دکتر آرام : روانشناس بالینی و سلامت عضو انجمن روانشناسان آمریکا ، مترجم مولف ، محقق علوم متافيزيك، فرا روانشناسي ، مغناطیس درمانی ، مخترع و مبتکر تکنیک های ویژه تجسم خلاق

هیپنوتیزم چگونه اثر می کند ؟ 3 کلید موفقیت هیپنوتیزم

هیپنوتیزم چگونه اثر می کند؟ 3 کلید موفقیت هیپنوتیزم

هیپنوتیزم چگونه اثر می کند؟ این که صدها سال است که هیپنوتیزم و تلقینات هیپنوتیزمی، نقش مهمی در درمان ایفا می کنند و هیپنوتیزم مدرن برای افزایش اعتماد به نفس، تغییر عادت های ناپسند، کاهش وزن، ترک سیگار، تقویت حافظه، اصلاح مشکلات رفتاری و درمان اضطراب، ترس و انواع فوبیا به کار گرفته شده است.

پرسش این است که هیپنوتیزم چیست و چگونه اثر می کند؟

تجربه کسانی که هیپنوتیزم شدن و توضیح طبیعی برای اینکه بدانیم هیپنوتیزم چگونه اثر می کند، حالتی طبیعی از ذهن است که طی آن، ذهن روی موضوع خاصی متمرکز می گردد، آگاهی محیطی کاهش می یابد، تغییرات مفیدی در امواج مغزی ایجاد می شود و تلقین پذیری در مورد موضوعات مورد توافق فرد افزایش می یابد.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، 90 درصد جمعیت عمومی، توانایی هیپنوتیزم شدن دارند. هیپنوتیزم، یک حالت کاملاً طبیعی ست که تقریباً همه، آن را تجربه نموده اند. به عنوان نمونه آن چه ما هیپنوتیزم حین رانندگی می نامیم، یک حالت هیپنوتیزمی خود به خود است؛ شما پشت فرمان می نشینید و تا مقصد به سلامت رانندگی می کنید، در حالی که غرق در افکار خویش هستید و به یاد نمی آورید چه زمانی از چهارراه عبور کردید و یا چه موقع به سمت خیابان مورد نظر پیچیدید؛ گویی اتومبیل شما به طور خودکار هدایت می شود!

وقتی غرق مطالعه ی یک کتاب، گوش کردن به موسیقی دلخواه، تماشای یک فیلم یا هر فعالیت مورد علاقه ی دیگری می شوید و ارتباط تان با محیط اطراف کاهش می یابد، در حالت هیپنوتیزم طبیعی قرار گرفته اید. در چنین حالتی ممکن است کسی شما را صدا بزند اما حتی متوجه او نشوید و صدایش را نشنوید.

توانایی هیپنوتیزم شدن افراد

هیپنوتیزم چگونه اثر می کند؟ کسانی که توانایی هیپنوتیزم پذیری مناسبی دارند، هر وقت به شدت روی موضوعی متمرکز می شوند ( آن چنان که جذب موضوع گردند)، به طور خودکار به حالت هیپنوتیزم طبیعی فرو می روند. علت اصلی اثربخشی هیپنوتیزم، آن است که وقتی شخص در حالت هیپنوتیزمی قرار می گیرد، ذهنش آمادگی بیش تری برای پذیرش پیشنهادات و تلقینات درمان گر دارد. در حالت هیپنوتیزمی، تلقینات مثبت و درمانی به لایه های عمیق ذهن (جایی که یادگیری واقعی اتفاق می افتد) نفوذ می کنند. پژوهش ها نشان داده که نمی توان سوژه ی تحت هیپنوتیزم را وادار به انجام رفتاری برخلاف ارزش های اخلاقی او نمود. بنابراین هیپنوتیزم به هیچ وجه ابزاری برای اعتراف گرفتن یا سوء استفاده نیست.

قسمت عمده ی افکار، احساسات، هیجانات و رفتارهای ما ریشه در بخشی از ذهن به نام «ناخودآگاه» دارد، بنابراین اگرچه ما آن افکار و احساسات را تجربه می کنیم اما در بیش تر موارد از علت واقعی آن ها بی اطلاعیم. ارتباط بین ذهن خودآگاه و ناخودآگاه، به گونه ای ست که گویی در حالت هوشیاری معمولی، درب یک طرفه ای بین این دو وجود دارد و اطلاعات، تنها از ناخودآگاه به خودآگاه منتقل می شود.

