دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

اثرات ورزش در از بین بردن استرس

اثرات ورزش در از بین بردن استرس/ راه های مقابله با فشار روحی را یاد بگیرید
فشار روحي ريشه بسياري از مشكلات رواني، پزشكي و اجتماعي است. استرس در فضاي خانوادگي، خانه، محيط كار وهمه جا وجود دارد و ما آن را مي شناسيم. افراد مي توانند براي مطلوب شدن زندگي راه هاي گوناگون مقابله با فشار روحي را بياموزند.
تاثير ورزش در پيشگيري و درمان استرس بسيار مهم و شناخته شده است. اين امر ممكن است به علت اثر ورزش بر روي دستگاه ايمني بدن باشد. ورزش باعث فعاليت آنتي كورها مي شود و نيز باعث مي شود كه لنفوسيتهاي نوع t افزايش پيدا كند كه حامل آنتي كور هستند. اين امر به ما كمك مي كند تا خطرات آنتي ژنها را قبل از اينكه فرصتي براي ضرر رساندن به بدن ما را داشته باشند دفع كنيم. فوايد ورزش در ارتقا و گسترش رفتارها و نگرش هاي مثبت و بالابردن اعتماد به نفس و خودشناسي و عزت نفس كه از عوامل مهم در كاهش استرس هستند شناخته شده است.
نقش پياده روي در از بين بردن فشار رواني (استرس)
بهتر است پياده روي را به عنوان فعاليت ورزشي مورد علاقه خود انتخاب نماييم. همچنين اين ورزش موردنظر را به طور منظم و مرتب انجام دهيم. به طوركلي يكي از فعاليت هاي بدني كه به سادگي در دسترس ما قرار دارد، پياده روي مي باشد. استرس زنگ خطري است كه در خصو ص سلامتي جسمي و روحي به صدا در مي آيد. اين عارضه اوليه بروز بسياري از بيماريهاي جسمي و مشكلات احساسي است. فشار روحي به ويژه در محيط هاي كار به احتمال زياد در مرحله اي از زندگي تاثير خود را بر ما خواهد گذاشت.
همه ما گاهي درگير فشار روحي مي شويم. فشار روحي ريشه بسياري از مشكلات رواني، پزشكي و اجتماعي است. استرس در فضاي خانوادگي، خانه، محيط كار وهمه جا وجود دارد و ما آن را مي شناسيم. افراد مي توانند براي مطلوب شدن زندگي راه هاي گوناگون مقابله با فشار روحي را بياموزند.
تحقيقات ارتباط قوي ميان فشار روحي و ورزش و از جمله پياده روي را ثابت كرده است به اين معنا كه ورزش موجب كاهش فشار روحي، كاهش دوره نقاهت پس از دريافت استرس و كم شدن آسيب پذيري فرد نسبت به بيمارهاي ناشي از فشار روحي مي شود.
فعاليت ورزشي، به ويژه پياده روي شيوه فوق العاده موثري براي برطرف كردن فشار روحي است.امروزه ميليون ها نفر از مردم و جهان براي مقابله با ناراحتي ها و فشارهاي روحي روزمره بعد از كار روزانه خود به فعاليت هاي جسماني مانند نرمش كردن، دويدن در پارك، دوچرخه سواري با دوستان، پياده روي و غيره مي پردازند و از اين فعاليت ها لذت مي برند.
پياده روي بهترين و ارزانترين راه براي كنترل فشار روحي است. پياده روي صرف نظر از سرعت گام ها، به طور طبيعي ميزان استرس را كم مي كند. فعاليت هاي ورزشي مناسب، به طور قابل توجهي در مقابله با استرس نقش دارند. ورزشهاي آرام بخش مانند حركات كششي و ديگر ورزش مانند پياده روي، و كلا ورزش هاي هوازي موجب افزايش امواج آلفا در مغز مي شوند. اين موج ها الگوي الكتريكي فعاليت مغز مي باشد كه نشان مي دهند ذهن در حال آرامش قرار دارد.
پباده روي منظم و مرتب آندروفينها را كه باعث احساسات مثبت در ما مي شود در خون وارد مي كند. اين ماده خاصيت آرام بخشي دارد. تمرين هاي طولاني مدت موجب تحريك مغز مي شود و به توليد هورمون هاي آندروفين مي انجامد و موجب قطع درد و ايجاد حالت وجد و سرور در فرد مي گردد. بدين ترتيب به منظور دست يافتن به امنيت و اطمينان در مواقع كار سخت و يا استرس هاي فردي، تقريبا هر ورزشي به ما كمك مي كند تا خود را از تنش ها، نگراني ها و اضطراب رها سازيم.
بهتر است پياده روي را به عنوان فعاليت ورزشي مورد علاقه خود انتخاب كنيم. همچنين اين ورزش مورد نظر را به طورمنظم و مرتب انجام دهيم. به طور كلي يكي از فعاليت هاي بدني كه به سادگي در دسترس ما قراردارد پياده روي مي باشد. پياده روي يكي از فعاليتهاي منظمي است كه براي از بين بردن فشاررواني بسيارسودمند است.پژوهشگران در برسي هاي جديد دريافته اند كه تنها ده دقيقه قدم زدن براي افزايش انرژي، تغييرخلق وايجاد چشم انداز وديدگاهي مثبت به مدت دوساعت كافي است.
تمرينات وحركاتي كه استرس را كاهش مي دهند:
 – به پاهاي خودتان نگاه كنيد. پنجه پا را جمع كرده وانقباض عضلاني را بررسي كنيد. يكباراين كار را تكرار كنيد. سپس به مدت 30 ثانيه تمام بدن را شل كرده وعضلات را انبساط دهيد.
– نفس عميق بكشيد آنرا در سينه نگه داشته وسپس آنرا بيرون دهيد. اين عمل را تكراركنيد. بايد توجه داشته باشيد كه هوا را به حالت آرام بيرون داده وخيلي آرام به حالت اوليه برگردانيد.
– شانه ها را نخست كمي بلند كنيد وسپس آنرا تا جايي ممكن بالا نگه داريد ودر همان وضع بمانيد. وضعيت انقباض را بررسي كنيد وسپس به حالت اوليه برگردانيد وعمل را دوباره تكرار كنيد.
– زبانتان را به سقف دهان فشار داده آنرا در همان وضع نگه داريد. حالا به حالت اوليه برگردانده وعمل را دوباره تكراركنيد.
مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه