دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

مفهوم استرس

مفهوم استرس
زندگی مدرن و امروزی ما پر است از محرومیت‌ها، سررسیدهای زمانی و الزامات و حتی برای خیلی از ما مردم، داشتن استرس یکی از ارکان معمول و همیشگی زندگی شده است. اما واقعیت این است که استرس همیشه هم بد نیست. اگر در محدوده زندگی آرام و آسایش‌هایتان قدری استرس هم وجود داشته باشد هم از حالت یکنواخت خارج می‌شوید و هم اینکه تحت یک فشار منطقی و نرمال بهتر عمل می‌کنید. این نوع از استرس شمارا تشویق می‌کند که تمام سعی خود را بکنید تا کاری را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید و گاهی هم در مواقع خطر از شما محافظت می‌کند. اما همین استرس وقتی مداوم باشد یا اینکه شدت آن زیاد باشد می‌تواند به‌سلامت شما، خلق و روابط و حتی کیفیت زندگی‌تان صدمه بزند. ( دکتر سوشا )

 

استرس پاسخ بدن شما به تنش‌ها،خواسته‌ها و یا تهدیدهاست.مثلاً وقتی شما احساس ترس می‌کنید، سیستم عصبی بدن شما هورمون‌های استرس ترشح  می‌کند که عبارت است از کورتیزول و آدرنالین که بدن را برای پاسخ‌های فوری آماده می‌کند. در این حالت قلب سریع‌تر می‌تپد و ماهیچه‌ها کشیده می‌شوند، فشار خون افزایش میابد و به‌طور کلی همه حواس شما دقیق‌تر می‌شوند. با این اوصاف واضح و مشخص است که استرس به مدت طولانی چقدر می‌تواند باعث فرسایش سیستم‌های بدن گردد.
تصور کنید کاری به‌اندازه یک ماه روی سرتان ریخته و فقط یک هفته فرصت دارید که آنها را تمام کنید. همکارتان به سفر رفته و شما مجبورید کارهای او را هم متقبل شوید. درست است که این فقط نشانگر چند روز پشت سر هم‌فشار کاری است، اما می‌دانید که تا چه حد می‌تواند به شما صدمه بزند؟
مایکل میلر مدیر مرکز پیشگیری از بیماری‌های قلبی در دانشگاه مریلند و نویسنده کتاب (( قلب خود را شفا دهید )) می‌گوید: استرس محل کار برای سلامت قلب مضر است. افراد به لحاظ شخصیتی بسیار متفاوت‌اند. ممکن است کاری که شما به‌راحتی انجام می‌دهید برای افراد دیگر استرس‌آور باشد. مشکل این است که وقتی حجم کار زیاد است، کنترل کمی روی آن داریم درست مثل همان زمانی که رئیستان مقدار زیادی کار به شما محول می‌کند بدون آنکه شما قدرت کنترل آن حجم کاری را داشته باشید. ( دکتر سوشا )
پنج نشانه استرس کاری
-قلب شما تندتر می‌زند، کف دست‌هایتان عرق می‌کند و فشارخونتان بالا می‌رود.
-احساس خستگی و بدخلقی می‌کنید و به افراد خانواده و دوستانتان تشر می‌زنید.
-در زمان خوابیدن و تمرکز کردن مشکل‌دارید.
-زیاد سرما می‌خورید و معمولاً خیلی دیر خوب می‌شوید و از شر بیماری رها نمی‌شوید.
-سعی دارید با خوردن بستنی زیاد از حد یا نوشیدن شراب خود را آرام کنید
به‌طور کلی استرس‌های کاری موقت را می‌توان مدیریت کرد اما اگر استرس کار شما دائمی است و برایتان فشار آور است حتماً باید به فکر راهی باشید. اگر در درون خود اضطراب و خشم دارید نشانگر این موضوع است که شما نیاز به حرف زدن دارید. باید از خودتان بپرسید آیا ارزش دارد که راجع به آن موضوع در محل کارتان صحبت کنید و تلاش نمایید تا شرایط عوض شود؟ اگر این‌طور است  زودتر دست به کار  شوید. اگر این کارها فایده ندارد باید به طریقی استرس‌های خود را مدیریت کرده و اوضاع روحی بهتری پیدا کنید و سعی نمایید فشارهای کاری خود را از طرق معقول و منطقی تخلیه نمایید.
راه‌های منطقی تخلیه استرس کاری
-در ساعات بیکاری و تفریح خود به فعالیت‌های  مطلوبتان بپردازید. ممکن است به تئاتر یا موسیقی علاقه‌مند باشید، تردید نکنید، به همان علائق بپردازید.
-خود را آرام کنید و سعی در آرام ساختن تمام حواس خود داشته باشید.فعالیت‌هایی آرام‌بخش مثل مدیتیشن یا کتاب خواندن،ورزش‌های مختلف و یا نیایش کردن زندگی شمارا متحول می‌سازد.
-همیشه در تحرک و پویایی باشید. از پشت میز بلند شوید و به چند حرکت کششی بپردازید، یا اینکه بعد از  صرف نهار  قدری قدم بزنید. قدم زدن و دیدن فضاهای سبز و گل و گیاه می‌تواند احساسات منفی  را از وجود شما دور کند.
-ارتباطات اجتماعی را از یاد نبرید و با دیگران ارتباط برقرار کنید.معمولاً در زمان‌هایی که استرس‌های مختلف ما را احاطه می‌کنند حوصله دیدن و صحبت کردن با دوستان و آشنایان را نداریم و این درست برعکس چیزی است که در همان زمان نیاز اصلی ماست. جدا کردن خود از دیگران و دور ماندن از محافل خانوادگی،میهمانی‌ها و دوستان یکی از عوامل ریز و البته حساسی است که می‌تواند ریسک دچار شدن افراد به بیماری‌های قلبی را بالا ببرد. پس باید به خود بقبولانید که در مواقع بی‌حوصلگی بیشتر خود را ملزم به دیدار و صحبت با دوستان و آشنایان کنید.
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه