حافظه و یاد گیری

بهترین غذای مغز و حافظه چیست؟

بهترین غذای مغز و حافظه چیست؟

1- در طول روز آب فراوان بنوشید.

2- جهت اکسیژن رسانی به مغزتان ورزش کنید.

3- ویتامینها و مواد معدنی در رشد و عملکرد صحیح مغز، بسیار حائز اهمیت میباشند.

در این میان ویتامینهای B کمپلکس، A ،C ،E و مواد معدنی سدیم، پتاسیم، منیزیوم، منگنز، آهن، کلسیم و روی از اهمیت بیشتری برخوار میباشند.

کاهش ویتامین B1 (تیامین) میتواند منجر به سردرگمی و گیجی گردد.

این ویتامین در سبوس گندم، حبوبات، آجیل، غلات و گوشت موجود میباشد.
ویتامین B2 (ریبوفلاوین) به افزایش قدرت حافظه شما کمک شایانی میکند.

این ویتامین را میتوانید در جگر، شیر، بادام، سبزیجات سبز رنگ، نان و غلات بیابید.
ویتامین B6 (پیریدوکسین) حافظه درازمدت را بهبود میبخشد.

این ویتامین در غلات، نان، اسفناج و موز موجود میباشد.
برای تامین ویتامین A از کاروتن موجود در سبزیجات برگدار سبزرنگ و میوه های زرد و نارنجی رنگ استفاده کنید.
آهن (گلبول قرمز را قادر میسازد تا اکسیژن را سرتاسر بدن انتقال دهد)

در سبزیجات برگدار سبزرنگ، کشمش، بادام زمینی، تخم مرغ، جگر، گوشت لخم و سویا موجود میباشد.

برای بهبود حافظه و تمرکز خود، روی مصرف کنید.

روی در غذاهای دریایی مانند ماهی و صدف خوراکی، غلات و حبوبات موجود میباشد.

4- بمنظور افزایش هوشیاری ذهنی خود از ماست کم چرب و شیر بدون چربی استفاده کنید.

5- کافئین در شکلات، نوشابه های معمولی، چای و قهوه موجود میباشد.

کافئین سبب افزایش تمرکز، تسریع واکنشها و روند اندیشیدن میگردد. اما در مصرف آن زیاده روی نکنید نوشیدن دو فنجان قهوه در روز کافی میباشد.

مصرف بیش از 2 فنجان در عملکرد مغز تاثیری نخواهد داشت.

6- توت فرنگی مصرف کنید.

7- از مواد غذایی حاوی لسیتین (LECITHIN) مصرف کنید. لسیتین فسفولیپیدی است که در عملکرد صحیح مغر نقش دارد.

لسیتین در تخم مرغ، لبنیات و گوشت موجود میباشد.

8- در مصرف گلوکز (قند) توازن برقرار سازید. منبع اصلی انرژی مغز از گلوکز میباشد.

نوسانات شدید گلوکز در خون میتواند منجر به سرگیجه، تشنج و غش گردد.

سعی کنید کربوهیدراتها را عصر هنگام مصرف کنید تا شب راحت به خواب روید.

9- از آنجایی که %60 مغز از چربی تشکیل یافته است بنابراین مصرف اسیدهای چرب همچون امگا 3 (OMEGA 3) در عملکرد بهینه مغز نقش حیاتی دارد.

امگا 3 در ماهی به وفور یافت میشود. فقدان امگا 3 موجب کاهش ضریب هوشی، کاهش قدرت حافظه و افسردگی میگردد.

10- پروتئینها را حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید. زیرا در عملکرد صحیح نورونهای مغز حیاتی میباشند.

11- اندیشیدن یک فرایندی زیست شیمی میباشد. برای آنکه سلولهای مغزی قادر باشند با یکدیگر ارتباط برقرار سازند نیاز به انتقال دهنده های عصبی و یا همان نوروترنسمیترها دارند.

این انتقال دهنده های عصبی به عنوان حامل، پیام یک نورون را به نورون دیگر منتقل میکنند.

انتقال دهنده های عصبی از اسیدهای آمینه تشکیل یافته اند.

مهمترین انتقال دهندگان سیستم عصبی: استیل کولین، دوپامین و سروتونین نام دارند.

بنابراین وجود این مواد در عملکرد مغز شما بسیار حیاتی میباشند.

زرده تخم مرغ، بادام زمینی، جگر، گوشت، ماهی، شیر، پنیر و سبزیجات غنی از استیل کولین میباشند.

پروتئینهای گوشت، شیر، سویا، ماهی و آجیل نیز غنی از دوپامین میباشند.

کربوهیدراتهای سیب زمینی، ماکارونی، نان و غلات نیز غنی از سروتونین میباشند.

نکات دیگر:

به موسیقی گوش دهید، تحقیقات ثابت کرده است که گوش دادن به موسیقی بخصوص موسیقی اصیل سبب افزایش عملکرد مغز میگردد.
ذهن خود را مشغول نگاه دارید، مرتبا به دانش خود توسط آموختن بیافزایید.
به فعالیتهایی بپردازید که مغز را تحریک به فعالیت می کنند. مانند بازیها، مطالعه و حل جدول.
هر روز یک واژه جدید بیاموزید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن