دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

۸راه برای افزایش اعتماد

۸راه برای افزایش اعتماد به نفس شما
۸راه برای افزایش اعتماد به نفس شمااغلب افراد موفق اعتماد به نفس بالایی دارند و آنها خود را و آنچه که آنها انجام می دهند را باور دارند در واقع موفقیت آنها با اعتماد به نفس شان رابطه مستقیمی دارد.
به سوالات زیر فکر کنید :
۱- شک و تردید – چگونه انتظار دارید دیگران توانایی ها و ایده های شما را باور کنند در حالی که خودتان آنها را باور نمی کنید؟
۲- مواجهه با چالش نیازمند اعتماد به نفس است – افرادی که ترسو هستند و قدرت ریسک پذیری ندارند معمولا تمایل دارند در محدوده آسایش خود باقی بمانند و به ندرت منطقه آسایش خود را گسترش می دهند. به همین دلیل افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند در شغل خود مانند یک بن بست گیر کرده و اجازه می دهند فرصت های ارزشمند به راحتی از دست برود.
۳- افراد فاقد اعتماد به نفس، اغلب خود را اسیر شرایط خارجی احساس می کنند– افراد موفق در برخورد با موانع از حرکت باز نمی ایستند بلکه همواره به دنبال افزایش اعتماد به نفس و غلبه بر موانع هستند.
هیچ کس نمی تواند شما را در راه دستیابی به آنچه می خواهید متوقف کند مگر خودتان . بزرگترین مانع مقابل شما شک به خود است.اگر به توانایی هایتان شک داشته باشید آن زمان است که در مقابل مشکلات و موانع متوقف می شوید. پس اولین اقدام شما حذف این شک است.
اعتماد به نفس همانند یک ستون ساختمان برای موفقیت پایه ای اساسی و بسیار مهم است، و با اعتماد به نفس دستیابی به هرچیزی که بدان فکر می کنید ممکن است. هرکسی می تواند با راهنمایی مناسب و سخت کوشی، با اعتماد به نفس تر شود. وقتی شما یک کار مهم را با موفقیت انجام دهید از درون احساس خوبی پیدا خواهید کرد.
در اینجا هشت استراتژی ضد گلوله برای افزایش اعتماد به نفس را در اختیار شما قرار می دهیم.
۱– صادقانه خودتان را ارزیابی کنید.
جانی یونیتاس می گوید : ” بین غرور و اعتماد به نفس تفاوت وجود دارد. غرورنوعی لاف زدن در مورد خودتان است اما اعتماد به نفس به این معنی است که شما فکر می کنید می توانید این کار را انجام دهید. “به عبارت دیگر، اعتماد به نفس با کار سخت همراه است، و شخص با اعتماد به نفس خود آگاه است. هنگامی که اعتماد به نفس تان را بیش از توانایی هایتان ابراز می کنید بدانید که دچار اشتباه شده اید و اکنون نیاز دارید تفاوت غرور و اعتماد به نفس را فرا بگیرید.
اعتماد به نفس واقعی بصورتی پایدار و محکم در واقعیت کاشته شده است. برای رشد اعتماد به نفستان، این مهم است که یک خود ارزیابی صادقانه و دقیق از توانایی های خودتان انجام دهید. اگر نقاط ضعف در مجموعه ای از مهارت هایتان وجود دارد، برای تقویت این مهارت ها و پیدا کردن راه هایی برای به حداقل رساندن تاثیر منفی آنها برنامه ریزی کنید. نادیده گرفتن نقاط ضعف و یا تظاهر به نقاط قوت باعث حل مشکل نمی شود. به همین ترتیب، داشتن درک روشنی از نقاط قوتتان، شما را قادرمی سازد بتوانید مهارت هایتان را توسعه دهید و نقاط قوت را تقویت کنید و به تبع آن اعتماد به نفستان را افزایش دهید.
۲– نه گفتن را تمرین کنید.
تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو نشان داد که وقتی نه گفتن برای شما مشکل است احتمال دارد دچار استرس، فرسودگی شغلی، ویا حتی افسردگی شوید ، که همه ی اینها باعث تضعیف اعتماد به نفس می شوند. مردم با اعتماد به نفس می دانید که گفتن نه رفتاری معقول است، و آنها می دانند که باید مواضع خود را روشن کنند. هنگامی که زمان گفتن نه باشد، افراد با اعتماد به نفس از عباراتی مانند “من فکر نمی کنم بتوانم” و یا “من مطمئن نیستم.” جلوگیری می کنند.آنها با اعتماد به نفس نه می گویند چون می دانند که نه گفتن به یک تعهد جدید فرصتی برای اجرای تعهدات موجود را به ایشان می دهد تا بتوانند وظایف و تعهدات فعلی شان را با موفقیت به انجام برسانند.
۳- ارتباط صادقانه با رئیس و بالا دستی هایتان داشته باشید.
