تجسم خلاق، استاد آرام - Content


اطلاعات مفيد تجسم خلاق






جستجو در سایت تجسم خلاق


جستجو در وب
جستجوی سايت

سابقه و آمار بازدید تجسم خلاق

محبوبیت در گوگل

با زدن دکمه 1 ما را در گوگل محبوب کنید




يادگيريتان را متحول کنيد.
همه با يادگيري و حافظه خوب کار دارند. شايد بگوييد خوب اين برنامه ديگر مربوط به من نيست. من که نه دانش آموز هستم و نه علاقه اي به خواندن دارم پس چرا بايد اين برنامه را ببينم. همه ما چه بخواهيم چه نخواهيم چه دانش آموز باشيم چه تاجر يا اينکه خانم خانه دار باشيم لازم است از حافظه خوبي برخوردار باشيم تا بتوانيم از چيزهايي که در زندگي برايمان اهميت دارند به موقع استفاده کنيم. اگر چنين نباشد بايد هزينه زيادي را بابت حافظه ضعيف بپردازيم. حافظه ضعيف ممکن است هميشه برايمان مشکل آفرين باشد.
به همين خاطر حافظه بايد مورد توجه کافي و لازم قرار بگيرد. تصور کنيد که شما يک تاجر موفق هستيد ولي مشکل حافظه داريد و يکي از کسانيکه با او مراوده تجاري داريد را ديده ايد و نمي دانيد که اسم او چيست يا اينکه دقيقا او را کجا ديده ايد. او شما را به اسم به اسم کوچک صدا مي زند؛ شغلتان را مي گويد. حتما روزي را که باهم غذا خورديد و در موضوع صحبتتان به شما مي‌گويد و شما هر چه قدر فکر مي‌کنيد تصاوير مبهم از آن خاطرات در ذهنتان مي‌باشد. در طي جلسه اي که با هم داريد او از تواني خو استفاده کرده و معامله را به خوبي انجام مي‌دهد و شما تمام مدت به اين فکر مي‌کنيد که نام او چيست و به جاي مسائلي که بايد در حين معامله فکر کنيد به نام او فکر مي‌کنيد و اينگونه ضعف حافظه موجب مي‌شود که موقعيت مالي و اجتماعي فرد تحت تاثير قرار گيرد.
ممکن است شما خانم خانه باشيد و ندانيد که وسايل مورد نيازتان را کجا گذاشته‌ايد و يا اينکه چه کسي به شما کادو داده است و کادو چه بوده است. يکي از وسايلي که ظاهرا در منزلتان نو است را براي کسي کادو مي‌آوريد و بعدا متوجه مي‌شويد که آن همان چيزي بوده که روزي همان شخص برايتان کادو آورده است.
ممکن است که شما مطلبي را شنيده‌ايد ولي يادتان نيست که از چه کسي شنيده ايد و آنرا به دوستتان مي‌گوئيد. اين مطلب ممکن است يک اتفاق اجتماعي روز يا يک جوک باشد. و دوستتان با خنده مي‌گويد اين را که من خودم برايت گفتم. آن وقت شما چه حسي داريد؟
حالا بيائيم سراغ دانشجويان و دانش‌آموزاني که نياز بيشتري به حافظه دارند. حافظه قوي حافظه ايست که بتوان به آن اعتماد کرد و در موقع امتحان بتوان از /ان استفاده کرد.
دانش‌آموزي را در نظر بگيريد که ساعت 6 صبح با سختي و مشقت بلند مي شود چون امتحان و درس برايش خيلي مهم است تا ساعت 12 ظهر پشت سر هم درس مي خواند. از ساعت1-12 ظهر ناهار مي خورد و چون امتحان خيلي برايش حياتي است لحظه اي استراحت نمي‌کند و بلافاصله شروع به درس خواندن مي کند و تا ساعت 8 شب يک ريز درس مي خواند 9-8 غذا مي خورد . از ساعت9- 12 مجددا درس مي خواند او شب را به سختي مي گذراند و از ساعت 6-12 صبح مي‌خوابد و دوباره روز از نو و تکرار همان کار از نو.
او پس از يک ماه وقتي به سراغ مطالب خوانده شده مي‌رود حس مي‌کند که مطالب براي او تازگي دارند و حس مي کند که تا به حال آنها را نخوانده است .و هر چه قدر به زمان امتحانات و يا پايان ترم نزديک مي شود استرس و نگراني‌ش نسبت به اينکه نکند امتحانات را به خوبي بدهد بيشتر مي شود .به نظر شما او چگونه درس خوانده است؟ آيا او با فکر درس خوانده يا فقط سختي کشيده و درس خواندنش ارزشي ندارد.
اين گونه درس خواندن موجب يادگيري نمي شود. اگر شما امتحاني را داشته باشيد و بخواهيد مطلبي را حتما تمام کنيد چگونه درس مي خوانيد شايد شما هم مثل همين شخص با سختي درس مي خوانيد و آن زمانيکه به آنها احتياج داريد چيزي در ذهنتان نيست.
 
