دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

تاثیر موسیقی بر استرس و اضطراب

تاثیر موسیقی ناشی از اضطراب و استرس جراحی
متخصصین بر این باورند که گوش دادن به موسیقی قبل، بعد و حین جراحی باعث کاهش درد و اضطراب ناشی از عمل جراحی می‌شود.
بیمارانی که پیش از جراحی به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش می‌دهند، در مقایسه با سایرین از فشار خون پایین‌تر و ضربان قلب کندتری برخوردار خواهند بود.
در مواردی که بیماران لیست قطعات موسیقی خود را انتخاب می‌کنند، بیشتر از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.
دکتر دیانا وتر، از دانشگاه زوریخ می‌گوید: «بیشتر بیماران گوشی‌های هوشمند دارند و با آن به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش می‌کنند.
بنابراین، مطلع ساختن بیماران از فواید گوش کردن به موسیقی قبل از انجام جراحی به آنها کمک خواهد کرد که با کمترین هزینه ممکن از بیشتر مزایای ممکن برخوردار شوند.

 

دکتر وتر و همکارانش برای ارزیابی تاثیر موسیقی بر روند جراحی به بررسی ۷۶ مطالعه مختلف پرداختند
در ۲۶ مطالعه به بررسی تاثیر موسیقی قبل از انجام عمل، در ۲۵ مطالعه به بررسی تاثیر موسیقی در اتاق عمل و در ۲۵ مطالعه دیگر به بررسی تاثیر موسیقی در دوره نقاهت پرداخته شد.
بر اساس نتایج به دست آمده، گوش دادن به موسیقی با ۳۱ درصد درد کمتر، ۳۴ درصد اضطراب کمتر و ۲۹ نیاز کمتر به داروهای مسکن همراه است.
این تاثیر در مواردی که بیماران آهنگ‌های دلخواه خود را انتخاب می‌کردند، به شکل قابل توجهی بیشتر بود.
به عنوان مثال، گوش دادن به موسیقی دلخواه با ۳۵ درصد درد کمتر همراه بود
در حالی که گوش دادن به قطعات تصادفی به کاهش ۲۶ درصدی درد و ناراحتی منجر شده بود.
به علاوه، گوش دادن به موسیقی دلخواه با ۴۷ درصد کاهش اضطراب همراه بود، این در حالی است که گوش دادن به قطعات تصادفی تنها ۶ درصد از شدت اضطراب کاسته بود.
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه