تجسم خلاق، استاد آرام - Content


اطلاعات مفيد تجسم خلاق






جستجو در سایت تجسم خلاق


جستجو در وب
جستجوی سايت

سابقه و آمار بازدید تجسم خلاق

محبوبیت در گوگل

با زدن دکمه 1 ما را در گوگل محبوب کنید


استرس كاری



 استرس كاری


چگونه استرس كاری را کم کنیم؟


با اینکه وجود كمی استرس در زندگی روزانه عادی است، ولی استرس زیاد، سطح بهره‌وری را كاهش داده و از لحاظ جسمی و روانی صدماتی به همراه دارد، پس یافتن راهكارهایی برای مقابله با استرس كاری  بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه راه‌های زیادی برای كاهش استرس وجود دارد كه مقاله زیر به بررسی برخی از آنها می‌پردازد.


 استرس كاری
چگونه استرس كاری را کم کنیم؟
 
با اینکه وجود كمی استرس در زندگی روزانه عادی است، ولی استرس زیاد، سطح بهره‌وری را كاهش داده و از لحاظ جسمی و روانی صدماتی به همراه دارد، پس یافتن راهكارهایی برای مقابله با استرس كاری  بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه راه‌های زیادی برای كاهش استرس وجود دارد كه مقاله زیر به بررسی برخی از آنها می‌پردازد.
برای كارگران در هر نقطه از جهان، وجود اقتصاد مریض و نابسامان، مساوی است با نگرانی‌های فكری و روانی این قشر. با توجه به اینكه استرس‌ كاری در شرایط بحران اقتصادی، رشد افزونی دارد، بسیار مهم است كه راه‌های جدید و معقول‌تری را برای كنار آمدن با این شرایط تجربه كنیم.
 
توانایی كنترل استرس كاری  در محیط كاری می‌تواند طعم موفقیت را در زمان ناامیدی و شكست به ما بچشاند.
 
می‌دانید كه احساسات افراد به راحتی به دیگران منتقل می شود، بنابراین استرس كاری  می‌تواند بر كیفیت ارتباط شما با دیگران تاثیر بگذارد‌. راهكارهای مثبت و مناسب برای مقابله با استرس به معنای تاثیر‌گذاری مثبت بر محیط اطراف خود و تاثیر‌پذیری كمتر از شرایط یاس و ناامیدی است.
علائم و نشانه‌های استرس كاری :
 
- احساس اضطراب، تحریك‌پذیری و یا افسردگی
 
- بی‌علاقگی و از دست‌دادن تعلقات شغلی
 
- كاهش تمركز
 
- ناراحتی‌های شكمی
 
- كاهش میل ‌جنسی
 
- بی‌قراری در هنگام خواب
 
- خستگی مفرط حین كار
 
- پرش عضلات و یا سردرد
 
- گوشه‌گیری از اجتماع
 
- استفاده مداوم از داروهای محرك روان
استرس كاری 
علائم استرس مضاعف:
 
هنگامی‌كه افراد احساس درماندگی می‌كنند، اعتماد به‌نفس خود را از دست داده و تحریك‌پذیر و گوشه‌گیر می‌شوند، بهره‌وری و اثربخشی شان كاهش یافته، در نتیجه پاداش و مزایای آنان نیز كاهش می‌یابد‌.
 
اگر علائم استرس، ناخودآگاه افزایش یابد می‌تواند به مشكلات بزرگی ختم شود‌.
 
جدا از تاثیر منفی استرس بر رضایت شغلی و اجرایی كار‌، استرس مزمن و یا حاد، مطمئنا بر سلامت جسمی و روحی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.
 
دلایل متعارف پیدایش استرس مضاعف:
 
- ترس از بیكاری
 
- افزایش ساعات كاری به‌دلیل كاهش حقوق و مزایا
 
- فشار‌های ناشی از افزایش انتظارات‌ بدون در پی داشتن رضایت اجرایی كار
 
- فشارهای ناشی از افزایش حداكثر بهره‌وری در تمام ساعات كاری
شما می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر، استرس شغلی خود را كاهش دهید:
 
- تقبل مسئولیت در محیط كار
 
- سعی در حذف عادات غیرارادی و منفی كه موجب ازدیاد استرس می‌شود.
 
- یادگیری مهارت‌های ارتباطی برای تسهیل و بهبود بخشی روابط كاری با مدیران و همكاران.
 
- با خودتان مهربان باشید:
 
هنگامی كه استرس كاری باعث تداخل در بازدهی كارتان می‌شود، با خودتان مهربان‌تر باشید و سكان زندگی را در دست بگیرید‌. حالا نوبت شماست كه وارد عمل شده و آستین‌ها را بالا بزنید‌، به سلامت خود توجه كنید و نیازهای روحی و جسمی خود را در حد توان برآورده ‌كنید‌. مطمئنا هر چقدر احساس بهتری داشته باشیم، نسبت به استرس و نتایج مخرب آن مقاوم‌تر و انعطاف‌پذیر‌تر خواهیم شد‌.
 
در واقع لازم نیست تغییرات عمده‌ای در زندگی‌تان به‌وجود آورید، حتی تغییرات كوچك نیز می‌تواند در بهبود شرایط روحی شما تاثیر بالقوه ای داشته باشد‌. اگر همین حالا شروع كنید، متوجه خواهید شد كه به مرور زمان با در نظر گرفتن نكات مثبت زندگی، تغییرات قابل توجهی در زندگی‌ و محیط كاری و محیط خانه ی شما پدید خواهد آمد.
 
- جنب و جوش داشته باشید‌:
 
انجام ورزش های هوازی مثل پیاده روی، یك روش درمانی مؤثر برای کاهش ‌استرس، افزایش انرژی، افزایش هوشیاری و بالاخره تنش‌زدایی از فكر و جسم است. حتی می‌توانید برای آرامش خاطر بیشتر، هر روز به‌مدت چند دقیقه به صدای آب گوش دهید. ورزش را می‌توانید طی 2 یا 3 نوبت در روز انجام دهید.
 
- وعده‌های غذایی مناسب را انتخاب كنید:
 
کاهش حجم غذا همراه با افزایش تعداد وعده‌های غذایی در طی روز می‌تواند سطح قند خون بدن‌تان را در حد مطلوبی نگاه دارد‌. قند خون پایین، باعث تحریك‌پذیری و اضطراب می‌شود و از طرف دیگر پُرخوری بیش از حد، شما را سست و بی‌حال می‌كند‌.
 
-برای غلبه بر  استرس کاری - سیــگار را كنـار بگذارید:
 
كشیدن سیگار حین اضطراب و استرس اگرچه ممكن است احساس آرامش را به فرد تلقین كند، اما در حقیقت، نیكوتین موجود در سیگار یك ماده مخدر محرك است كه خود افزایش دهنده ی استرس است، نه كاهش‌دهنده آن.
 
--برای غلبه بر  استرس کاری  به قدر كافی بخوابید‌:
 
استرس و نگرانی، بی‌خوابی را به‌همراه دارد و بی‌خوابی شما را مستعد استرس بیشتر‌می‌كند‌. اگرچه هنگام عدم ‌وجود خواب كافی در شبانه روز، بدن با شرایط موجود تطابق نسبی می‌یابد‌، ولی نباید فواید داشتن خوابی آرام و كافی را در حفظ تعادل روحی و روانی انكار كرد.
 
در اینجا چند پیشنهاد برای كاهش استرس شغلی از طریق اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی برای مسئولیت‌های اجرایی‌تان داریم‌:
 
-برای غلبه بر  استرس کاری  برنامه‌ریزی متعادلی داشته باشید:
 
برنامه‌، مسئولیت‌ها و وظایف روزانه‌تان را تحلیل و بررسی كنید‌. كار مداوم و نداشتن تفریح، صبر شما را در یك آن لبریز خواهد كرد. بین كار و تفریح و زندگی خانوادگی‌، فعالیت‌های اجتماعی و فردی خود تعادل برقرار كنید‌.
 
-برای استرس کاری - بیش از حد خود را درگیر تعهدات كاری نكنید‌:
 
برنامه‌های كاری را پشت سر هم قرار ندهید. همه ما غالبا می‌دانیم كه برای هر كاری تقریبا چه زمانی لازم است‌. اگر وظایف زیادی به گردن شما نهاده شده، بین كارهای واجب و غیر ضروری تفاوت قائل شوید‌. كارهایی كه از اهمیت كمتری برخوردارند، باید در انتهای فهرست قرار گیرند و یا به كلی حذف شوند.
استرس در محیط کار
 
-برای غلبه بر  استرس کاری - زودتر از خواب بیدار شوید‌:
 
-برای غلبه بر  استرس کاری حتی 10 تا 15 دقیقه دیر یا زود آمدن به سر کار، می تواند تفاوت بین هجوم عصبی شما به میز كارتان و یا با كمال آرامش رسیدن به محل كار را نشان دهد، پس استرس خود را با دیر رفتن به سر كار مضاعف نكنید.
 
-برای غلبه بر  استرس کاری - استراحت كوتاه و منظمی برای خود فراهم كنید:
 
لحظاتی را به خود استراحت دهید تا ذهنتان نظم پیدا کند. همچنین سعی كنید حتی‌الامكان در هنگام ناهار از پشت میز بیرون بیایید‌. قدم زدن دور از میز، باعث آرامش خاطر شما و بازدهی بیشتر کارتان خواهد شد‌.
 
- استرس را از طریق ارتقای هوش هیجانی كاهش دهید:
 
-برای غلبه بر  استرس کاری حتی اگر در محیطی هستید كه دائما شرایط استرس‌زای آن در حال افزایش است‌، باز هم می‌توانید بر خودتان تسلط داشته و اعتماد به نفستان را حفظ كنید، به شرطی كه هوش هیجانی را شناخته و آن را تقویت کنید. در واقع هوش هیجانی، توانایی اداره و به‌كارگیری صحیح احساسات در راه مثبت و سازنده است‌. از این طریق شما دیگران را بیشتر به سوی خود جذب كرده‌، با تفاوت‌های موجود بین خود و دیگران كنار آمده‌، احساس سرخوردگی ‌خود را التیام داده و استرس و تنش را از روابط خود دور می‌كنید‌.
 
-برای غلبه بر  استرس کاری هر قدر ضریب هوش هیجانی شما بیشتر باشد‌، استرس كمتری در محیط كار خواهید داشت. خوشبختانه هوش هیجانی ارثی نیست‌، در واقع خصیصه‌ای است كه ما قادر به یادگیری و ارتقای آن هستیم.
 
آموختن مهارت‌های زیر شما را قادر می‌سازد تا هوش هیجانی را در خود شكوفا كرده و راه‌های ارتباط غیركلامی را بیاموزید‌:
 
-برای غلبه بر  استرس کاری - بیاموزید كه چگونه نسبت به استرس واكنش نشان دهید و با روش‌هایی كه می‌تواند به شما آرامش و انرژی مثبت منتقل كند‌، آشنا شوید‌.
 
- با احساسات درونی خود ارتباط برقرار كنید ‌و از این راه، احساسات و هیجانات خود را کنترل كنید‌. شناخت احساسات فردی نه تنها بر اعتماد به نفس شما می‌افزاید، بلكه باعث خواهد شد تا كنترل بیشتری روی خود داشته باشید‌.
 
- توانایی مقابله با چالش‌های زندگی را با شوخ طبعی افزایش دهید‌. هیچ‌چیز بهتر از شوخ‌طبعی و خنده نمی‌تواند سد دفاعی استرس شما را بشكند‌.
 
-برای غلبه بر  استرس کاری - یاد بگیرید که با مشكلات بدون هیچ واهمه‌ای روبه‌رو شوید و همواره در این اصل، ثابت قدم باشید كه كنار آمدن با تضاد‌ها و تفاوت‌های موجود، رابطه‌ای مستحكم را خواهد آفرید‌.




 استرس كاری




استرس کاری

در تاریخ : دوشنبه، 18 شهريور ماه، 1392
نویسنده : aram
(1114 مشاهده)

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]

بازدیدکنندگان غیر عضو حق ارسال نظر و پیشنهاد در مورد مطالب این سایت ندارند .
برای استفاده از سرویسهای مخصوص کاربران عضو فرم عضویت را تکمیل نمائید .
Content ©
کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق