دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

افسردگی کندالینی و استفاده از یوگا

افسردگی در کندالینی

هر كسي كه تطهير كنداليني را تجربه كرده باشد، با افسردگي در کندالینی آشنا خواهد بود، زيرا انرژي‌ها در واقع در عمق بدن به صورت راكد و فشرده قرار گرفته‌اند و منتظر تهذيب از سوي ما هستند. افسردگي به معني اين است كه چيزي”از عمق”حفاري شده و بيرون آمده است تا شما آن را ببنديد. چرا از افسردگي رواني يا شيميايي، خود افسردگي معمولي در نتيجة يك فرآيند انرژي است كه براي تمام افراد در نقطه‌اي از زندگي آنان وجود دارد. افسردگي در آمريكا بد معرفي شده است. ما بايد فوايد مثبت آن را ببينيم: عمق جديدي از شناخت، توجه و عطوفت؛ ژرف‌نگري و توانمندي‌هاي عظيم و خلاق.

افسردگی یک فرآیند خلاق!!!

از افسردگی می توان به عنوان ک فرآیند خلاق نام برد، از افسردگي‌هاي خود لذت ببريد. به اين فرآيند اساساً به عنوان يك فرآيند خلاق نگاه كنيد، در انرژي‌ها فرو رويد، آنها را تشديد كنيد و سپس به آنها گوش فرا دهيد. اجازه دهيد ذهنتان به گردش افتد. شما ممكن است قسمت‌ هايي از كودكي يا زندگي گذشته يا حوادث اخير يا آينده را به ياد آوريد. افسردگي ممكن است يك راه جديد درك پديده‌ها يا نگرش‌هاي جديد فلسفي پيش رويتان باز كند.

شما ممكن است به تغيير در حالت موي خود احساس نياز كنيد. ممكن است از يك رژيم‌غذايي جديد استفاده كنيد، يك پروژة ابتكاري جديد را آغاز كنيد؛ شما هرگز به طور كامل نمي‌دانيد چه چيز از عمق‌هاي ضمير ناخودآگاهتان بروز خواهد كرد. افسردگي را يك سفر پرماجرا به بعد عميق‌تر زندگي به شمار آوريد.

واقعیت کندالینی

واقعیت کندالینی این است که همة انسان‌ها داراي يك محرك دروني براي ممتاز شدن يا يكتا شدن در چيزي مي‌باشند، بینظیر شدن. گاهي افراد از راه‌هاي منفي در مسير چنين هدفي گام برمي‌دارند. ولي محرك اصلي در تمام افراد همان محرك تكامل است–براي دستيابي به عرفان و رسيدن به خداگونگي در عين انسان بودن.

در اوپانيشادها آمده است كه: ضمن سكونت در همين بدن، ما تاحدودي برهمن را درك كرده‌ايم‌ (انبساط، تكامل، مطلق، خالق، نگهدار و نابودكنندة جهان هستي)، وگرنه جاهل مي‌مانديم و فناي بزرگ بر ما فرود مي‌آمد. آنهايي كه برهمن را بشناسند، جاودانه مي‌شوند، ولي بقيه جز نگون‌ بختي بهره‌اي نخواهند داشت. در عهد جديد، عيسي پاسخ داد:

 آيا در اين قانون خود تو نوشته نشده است ”من گفتم: شما خدايان هستيد؟ آنهايي كه خدايان خوانده مي‌شوند، كلام خدا به آنها عرضه شد  و اين كتاب مقدس را نمي‌توان كنار گذاشت. مي‌بينيم كه از همة ما دعوت مي‌شود كه فراتر از انسان بودن برويم و به سمت فرازهاي بالاتر حركت كنيم. انرژي كنداليني يكايك ما را به سوي اين هدف عرفاني  سوق مي‌دهد (شناختن نور، شناختن خدا.) (آميزش شاكتي و شاكتا). رنگ‌ها به طلايي يا گاهي نقره‌اي تغيير مي‌يابند.

در يوگاي تبتي و در ديگر كيش‌هاي رمزآميز اين انرژي چنين بيان شده است: به وسيلة يوگاي شاكتي (انضباط انرژي،) يوگي تانتريك انضباط بدن و ذهن را در اختيار مي‌گيرد و سپس به سمت وظيفة سنگين بيدار كردن قدرت‌هاي خفته يا دروني اهورايي در درون خويش كه به صورت كنداليني الهة خواب شخصيت يافته‌اند، سير مي‌كند…. سپس از اتحاد عرفاني شاكتا (در بالاي سر) و شاكتي، عرفان متولد مي‌شود؛ و يوگي در اين مرحله به هدف مي‌رسد.

یوگا و کندالینی

در بحث یوگا و کندالینی به این نکته اشاره می کنیم که هدف یوگا هماهنگ کردن سیستم های مختلف بدن است تا در پرتو آن شادابی و تندرستی کلی بدست آید. به گفته سوامی شیواناندا پدر یوگای علمی معاصر: یوگا اتحاد و هماهنگی اندیشه، سخن، کردار و عمل است. سیستم یوگا به شاخه های متعددی نظیر هاتا، راجا، گیانا، کارما، کندالینی، مانترا و لایا یوگا تقسیم شده است که هر کدام از شاخه ها بنا به هدفی که دنبال می کنند به ذکر جزئیات پرداخته و هر فرد میتواند متناسب با خصوصیات فردی و نیاز شخصیروش مورد علاقه خود را انتخاب و دنبال کند. در اینجا ما بنا به درخواست خوانندگان، به معرفی کندالینی یوگا پرداخته ایم.

همانطور که گفتیم کندالینی یک انرژی است که در همه اشخاص وجود دارد. این انرژی به عنوان یک کاتالیزور و فعال کننده برای رسیدن به درجه کمال معنوی که همه ما برای تجسم بخشیدن به آن متولد شده ایم، به وجود آمده است. کندالینی یوگا شگردی است که با بکار بستن آن میتوان به این انرژی دسترسی پیدا نمود. این سیستم به ما در خنثی کردن فشارهای زندگی کمک میکند تا بتوانیم احساس شادی، سلامت و رضایت را در خود ایجاد کنیم.

ماهیت کندالینی یوگا

ماهیت کندالینی یوگا یک سیستم پویا و مرکب از تنفس، حرکت، کشش، استفاده از صدا و ریتم، تمدد اعصاب و مراقبه است. هر جلسه پرداختن به این یوگا شامل تمریناتی برای گرم کردن بدن و انعطاف ستون مهره ها، مرحله خاصی برای انرژی، تمدد اعصاب و مراقبه است. مجموعه تمرینات کندالینی یوگا را میتوان به صدها شکل و ترکیب مختلف اجرا نمود.

فلسفه درونی کندالینی یوگا

کل فلسفه درونی کندالینی یوگا را میتوان در دو کلمه خلاصه کرد:

“ایستادگی کردن” به این معنا که در انجام هر تمرین، هنگامی که ادامه دادن مشکل میشود و شخص تصمیمی آگاهانه برای ادامه دادن و ایستادگی کردن میگیرد، به مرحله ای بالاتر از آنچه هست دست یافته و زندگی خود را دگرگون میکند. در حقیقت، هر تمرینی در کندالینی یوگا، میتواند نماد زندگی ما در ابعادی بسیار کوچک باشد. استادان کندالینی یوگا میان چگونگی انجام شدن تمرین توسط یک کارآموز و چگونه زندگی کردن وی ارتباط مستقیمی میبینند. از نظر آنان اگر ما بتوانیم این عادت خوب را کسب کرده و آنرا حفظ کنیم، در هر پیشامدی که نیازمند صرف نیروی اضافه باشد، رساندن پروژه به ضرب العجل، شرکت در مسابقه ورزش سرنوشت ساز و… میتوانیم به خود اطمینان کامل داشته باشیم. و از این رودخانه عظیم، از بهم پیوستن سه رود تشکیل شده است:

 سنت نات (Nath)، که بر شناخت فنون مقدس تاکید دارد (یوگا)  سنت سانت (Sant)، بر احترام به معلم یا مراد تاکید کرده است. (در کندالینی یوگا، مراد یا پیشوا دارای تاثیر ارتعاشی شناخته میشود، که منظور ارتعاش جریان سیال تعالیم اوست نه خود وی). سنت باکتی (Bhakti) ، به تجلیل از احترام و ازخودگذشتگی برای محبوب-خداوند- میپردازد. (مانند مانتراهایی (اوراد) که به وصف صفات و فضایل پروردگار میپردازد).

چنان که تقسیمات فوق برمی آید، کندالینی یوگا زندگی جوانی در آغاز راه زندگی مستقل را با حس تشخیص ریاضت کشیده یک یوگی ترکیب میکند و انضباط یک سرباز را با دیدگاه یک قدیس در می آمیزد. آگاهی و یافتن پاسخ در این است که بتوانیم دارای فروتنی کافی برای خدمتگذاری، شان و اقتدار برای الهام بخشی و شجاعت و هوشیاری برای قرار دادن خود در مسیر الهی باشیم. کندالینی یوگا اگر به طور مداوم و منظم انجام شود میتواند سیستم عصبی را قوی کرده، سیستم غدد را متعادل نموده و انرژی ذهن و احساسات را تحت کنترل درآورد. در حالی که فنون عمومی یوگا بر تمرینات وضعیت اندام و تنفس متمرکز هستند. کندالینی، با وارد کردن یوگا به فعالیتهای روزمره، آنرا یک گام به جلو برده است.

تاثیرات کندالینی

از جمله تاثیرات کندالینی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملکرد بهتر بدن

برای عملکرد بهتر بدن کندالینی یوگا، در کنار تغییرات صحیح در شیوه زندگی میتواند دستگاه گوارش، اعصاب، غدد لنفاوی، سیستم قلبی عروقی، غدد و سیستمهای حیاتی دیگر را تنظیم کند.

  • زیبایی

کندالینی یوگا میتواند بدنهای عادی و مشکل دار را به اندامهایی برازنده و زیبا تبدیل کند. کندالینی تنها سیستمی است که بر اهمیت تعادل غدد در رابطه با سلامت جسم و روح تاکید میکند و این امر تاثیر مستقیمی بر زیبایی ظاهری و آرامش درونی دارد.

  • افزایش درک شهودی

حس ششم، نعمتی است که همه ما از آن برخورداریم. کندالینی یوگا با افزایش دک شهودی و همچنین با کار بر روی مراکز عالی مغز به شخص امکان میدهد تا با دریافت ریزه کاریها و محاسبه خصوصیات و اجزای هر موقعیت، به یقینی دست یابد که دیگران از آن بی بهره اند. درک شهودی قویتر میتواند ما را دربرابر خطرات محافظت کرده و مانع نزدیک شدن به نیروهای منفی شود.

  • از بین بردن عادات منفی

از جمله تاثیرات کندالینی از بین بردن عادات منفی است. بارها پیش می آید که ما در اثر آسیبهای شدید احساسی یا مشکلات حل نشدنی زندگی به خودویرانگری دست میزنیم.این حالت میتواند به اشکال پرخوری، نوشیدن الکل، اعتیاد به مواد مخدر و وابستگیهای مخرب دیگر نمایان شود. در کندالینی یوگا تکنیکهای خاصی وجود دارد که به شخص کمک میکند به کنه آنچه موجب آزارش شده پی ببرد و از عادات منفی خود دور شود.

  • خلاقیت

گذشته از تواناییهای هنری، خلاقیت یک توانایی ذهنی است که به ما کمک میکند در هر زمینه خودانگیخته، ماهر و معنادار عمل کنیم.

کندالینی و ادیان

كنداليني يك واژة سانسكريت به معني ”قدرت دوراني“ است و نيروي تكاملي اساسي فرد را تشكيل مي‌دهد. هر يك از ما در حالي كه مقداري از اين انرژي در وجودمان جريان دارد، متولد مي‌شويم. مقدار موجود و قابل استفاده تعيين مي‌كند كه يك شخص داراي هوش پايين باشد يا يك نابغه يا در ميانة اين دو حالت.اين فقط موضوع استفاده از آنچه قبلاً داريم نيست، بلكه بيدار كردن مقدار بسيار بيشتر اندوخته شده در منبع كنداليني واقع در پاية ستون فقرات است. كنداليني يك نيروي طبيعي در وجود همة ما است.

در توضیح کندالینی و ادیان باید گفت كنداليني يك دين نيست، اگرچه توسط بعضي از اديان عمل مي‌شود و اين فرآيند مي‌تواند باورهاي ديني هر شخص را افزايش و پرورش دهد. ادبيات كهن شرق دربردارندة اطلاعات فراواني پيرامون كنداليني است، اما در مورد ادبيات غرب اينگونه نيست؛ ولي اكنون اطلاعات بيشتري در اين باره در غرب در حال نگارش است.

تجربه کندالینی

به موازات اينكه علاقه به عصر آبي به سرعت رو به رشد مي‎باشد و انرژي‌هاي نيرومندتري براي تسهيل آزادسازي همزمان كنداليني فراهم مي‌آورد، همة اقشار اجتماع در همة سنين و سطوح رشد، كنداليني را صرفنظر از خاستگاه‌هاي فرهنگي، فلسفي يا ديني خود تجربه مي‌كنند. اطلاعات چنداني براي صرف‎نظرافرادي كه حتي واژة كنداليني را نشنيده‌اند، فراهم نيست و آنها دربارة علل رنج و ازهمپاشي جسماني، ذهني يا عاطفي خود سؤال برايشان وجود دارد. حتي كارشناسان رشته‌هاي رشد و پرورش و همكاري و مشاوره، دسترسي آسان به اطلاعات براي مشاوره با كساني كه كنداليني اضافي را پيش از آنكه سيستم بدنشان آماده باشد و مشكلاتي را در تمام سطوح زندگي تجربه كنند، آزاد مي‌سازند، را ندارند. چنين افرادي به مانند آينه انرژي 220 ولت ناگهان از واحدهاي 110 آنها جاري مي‌شود؛ به طرف پايين انتشار مي‌يابد و مدار ذوب مي‌شود.

نبود اطلاعات در مورد  پتانسیل کندالینی

  • يك دليل براي نبود اطلاعات در مورد پتانسیل کندالینی آن است كه بسياري از افراد اگرچه آگاه هستند، اما در مورد پتانسيل قدرت كنداليني از لحاظ زيانبار بودن، نگران مي‌باشند؛ آنها معتقدند نبايد كاري به آن داشت –نه تمرين و نه آموزش- زيرا اين امكان وجود دارد كه اين نيروي فوق‌العاده تبديل به يك عامل مخرب شود. اين نگرش درست همان نگرش مردمي است كه مي‌گويند اگر كودكان را در مورد امور جنسي آموزش ندهيد، هيچ مشكلي پيش نخواهد آمد.
  • دليل ديگر آن است كه خيلي از افراد كنداليني را يك سرگرمي و هوس عصر جديد مي‌دانند. هيچ چيز از حقيقت بالاتر نيست. كنداليني را مي‌توان قديم‌ترين علم شناخته شده دانست. در اعصار گذشته، مردم كنداليني را تحت هدايت آموزگاران و در شرايط كنترل شده پرورش مي‌دادند و آنچه را ياد مي‌گرفتند به عنوان يك دانش محرمانه نزد خود نگه مي‌داشتند. ولي ما وارد يك دوره از زمان شده‌ايم كه در آن محرمانه تبديلبه علني مي‌شود.

پرورش کندالینی بدون آگاهی

مردمي كه كنداليني آنها بدون آگاهي خودشان پرورش مي‌يافت و علائم وضعيتشان به سايرين ربط پيدا مي‌كرد، عموماً تنبل يا داراي ضعف جسماني شمرده مي‌شدند؛ آنها ممكن بود حتي خودشان هم خود را تنبل بدانند. اين فرآيند ممكن است دربردارندة سرگشتگي فراوان و ترس فراتر از بازدم و احساس شناور ماندن باشد. از نوشته‌هاي آنان پيدا است كه عرفاي مسيحي آزاد شدن كنداليني را كه  به آن، به عنوان رنج‌ها اشاره داشته‎اند، تجربه كرده بودند. آنها اين فرآيند را فرآيندي مي‌ دانستند كه سبب يكي شدن با خدا مي‌گردد.

گوپي كريشنا يكي از طرفداران جديد اين انرژي تكاملي بوده است. آزادسازي كنداليني خود او در نتيجة تمرينات مديتيشن بود كه او بدون آموزش رسمي قبلي انجام مي‌داد. او سال‌ها راصرف شناختن و كار كردن با آنچه كه برايش اتفاق مي‌افتاد، مي‎كرد. تجربيات و نوشته‌هاي او براي ديگراني كه آموزش قبلي نداشته‌اند، بسيار سودمندبوده است.

خودآگاهی و فرآیند کندالینی

ضمير ناخودآگاه عملاً دوست ندارد به وسيلة ضمير ناخودآگاه فراخوانده شود؛ ضمير ناخودآگاه در واقع فهرست خودآگاهي ما و تركيبي از خودآگاهي جسماني و عاطفي مي‌باشد. اولين خودآگاهي است كه در يك نوزاد شكل مي‌گيرد. اولين خودآگاهي است كه در ما به عنوان انسان شكل مي‌گيرد. بخشي از فرآيند كنداليني تبديل اين فهرست خودآگاهي به بخشي از زندگي ما به عنوان ضمير خودآگاه رواني و روحاني است. با انجام اين كار، انرژي و اطلاعات آن ديگر پنهان يا در “فرودست” ديگر سطوح آگاهي ما نيستند، بلكه خيلي قابل استفاده و سودمند مي‌شوند. اكثر افراد فكر به خودكشي يا آرزوي مرگ را در طول دورة تطهير تجربه مي‌كنند. انديشيدن در مورد پايان دادن به زندگي بخشي طبيعي از اين فرآيند است و بايد چنين هم، درك شود بسياري از راه‌هاي قديمي درحال مرگ هستند و راه را براي زندگي جديد باز مي‌كنند. روبرو شدن با آرزوي مرگ همراه با شناخت، مي‌تواند آغاز يك حيات نوين باشد. بدن همان است، اما روح جديد است و يك نگرش جديد به وجود مي آورد است. اين فرآيند نمايانگر رهايي از راه‌هاي قديم و كشف راه‌هاي جديد است.

کندالینی

چگونه می توانم در این دوره شرکت کنم ؟

 این دوره فوق العاده به صورت حضوری می باشد و در موسسه تجسم خلاق به نشانی :

 تهران ، میدان هفت تیر ، خیابان قائم مقام فراهانی پلاک ۳۹ ط اول

 برگزار می شود.

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

این دوره توسط دکتر آرام به صورت حضوری برگزار می شود. علاقمندان برای شرکت در دوره با مرکز تجسم خلاق تماس بگیرند.

مطالب مرتبط

درمان افسردگی با مغناطیس درمانی روش نوین درمان بدون دارو

درمان افسردگی با مغناطیس درمانی افسردگی یکی از پرطرفدارترین واقعیت‌های روانی جهان معاصر است ...

درمان افسردگی با مغناطیس: اثر مغناطیس بر روی مغز انسان

درمان افسردگی با مغناطیس - افسردگی یعنی عملکرد مغز از حالت طبیعی خود خارج ...

چگونه آرامش، گمشده دوران را بیابیم؟

 آرامش، گمشده دوران- شادابی ،نشاط ، لذت بردن از زندگی و هدفمندی مستلزم داشتن ...

نقش موسیقی در زایمان

نقش موسیقی در زایمان نقش موسیقی در زایمان   موسيقي و بيماري ذهني موسيقي مي‌تواند براي بيماري هيجاني ...

افسردگی، دلایل و علائم بیماری افسردگی

  افسردگی، دلایل و علائم بیماری افسردگی   بیماری افسردگی امروزه یکی از بیماری های رایج در ...

سخت کار کردن باعث از بین رفتن افسردگی می‌شود

    باور غلط: سخت کار کردن باعث از بین رفتن افسردگی می‌شود     افسردگی تقریباً از هر ...

دیدگاهها

بدون دیدگاه