شرایط هیپنوتیزم شدن

برای هیپنوتیزم شدن افراد باید توجه داشت که بیشتر افراد توانایی هیپنوتیزم شدن را دارا می باشد و تعداد معدودی از افراد توانایی هیپنوتیزم شدن را ندارند اما این به آن معنی نیست که می توان هر شخصی را هیپنوتیزم نمود بلکه باید به شرایط روحی و بیماریهای روانی فرد و نیز خواسته او نیز توجه نمود بررسی ها نشان داده است که در برخی بیماران روانی و یا اشخاص مبتلا به هیستری هیپنوتیزم می تواند علایم آنها را بدتر نموده و یا اثرات ناخوشایندی بر آنها بگذارد.

هیپنوتیزم چگونه اثر می کند؟

کسانی که توانایی هیپنوتیزم پذیری مناسبی دارند، هر وقت به شدت روی موضوعی متمرکز می شوند، به طور خودکار به حالت هیپنوتیزم طبیعی فرو می روند.

اثرات هیپنوتیزم چگونه است

هیپنوتیزم چگونه اثر می کند تجربه کسانی که هیپنوتیزم شدن نشان داده که در برخی مواقع هم چون خواب طبیعی، موقتا امکان دسترسی به « ناخودآگاه» فراهم می شود و برخی از محتویات ناخودآگاه، به صورت رؤیاهای شبانه نمایان می شوند. زمانی که شخص در حالت هیپنوتیزمی قرار دارد، این درب به گونه ای باز می شود که می تواند تلقینات مفید را به درون ذهن ناخودآگاه وارد نمود. می توان خاطرات سرکوب شده را بازیابی کرد و با تکنیک های موجود، از میزان آسیب زایی و آزار دهندگی آن ها کاست؛ بدین ترتیب اگرچه این خاطرات هم چنان وجود دارند اما دیگر برای فرد، ناخوشایند و ناراحت کننده نیستند.

برای درک اینکه هیپنوتیزم چگونه اثر می کند باید گفت درمانگر هیپنوتیزمی با هدایت توجه و تمرکز فرد روی یک موضوع خاص، او را وارد این حالت طبیعی ذهن می نماید. هیپنوتیزم در حوزه ی بیماری های کودکان، نوجوانان و بزرگسالان کاربردهای بسیاری دارد.

برخی از مهم ترین کاربردهای هیپنوتیزم با تجربه کسانی که هیپنوتیزم شدن، عبارتند از کاهش وزن، ترک سیگار، تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس، اصلاح یادگیری و عملکرد تحصیلی، کاهش اضطراب، کنترل درد، درمان اضطراب جدایی، برطرف نمودن ترس ها و انواع فوبیاها، کنترل استرس، درمان بی خوابی و سایر اختلالات خواب، تخفیف علائم جسمی بیماری ها، کنترل هیجانات، حفظ کارآیی مناسب به هنگام نوسانات خلقی، تسریع بهبود بیماری ها و…

کلیدهای اصلی موفقیت هیپنوتیزم چیست و هیپنوتیزم چگونه اثر می کند:

تلفن تماس برای اطلاعات بیشتر با موسسه تجسم خلاق

02188302523

تلگرام و واتساپ

09011594943

1) انگیزه های شخصی در هیپنوتیزم چگونه اثر می کند:

برای فهمیدن اینکه هیپنوتیزم چگونه اثر می کند انگیزه ی تغییر باید از درون شما سرچشمه گرفته باشد. اگر به تقاضای شخص دیگری که می خواهد شما وزن تان را کم کنید یا سیگارتان را ترک نمایید برای تغییر تلاش می کنید، شانس موفقیت درمان (به ویژه درمان هیپنوتیزمی) پایین خواهد بود. پاسخ هیپنوتیزمی چنین افرادی، بسیار ضعیف تر از کسانی ست که خود، تصمیم به کاهش وزن یا ترک سیگار گرفته اند. از آن جایی که هیپنوتیزم با به کارگیری نیروهای ذهنی به درمان می پردازد، لازم است دلایل شما برای تغییر در ذهن تان، کاملاً شفاف و واضح باشند. وجود یک انگیزه ی شفاف و قدرتمند، موجب تقویت اثر تلقینات هیپنوتیزمی و در نتیجه تسهیل تغییرات مثبت در زندگی روزمره تان می گردد.

2) تکرار تلقینات هیپنوتیزم چگونه اثر می کند:

هیپنوتیزم چگونه اثر می کند لازم است تلقینات، با تکرارهای لازم تقویت شوند. اغلب رفتارها، عادات، احساسات و هیجاناتی که می خواهیم تغییر دهیم، ریشه در عمق ذهن ناخودآگاه دارند و فقط با یک بار تلقین از بین نخواهند رفت، بنابراین لازم است تلقینات به مقدار کافی تکرار شوند. برای این کار می توان عبارات تلقینی خاص را تکرار یا یک مفهوم را در قالب عباراتی متنوع به درمان جو ارائه نمود، به همین دلیل، استفاده از تکنیک قدرتمند خود هیپنوتیزم به دلیل فراهم نمودن امکان تکرار لازم توسط خود فرد، اثربخشی درمان را دوچندان می نماید.

لازم است درمانگر صدای خود را در برخی از جلسات هیپنوتراپی برای بیمار ضبط نماید تا او بتواند تلقینات درمانی مناسب را به دفعات و حتی خارج از اتاق درمان، دریافت کند. بهتر است هر روز به اندازه ی کافی به تلقینات گوش دهید تا بخش ثابتی از ذهن و وجودتان شود. از ابتدا نمی توان با اطمینان دانست که شما به چند بار تکرار تلقینات نیاز دارید. این موضوع تا حد زیادی بستگی به توانایی هیپنوتیزم پذیری، شدت مشکل و انگیزه ی شما برای تغییر دارد.

3) به کارگیری تلقینات واقع بینانه و باورپذیر هیپنوتیزم چگونه اثر می کند:

طبق تجربه کسانی که هیپنوتیزم شدن اینکه هیپنوتیزم چگونه اثر می کند اگر شما بخواهید تلقینی را بپذیرید، ابتدا باید ذهن تان آن را به عنوان یک امکان واقعی پذیرفته باشد. اگر به کسی که تمایل زیادی به مصرف شکلات دارد بگوییم: « از این پس، مصرف شکلات موجب دل درد و تهوع تو خواهد شد.» اغراق کرده ایم. چنین تلقینی حتی اگر مؤثر واقع شود، اثر کوتاه مدتی خواهد داشت چرا که به قدری غیرقابل باور است که ذهن فرد معتاد به شکلات، آن را برای مدت طولانی نمی پذیرد. در چنین مواقعی، بهتر است تلقین این گونه طراحی شود:

« دفعه ی بعد که شکلات می خوری، طعم آن به خوبی سابق نخواهد بود، بنابراین به تدریج، تمایل تو به آن کم و کم تر می شود.» این جمله برای اغلب مردم، پذیرفتنی و قابل باور است، بنابراین با تکرار چنین تلقینی به دفعات مکرر، طعم شکلات تغییر می کند و فرد، قادر به کنترل خود خواهد بود.

هیپنوتیزم خطرناک نیست.

برخلاف باورها هیپنوتیزم خطرناک نیست در واقع اگر هیپنوتیزم توسط یک هیپنوتراپیست مجرب انجام شود، کاملاً بی خطر است و هیپنوتیزم خطرناک نیست. همان طور که پیش تر بیان شد، هیچ کس نمی تواند سوژه ی هیپنوتیزم شده را وادار به انجام عملی مغایر با اصول اخلاقی اش نماید. گاهی این امکان وجود دارد که شخص هیپنوتیزم شده در جریان هیپنوتیزم، به خواب طبیعی فرو رود. اگر شما خسته باشید یا بیش از حد ریلکس شده باشید، ممکن است هنگام هیپنوتیزم به خواب طبیعی فرو روید.

اینکه هیپنوتیزم چگونه اثر می کند باید گفت که از این پدیده می توان در درمان اختلالات خواب بهره جست؛ به این شکل که به فرد آموزش می دهیم به عنوان آخرین کار شب پیش از خواب، با انجام « خود هیپنوتیزم» به خوابی خوشایند و آرامش بخش فرو رود و صبح، شاداب و سرحال از خواب بیدار شود، بنابراین هرگز یک نوار هیپنوتیزم را هنگام رانندگی گوش ندهید. سالهاست که هیپنوتیزم به میلیون ها انسان کمک کرده تا با تغییر پایدار افکار، احساسات، رفتار و عادات نامطلوب خویش، رشد کنند و زندگی شادتر و موفقتری داشته باشند.

هیپنوتیزم چگونه اثر می کند؟

رفتارها، عادات، احساسات و هیجاناتی که می خواهیم تغییر دهیم، ریشه در عمق ذهن ناخودآگاه دارند و فقط با یک بار تلقین از بین نخواهند رفت و نیاز به تکرار دارند

هیپنوتیزم و تلقین چگونه اثر می کند

واقعیت این است که تلقین عرصه وسیعی دارد و ممکن است افرادی در جهت منافع خود و به ضرر ما از آن استفاده کنند. (همانطورکه کاربردهای مثبت زیادی هم دارد). اما جالب آنکه چه آدم با اراده ای باشیم و چه سست اراده، به هر میزان که تلقین پذیری داشته باشیم، تلقینات ارایه شده در ما موثر واقع خواهد شد.

برای توضیح بیشتر هیپنوتیزم چگونه اثر می کند نخست به سراغ محوری ترین واژه یعنی واژه” تلقین” در تعریف هیپنوتیزم می رویم. تلقین در تعریفی ساده، پیامی است که ندانسته ردو بدل می شود. متاسفانه علی رغم کاربرد وسیع تلقین در روابط انسانی، تلقین در ادبیات ما مفهوم مثبتی ندارد. مثلا آدم تلقین پذیر، آدم ضعیف النفسی است که می توان او را به سادگی تحت تاثیر قرار داد.

گاه ساعتها با کسی بحث می کنیم که فلان رفتارش نامناسب است یا با جر و بحث، به نقد طرز فکر وی می پردازیم. اگر تجربه این موقعیت ها را داشته باشید حتما تجربه شکست آن را هم داشته اید. اما کافی است کمی با هنر تلقین کردن آشنا باشید، یعنی به جای جرو بحث و استفاده از استدلالهای پر پیچ و خم و کلمات ظاهری، حرفتان را بر اساس اصول تلقین بزنید.

هیپنوتیزم چگونه اثر می کند روابط انسانی پر است از سوتفاهم هایی که اغلب به خاطر عدم توجه به تلقین ها و پیام های ردوبدل شده پیش می آیند. اصلاح نحوه مبادله این تلقین ها یکی از روش های موثر در خانواده درمانی است. مهمترین تفاوت تلقین با سخنان ساده و حرفهای معمولی، در قدرت اثرآن است، البته اگر آن را درست و به موقع یا به عبارتی با شیوه ای مناسب ارائه نمائیم، در این صورت است که می تواند تغییراتی (تاثیراتی ) در افکار، احساسات، رفتار و حتی عادات آدمی ایجاد کند.

هیپنوتیزم در تبلیغات چگونه اثر می کند؟

در تبلیغات هم مثل روابط خانوادگی از تلقین به صورت حرفه ای استفاده می شود. اصولا تبلیغ یک کالا یعنی تلقین به اینکه این کالا را بخرید یا فرستادن پیامی (تلقینی) مناسب که باعث تغییر در افکار (این کالا خوب است )، احساسات (من این کالا را دوست دارم)، رفتار(خریدن کالا) و هیجانات (تعریف های مبالغه آمیز و پرشور از کالای خریداری شده و توصیه آن به دیگران) گردد.

همه ما خوب می دانیم که برای ایجاد چنین تغییراتی ساعت ها سخنرانی نمی تواند جای تلقین (تبلیغ) مورد نظر را در قالب تصویر، موسیقی،شعر و… بگیرد. به طور خلاصه، ما در تمام روابطمان با دیگران یعنی هر زمان که با کسی ارتباط برقرار می کنیم، حرفی می زنیم و یا اشاره ای می کنیم در واقع تلقینی کرده ایم، و جالب است که از دیدگاه روانشناسی، همیشه این تلقین ها هستند که موثرند نه سخن ها و سخنرانی ها، و آدم های موفق بیش از آنکه به آنچه شنیده یا گفته اند توجه کنند، به آنچه تلقین می شوند و تلقین می کنند توجه دارند و به همین دلیل است که قادرند بهتر بر دیگران اثر گذارند.

هیپنوتیزم چگونه اثر می کند ؟ 3 کلید موفقیت هیپنوتیزم

آموزش هیپنوتیزم به معنای آموزش قواعد درست تلقین کردن است که باعث می شود پیام درمانی بر مخاطب اثر گذاشته و باعث تغییر مورد نظر در او گردد.

به طور تخصصی تلقین هیپنوتیزم در سه حوزه کاربرد دارد :

اول هیپنوتیزم چگونه اثر می کند – تلقین هیپنوتیزم در اجتماع (تبلیغات سیاسی، تجاری، بهداشتی، جنگ روانی و…)

دوم هیپنوتیزم چگونه اثر می کند – تلقین هیپنوتیزم در خانواده (تغییر رفتار همسر، تغییر در احساس و رفتار، تربیت کودک و… )

سومهیپنوتیزم چگونه اثر می کند – تلقین هیپنوتیزم در درمان (هیپنوتیزم درمانی)

هر چند در اکثر درمان های روانشناختی و روان درمانی ها، تلقین نقش دارد، اما به طور اخص، هیپنوتیزم را مجموعه تکنیکهای می دانیم که مستقیما بر قواعد تلقین ناظر و استوار هستند و اصولا آموزش هیپنوتیزم به معنای آموزش قواعد درست تلقین کردن است که باعث می شود پیام درمانی بر مخاطب اثر گذاشته و باعث تغییر مورد نظر در او گردد. علاوه بر تلقین، در تعریف ارایه شده از هیپنوتیزم می توان نکات دیگری را یافت.

تلقین هیپنوتیزم چگونه اثر می کند

هیپنوتیزم چگونه اثر می کند باید گفت روشی است که در آن با کمک تلقینات مناسب، تغییراتی را در احساس، ادراک، حافظه، افکار و رفتار افراد ایجاد می کنیم. براساس این تعریف، هیپنوتیزم یعنی “با تلقین مناسب تغییر دادن” و منظور از تلقینات مناسب این است که باید این تلقینها با اصول و قواعد خاصی و در قالب تکنیک ها و روش های به خصوصی ارائه شوند تا تغییرات مورد نظر ایجاد گردد. هیپنوتیزم یک روش (تکنیک) است و نه لزوما یک مکتب درمانی. یعنی زمینه و روشی است که می تواند در درمان بیماری ها کاربرد داشته باشد.

در واقع به کاربرد تکنیکها و پدیده های هیپنوتیزمی در درمان است که هیپنوتیزم درمانی گویند. البته لازم به توضیح است که هیپنوتیزم سابقاً در امور قضائی و پلیسی و امروزه علاوه بر درمان در بسیاری از زمینه های غیر درمانی نظیر یادگیری، کسب آرامش، خودشناسی، ورزش، هنر، بهبود وضعیت حافظه و تمرکز، ترک یا ایجاد عادت ها و… نیز کاربرد دارد.

نکته دیگری که می توان در تعریف هیپنوتیزم یافت، استفاده از واژه “تغییر” است. منظور از ” ایجاد تغییراتی در احساس، ادراک، حافظه، خلق، افکار و رفتار ” این است که ما با تلقین های درمانی می توانیم احساسات، ادراک و هیجانات را در بیمار خود ایجاد کرده یا از بین ببریم.

🔻چگونه می توانم در این دوره درمانی شرکت کنم ؟🔺

✔️ در هیپنوتیزم درمانی چه اتفاقی رخ می دهد؟

✔️ با خود هیپنوتیزم چه بیماری هایی درمان می شود؟

✔️ فرق خود هیپنوتیزم و دگر هیپنوتیزم چیست؟

اگر که دوست دارید که بر روی ضمیر ناخودآگاه خود کار کنید و بتوانید آنرا اصلاح نمائید برای اصلاح و درمان ضمیر ناخودآگاه خود می توانید از هیپنوتیزم استفاده نمائید. هیپنوتیزم می تواند تصورات و دنیای درونی ما را به کلی از طریق تصورات خودمان تغییر می دهد هیپنوتیزم به ما اجازه می‌دهد تا هدف ایده‌ آلی را همچون افزایش نیروی مغز به ذهن نیمه خودآگاه خود ارائه دهیم که آن هم این تلقین را به حقیقت تبدیل می‌کند. ظاهراً این تغییرات به تنهایی رخ می‌دهد.

استعداد و آمادگی هر شخص برای هیپنوتیزم بستگی به انگیزه او دارد. شخص باید برای ایجاد آمادگی عاطفی که ادراک او را تغییر می‌دهد، شرایط لازم را داشته باشد. برخی افراد دوست دارند که از هیپنوتیزم استفاده کنند ولی نگرانی و ترس آنها مانع از بهره بردنشان از این روش می شود برای آن دسته از عزیزانی که تمایل دارند که هیپنوتیزم را یاد بگیرید و از آن برای کار بر روی ضمیر ناخود آگاه خود بهره ببرند می توانند در دوره آموزش حرفه ای خود هیپنوتیزم شرکت نمایند. و برای آن دسته از کسانی که تمایل به هیپنوتیزم دیگران دارند می توانند از در دوره آموزشی دگرهیپنوتیزم شرکت کنید.

دوره آموزش حرفه ای خود هیپنوتیزم

دوره آموزشی دگرهیپنوتیزم

 

در صورت هرگونه سوال می توانید با واحد پشتیبانی ما به صورت تلفنی و تلگرام ارتباط بگیرید. 

واحد پشتیبانی و راه ارتباطی با مرکز تجسم خلاق

۰۲۱۸۸۳۰۲۵۲۳

۰۹۰۱۱۵۹۴۹۴۳

 

کانال تلگرام مجموعه تجسم خلاق

 

صفحه اینستاگرام مجموعه تجسم خلاق

مطالب مرتبط
دیدگاهها

بدون دیدگاه