ارتباط مشکل با رئیس می تواند اعتماد به نفس با استعدادترین افراد را نیز از بین ببرد . حفظ اعتماد به نفس زمانی که رئیس شما به طور مداوم از شما انتقاد می کند و یا مشارکت شما را تضعیف می کند ؛ سخت است. سعی کنید که اشکال کار را پیدا کنید و ببینید روابط شما کجا دچار مشکل شده است. تصمیم بگیرید که اگر کاری شما می توانید انجام دهید تا همه چیز به مسیر صحیح برگردد آن کار را انجام دهید. اگر رابطه واقعا دچار مشکل اساسی شده و مشکل لاینحل باشد احتمال زمان حرکت به سمتی دیگر فرا رسیده اس.
۴– به دنبال پیروزی های کوچک باشید.
افراد با اعتماد به نفس تمایل دارند خود را به چالش و رقابت بکشند، حتی زمانی که تلاش های آنها منتهی به پیروزی های کوچک باشد. پیروزی های کوچک گیرنده های آندروژن جدیدی را در نقاطی از مغز که مسئول پاداش و انگیزه است می سازند. این افزایش در گیرنده های آندروژن باعث افزایش تاثیر تستوسترون شده، که آن هم باعث افزایش اعتماد به نفس و ایجاد اشتیاق برای مقابله با چالش های آینده می شود. هنگامی که شما یک سری از پیروزی های کوچک را تجربه کنید ، افزایش اعتماد به نفس شما می تواند ماه ها طول بکشد.
۵– یک مربی پیدا کنید.
هیچ چیز مانند یک فرد با تجربه و با استعداد و با اعتماد به نفس که به شما راه را نشان دهد و شما را حمایت کند که کارتان را به خوبی انجام دهید؛نمی تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شما شود. یک مربی خوب می تواند به عنوان یک آینه عمل کند، به شما دیدگاهی ارائه می دهد تا خودتان را باور کنید. دانش اعتماد به نفس مربی؛ به شما نشان می دهد که کجا ایستاده اید و به شما کمک می کند انرژی خود را به طور موثر متمرکز کنید. فراتر از آن، یک مربی می تواند در برخی از فعالیت های فرهنگی درون سازمانی شما به شما کمک کند. دانستن قوانین نانوشته در خصوص چگونگی انجام کارها در محل کار تان یک تقویت کننده بزرگ اعتماد به نفس است.
۶– برنامه ورزشی داشته باشید.
مطالعه انجام شده در موسسه تحقیقات انتاریو شرقی دریافتند که افرادی که دو بار در هفته به مدت ۱۰ هفته ورزش می کنند اعتماد به نفس بالاتری دارند . آنها همچنین به تصویر بدن خود و عزت نفسشان امتیاز بالاتری می دهند. بهتر از آن، علاوه تغییرات فیزیکی در بدن سلولهایی که مسئول ساخت اندروفین هستند فعال تر می شودند و فوری اندروفین ترشح می کنند و اندروفین خود بعنوان سوخت افزایش اعتماد به نفس می باشد.. برنامه ورزشی تان را طراحی کنید تا در اتفاقات مطمئن تر عمل کنید و اعتماد به نفس تان بالاتر برود.
۷– لباس برای موفقیت است.
چه دوست داشته باشید چه نداشته باشید ، نوع لباس پوشیدن ما تاثیر زیادی در افرادی که با آنها سر و کار داریم می گذارد. چیزهایی مثل رنگ، برش، و سبک لباس پوشیدن ما، و حتی نحوه ارتباط ما با لوازم همراهمان. اما نحوه ی لباس پوشیدن ما به تصویری که از خودمان داریم بر می گردد. مطالعات نشان داده اند که افراد زمانی که لباس خوب پوشیده اند در مقایسه با مواقعی که لباس معمولی پوشیده اند متفاوت صحبت می کنند . برای افزایش اعتماد به نفس ،خوب لباس بپوشید. لباسی انتخاب کنید که منعکس کننده شما و تصویری باشد که می خواهید دیگران از شما داشته باشند. این بدان معنی است که زمان بیشتری را صرف انتخاب و خرید لباس مناسب کنید و صبح ها هم زمان بیشتری را به لباس و ظاهر خود اختصاص دهید.
۸- قاطع باشید نه پرخاشگر.
پرخاشگری اعتماد به نفس نیست. تهاجم و پرخاشگری قلدری است. و هنگامی که شما نا مطمئن هستید، ممکن است به آسانی به دچار لغزش به سمت پرخاشگری شوید بدون آنکه خودتان چنین قصدی داشته باشید. تمرین کنید قاطع باشید بدون آنکه پرخاشگری کنید . شما قادر نخواهید بود به این مهم دست پیدا کنید مگرتا زمانی که یاد بگیرید که چگونه در شرایط نا مطمئن و شرایط سخت و دشوارخودتان را کنترل کنید و این هم باعث افزایشاعتماد به نفس شما می شود.
فقط به خود شما بستگی دارد که اعتماد به نفس تان را توسعه دهید یا آن را و یا تضعیف کنید. اعتماد به نفس مبتنی بر واقعیت است. و براین دانش استوار است که به دستیابی به بهترین ها امیدوار باشید. این امید تضمین می کند که شما کارتان را به خوبی انجام دهید و این قدرت واقعی اعتماد به نفس است.
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه