دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

تکنیکهایی برای غلبه بر استرس

تکنیکهایی برای غلبه بر استرس
بسیاری مواقع در روز پیش می آید که خودمان را در چنگ استرس اسیر می بینیم. این پدیده امروزه به قدری شایع است که پیدا کردن آدمی که توانسته از دام استرس رهایی یابد تقریبا غیرممکن است. یکی از تکنیکهای غلبه بر استرس بستن پرونده های باز ذهنی است که در مبحث هنر چیدمان ذهن به آن می پردازیم. (اگر عضو وبلاگ نیستید عضو شوید و از آن استفاده کنید.)
اولین قدم برای کنترل استرس شناسایی آن است. گاهی  عامل استرس زا زیر غبار گذر زمان گم شده و شما نمی دانید که دقیقا از چه چیزی دچار استرس شده اید. وقتی پرونده های باز ذهنی را بررسی میکنید متوجه می شوید که چه عواملی سبب استرس شما شده اند. گاهی برعکس، عاملی که سبب استرس شما شده است جلوی پرده ذهنتان نشسته و یک لحظه از جلوی چشمتان دور نمی شود. در این صورت شما به خوبی می دانید که چه چیزی استرس را به جانتان انداخته است. ولی نمی دانید چگونه بر آن غلبه کنید.

 

نکته کلیدی این است که یک اتفاق ، محیط یا آدم های اطراف ما به خودی خود استرس زا نیستند. به عنوان مثال یک محیط کاری به خودی خود استرس زا نیست. بلکه وقتی استرس زا می شود که الگوی ذهنی شما بگوید که در این محیط عاملی خطرزا برای شما وجود دارد که شما نمی توانید با آن مقابله کنید. در واقع استرس هشدار ذهن شماست در برابر عاملی که فکر می کند شما از پس آن بر نمی آیید، یا عاملی که بیش از توان شما دارد ازتان انرژی و زمان می گیرد. درست مانند وقتی که شما قدم به چنگل ناشناخته ای گذاشته اید و در آن گم شده اید. ذهن شما به شما اخطار می دهد که بدون داشتن راهنما، نقشه یا آب و غذای کافی بازگشت از این جنگل غیرممکن است و شما دچار استرس و بعد ترس می شوید. بله یک جنبه پنهان استرس، ترس است. استرس نوعی ترس است. ترس از عدم توانایی در رو به رو شدن با مسائل زندگی. همین و همین.
وقتی از این زاویه به مقوله استرس نگاه کنید، تکنیکهای جدیدی را برای مقابله با آن پیدا می کنید.
تکنیک اول:
به عامل استرس زای خود از بالا نگاه کنید. خود را ببینید که از بالای پشت بام دارید به موضوعی که شما را دچار استرس کرده نگاه می کنید. اگر این فاصله برای شما کم است فاصله تان را تا حد امکان از آن دور و دورتر کنید. یکی از دلایلی که باعث می شود ذهن شما را به دامن استرس بیندازید این است که خودتان را بیش از حد درگیر و آلوده یک موضوع می کنید. در این حالت ، مساله چنان در ذهن شما بزرگنمایی می شود که دیگر خود را قادر به مقابله با آن نمی بیند. پس تا حد ممکن در ذهن خود از مساله فاصله بگیرید. نکته مثبت اینکه هر چه از موضوع بیشتر فاصله بگیرید راه حلهای بهتری برای حل مساله به ذهنتان خطور خواهد.
تکنیک دوم: چشمهای خود را ببندید و آن موضوع را در ذهن خود مجسم کنید. سپس خود را نیز در کنار آن تصور کنید. ببینید سایز کدام یک بزرگتر است؟ شما یا آن موضوع استرس زا؟ در اغلب موارد تصویری که ذهن از مساله شما در خود ذخیره کرده، ابعاد بسیار بزرگی دارد که از ابعاد تصویر شخص شما بزرگتر است. در این صورت کافی است در ذهن خود شروع به تصویرسازی کرده و تصویر ذهنی خود را از شخص خویش بزرگ . بزرگتر نمایید. هر چه می توانید خود را بزرگ و بزرگتر کنید و در ابعاد غول آسا به ذهنتان نمایش دهید. این تکنیک در عرض چند ثانیه استرس شما را به شدت تخفیف می دهد و باعث می شود آهی از سر آسودگی خیال بکشید. چون در یک آن الگوی جدیدی وارد ذهنتان می کند: من آنقدر غول هستم که کل مسائل دنیا در برابرم هیچ هستند! هر زمان که از مساله ای دچار استرس شدید چند لحظه چشمانتان را ببندید و این تکنیک را انجام دهید. بعدش مرا دعا کنید!
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه