دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

کاهش استرس

کاهش استرس و تبعات آن
استرس چیست ؟
استرس پاسخ طبیعی و فیزیکی به وقایعی است که باعث ایجاد احساس خطر یا برهم خوردن تعادلتان می شود .زمانیکه با خطر مواجه می شوید – چه واقعی و چه بر اساس تصورات – عوامل دفاعی بدن ترمز را کشیده و عکس العملی خودکار نشان می دهند که این عکس العمل روش بدن برای محافظت از شماست.
بر اساس تعریفی پذیرفته شده، منسوب به پروفسور روانشناسی ریچارد لازاروس استرس  ” شرایط یا احساسی است که طی آن فرد آگاه میشود که مطالبات از او، فراتر از توانایی های شخصی و منابع اجتماعی است که می تواند فراهم کند “. به عبارت دیگر موقعی دچار استرس می شویم که فکر می کنیم زمان کافی،  منابع یا دانش لازم را برای مدیریت اوضاع نداریم یا به طور خلاصه، هنگامی که احساس می کنیم ” از کنترل خارج شده ایم ” .

 

در شرایط مختلف، افراد با استرس برخوردی متفاوت دارند : در صورت اطمینان به توانایی هایتان و اینکه می توانید شرایط را طوری تغییر دهید که قابل کنترل باشد و باور دارید کمک و حمایت لازم را برای انجام درست کار دریافت می کنید، بهتر می توانید استرس را کنترل کنید.
عکس العمل در برابر استرس
زمانیکه احساس می کنید در خطر هستید، سیستم عصبی شما با آزاد کردن هورمون های استرس شامل آدرنالین و کورتیزول عکس العمل نشان می دهد. این هورمون ها بدن را برای عکس العمل در شرایط اضطراری آماده می کند . قلب سریعتر میتپد، عضلات منقبض می شود، فشار خون بالا می رود، تنفس سریعتر و حواس قوی تر می شود. این تغیرات فیزیکی باعث افزایش قدرت و تحمل، کاهش زمان عکس العمل و بالا رفتن تمرکز می شود و شما را برای مبارزه یا فرار از خطر آماده می کند.
دو واکنش غریزی پاسخ ما به استرس را می سازد : ” مبارزه یا فرار ” ، و  “سندروم سازش عمومی ” (GAS). هر دو این عکس العمل ها می تواند همزمان رخ دهد.
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه