_قسمت دوم

سطوح خواب مصنوعی

 

خواب مصنوعی چه مرحله‌هایی دارد؟ امروزه دانشمندان 50 سطح مختلف از خواب مصنوعی را شناسایی کرده‌اند،

ولی من برای ساده کردن مطلب آن را به سه سطح اصلی تقسیم می‌کنم.

نام اولین سطح یا مرحله سطح، خلسه سبک است. در این سطح سوژه آرام است و متوجه نمی‌شود او را

هیپنوتیزم کرده‌اند.

 

گرچه می‌توان در این سطح پسروی و پیشروی کرد، ولی اطلاعات دقیق به دست نمی‌آید. علاوه بر این، وقتی در این سطح

بر روی‌ترس‌های بيمار گونه، هراس‌ها، عادت‌ها، و افسردگی افراد کار می‌شود، نمی‌توان شگردهای آموزشی مشکل

و پیچیده را به طور موثر در آن اجرا کرد. 95 الی 98 درصد مردم قادرند به این سطح دست یابند.

 

نام سطح دوم، خلسه متوسط است. ‌ترجیح می‌دهم در این سطح کار کنم.

سوژه در این سطح آرامش کامل دارد و تلقین‌های پیچیده و خیلی دشوار را نیز قبول می‌کند. در این سطح سوژه صداهای

مزاحم محیط اطراف را حس می‌کند، ولی حواس او پرت نمی‌شود.70 درصد مردم می‌توانند به این سطح دست یابند.

 

پدیده خواب مصنوعی(هیپنوتیزم)_قسمت دوم. دکتر آرام,تجسم خلاق,خلق آینده
پدیده خواب مصنوعی(هیپنوتیزم)_قسمت دوم

 

نام آخرین مرحله یا سطح، خلسه عمیق همراه با خوابگردی است.

این سطحی است که اکثر دست اندرکاران سعی دارند به اين سطح دست یابند؛ زيرا یکی از ویژگی‌های آن فراموشی

هنگام خواب مصنوعی است. به عبارت دیگر، سوژه آن چه در حالت خواب انجام داده یا گفته است

به یاد نمی‌آورد، مگر آن که به او گوشزد شود هنگام بیداري آن‌ها را به خاطر آورد.

 

فقط 5 درصد از مردم می‌توانند به این سطح دست یابند. یکی دیگر از ویژگی‌های این سطح دیدن توهم‌های

مثبت (یعنی دیدن چیزی که وجود خارجی ندارد) و توهم‌های منفی (یعنی ندیدن چیزی که وجود خارجی دارد) است.

 

حتی وقتی سوژه به این سطح خلسه عمیق دست می‌یابد، نمی‌توان از او خواست کاری بر خلاف اصول اخلاقی خود

انجام دهد. بنابراین شخصی که هیپنوتیزم می‌شود هرگز تحت کنترل دیگران قرار نمی‌گیرد. من، خود،

تمایلی ندارم با بيماران در این سطح كار كنم، مگر آن که بخواهم پسروی خاصی را به طور مستند ثبت کنم

و یا پژوهشی دیگر انجام دهم. این کار خطرناک نیست، بلکه غیر ضروری است.

چه کسانی را می‌توان هیپنوتیزم کرد؟

 

همانطور که قبلاً گفتم می‌توان حداقل 95 درصد از مردم را در حالت خلسه سبک هیپنوتیزم کرد.

مردم اغلب از من می‌پرسند چه نوع بيمارانی را می‌توان خوب هیپنوتیزم کرد و چه افرادی استعداد هیپنوتیزم شدن ندارند.

بر خلاف تصور عام، بيماران هشیار را که حافظه عالی دارند بهتر می‌توان هیپنوتیزم کرد، زیرا آن‌ها می‌توانند حواس خود را

متمرکز کنند، صحنه‌ها را با جزئیات بیشتر تجسم کنند، عواطف خود را به آسانی بیان کنند، زیاد اهل انتقاد نیستند، و

می‌توانند طوری مجذوب سخنرانی یا فیلم شوند که گذشت زمان را حس نکنند.

 

کودکان بهترین افراد برای خواب مصنوعي هستند، زیرا قوه تخیل خوبي دارند و به بزرگسال‌ها احترام می‌گذارند

همچنين نسبت به این فرآیند مقاومت نشان نداده و ‌تردید نیز ندارند. بهترین بيماران برای خواب مصنوعي کودکان بین

سنین 8 الی 16 سال هستند. من حتی روی کودکان 5 ساله نیز کار کرده‌ام.

 

افرادی که اصلاً برای خواب مصنوعي مناسب نیستند، معمولاً افراد حواس‌پرت هستند، اين افراد به موضوع توجه نمی‌کنند،

به جای تمرکز بر زمان حال، بر گذشته و آینده متمرکز می‌شوند، دید انتقادی دارند و به جای عواطف

از منطق استفاده می‌کنند، ضریب هوشی پایین دارند و به سختی می‌توانند در این فرآیند پیشرفت کنند.

 

برخی عوامل بازدارنده ورود فرد به حالت خلسه هیپنوتیزمی عبارتند از: عقب ماندگی ذهنی، پیری و خرفتی، آسیب مغزی،

عدم توانایی درک زبان متخصص خواب مصنوعی و دیدگاه‌ها و نظرهای بدبینانه.

خود‌هیپنوتیزم

وقتی از خواب مصنوعی یا هیپنوتیزم صحبت می‌کنم منظور من خود‌هیپنوتیزم است.

هر نوع هیپنوتیزمی در واقع نوعي خود‌هیپنوتیزم است. غیر ممکن است که بتوان کسی را برخلاف اراده خودش

هیپنوتیزم کرد، مگر این که برخی داروهای خاص تجویز شوند که تا به حال من آن‌ها را نه توصیه

کرده‌ام و نه به کار برده‌ام.

 

بنابراین وقتی جلسه هیپنوتیزم برگزار می‌شود، سوژه یاد می‌گیرد با استفاده از خدمات متخصص هیپنوتیزم،

خود را هیپنوتیزم کند. عبارتی که در این مورد به کار می‌رود عبارت دگرهیپنوتیزمی است.

منظور از دگرهيپنوتيزمي آن است که هیپنوتیزم را شخصی دیگر انجام می‌دهد.

 

من روش‌های خود‌هیپنوتیزم را به همه بيمارانم آموزش مي‌دهم تا بتوانند شرایط مناسب ورود به حالت خلسه عمیق‌تر را در

خود ایجاد کنند و مدت زمان مورد نیاز برای ایجاد حالت خلسه هیپنوتیزمی را در خود کاهش دهند.

برای فراگیری خود‌هیپنوتیزم راه‌های مختلفی وجود دارد که کارآمدترین روش به نظر من استفاده از نوار است.

نوارهایی به بيمارانم می‌دهم تا با شگردهایی که در جلسات هفتگی به آن‌ها آموزش داده می‌شود انس بگیرند.

 

استفاده از رایانه شخصی

 

هیپنوتیزم وقتی روی می‌دهد که ذهن در مرحله آلفا یا نیمه هشیار است و عملکردی همچون رایانه دارد.

ذهن نیمه هشیار همانند رایانه برنامه‌ریزی می‌شود، اطلاعاتي دريافت و پیوسته پردازش مي‌كند. هر چه از طریق پنج حس

بدن و ادراک فراحسی دریافت می‌کنیم، تا ابد در حافظه ذهن نیمه هشیار ثبت می‌شود.

از آن جا که ذهن هشیار و نیمه هشیار حدوداً روزی 16 ساعت کار می‌کنند، دانشمندان چنین برآورد کرده‌اند

که مغز انسان قادر است به طور میانگین روزانه در معرض یک میلیون واحد اطلاعاتی مستقل قرار مي‌گيرد

و آن‌ها را در خود ثبت کند.

 

هر واحد اطلاعاتی در محلي به نام «رد‌یاد» در مغز ثبت می‌گردد. یک میلیون را ابتدا در 365 روز سال و بعد در سن خود ضرب

کنید، آن گاه درمي‌يابيد از چه تعداد رد‌یاد استفاده می‌کنید.

طبق برآورد دانشمندان ذهن انساني معمولی هفتاد ‌تریلیون رد‌یاد دارد.

 

از آن جا که یک‌تریلیون یک هزار بیلیون است و یک بیلیون یک هزار میلیون است، متوجه می‌شوید

حتی فردی 70 ساله، صرفاً از بخشی از رد‌یادهای خود استفاده کرده است.

درباره هیپنوتیزم مطالب نادرست و سفسطه‌آمیز و بی‌مورد، زیاد گفته شده است که برخی از آن‌ها را

در این جا نقل می‌کنیم:

 

1.استدلال سفسطه‌آمیز جایگزینی نشانه‌ها

همانطور که قبلاً گفتیم وقتی پسروی می‌کنیم تا به علت گرایش‌های منفی
پی ببریم و نيز وقتی برای حذف مسئله از شگردهایی خاص استفاده می‌کنیم، در واقع نشانه بروز بيماری
برطرف می‌شود و با چیزی جایگزین نمی‌شود.

2. استدلال سفسطه‌آمیز کنترل ذهن

نمی‌توان هیچ کس را بر خلاف اراده خودش در حالت خلسه هیپنوتیزمی فرو برد.
حتی متخصص کار کشته هیپنوتیزم نیز برای ایجاد حالت خلسه به همکاری سوژه نیاز دارد.
فقط خود سوژه می‌تواند ذهن نیمه هشیار خود را کنترل کند. منظور از هر نوع هیپنوتیزم، خود‌هیپنوتیزم است که
پدیده‌ای طبیعی محسوب می‌شود.

3.استدلال سفسطه‌آمیز افشای رازها و دیگر اطلاعات در حالت خلسه

اطلاعات موجود در ذهن نیمه هشیار سوژه
مخفی می‌ماند مگر آنکه خود سوژه بخواهد آن‌ها را بروز دهد. روانشناسان برای توضیح این موضوع
می‌گویند نمی‌توان «خود» یا «من» را تفکیک کرد.

به عنوان مثال وقتی فرآیند پسروی سنی را انجام می‌دهید، و خود را در صحنه‌ای شرم‌آور یا تحقیرآمیز می‌بینید،
باید در ذهن خود با این صحنه زندگی کنید تا سپری شود. مادامی که در حالت خلسه عمیق هستید
نیازی نیست درباره آن بحث کنید، مگر آن که خود تمایل به چنین کاری داشته باشید.

4. ترس از هیپنوتیزم زدایی

با توجه به این که هیپنوتیزم فرآیندی طبیعی است که ذهن هر روز آن را تجربه می‌کند،
و با توجه به آنکه ما در زندگی روزمره پیوسته وارد حالت خلسه شده و یا از آن خارج می‌شویم، سوژه می‌تواند
هر وقت بخواهد از حالت خلسه خارج شود. سوژهان برای خروج از حالت خلسه نیاز به کمک متخصص هیپنوتیزم ندارند.
من، خود، برای بازگرداندن سوژه به مرحله بتا از 1 تا 5 می‌شمارم ولی این کار ضروری نیست.
سوژه می‌تواند به خودی خود عملکرد ذهن را در سطح بتا آغاز کند. ولی شمارش باعث تسهیل این فرآیند می‌شوند.

5. ترس از فراموش کردن تلقین‌ها و پیشنهادهای پس از فرآیند.

همیشه می‌توان تلقین‌ها و پیشنهادها را بعد از این فرایند به
یاد آورد، مگر آنکه در سطح خلسه عمیق فرو رفته باشید.
من معمولاً سعی می‌کنم تلقین‌های پس از هيپنوتيزم (پست هيپنوتيزمي) به سوژه بدهم

(منظور تلقین‌هایی است که پس از خاتمه حالت خلسه به قوت خود باقی می‌مانند) تا بيماران هر آن چه
یک یا چند بار تجربه کرده‌اند، هنگام بیدار شدن به یاد آورند. عبارت بیدار شدن برای
توصیف این وضع مناسب نیست، زیرا سوژه به خواب نمی‌رود که بگوییم حالا بیدار شده است.
این کلمه‌ها فقط برای تشریح این وضع به کار برده می‌شوند.

اگر با شخصی نگران کار کنم كه صحنه‌های مشاهده شده در فرآیند هیپنوتیزم به او آسیب روحی وارد مي‌آورد، هرگز از او
نمی‌خواهم آن چه را که تجربه می‌کند به خاطر بسپارد. اگر متوجه شوم که سوژه از عهده اطلاعاتی
که تجربه می‌کند برنمی‌آید از او می‌خواهم آن را فراموش کند (يعني همان فرآیند فراموشي هنگام هیپنوتیزم).

به هر حال وقتی تلقین‌های پس از هیپنوتیزم به تدریج تأثیر خود را از دست بدهند، سوژه اطلاعات
و صحنه مورد نظر را (تقریباً بین 4 تا 10 روز) به خاطر خواهد آورد.
حتی اگر به بيمارانی که در حالت خلسه عمیق بوده‌اند پس از هیپنوتیزم تلقین‌های مناسبی شود،
صحنه را به خاطر خواهند آورد.

 

6. ترس از پسروی.

هیچ موردی را سراغ ندارم که کاربرد هیپنوتیزم باعث آسیب شخصی شده باشد.
از سال 1974 هزاران مورد پسروی و سایر شگردهای هیپنوتیزمی را انجام داده‌ام و می‌توانم نسبت به
اکثر تأثیرهای مثبت این فرآیند گواهی دهم.

در تمام مدتی که از هیپنوتیزم استفاده کرده‌ام، هرگز ندیدم و حتی نشنیده‌ام که بيماری دچار تأثیر یا
موقعیتی منفی شده باشد. طبق تجربه‌هایی که دارم می‌گویم بدترین چیزی که ممکن است اتفاق افتد
این است که اصلاً هیچ چیز روی ندهد، یعنی اصلاً حالت خلسه‌ ایجاد نشود.

خواب مصنوعی یعنی ایجاد آرامش، کنار گذاشتن ذهن هشیار و فعال کردن ذهن نیمه هشیار طوری که تلقین‌پذیر
باشد و سوژه بتواند به آسانی و کارآمد طبق تلقین‌ها رفتار کند.

خواب مصنوعی را می‌توان با فرمول زیر توصیف کرد:

جلب توجه + باور + انتظار = هیپنوتیزم

حالا دیگر متخصصان هیپنوتیزم افرادی شارلاتان و لوده به حساب نمی‌آیند. اولین باری که شروع به هیپنوتیزم درمانی کردم
متوجه شدم بيماران پس از محک زدن روش‌های سنتی طبی و روان درمانی و ناامید شدن از این روش‌ها
به هیپنوتیزم درمانی روی می‌آوردند. ولی آن‌ها امروزه قبل از محک زدن سایر روش‌ها نزد من می‌آیند.

البته من ابتدا از بيماران درخواست می‌کنم نزد پزشک بروند تا مشخص شود بيماری آن‌ها منشأ فيزيولوژيك نداشته باشد.
وقتی معلوم شود بيماری آن‌ها فیزیکی نیست، من درمان خود را شروع می‌کنم. تمامي متخصصين
درمان از این روش بالینی استفاده می‌کند.

در اینجا برخی مزایای مفید خواب مصنوعی را برمی‌شمرم:

افزایش آرامش و حذف تنش
بهبود حافظه (حدت حافظه)
افزايش توجه و تمركز حواس
بهبود بازتاب‌ها

افزایش اعتماد به نفس
کنترل درد
بهبود زندگی جنسی
افزایش کارآیی و سازماندهی زندگی
تقویت انگیزه

بهبود روابط میان افراد
کاهش سرعت فرآیند پیري
تسهیل روند پیشرفت شغلی
برطرف کردن اضطراب و افسردگی

غلبه بر ناراحتی ناشی از داغ‌دیدگی
برطرف شدن سردرد از جمله سردردهای شدید
برطرف شدن حساسیت و ناراحتی‌های پوستی
تقویت دستگاه دفاعی بدن برای مقاومت در برابر هر نوع بيماری

برطرف کردن عادت‌ها، هراس‌ها و‌ترس‌های بيمار گونه و سایر گرایش‌های منفی (پیامدهای محکوم به شکست)
بهبود تصمیم‌گیری قطعی
بهبود وضعیت افراد و شرایطی که به طور کلی در زندگی جذب شما می‌شوند.

افزایش درآمد و حفظ آن
غلبه بر هر نوع رفتار وسواسی
نجات از بی‌خوابی
بهبود وضع کلی زندگی

بهبود آگاهی روانی
ایجاد و حفظ هماهنگی بین بدن، ذهن و روح

چگونه می توانم در این دوره شرکت کنم ؟

 این دوره به صورت حضوری می باشد و در موسسه تجسم خلاق به نشانی :

 تهران ، میدان هفت تیر ، خیابان قائم مقام فراهانی پلاک ۳۹ ط اول

 برگزار می شود.

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

این دوره توسط دکتر آرام به صورت حضوری برگزار می شود. علاقمندان برای شرکت در دوره با مرکز تجسم خلاق تماس بگیرند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button
بستن
Open chat
سلام دوست عزیزم
من می توانم راهنماییتان کنم
Powered by