اوج يادگيري انسان 60- 35 دقيقه است. بعضي از دانشمندان و محققان معتقدند که اين زمان کمتر است و بين 40 -35 دقيقه است. ما همان نظر گروه اول را قبول مي کنيم. اگر يادگيري ما بين 60 -35 دقيقه باشد؛ بعد از اين زمان يادگيري ما کاهش مي يابد به طوري که بعد از 2 ساعت درس خواندن پشت سر هم يادگيري ما به نصف مي رسد؛ بعد از 3 ساعت به 4/1 و بعد از 4 ساعت ما تقريبا چيزي ياد نمي گيريم و فقط وقت خودمان را تلف مي کنيم. شما تصور کنيد کسي 6 ساعت پشت سر هم درس خوانده است يادگيري‌اش به اندازه 2 الي 5/2 ساعت است ولي خستگي‌اش بسيار زياد است. به همين دليل در مدارس درسهاي ساعت اول از يادگيري بهتري برخوردار است و درسهاي ساعات آخر به دليل خستگي و گرسنگي و پايين آمدن قند خون از يادگيري ضعيف تري برخوردار است. در روشي که به شما پيشنهاد مي شود مي توانيد با آن در طي 6 ساعت به راحتي 5 ساعت مطالعه مفيد داشته باشيد. يعني 5/2 برابر حالت عادي.
شما که از همت و پشتکار عالي برخوردار هستيد لازم است از تکنيکهاي موفق و مؤثر هم استفاده کنيد. اگر قصد داريد قله هاي بلند را فتح کنيد لازم است از کفشها و وسايل مورد نياز و عالي استفاده کنيد و گر نه تلاش شما نتيجه دلخواه را نخواهد داد و زماني متوجه مي شويد که زمان زيادي را صرف کرده ايد و وقتي مي خواهيد امتحان دهيد هيچ چيز از آنرا به خاطر نخواهيد آورد.(جمله مثال قله ناقص است!!)
به شما پيشنهاد بسيار ساده اي مي کنيم شما هر 45 دقيقه يا هر 50 دقيقه 10 دقيقه استراحت کنيد. روشي بسيار ساده ولي مؤثر.
دوباره مي گويم هر 45 دقيقه يا 50 دقيقه 10 دقيقه استراحت کنيد. و در آن 10 دقيقه به کاري جز درس بپردازيد. اين کارها نبايد تماشاي تلويزيون؛ صحبت کردن با تلفن و يا کار با کامپيوتر باشد؛ زيرا اين کارها وسوسه انگيز هستند و معمولا بيش از 15-10 دقيقه وقتمان را به خود جلب مي کنند.
شايد شما از آن دسته از افرادي باشيد که مي گويند ما آنقدر وقت کم داريم که اگر آن 15- 10 دقيقه هم درس بخوانم کم است. عجله نکنيد داستان مردي را که مي خواست درختان را اره کند به خاطر بياوريد. او به دليل اينکه از اره کند استفاده مي کرد؛ فقط عرق مي ريخت و کاري از پيش نمي برد. با اره کند کاري از پيش نمي رود.
آيا فقط اينکه شما 6 ساعت مطالعه کنيد مهم است يا اينکه 5 ساعت مطالعه مفيد داشته باشيد. آيا اينکه 6 ساعت اره کنيد و در آن مدت فقط دو درخت را قطع کنيد مهم است يا اينکه 5 ساعت اره کنيد و در اين مدت 5 درخت را اره کنيد. کميت کار مهم است نه کيفيت کار.
اصولا مطالعه موفق و صحيح چيست؟
شما اگر اين تکنيک ساده را انجام دهيد متوجه مي شويد که اين روش ايده‌ال است. البته اين روش منافاتي با برنامه‌ريزي و بقيه برنامه ها ي شما ندارد. اين روش مي گويد شما بعد از اينکه 50 دقيقه پشت ميز نشستيد و مطالعه کرديد يا اينکه مقاله اي مي نويسيد يا اينکه در جلسه اي هستيد 10 دقيقه استراحت کنيد سپس به کار قبلي خود بپردازيد. اگر اين کار را نکنيد سرتان کلاه رفته است بايد اره‌تان را تيز کنيد. اگر دانش‌آموز هستيد با استراحت درست و صحيح بايد اره‌تان را تيز کنيد. اگر تاجر هستيد با استراحت و آرامش بايد اره‌تان را تيز کنيد و اگر خانم خانه هستيد بايد شب راحت و آرامي را پشت سر بگذاريد و گر نه تمام روز را چرت خواهيد زد. از بي‌حوصلگي رنج خواهيد برد و توانتان کاهش پيدا خواهد کرد.
15 – 10 دقيقه اي که استراحت مي کنيم چگونه بايد باشد؟
بهترين کاري که مي توانيم انجام دهيم تا اينکه بتوانيم از زمان استفاده بهتري ببريم چيست؟
در برنامه مديريت زمان اينگونه گفتيم که بايد مشخص باشد هر ساعتي چه کاري مي‌خواهيم انجام دهيم. اگر مشخص باشد احتمال تلف شدن وقت کم است و اگر مشخص نباشد ميزان زيادي از وقت ما تلف خواهد شد. بعضي ها مي گويند ما به برنامه اي که مي‌ريزيم نمي توانيم 100٪ عمل کنيم. اين زياد مهم نيست اگر شما بتوانيد به 50 ٪ يا حتي 20٪ از برنامه اي که مي ريزيد عمل کنيد هم جزء افراد موفق هستيد و هر کاري را که اراده کنيد از پسش بر خواهيد آمد.
بنابراين در قدم اول بايد برنامه ريزي کنيد. پس بايد ياد بگيريد اگر مي خواهيد مطالعه خوب و مفيدي داشته باشيد در طي 15-10 دقيقه خوب استراحت کنيد. استراحت مفيد خوب به شما کمک مي کند تا بهره بيشتري از مطالعه خود ببريد.
شايد تا‌كنون اسم آلفا را شنيده باشيد .شما با استفاده از تکنيکهاي آلفاي ذهني مي توانيد وار د اين حالت بشويد و در اين حالت از آرامش دقيق تري برخوردار شويد. البته در اين برنامه قصد نداريد در مورد موقعيت آلفا صحبتي داشته باشيم . در مورد موقعيت آلفا در برنامه اي ديگر به طور مفصل صحبت خواهيم کرد.
پس از اينکه در موقعيت آلفا قرار گرفتيد بهتر است خودتان را شرطي کنيد تا بتوانيد در طي 1 دقيقه در اين موقعيت قرار گيريد. و در وارد شدن به اين زمان صرفه جويي کنيد. اگر شما بتوانيد در طي 1 دقيقه در اين موقعيت قرار گيريد يا در بيست دقيقه از نظر کيفيت در يک سطح هستيد و حتي اگر در يک دقيقه طول بکشد از کيفيت و موقعيت بهتري برخوردار خواهيد بود. قبل از اينکه بقيه برنامه را ببينيم بهتر است از دو نوع يادگيري صحبت کنيم.
يادگيري فعال(active) و يادگيري غير فعال(pacive) .
در يادگيري غير فعال (pacive) که اکثر يادگيري ها از اين نوع مي باشند؛ دانشجو يا دانش آموز هيچگونه تغييري در آنچه باد گرفته است ايجاد نمي کند و صرفا آنرا بدون تکرار در ذهن ذخيره مي کند. مثل خواندن کتاب؛ ديدن فيلم .بدون اينکه مجددا به آن مراجعه کنيم.
در يادگيري فعال (active) دانش آموز تغييري در آنچه ياد گرفته است ايجاد مي کند و اين تغيير ايجاد موجب مي شود که دوباره به ذهن ايد و ذهن مجبور مي شود تمام آنچه را خوانده است دوباره به ياد آورد و رد اين زمان فراموشي مطلب کاهش خواهد يافت. مثل تدريس آنچه خوانده ايم.
موضوع اين است که دانش آموز يا دانشجو که نمي تواند تدريس کند بعضي ها توصيه مي کنند براي اين منظور گروهي تشکيل دهند و هر کدام براي ديگري درس دهد و بدين گونه مي توانند يادگيري را عمقي تر کنند. ولي در عمل اين روش از کارايي عالي برخوردار نمي‌باشد. از کارايي خوبي برخوردار مي باشد ولي عالي نمي‌باشد و ما انتظار بيشتري داريم. يکي از دلايل خوب نبودن روش التزام به ديگران است و تلف شدن وقتي است که در اين موقعيت ايجاد مي شود. روش پيشنهادي اين است که پس از اينکه 50 دقيقه مطالعه کرديد در حالت آلفا قرار گيريد و مطالب را در ذهنتان مرور کنيد؛ تصور کنيد جمعي هستند که به مطالب شما علاقمند هستند و شما آنچه را که خوانده ايد با علاقه تدريس مي کنيد. چون مغز نمي تواند بين يک عمل خيالي و واقعي تفاوت بگذارد بنابراين شما ميتوانيد با اطمينان خاطر از اين روش استفاده کنيد. در ضمن شما در اين روش مجبور مي شويد از نوع يادگيري بصري استفاده کنيد. يادگيري بصري يکي از بهترين و عالي ترين روشهاي يادگيري است که از ماندگاري بيشتري برخوردار است .
 
روشهاي يادگيري:
افراد از نظر نحوه يادگيري به سه گروه تقسيم بندي مي شوند. اين سه گروه را فروشندگان !!به صورت ناخودآگاه شناسايي مي کنند و با همان نحوه يادگيري خودشان با آنها ارتباط برقرار مي کنند.
 
گروه اول بصري هستند.
اين افراد بيشتر به شکل؛ اندازه و رنگ موضوع توجه مي کنند. سعي مي کنند موضوع يا مطلب را به صورت تصوير يا فيلم ببينند. اين گروه جزء بهترين گروه يادگيري هستند. کودکان از اين نوع يادگيري بهره مي برند. اينگونه از افراد با دستانشان هم حرف مي زنند و سعي مي کنند با شوق؛ ‌سرعت و دستشان چيزي را بفهمانند. اگر قصد داريد ماشيني را براي اين گروه از افراد بفرستيد بهتر است در مورد رنگ؛ اندازه و زيبايي و درخشندگي آن صبحت کنيد.
گروه دوم سمعي هستند:
اين براي يادگيري از گوشي ها استفاده مي‌کنند. شايد عکس خودتان را ديده باشيد که داريد به چيزي گوش مي‌دهيد بطوريکه سرتان را روي يکي از گوشي‌هايتان کج کرده ايد.
اين گروه از افراد خيلي زياد هستند نسبت به گروه اول از يادگيري ضعيف تري برخوردار هستند. آرام صحبت مي‌کنند و بيشتر به صداها توجه مي‌کنند. زمانيکه از کودک بخواهيم که سر به هوا نباشد و گوش دهد و صداهاي کلمات را بشناسد و بکشد در واقع داريم يادگيري او را تضعيف مي کنيم. و يادگيري را از نوع بصري به سمعي مبدل کنيم. اين گونه از افراد بايد حتما صداي آنچه را مي خواهند به خاطر بياورند و بشنوند. در تحقيقاتي که انجام شده به اين نتيجه رسيده اند که موزيسين هاي بزرگ از يادگيري بصري براي موسيقي استفاده مي کنند. نه يادگيري سمعي. آنها موسيقي را به صورت تصوير و نمودار مي بينند. اگر شما خواستيد ماشيني را براي اين گروه بفرستيد در مورد منظم کار کردن ماشين عين ساعت صحبت کنيد. کاپوت ماشين را بالا بزنيد و از او بخواهيد به صداي ماشين توجه کند. او ماشين شما را خواهد پسنديد.
گروه سوم گروه لمسي هستند. اين گروه حتما چيزي را لمس کنند تا انتخاب کنند و ياد بگيرند. اين گروه از حس لامسه استفاده مي کنند. يادگيري کندي دارند حتما بايد شماره تلفن را بگيرند تا حفظ شوند. اين گروه بيشتر مواقع به پايين نگاه مي کنند. اگر خريدار ماشين شما از اين گروه هستند او را پشت رل ماشين بنشانيد و به او بگوئيد احساس امنيت و راحتي داشته باشد او خريدار ماشين شما خواهد بود.
در اين سه گروه به هيچ کدام دروغ نگفته ايد بلکه با زبان خودشان با آنها صحبت کرده يد. اگر شما يا کسي فارسي صحبت کنيد و با کس ديگر به زبان خودش مثلا انگليسي آيا دروغ گفته ايد. بلکه شما از توانايي خودتان توانستيد با هر دو گروه صحبت کنيد و ارتباط داشته باشيد. بيشتر افراد به اين موضوع آگاهي ندارند و اهميت نمي دهند. و به اين طريق ازارتباط ضعيف برخوردار هستند اين ارتباط شما به عنوان همسر مادرمحصل تاج رو فروشنده يا حتي راننده بايد آگاه باشيد و گر نه ارتباطتان با نزديکانتان دچار مشکل خواهد شد.90٪ از مشکلاتي که بين افراد ايجاد مي شود به دليل عدم ارتباط مي باشد نه اختلاف سليقه. اگر بتوانيم بهتر ببينيم بگوييم و احساس کنيم متوجه مي شويم که همه يک چيز را مي خواهيم.
مولانا اين موضوع را به صورت داستاني معرفي مي کند که گروهي در تاريکي فيلي را لمس کردند و هر کدام آنرا چيزي خواندند. کسي آنرا تخت خواند؛ ديگري ستون خواند و گروه سوم او را لوله اي بلند خواند. هر سه گروه درست مي گفتند ولي هيچ کدام نتوانستند حرف ديگري را بفهمند.
ما بايد براي ارتباط بهتر بدانيم که طرف مقابلمان از کدام گروه است تا بتوانيم با او ارتباط بهتري داشته باشيم.
حالا برگرديم به نوع يادگيري
زمانيکه در ذهن چيزي را تجسم کنيم و به آن فکر کنيم يادگيريمان از نوع اول و بصري مي شود. اين يادگيري از ماندگاري بيشتري برخوردار است.
پس از اينکه 50-45 دقيقه مطالعه کرديد دست از مطالعه بکشيد خودتان را در وضعيت آلفا قرار دهيد و آنچه را خوانده ايد مجددا مرور کنيد سعي کنيد تصاويري از لغات؛ شکلها و نمودارها را در ذهنتان داشته باشيد. فرمولهاي رياضي؛ فيزيک؛ شيمي را در ذهنتان ببينيد و آنها را مجسم کنيد. سپس از حالت آلفا خارج شويد. اگر چيزي فراموش شده آنرا مجددا مطالعه کنيد و در برنامه بعدي آلفا مرورش کنيد. به سراغ درس جديد برويد و پس از 50 دقيقه ديگر دوباره به حالت آلفا قرار بگيريد و مطالبي که فراموش شده بودند با مطالب جديد مطالعه کنيد .شما با اين روش از يادگيري ماندگاري برخوردار خواهيد شد.





يادگيريتان را متحول کنيد. يادگيريتان را متحول کنيد. يادگيريتان را متحول کنيد. يادگيريتان را متحول کنيد.

در تاریخ : يكشنبه، 8 شهريور ماه، 1388
نویسنده :
(7100 مشاهده)

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]

بازدیدکنندگان غیر عضو حق ارسال نظر و پیشنهاد در مورد مطالب این سایت ندارند .
برای استفاده از سرویسهای مخصوص کاربران عضو فرم عضویت را تکمیل نمائید .
Content ©
کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق