ورزش و سلامتی

ورزش یوگا برای آرامش و سلامت

 

ورزش یوگا برای آرامش و سلامت

 
برای رسیدن به آرامش نیازهای متعددی را باید شناخت و رفع کرد ، از جمله سلامتی جسم و نفس و روح .
 
پایه سلامتی ، تغذیه طبیعی و درست و نیز فعالیتهای مناسب جسمی است .
 
تغذیه خوب معمولا به وضع مالی ارتباط ندارد ، بلکه به عادات افراد بستگی دارد و دانشی است که مردم آن را فراموش کرده اند.
 
زیرا به چیزهایی عادت کرده و خودرا در چنبره گوناگون گرفتاریها اسیر کرده ا ند.
 
برای رسیدن به سلامتی باید علاوه بر تغذیه درست ورزش کرد ، و رزشی سبک و مداوم .
 
را ه رفتن و دویدن و حرکات نرمشی بهترین شکل آن است و باید همره با تعریق باشد نه فشار .
 
در این میان یوگا مناسب ترین ورزش و مناسب با هر شرایطی است.
 

برای نیل به سلامتی از طریق نرمش و یوگا ,کمی تمرین و همت و تداوم لازم است تا به سوی سلامت گام برداریم .
 

قبل از شروع

 
تمرینات یوگا اگر درست انجام شوند، هیچ آسیبی را درپی نخواهند داشت.
 
بهتر است این تمرینات زیر نظر مربی انجام گیرند.
 
همچنین پزشک فیزیوتراپ نیز می تواند در موردشان نظر دهد.
 
اگر این تمرینات توسط کودکان و نوجوانان انجام می شود، بهتر است تا والدین بر سر تمرین ها آماده باشند.
 
و نحوه انجام صحیح آنرا کنترل کنند.
 
توجه داشته باشید که داشتن نظم و برنامه جهت انجام یوگا، یکی از مهمترین عوامل است.
 
چراکه منظم نبودن و بی برنامه گی بدترین ضرر ممکن را می رساند.
 

زمان تمرین

 
اگر تمرینات یوگا را اشخاص بالغ انجام می دهند، پیشنهاد می شود تا هر روز تمرین با مدت زمان حداقل پانزده دقیقه پی گیری شود.
 
برای نوجوانان، ده دقیقه هر روز و برای کودکان و بچه های کوچکتر، ده دقیقه اما یکبار در هفته توصیه می گردد.
 
سعی کنید تا تمرینات را در ساعتی مشخص از روز یا شب انجام دهید.
 
برای مثال هر شب ساعت 7. اگر در روز یوگا کنید، بدن شما چابک تر خواهد شد و انرژی مضاعفی در تمام روز بدست خواهید آورد.
 
چنانچه مایلید آنرا در شب انجام دهید، خواب سالم و راحتی خواهید داشت.
 
نکته دیگر اینکه نباید زمان انجام یوگا، نزدیک به ساعات تغذیه باشد.
 
همیشه سعی کنید که حداقل دو/سه ساعت قبل/بعد از غذا خوردن این تمرینات را انجام دهید.
 

تغذیه قبل/بعد از تمرین

 
بهترین حالت بدنی هنگام یوگا اینست که معده خالی باشد.
 
معمولا” تمرینات این ورزش چند ساعتی قبل از خوردن و آشامیدن پیشنهاد می گردد.
 
بعد از انجام تمرینات (دو یا سه ساعت بعد)، تغذیه بهتر است که سبک باشد.
 
مانند یک ساندویچ کوچک. استفاده از مایعات نیز حداقل بهتر است نیم ساعت بعد از تمرین باشد.
 

محل تمرین

 
اگر در جایی به غیر از باشگاه مایلید که یوگا کنید، توجه داشته باشید که نکات زیر رعایت گردند:
 
– مکان شما می بایست ساکت و خالی از سر و صدا باشد
 
– هوای آنجا می بایست تازه باشد
 
– کفپوش آن مکان می بایست راحت باشد (مانند تشک، پتو و یا چمن)
 

چگونگی تمرین

 
تمرینات یوگا با نرمی و آهستگی انجام می شوند.
 
نفس کشیدن منظم هنگام تمرین لازم است.
 
باید دقت زیادی برای هر حرکت خرج شود. هر وضعیت می بایست فقط یکبار تمرین شود.
 
آرامش و تمرکز هنگام تمرینات نباید فراموش شوند.
 

گرم کردن و آماده سازی بدن

 
برای گرم کردن بدن قبل از تمرین های یوگا، ورزشها و نرمشهای کششی و انحطافی، و ورزشهایی از این دسته مثل ژیمناستیک توصیه می شود.
 
سعی کنید به گرم کردن عضلات و مفاصل بیشتر توجه کنید. برای مثال، گرم کردن مچ ها، انگشتها و ماهیچه های اصلی.
 

تصویر ذهنی

 
ساخت تصویرهای ذهنی قسمت بسیار مهمی در تمرینات یوگا است.
 
سعی کنید هر تمرینی را که انجام می دهید، نسبت به آن تمرین، تصویری ذهنی برای خود درست کنید.
 
این مسیله بسیار مهم است که آن تصویر از نظر فکری جنبه مثبت داشته باشد نه منفی.
 
به چیزهای بدی مثل غم، خشم و اندوه فکر نکنید. سعی کنید به چیزهای خوب و امیدوار کننده فکر کنید.
 
فراموش نکنید که فکر کردن، و تجسم ذهنی، برای تمرکز و آرامش روح شما در حین تمرین است.
 
پس خود را درگیر این تجسم نکنید تا عصبی شوید.
 

تنفس

 
برای تنفس در حین تمرینات، هوا را آرام از بینی خود به داخل بکشید و از طریق بینی نیز خارج کنید (به غیر از برخی از تمرین ها که دستور کارشان طوری دیگر است).
 
نفستان را با حرکات هماهنگ کنید. نحوه رسیدن اکسیژن به بدن از موارد مهمی در یوگا است.
 
یوگا برای این بیماران خطرناک است!
 
آیا می دانید یوگا برای چه بیمارانی خطرناک است و به چه دلیل ؟
 

یوگا برای زانو خطر دارد

 
شاید یوگا برای سلامت بدن و آرامش ذهنی شما مفید باشد، اما این ورزش اثرات بسیار بدی روی زانوها خواهد داشت.
 
گروهی از پزشکان هندی در مورد ورزش یوگا هشدار داده و اعلام کردند در موارد شدید، این ورزش حتی می‌تواند به جراحی‌های زانو منجر شود.
 
ورزش یوگا اکنون تبدیل به یک صنعت چند میلیارد پوندی در جهان شده است.
 
و علاقه‌مندان به آن معتقدند می‌توانند با این ورزش روند پیر شدن را کندتر کنند قدرت بدنی خود را افزایش دهند و تناسب بدنی خود را به دست بیاورند. 
 
حتی ادعا می‌شود این ورزش می‌تواند بیماری‌هایی مانند سرطان و ایدز را درمان کند.
 
اما به گفته دکتر راجگوپال حرکات کششی این ورزش و موقعیت‌های خاص آن می‌تواند فشار بسیار زیادی به مفاصل بدن وارد کند.
 
به همین دلیل همزمان با افزایش محبوبیت آن در جهان تعداد بیماری‌های استخوانی و مفصلی هم افزایش چشم‌گیری داشته است.
 
این ورزش می‌تواند جامعه را در معرض ابتلا به بیماری‌های مفصلی قرار دهد و حتی تعدادی از این افراد مجبور به انجام اعمال جراحی برای بهبود دردهای شدید مفصلی خواهند شد.
 
یوگا خصوصا برای افرادی که بدنشان عادت به قرار گرفتن در موقعیت‌های کششی خاص ندارد، می‌تواند آسیب‌های زیادی به غضروف‌ها وارد کند.
 
کارشناسان معتقدند هر فردی دارای آناتومی و شکل بدنی متفاوتی است و به همین دلیل آموزش این ورزش باید متناسب با ویژگی‌های بدنی هر فرد باشد.
 
علاقه‌مندان به این ورزش باید به تدریج آمادگی جسمانی خود را افزایش دهند.
 
و در همان ماه‌های اول شروع ورزش فشار زیادی به بدن و خصوصا مفاصل خود وارد نکنند.
 

یوگا و برخی بیماریهای خاص

 
ایـن ورزش بـرای افـرادی کـه مشـکلات خاص سلامتی دارند، مثل کسانی کـه از فشـار خـون بـالا، فیـبرومـالژا و اسـکولیوز (خمیدگی طرفی ستون مهره ها) رنج می برند، نیز بسیار مفید است. 
 
فیبرومالژا وضعیتی است که ریشـه در بـافـت هـای پیـوندی بدن دارد و باعث التهاب و سوزش در تاندون ها و رباط های بدن میشود.
 
افراد مبتلا به این مشکل، علاوه بر درد ناشی از آن، دچار بی خوابی یا کم خوابی شده.
 
و این مسئله منجر به ایجاد خستگی شدید در آنها و رفته رفته منجر به بروز افسردگی و اضطراب در بسیاری از مبتلایان می شود.
 
در اکثر اوقات این مشکلات با مصرف داروهایی که برای این مشکل تجویز می شود، تشدید شده.
 
و مبتلایان دچار ضعف جسمانی شدید شده و حرکت کردن برایشان بسیار دشوار می شود. 
 
یوگا به طرق مختلف فواید زیادی برای این مشکل دارد. از آنجا که تمرینات یوگا، قدرت مغز عضلات را تقویت می کند، میزان خستگی و درد عضلنی در مبتلایان این مشکل کاهش می یابد.
 

با بالا رفتن استقامت و بنیه، وضعیت فیزیکی و ذهنی بیماران بهبود می یابد.

 
همچنین تجربه نشان داده است که یوگا باعث تقویت خواب و قدرت تمرکز می شود.
 
همچنین، بااینکه برخی از انواع پرفشارتر تمرینات باعث بدتر شدن علائم این بیماری در مبتلایان می شود،
 
یوگا که ورزشی کم فشار است بافت های پیوندی بدن را تقویت کرده و دامنه حرکت وسیعتری را برای فرد ایجاد می کند. 
 
آنچه مربیان باید خوب از آن آگاه باشند این است که به خاطر طبیعت این مشکل و بیماری، یک مقدار درد به طور مداوم با فرد می ماند.
 
با وجود این ناراحتی و درد، شاگردها باید یاد بگیرند که با آن کنار بیایند و همچنین محدودیت های فردی خود را بشناسند.
 
این بستگی به خود شاگرد دارد که چه موقع استراحت کند، و مربی باید بداند که شاگردهایی که این مشکل را دارند محدودیت بیشتری دارند.
 
یوگا نباید به هیچ عنوان باعث خستگی بیش از حد شاگردان شود.
 
اما تمرین طولانی مدت با روند پیشرفت کند، بسیاری از علائم این بیماری را تدریجاً در فرد از بین می برد. 
 
برای بسیاری از افراد، یوگا فشار خون و میزان استرس را پایین می آورد.
 
فشار خون بالا برای قلب و عروق بسیار مضر است.
 
قلب باید خیلی سخت تر کار کند تا خون را پمپاژ کند و رگ ها در برابر آسیب ناشی از جریان خون قوی، مقاومت می کنند.
 
بالا بودن فشار خون به مدت طولانی فرد را در معرض حمله قلبی، سکته و نارسایی کلیه قرار می دهد. 
 

یوگا به طرق مختلف برای این مشکل نیز فایده بخش است:

 
با مقابله با عوامل، برطرف کردن علائم و متوازن کردن سیستم عصبی که میزان استرس بدن را کنترل می کند.
 
یوگا همچنین به بازگرداندن قابلیت ارتجاعی رگ های خونی نیز کمک می کند.
 
و این مسئله احتمال آسیب را در افراد مبتلا به فشار خون پایین می آورد.
 
فعالیت ها و تمرینات تنفس و مدیتیشن به پایین آوردن سطح استرس بدن کمک می کند که درمقابل بدن را متوازن می کند. 
 
مربی باید افراد مبتلا به فشار خون را تشویق به انجام تمرینات نشسته و خوابیده و همچنین هم شدن های به سمت جلو و وارونگی کند.
 
اما، در این مورد هم مثل هر ورزش دیگر، مهم است که بدانید آیا وضعیت فشارخون فرد تحت مراقبت پزشک هست یا نه.
 
اگر اینطور نباشد، شاگرد باید قبل از انجان حرکات وارونگی یا اینورژن، فشارخون خود را پایین بیاورد. 
 
اسکولیوز وضعیتی است که در آن، ستون مهره ها دچار خمیدگی می شود.
 
تاثیرات ناشی از این مشکل بسیار جدی و دشوار است و با تغییر مرکز ثقل بدن، توازن آن را برهم می زند.
 
به طور کل سه نوع خمیدگی هستند که می توانند این وضعیت را تاب بیاورند.
 
برحسب اینکه اسکولیوز از نوع ساختاری است یا کارکردی شدت آن متفاوت است.
 
این وضعیت ممکن است بسیار دردناک باشد اما برای خیلی از افراد مبتلا به این مشکل، یوگا بسیار مفید است. 
 
برای شاگردان مبتلا به اسکولیوز فشار باید بر روی تراز کردن و هم محور کردن وضعیت قرارگیری باشد.
 
و انجام حرکات کششی و تقویت عضلات اهمیت زیادی دارد.
 

این مسئله به کاهش درد و سختی که این مشکل در بدن ایجاد می کند کمک می کند.

 
تمرکز بر روی پاها است، باید پاها با حمل کردن بخشی از وزن، توانایی متعادل کردن فشار وارد بر ستون مهره ها را داشته باشند.
 
همچنین، وضعیت قرارگیری پاها برای حفظ تعادل اهمیت بسزایی دارد. 
 
باید در نواحی عضلات شکم، تقویت قدرت صورت گیرد تا از کار بیش از حد عضلات پشت که ممکن است منجر به سفت و سخت شدن و درد گرفتن آن شود،
 
جلوگیری شود. نکته آخر تنفس است.
 
به خاطر خمیدگی و انحنای ستون مهره ها، معمولاً شُشی که در آن سمت قرار دارد به میزان کافی تنفس نخواهد گرفت.
 
با توجه به این مسئله فرد باید سعی کند یکی در میان از هر طرف نفس بکشد تا سینه باز شده و توازن بیشتری در بدن ایجاد شود.
 
شاگردهای مبتلا به اسکولیوز با یوگا یاد می گیرند توازن داخلی بدنشان را بالا ببرند. 
 
بااینکه هرکدام از این وضعیت ها، مشکلات ناتوانی برای مبتلایان آن ایجاد می کند، یوگا می تواند درمانی برای عوامل پیدایش و علائم این مشکلات باشد.
 
و هیچگونه عارضه جانبی نیز برای آنها ایجاد نکند. شاگردهای یوگا که از یکی ازاین مشلات رنج می برند.
 
با استفاده از یوگا به همراه مراقبت های پزشکی آگاهی و توجه بیشتری نسبت به بدن خود پیدا می کنند.
 
و دردشان نیز تسکین می یابد. مربی باید به نیازهای فردی این افراد توجه بسیار داشته.
 
و برای ایجاد دوباره توازن در بدنشان آنها را راهنمایی کند.
 
 
 
 

ورزش یوگا برای آرامش و سلامت

 
منبع :tarbitetlakarmandan
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن